Att vara småbarnsförälder

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Den här tråden gjorde mig glad. Blir pappa första gången nu i början av februari och det är ju sånt här man ser fram emot.

Väldigt taggad på att träffa den lilla killen nu och börja lära känna honom!

Det är dels den största omställningen jag har varit med om men samtidigt det mest naturliga. Kändes som poletten trillade ner så att säga:).

Förbered dig på högt blodtryck, mycket kärlek och skratt i mängder!

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Den här tråden gjorde mig glad. Blir pappa första gången nu i början av februari och det är ju sånt här man ser fram emot.

Väldigt taggad på att träffa den lilla killen nu och börja lära känna honom!

Läser tråden och ser fram emot exakt detsamma (Grattis till nykomligen)
Får vår knodd i mitten på Mars och ska bli riktigt kul som sagt att lära känna honom med alt vad omställningen innebär.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Vårt ena barn, den mest envisa individen jag någonsin har haft att göra med, satt en gång i 3 timmar mellan 17-20 med en (!) ärta på tallriken. Om ärtan åts upp fick man bulle (som övriga barnen). Nej, 3 timmar tyst trots och sedan var det sängdags.

Jag kände mig genuint besegrad.

Heh, känns som 3 timmar är normala tiden min bonusdotter tar på sig för att äta (ok, kanske lite överdrivet) men tid tar det. Hon gör allting annat utom att äta.
Hon är dock expert på att säga roliga saker, t.ex när hon helt random i bilen säger "Om du träffar en kille, kan ni sitta och gnugga skägg",,,,,,,, Nej, jag är inte lagd åt det hållet, men min sambo och jag skrattade gott åt det där.

Har även en 7 månaders bebis som tycker världen är jätterolig, han är verkligen en glad kille, spännande och se vad det blir för filur.

Skrivet av Nordstierna:

Hur man efter en tung och bråkig dag och omöjlig läggning vill väcka dem så fort de väl somnat.

Nä, då vill man bara sova själv, i alla fall jag.
Nattningsrekordet i flest antal timmar ligger säkert på runt 3 timmar från det att bonusdottern ligger i sängen, då är man lite less.
Lillkillen är faktiskt rätt lätt att natta än så länge och sover hela nätterna.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Verkar kul med barn och så men skulle aldrig palla att vara förälder i Sverige där båda föräldrar förväntas jobba 100 % och sedan ta hand om barn och hus på det.

förväntas?

Alla har förstås olika förutsättningar, men min fru gick ned på 50% och jag valde jobb som jag kunde göra 100% hemifrån så att jag kunde klippa all overhead kopplat till transport till och från kontor. Gillade det så mycket att jag nu många år senare fortsatt kör 100% remote.

FLX
Medlem

Vi har 4 kids. Tvillingar på 3 år en flicka och en pojke. Och två äldre på 10 och 15. Twinsen är ett kapitel i sig, de hittar på expontielt mycket mer roligheter/knasigheter är de två äldre som har ett par år mellan.

Senast igår när jag kommer in i rummet de är i och frågar varför flickan står på tv-bänken och kastar salta pinnar på golvet-
Svaret: "Neo är en hund så jag matar honom"

Medlem

Jag har inga egna barn men följande stämmer väl ganska bra:

"God bless the children, freedom is their word
Freedom, freedom till they learn to obey"

Medlem

Min yngsta la nyss ett nytt citat om en klasskompis:

"Pappa, vet du? Kian är inte så smart, men han känner i alla fall igen vilken mat han äter på tallriken"

Och jag kan nog hålla med on att det är rätt bra han gör det...

Medlem
Skrivet av Johlor:

"Pappa, vet du? Kian är inte så smart, men han känner i alla fall igen vilken mat han äter på tallriken"

Haha helt underbart! Den är ju till och med tidlös, kunde lika gärna kläckt den på jobb!

Medlem
Skrivet av Johlor:

Kian! 😆 Går han i samma klass som Mitsubishin och Pontiacen?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Kian! 😆 Går han i samma klass som Mitsubishin och Pontiacen?

Nä men "Tut"...jag skojar inte, pojken heter på riktigt Tut

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Haha helt underbart! Den är ju till och med tidlös, kunde lika gärna kläckt den på jobb!

Det roligaste är nog faktiskt att hon antagligen tyckte hon var lite elak med att säga att han inte är så smart och försökte ge honom en komplimang. Haha

FM-guru

Min brorsdotter frågade om jag "också hade hört den sagan" när jag pekade ut de tre vise männen, Jesus vagga osv i ett skyltfönster nu i julas.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Min brorsdotter frågade om jag "också hade hört den sagan" när jag pekade ut de tre vise männen, Jesus vagga osv i ett skyltfönster nu i julas.

Pluspoäng på uppfostran säger jag som religionslärare..."sagan", she knows whats up!

Medlem

Jag önskar att jag överdriver nu..

Klockan är strax 0230 min kära dotter vägrar allt som har med blöja och trosor, hon ska ha "badtrosor". Sagt och gjort, sen vägrade hon gå in i sovrummet.

Nu ligger jag med min dotter i sängen, i badkläder, och kollar på bolibompa. Klockan 0230..

Medlem
Skrivet av Johlor:

Pluspoäng på uppfostran säger jag som religionslärare..."sagan", she knows whats up!

Ja det är ett bra sätt att se på det. En saga som nån hittat på.

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Klockan är strax 0230 min kära dotter vägrar allt som har med blöja och trosor, hon ska ha "badtrosor". Sagt och gjort, sen vägrade hon gå in i sovrummet.

Nu ligger jag med min dotter i sängen, i badkläder, och kollar på bolibompa. Klockan 0230..

Ibland kanske barnen inte ska få bestämma FÖR mycket... de vänjer dig snabbt vid maktmissbruket när det får upptäcka den förmågan allt för mycket.

Medlem

När sonen var 2 år och kroniskt vaknade 1 timma innan mamma och pappa brukade han rycka lite försiktigt i min arm och viska ”hallå, hallå, jag är JÄTTEvaken!”. Än idag, 20 år senare, använder jag själv det uttrycket titt som tätt på morgonen för att med viss självdistans beskriva mitt sinnestillstånd 😉

Han brukade också zona ut fullständigt när vi satt vid det lilla köksbordet och åt mat. En sann grötfilosof! Man såg hur blicken plötsligt försvann till en helt annan värld. I början försökte jag med olika ramsor och taktiker få honom att öppna munnen, men till slut anpassade jag mig istället. Vi äter fortfarande långsammare än alla andra, men de säger ju att det skall vara hälsosamt? 🤔

När han låg i barnsäng bredvid vår säng ville han alltid att jag skulle hålla honom i handen, varpå han nöp i mina knogar. Så de första åren sov jag med handen utsträckt genom spjälorna och fick lära mig att inte skrika till när han i djupsömn plötsligt nöp till allt vad han kunde. Numera gör han det på sig själv ibland när hans hjärna behöver stressa ner. Undermedvetet sitter han plötsligt och nyper sig själv i knogarna. Lika gulligt på en tvåmetare som en tvååring 😂

Man glömmer så mycket, men vissa saker etsar sig fast för evigt. De minnena är värda alla legobitar under fötterna kl 2 på natten. När vi såg Mandalorian under julen var det en viss karaktär (ni vet vem) som sög in sin underläpp på exakt samma sätt som sonen gjorde som bebis. Blev ju helt förälskad! Måtte det komma en spinoff!

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Jag har inga barn men jag tror inte man ska ge ett barn så mycket frihet som du gör, det kan skapa större problem när hon blir äldre. Kolla gärna upp det

Jag har hört många citat från flera barn genom åren eftersom jag haft många yngre kusiner och kusinbarn och får höra vad jag kastade ur mig minst 100 gånger per år. Men det roligaste jag senast hörde var när jag träffade mitt kusinbarn som är 4-5 någonstans med ett stort ordförråd, hon satt och ritade och jag såg en figur som jag tyckte påminde om en tjej så jag frågade helt enkelt: "Är det där moster *min kusins namn*?" men svaret var rakt och bestämt:

"Näää det är en utomjording"

Jahapp.

Medlem

En sak jag aldrig trodde jag skulle säga var ”INTE stoppa fingret du haft i rumpan in i munnen på lillebror!!”

Men det fick jag sagt minsann!

Medlem

Citat från min äldsta dotter på 2 år när hon ser sin nya syster i soffan ammad av mamma
-”Akta så du inte sätter mammas tutte i halsen”
Och klappar hennes huvud lite fint och skyddande som bara storasystrar kan göra.

12
Skriv svar