Football Manager 2021 - Mekka för alla fotbollsnördar!

Testpilot

För er som vill ha mer casual känsla finns FM Touch där det är betydligt mer slimmat spel. I huvudspelet går det även att delegera diverse uppgifter till tränare, scouter etc.

Jag är dock en sån som tycker det är kul att organisera träningsschema så...hade gärna haft mer att göra kanske hehe.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag som är dålig generellt på FM. Taktik, värva rätt spelare/ledare osv. Sköta ekonomi, blir tossig på att inte kunna vända underskott rätt.

Provat det med men då jag gillar att starta i lägre divisioner (GUSK "Gamla Upsala Sportklubb" Div 2) så finns det inga taktiker som passar då alla i Workshop är för typ Barcelona.

En annan sak jag är ledsen för är att jag inte hittar "ljust tema". Vill säga ljus bakgrund med svart text. Blir helt blurrig i synen av vit text mot svart bakgrund. Fattar inte varför SI dumpade det för.

Edit: Lade till en sak jag glömde.

Denna sidan har det mesta man behöver, och lite till. Även taktiker för lägre divisioner.

https://www.fmscout.com

Skrivet av Shadee:

Jag håller med dig. Nuförtiden är de här spelen mer som ett jobb än ett spel tycker jag. Att vara lite casual och lira lite då och då för att kul, dra en säsong på en helgs normalspelande är liksom inte möjligt. CM 97/98 spelade jag i massor, köpa spelare, pilla lite med taktiker och spela matcher. Det var grejer det, och det spelade jag långt in på 2000-talet. Laddade hem och t.o.m. köpte spelarbasuppdateringar för att hålla trupperna aktuella. Samtidigt förstår jag att de här spelen görs för en nischad hardcore publik och jag är inte målgruppen.

FM 2010 lirade jag, bröderna och en polare online tillsammans också vilket var riktigt skoj. Sitta och snacka skit i Ventrilo (Basshunter referens!) och spela lite avkopplande Football Manager var också riktigt kul.

Kan hålla med. När jag starta i samma veva som dig var det betydligt enklare och avskalat. Men jag har utvecklats med CM/FM så idag känns det bara naturligt då man i varje version vant sig vid dom nya funktioner som kommit undan för undan.

Man att gå från CM 01-02 t ex till dagens FM 21 är hyfsad stor omställning, även fast grunden finns där. Jag har dock för, vågar svära på det, men att det finns att man kan starta spel i FM idag som är "enklare".

Har inte tid att stänga av och testa nu då jag är mitt i spelet..

Medlem
Skrivet av Marooned:

Denna sidan har det mesta man behöver, och lite till. Även taktiker för lägre divisioner.

https://www.fmscout.com

Tack. Kollade snabbt. Var lite svårt att lista ut vad som var taktiker för LLM men ska lista ut när jag tar mig mer tid. Enda jag inte gillar med den sidan är "popupsen". :/

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Kollade snabbt. Var lite svårt att lista ut vad som var taktiker för LLM men ska lista ut när jag tar mig mer tid. Enda jag inte gillar med den sidan är "popupsen". :/

Tror du kan sortera efter lag i alla fall. Så får du ta dom taktiker som är testade med LLM.

Men grejen med LLM är väl att göra taktik osv själv

Medlem
Skrivet av Marooned:

Tror du kan sortera efter lag i alla fall. Så får du ta dom taktiker som är testade med LLM.

Men grejen med LLM är väl att göra taktik osv själv

Ok då. Jag är en "svagbegåvad LLmare".

Ska ge det ett försök till med att skapa egen taktik eller två. Skitspel så svårt jag har att hålla mig från det fastän jag är yberkass på det.

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Skrivet av Mutumba:

För er som vill ha mer casual känsla finns FM Touch där det är betydligt mer slimmat spel. I huvudspelet går det även att delegera diverse uppgifter till tränare, scouter etc.

Jag är dock en sån som tycker det är kul att organisera träningsschema så...hade gärna haft mer att göra kanske hehe.

Det kanske vore nått för mig, har aldrig spelat ett manager spel, oavsett sport. Har många vänner som blivit helt fast i detta och jag tänkte nu under denna pandemi skit så har man ju tid att bli fast i något

Är FM Touch bättre att börja med då än att kasta sig in i det stora spelet?

Testpilot
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det kanske vore nått för mig, har aldrig spelat ett manager spel, oavsett sport. Har många vänner som blivit helt fast i detta och jag tänkte nu under denna pandemi skit så har man ju tid att bli fast i något

Är FM Touch bättre att börja med då än att kasta sig in i det stora spelet?

Jag har personligen aldrig testat den versionen faktiskt men det är nog absolut den mest nybörjarvänliga varianten. Finns på Steam för en lite billigare prislapp: https://store.steampowered.com/app/1263860/Football_Manager_2...

Det som utlovas är fokus på taktik och övergångar och det är ju själva essensen i spelet. Men jag hoppas att du har någon form av fotbollsintresse för annars kan det nog bli tradigt tänker jag.

Om du har vänner som spelar FM redan kanske du vill ha huvudspelet dock eftersom jag gissar att dom också har det. Det går ju att lira multiplayer vilket jag gjorde för många år sen nu, men det är rätt kul. Går att läsa om skillnaderna mellan FM, FM Touch och FM Mobile (ja, det finns också!) här i en artikel från förra året: https://www.footballmanager.com/the-byline/what-are-differenc...

12
Skriv svar