Football Manager 2021 - Mekka för alla fotbollsnördar!

Testpilot

För er som vill ha mer casual känsla finns FM Touch där det är betydligt mer slimmat spel. I huvudspelet går det även att delegera diverse uppgifter till tränare, scouter etc.

Jag är dock en sån som tycker det är kul att organisera träningsschema så...hade gärna haft mer att göra kanske hehe.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag som är dålig generellt på FM. Taktik, värva rätt spelare/ledare osv. Sköta ekonomi, blir tossig på att inte kunna vända underskott rätt.

Provat det med men då jag gillar att starta i lägre divisioner (GUSK "Gamla Upsala Sportklubb" Div 2) så finns det inga taktiker som passar då alla i Workshop är för typ Barcelona.

En annan sak jag är ledsen för är att jag inte hittar "ljust tema". Vill säga ljus bakgrund med svart text. Blir helt blurrig i synen av vit text mot svart bakgrund. Fattar inte varför SI dumpade det för.

Edit: Lade till en sak jag glömde.

Denna sidan har det mesta man behöver, och lite till. Även taktiker för lägre divisioner.

https://www.fmscout.com

Skrivet av Shadee:

Jag håller med dig. Nuförtiden är de här spelen mer som ett jobb än ett spel tycker jag. Att vara lite casual och lira lite då och då för att kul, dra en säsong på en helgs normalspelande är liksom inte möjligt. CM 97/98 spelade jag i massor, köpa spelare, pilla lite med taktiker och spela matcher. Det var grejer det, och det spelade jag långt in på 2000-talet. Laddade hem och t.o.m. köpte spelarbasuppdateringar för att hålla trupperna aktuella. Samtidigt förstår jag att de här spelen görs för en nischad hardcore publik och jag är inte målgruppen.

FM 2010 lirade jag, bröderna och en polare online tillsammans också vilket var riktigt skoj. Sitta och snacka skit i Ventrilo (Basshunter referens!) och spela lite avkopplande Football Manager var också riktigt kul.

Kan hålla med. När jag starta i samma veva som dig var det betydligt enklare och avskalat. Men jag har utvecklats med CM/FM så idag känns det bara naturligt då man i varje version vant sig vid dom nya funktioner som kommit undan för undan.

Man att gå från CM 01-02 t ex till dagens FM 21 är hyfsad stor omställning, även fast grunden finns där. Jag har dock för, vågar svära på det, men att det finns att man kan starta spel i FM idag som är "enklare".

Har inte tid att stänga av och testa nu då jag är mitt i spelet..

Medlem
Skrivet av Marooned:

Denna sidan har det mesta man behöver, och lite till. Även taktiker för lägre divisioner.

https://www.fmscout.com

Tack. Kollade snabbt. Var lite svårt att lista ut vad som var taktiker för LLM men ska lista ut när jag tar mig mer tid. Enda jag inte gillar med den sidan är "popupsen". :/


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Kollade snabbt. Var lite svårt att lista ut vad som var taktiker för LLM men ska lista ut när jag tar mig mer tid. Enda jag inte gillar med den sidan är "popupsen". :/

Tror du kan sortera efter lag i alla fall. Så får du ta dom taktiker som är testade med LLM.

Men grejen med LLM är väl att göra taktik osv själv

Medlem
Skrivet av Marooned:

Tror du kan sortera efter lag i alla fall. Så får du ta dom taktiker som är testade med LLM.

Men grejen med LLM är väl att göra taktik osv själv

Ok då. Jag är en "svagbegåvad LLmare".

Ska ge det ett försök till med att skapa egen taktik eller två. Skitspel så svårt jag har att hålla mig från det fastän jag är yberkass på det.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Skrivet av Mutumba:

För er som vill ha mer casual känsla finns FM Touch där det är betydligt mer slimmat spel. I huvudspelet går det även att delegera diverse uppgifter till tränare, scouter etc.

Jag är dock en sån som tycker det är kul att organisera träningsschema så...hade gärna haft mer att göra kanske hehe.

Det kanske vore nått för mig, har aldrig spelat ett manager spel, oavsett sport. Har många vänner som blivit helt fast i detta och jag tänkte nu under denna pandemi skit så har man ju tid att bli fast i något

Är FM Touch bättre att börja med då än att kasta sig in i det stora spelet?

Testpilot
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det kanske vore nått för mig, har aldrig spelat ett manager spel, oavsett sport. Har många vänner som blivit helt fast i detta och jag tänkte nu under denna pandemi skit så har man ju tid att bli fast i något

Är FM Touch bättre att börja med då än att kasta sig in i det stora spelet?

Jag har personligen aldrig testat den versionen faktiskt men det är nog absolut den mest nybörjarvänliga varianten. Finns på Steam för en lite billigare prislapp: https://store.steampowered.com/app/1263860/Football_Manager_2...

Det som utlovas är fokus på taktik och övergångar och det är ju själva essensen i spelet. Men jag hoppas att du har någon form av fotbollsintresse för annars kan det nog bli tradigt tänker jag.

Om du har vänner som spelar FM redan kanske du vill ha huvudspelet dock eftersom jag gissar att dom också har det. Det går ju att lira multiplayer vilket jag gjorde för många år sen nu, men det är rätt kul. Går att läsa om skillnaderna mellan FM, FM Touch och FM Mobile (ja, det finns också!) här i en artikel från förra året: https://www.footballmanager.com/the-byline/what-are-differenc...

Skrivet av Mutumba:

Jag har personligen aldrig testat den versionen faktiskt men det är nog absolut den mest nybörjarvänliga varianten. Finns på Steam för en lite billigare prislapp: https://store.steampowered.com/app/1263860/Football_Manager_2...

Det som utlovas är fokus på taktik och övergångar och det är ju själva essensen i spelet. Men jag hoppas att du har någon form av fotbollsintresse för annars kan det nog bli tradigt tänker jag.

Om du har vänner som spelar FM redan kanske du vill ha huvudspelet dock eftersom jag gissar att dom också har det. Det går ju att lira multiplayer vilket jag gjorde för många år sen nu, men det är rätt kul. Går att läsa om skillnaderna mellan FM, FM Touch och FM Mobile (ja, det finns också!) här i en artikel från förra året: https://www.footballmanager.com/the-byline/what-are-differenc...

Jag såg någon recension av Touch och där nämnde de att man i Touch kan ställa in träningarna på typ anfall eller försvar etc istället super detaljerat upplägg i full versionen. Touch ger nog tillräckligt djup för mig jämfört med den fulla versionen. Jag gillar nog mest transaktionsdelen och att bänka spelare 😁

Mina vänner som har fulla spelet är så mycket bättre så börjar nog med Touch. Har själv ok fotbollsintresse, kan storspelarna i ligor ungefär. Har lite större hockeyintresse så tänkte kanske också spana in ”Franchise Manager 7” som är hockey manager spel.

Testpilot
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag såg någon recension av Touch och där nämnde de att man i Touch kan ställa in träningarna på typ anfall eller försvar etc istället super detaljerat upplägg i full versionen. Touch ger nog tillräckligt djup för mig jämfört med den fulla versionen. Jag gillar nog mest transaktionsdelen och att bänka spelare 😁

Mina vänner som har fulla spelet är så mycket bättre så börjar nog med Touch. Har själv ok fotbollsintresse, kan storspelarna i ligor ungefär. Har lite större hockeyintresse så tänkte kanske också spana in ”Franchise Manager 7” som är hockey manager spel.

Ok kul att du ger dig in i FM världen

Intressant, vet att SI games som gör FM släppte Eastside Hockey Manager finns också på Steam men det är många år sedan nu, har inte koll på Franchise Manager kanske kan vara något för att väcka mitt slumrande hockeyintresse med.

Skrivet av Mutumba:

Ok kul att du ger dig in i FM världen

Intressant, vet att SI games som gör FM släppte Eastside Hockey Manager finns också på Steam men det är många år sedan nu, har inte koll på Franchise Manager kanske kan vara något för att väcka mitt slumrande hockeyintresse med.

Kollade på Eastside Hockey Manager också, men de har inga licenser i sitt spel som jag har förstått, så man måste ladda ned alla spelare och lag extra. Så i spelet heter NHL "National League". Eftersom Franchise Hockey Manager 7 har de riktiga licenserna så känns det bättre.

Medlem
Skrivet av CZPR:

Sports Interactives legendariska spelserie fortsätter!

Jag köpte det nya Football Manager spelet såfort det blev tillgängligt, alltså har jag lirat i 2 månader och då tycker jag det är påtagligt med en recension av spelet vi alla älskar!
Man tröttnar aldrig, du gör vilka resor du vill med vilka lag du vill och när du tröttnar eller känner dig färdig så öppnar du bara en ny save och det är sjukt tillgängligt eftersom du kan lira på en laptop.
Som en fotbollsnörd är FM21 ett måste om man äger en dator av något slag! (Finns ju även på telefon och surfplatta)
Spelet är ganska komplicerat i början men strunta i alla detaljer och låt assisterande tränaren ta hand om det du inte förstår dig på, fortsätt spela så kommer det efter ett tag kännas som att du föddes med att forma talanger och vinna ligatitlar.
Ett större problem vi flesta upplever med spelet är att det är att du behöver skaffa ca 20 gb mods i form av logor, facepacks, kits, skins, stadium packs och annat gott för att kunna njuta till max. Kan starkt rekommendera att ladda ner allt men det går självklart att spela utan.
Jag ser inte ens Fifa karriärläge i närheten av FM21 eller någon av FM spelen.

SI har offentligt gått ut och sagt att man inte kommer ha med COVID-19 i spelet för att respektera alla som har omkommit och deras familjer. Däremot så har ekonomin i den senaste upplagan påverkats något märkvärdigt och i de ligor där det är bestämt att man får använda sig av 5 byten är det 5 byten som gäller tills ca 2 år in. Ekonomin fixar sig även ju fler säsonger du spelar.
Men att det skulle pågå en pandemi framkommer aldrig i nyhetsflödet eller på sociala medier i spelet.

Vad är nytt?

  • Ny match-gränssnitt.

  • Nya frågor / gester & gränssnitt till presskonferens

  • Snabbare menyer och matcher.

  • xG (Expected goal)

  • "Fråga agent" - fråga spelarens agent om tillgängligheterna till en flytt (pris, lön och spelarens intresse)

  • Bättre ansikte för newgens och managers.

  • Nytt gränssnitt till omklädningsrummet och även gester där.

  • In-game grafiken är betydligt bättre än förra året.

Nya sätt att tala med spelare

https://i.imgur.com/XrcbKEG.png

Nya presskonferanserna är sjukt kul! - I början iallafall...

https://i.imgur.com/txhDITc.png

De nya sättet att fira troféer är lite fetare!

https://i.imgur.com/PF3SHli.png

Säsongssammanfattningarna är faktiskt intressant.

https://i.imgur.com/QNb4IfJ.png

En liten uppgradering!

https://i.imgur.com/MHf9qq0.png

Att kasta vattenflaskan efter en förlust mot ett gäng bönder i ligan är en av få höjdpunkter vid en förlust

https://i.imgur.com/WTwQCpp.png

Lite ovant med nya gränssnittet men man vänjer sig!

https://i.imgur.com/21jkymm.png

Football Manager 2021
4
Mycket bra
+
Friheten!
+
Realismen
+
Ekonomin och ägare spelar roll
+
Förhandlingarna
+
Behövs ingen NASA-dator för att lira, räcker med laptop!
-
Licenser - att man själv behöver installera mods för att få bilder på spelarna och logor etc.
-
Småbuggar
Det här betyder betygen på FZ

Detta är min första recension här på FZ, jag uppskattar feedback på vad jag kan göra bättre i mina recensioner!

Nu väcker jag en död tråd men det är ju EM så jag skyller på det

Kul med en recension, FM-spelen har jag litegrann lagt på hyllan men jag undrar lite vad du tycker är skillnaden mellan FM21 och FM19? Jag upplever inte av recensionen som det är så många förutom detaljer i ansikten på olika spelare. Jag blev sugen på att skaffa det senaste men valde att tanka ned FM19 eftersom jag ofta tröttnar efter en till två veckor. Men håller det i sig så köper jag kanske FM21 eller FM22 senare i höst.

Första spelet jag spelade var CM97/98 så nu har även jag ställt mig i ledet i att berätta vilket som kom först ^^ Jag har spelat max fem år i något av spelen jag lirat men vet inte varför man orkar göra det när det bara kommer massa spelare som inte finns på riktigt, ens "son" kan ju också dyka upp så man kanske kan ge det en chans. Men när jag spelade det som mest så hade jag faktiskt rätt mycket fantasier i huvudet om hur det såg ut på matcherna osv, så nördig var jag. Sedan kanske jag gillade FM mer som yngre för att intresset för fotboll var något helt annat.

Det som suger är ju som du var inne på att man måste tanka ned massa kit osv, pga rättigheter och det är mest bara drygt för det känns så löjligt.

Någon nämnde FMsweden som jag hängde på där, snacka om en sida med mobbing-tendens när jag ändå tänker på sidan som man inte fick skriva i för många trådar på osv. Jättekonstigt, var också in i deras chatkanal också och då hånades jag direkt.

Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag som är dålig generellt på FM. Taktik, värva rätt spelare/ledare osv. Sköta ekonomi, blir tossig på att inte kunna vända underskott rätt.

Provat det med men då jag gillar att starta i lägre divisioner (GUSK "Gamla Upsala Sportklubb" Div 2) så finns det inga taktiker som passar då alla i Workshop är för typ Barcelona.

En annan sak jag är ledsen för är att jag inte hittar "ljust tema". Vill säga ljus bakgrund med svart text. Blir helt blurrig i synen av vit text mot svart bakgrund. Fattar inte varför SI dumpade det för.

Edit: Lade till en sak jag glömde.

Nu svarar jag på gamla inlägg men ja hoppas det är ok.

Men jag håller helt med dig här! Det är ofta det som fått mig att tröttna lite på FM efter ett tag, göra det bästa taktiken och ändra taktiken lite inför varje match. Komma på hur man ska matcha in spelaren i rätt roll med mera, sånt är rätt knepigt egentligen och ofta lägger jag allt på min ass tränare. Det där med ekonomi brukar jag... heh dopa mitt lag med och höja potentialen på en del spelare (sällan på 200, 180 känns mer realistiskt för annars blir det ju typ 20 Messi) eller gör att vissa lag i Allsvenskan får bättre rykte för att det ska bli en bättre liga. Fast i ett spel när jag gjorde det så blev det bara massa brassar i vissa lag så det funkar ju inte heller helt.

Skrivet av Shadee:

Jag håller med dig. Nuförtiden är de här spelen mer som ett jobb än ett spel tycker jag. Att vara lite casual och lira lite då och då för att kul, dra en säsong på en helgs normalspelande är liksom inte möjligt. CM 97/98 spelade jag i massor, köpa spelare, pilla lite med taktiker och spela matcher. Det var grejer det, och det spelade jag långt in på 2000-talet. Laddade hem och t.o.m. köpte spelarbasuppdateringar för att hålla trupperna aktuella. Samtidigt förstår jag att de här spelen görs för en nischad hardcore publik och jag är inte målgruppen.

FM 2010 lirade jag, bröderna och en polare online tillsammans också vilket var riktigt skoj. Sitta och snacka skit i Ventrilo (Basshunter referens!) och spela lite avkopplande Football Manager var också riktigt kul.

CM97/98 var riktigt roligt, första spelet jag spelade men det var ju rätt svårt för mig som inte kunde engelska så bra. Jag tror att jag föll på CM03/04, men minns inte. FMsweden har på facebook utnämnt CM01/02 till tidernas bästa managerspel för fotboll men jag tvivlar ändå. Men jag tycker att de tidigare spelen också var lite enklare att sätta sig in i och när man är yngre så kanske det är lite mer spännande och FM kan ibland vara för detaljrikt. Ibland för dålig text också.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Espresso_Bengt:

Kollade på Eastside Hockey Manager också, men de har inga licenser i sitt spel som jag har förstått, så man måste ladda ned alla spelare och lag extra. Så i spelet heter NHL "National League". Eftersom Franchise Hockey Manager 7 har de riktiga licenserna så känns det bättre.

Jävligt sent svar, men det där är inget problem alls. EHM har stöd av Steam Workshop, och genom att prenumerera på t.ex. denna mod får du kontinuerligt uppdaterade rosters, alla rättigheter, korrekta namn etc. Ja, hela köret genom ett knapptryck. Inte bara till NHL heller utan en lång jävla radda med ligor (givetvis inklusive Sverige, där SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan alla är med). Finns även facepacks, logopacks etc man kan prenumerera på om man vill ha sådant också. Kan även tilläggas att Mutumba som du svarade förvisso skrev att det är "många år sen nu" som EHM släpptes, men spelet uppdateras fortfarande. 1.5-uppdateringen finns tillgänglig som steam-beta just nu, inte släppts "officiellt" ännu då den alltjämt jobbas på.

Därtill är EHM helt enkelt ett mycket bättre spel än FHM. Det senare lämpar sig bäst om man vill spela i fiktiva världar alternativt i historiska databaser, då spelet är robust i just den delen.

EDIT: För att illustrera skillnaden en databasmod gör. Såhär ser spelet ut när du ska starta en ny save utan mod;

Såhär ser det ur när du prenumererar på modden jag länkade;

Notera att det går att scrolla på den undre screenshoten och att det bara är drygt hälften av ligorna som ryms på screenen.

Med det sagt är det värt att notera att både EHM och FHM görs av studior med mer bastanta spelserier i andra sporter. I EHM:s fall så utvecklas det av Sports Interactive vars flagskepp förstås är Football Manager, medan FHM utvecklas av Out of the Park Developments vars flaggskepp föga förvånande är Out of the Park Baseball.

Såväl FM som OOTP är förstås betydligt djupare spel än EHM och FHM, men är det hockey man ska lira så är det EHM som gäller. Har spenderat knappt 600 timmar på EHM.

Skrivet av Sisyr:

Jävligt sent svar, men det där är inget problem alls. EHM har stöd av Steam Workshop, och genom att prenumerera på t.ex. denna mod får du kontinuerligt uppdaterade rosters, alla rättigheter, korrekta namn etc. Ja, hela köret genom ett knapptryck. Inte bara till NHL heller utan en lång jävla radda med ligor (givetvis inklusive Sverige, där SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan alla är med). Finns även facepacks, logopacks etc man kan prenumerera på om man vill ha sådant också. Kan även tilläggas att Mutumba som du svarade förvisso skrev att det är "många år sen nu" som EHM släpptes, men spelet uppdateras fortfarande. 1.5-uppdateringen finns tillgänglig som steam-beta just nu, inte släppts "officiellt" ännu då den alltjämt jobbas på.

Därtill är EHM helt enkelt ett mycket bättre spel än FHM. Det senare lämpar sig bäst om man vill spela i fiktiva världar alternativt i historiska databaser, då spelet är robust i just den delen.

EDIT: För att illustrera skillnaden en databasmod gör. Såhär ser spelet ut när du ska starta en ny save utan mod;

https://i.gyazo.com/20dedf550d2a0994d23b74ee898ae91f.jpg

Såhär ser det ur när du prenumererar på modden jag länkade;

https://i.gyazo.com/b4a794a4b346e36cce6fdc2d12bd58c4.jpg

Notera att det går att scrolla på den undre screenshoten och att det bara är drygt hälften av ligorna som ryms på screenen.

Med det sagt är det värt att notera att både EHM och FHM görs av studior med mer bastanta spelserier i andra sporter. I EHM:s fall så utvecklas det av Sports Interactive vars flagskepp förstås är Football Manager, medan FHM utvecklas av Out of the Park Developments vars flaggskepp föga förvånande är Out of the Park Baseball.

Såväl FM som OOTP är förstås betydligt djupare spel än EHM och FHM, men är det hockey man ska lira så är det EHM som gäller. Har spenderat knappt 600 timmar på EHM.

Haha, tack! Jag håller med om att EHM verkar bättre, får fixa detta så kan jag prova EHM!

12
Skriv svar