Hur vi hanterar olika former av medier

Medlem
Hur vi hanterar olika former av medier

Läste en tråd häromdagen som gick rätt hårt off topic, dels pga mig själv. Men i tråden diskuterades dels hur vissa personer är selektiva med vilka nyheter de läser etc.

För mig är detta väldigt intressant dels för att det är något jag har funderat över många gånger och dels något jag aktivt arbetar med. Som exempel har jag tagit bort alla mina sociala medier, jag läser i princip ingenting från kvällstidningarna längre, och tar lång tid innan jag "känner mig trygg" med att skapa konton på exempelvis FZ.

För mig handlar det till största del om mitt mående, då jag har varit i en depression under många år tidigare. Jag aktar mig helt enkelt extra noga för saker som inte får mig att må bra längre.

Helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag vill få för diskussion ur denna tråden, tror mer att jag behövde skriva av mig lite och läsa om hur andra upplever detta.

GMY

Medlem

Såg "the Social dilemma" för ett par dagar sedan på Netflix och bestämde mig då för att skära ner på tiden som spenderas på sociala medier för det tar upp en massa tid som jag skulle kunna lägga på annat. Begränsar mig nu till 30 minuter per dag på Facebook med deras egen spärr. "Måste" ha det kvar pga vissa grupper jag följer samt familjemedlemmar på annan ort långt borta som skulle bli lite ledsna om de inte såg flödet.

Andra medier har jag slutat läsa. Hade alltid en flik eller två öppen på jobbdatorn med de stora tidningsmedierna men märkte att ju mer jag läste, ju mer nere blev jag av alla rån, mord, pandemier och andra humanitära katastrofer etc. Så jag slutade läsa helt enkelt. På sin höjd kan jag kika in och kolla 10 minuter på en dag, annars stopp.

Det är SJUKT svårt att bryta med Facebook helt, men jag arbetar på det...

Submission is for the weak

Medlem

Tror det beror lite på hur man är som person. Har vänner som inte klarar av det alls och tar bort allting. Vilket kanske inte heller är så sunt, vet inte.

På Facebook så avföljer jag exakt alla. Och följer endast sidor jag är intresserad av, tex bilar, spel m.m. Då känns det som att det blir som en slags personlig nyhetssida med endast saker jag är intresserad av. Behöver messenger för kontakt med vänner annars hade jag väl tagit bort Facebook.

Nyheter läser jag inte. Endast lite ekonomiska nyheter ibland eftersom jag tycker det är kul, och är inne på börsen ofta.

Enda sociala mediet jag tycker om och använder är Instagram.

Medlem

Har skurit ner på facebook till de nödvändiga grupperna jag är med i men använder det bara på datorn. Twitter har jag tagit bort helt och just nu testar jag en månad yta Instagram.

Rent spontat så känns det som att jag inte går och tänker lika mycket på massa olika saker som skrivs. Läskigt hur snabbt och enkelt ”behovet” av att bara gå in för att scrolla kan försvinna genom att ta bort apparna från telefonen.

1
Skriv svar