Insamling till barncancerfonden 2021 Mk II

Medlem
Insamling till barncancerfonden 2021 Mk II

Har funderat ett litet tag på att ta en slant investera den och sen skänka vinsten + grundsumman till insamlingen i slutet 2021.

Tänkte att fler kanske är intresserade av att vara med på tåget?

Som exempel kommer jag sätta in 500kr. Jag kommer sedan att uppdatera var jag placerat dom (självklart frivilligt) samt hur det går och eventuella uppdateringar under året. Personligen kommer jag att bidra med 500kr om investeringen nu skulle gå dåligt, inget krav!

Jag har dock tänkt ut lite skjutgränser att förhålla oss till:

1.Ingen "rådgivning" hur man bör placera sina privata besparingar, det finns andra forum för detta ändamål.
2. Ingen press att delta i detta. Placera endast det du/ni har råd att placera.
3. Acceptera om investeringen går dåligt. Försök inte att "rädda" en dålig investering genom att tillföra mer pengar.
4. Detta är för ett gott ändamål och ingen tävling. Barncancerfonden vinner inget på eventuella mätningar av deltagares lemmar.
5. Var vuxna, håll god stämning och uppmuntra varandra.
6. Sist men inte minst, ingen press angående beloppet som investeras. Det är till välgörenhet, inget belopp är för lite!

Medlem

Jag har nu investerat 498kr i Starbreeze, ser det lite som en placeholder tills jag hittar något kul techbolag att lägga dom i.

Lycka till!

Chefredaktör

Fråga, från en noob - vilket system använder du för att köpa och aktier och har du tips på bra "mätverktyg"?

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fråga, från en noob - vilket system använder du för att köpa och aktier och har du tips på bra "mätverktyg"?

Jag använder Avanza, kostar inget väldigt bra inbyggda verktyg i appen.

I övrigt så rekommenderar jag faktiskt: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier.html

Kortfattat beskriver dom vad som är bra att kolla på, vad man ska tänka på etc. Jag investerar personligen mycket med hjärta och hjärna, det vill säga att jag köper inget som jag inte tror på eller förstår.

Med det sagt så är jag verkligen inget proffs, en kul bisyssla som verkligen kan betala sig om man lägger sina ägg i rätt korg. Både jag och min sambo har det som ett intresse, rätt kul att diskutera och spekulera tillsammans.

Jobbar med data

Du kan köpa aktier/fonder hos alla storbanker, är det aktier du vill köpa så tar dem ut en courage som antingen är procentbaserat eller fast avgift beroende på hur mycket pengar du har.

De nya uppstickarna på marknaden Avanza och Nordnet är gratis till ett visst belopp eller under en viss tid. Därefter är de dyrare än storbankerna.

Googla på "Din bank courtage" så kommer du hitta vad din bank drar för procentuell avgift vid din investering.

Du kommer också behöva välja mellan ISK eller Depå aka Aktie/fondkonto*, det är ett bankkonto där dina köp hamnar i. ISK är den lättaste att spara/investera i och redovisas automatiskt till skatteverket.

* Måste fylla i en K4-blankett vid försäljning. 30% vinstskatt.
(värde vid försäljning - omkostnadsbelopp) * 0,3

Medlem

Låter roligt! Jag överväger att lägga 500 kr på Tui (f.d. Fritidsresor). Tänker att de borde få ett uppsving som massvaccineringen lyckas.

(Uppdaterar under dagen med exakt placering. Tror att Tui handlas på tyska börsen, så kanske för dyrt med min småsumma. Byter i så fall till något billigare i samma bransch flyg/hotell/charter)

@Carl Johansson-Sundelius Har du Nordea är de billiga för aktieköp, i varje fall för våra svenska marknader. Kanske inte lika smidigt som Avanza/Nordnet, men fullt tillräckligt för lite hobbyhandel.

Trådskaparen sa att vi inte skulle ge investeringstips, så jag nöjer mig med råden att investera långsiktigt samt att sprida risken (flera investeringar). Brukar vara sunt när man är n00b och bara vill in i matchen.

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Avanza är (enligt mig) överlägsna när det gäller aktiehandel för oss småsparare.

Ska kika i helgen om jag hittar någon intressant öresaktie. Lika bra att dra ett rejält jävla långskott och se hur det går

Medlem

Kul initiativ. Jag köper 1000 aktier från Star Vault (dvs för ca 500kr med dagens kurs). Blir intressant att se vad det är värt i slutet av året. De ska ju släppa ett nytt MMO i Early Access i mars vilket kanske kan röra om i grytan.

Medlem

Nu har jag köpt Norweigan Air Shuttles (flygbolaget) för 500 kr. De har tappat nästan 99% sedan förra året. Antingen konkar de eller så blir det världens raket

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Låter roligt! Jag överväger att lägga 500 kr på Tui (f.d. Fritidsresor). Tänker att de borde få ett uppsving som massvaccineringen lyckas.

(Uppdaterar under dagen med exakt placering. Tror att Tui handlas på tyska börsen, så kanske för dyrt med min småsumma. Byter i så fall till något billigare i samma bransch flyg/hotell/charter)

@Carl Johansson-Sundelius Har du Nordea är de billiga för aktieköp, i varje fall för våra svenska marknader. Kanske inte lika smidigt som Avanza/Nordnet, men fullt tillräckligt för lite hobbyhandel.

Trådskaparen sa att vi inte skulle ge investeringstips, så jag nöjer mig med råden att investera långsiktigt samt att sprida risken (flera investeringar). Brukar vara sunt när man är n00b och bara vill in i matchen.

Vill bara förtydliga att det jag menade med investeringstips var som exempel "kör bolag x eller fond y". Jag vill inte riskera att någon blir av med sina besparingar pga "förstå sig påare". Tycker man kan prata kring aktier etc:).

Och skitkul att fler har hoppat på tåget! Ska bli intressant att följa denna tråd!

Medlem

Det hade varit väldigt intressant om det var möjligt att skapa en fiktiv portfölj med allas bidrag så att man kunde följa utvecklingen.

Backloggens befriare
Skrivet av Lasrod:

Det hade varit väldigt intressant om det var möjligt att skapa en fiktiv portfölj med allas bidrag så att man kunde följa utvecklingen.

Jag och brorsan pratade faktiskt om det förut.. Man skulle ju också kunna göra en de facto portfölj, men det kanske skapar fler eventuella problem än vad som är bra..?

All makt åt keffkebab - backloggens befriare

Jobbar med data

@Lasrod @keffkebab Det går mig veterligen inte göra en fiktiv portfölj och sedan följa den från X värde. Det går dock att skapa bevakningslistor på många plattformar där man kan lägga in deltagarnas portfölj och se värdeutvecklingen rent generellt.

Medlem

Bra initiativ. Man kan skapa en sk dummy portfolio på tex MarketWatch. https://www.marketwatch.com/game?mod=side_nav
Jag lägger 500kr i $BB eller $PLTR.

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Jag har nu investerat 498kr i Starbreeze, ser det lite som en placeholder tills jag hittar något kul techbolag att lägga dom i.

Lycka till!

Har själv Starbreeze, det har varit en rolig resa under ett par veckor nu verkar hända mycket
Vill du ha ett tech-bolag så kolla in AAC Clyde space.
Där har jag mycket investerat, och där händer det väldigt mycket. Finns en stor möjlighet till en väldig tillväxt där

Medlem

Slänger in 500 vid löning Har använt Avanza ett tag nu och funderar på att sprida ut mina tillgångar, har tittat på Nordnet. Någon som har bra kännedom om Nordnet? Kan det vara födel att använda både Avanza och Nordnet? Har någon tips på andra banker man kan använda? Är nybörjare!

Medlem

Vill du ha chans på en ordentlig utveckling, Köp BTC i så fall.

Då har du även möjligheten att kringgå alla som vill stjäla en del av din spekulation som istället kan gå till välgörenhet.

Vet du inte hur man gör kan jag svara på det.

P.L.U.R

SoL
Medlem

Starbreeze är en ganska het aktie på avanza, ingen rek, men spännande. Har den själv sen ganska lång tid tillbaka.

Medlem

Se till att använda ett ISK-konto

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Har funderat ett litet tag på att ta en slant investera den och sen skänka vinsten + grundsumman till insamlingen i slutet 2021.

Tänkte att fler kanske är intresserade av att vara med på tåget?

Som exempel kommer jag sätta in 500kr. Jag kommer sedan att uppdatera var jag placerat dom (självklart frivilligt) samt hur det går och eventuella uppdateringar under året. Personligen kommer jag att bidra med 500kr om investeringen nu skulle gå dåligt, inget krav!

Jag har dock tänkt ut lite skjutgränser att förhålla oss till:

1.Ingen "rådgivning" hur man bör placera sina privata besparingar, det finns andra forum för detta ändamål.
2. Ingen press att delta i detta. Placera endast det du/ni har råd att placera.
3. Acceptera om investeringen går dåligt. Försök inte att "rädda" en dålig investering genom att tillföra mer pengar.
4. Detta är för ett gott ändamål och ingen tävling. Barncancerfonden vinner inget på eventuella mätningar av deltagares lemmar.
5. Var vuxna, håll god stämning och uppmuntra varandra.
6. Sist men inte minst, ingen press angående beloppet som investeras. Det är till välgörenhet, inget belopp är för lite!

Bra initiativ!
Vill tipsa folk om Intervacc, potential för en bra avkastning under 2021 om deras vaccin Strangvac blir godkänt.

Skrivet av nostalgisk:

Bra initiativ. Man kan skapa en sk dummy portfolio på tex MarketWatch. https://www.marketwatch.com/game?mod=side_nav
Jag lägger 500kr i $BB eller $PLTR.

Lade 2000 i PLTR när den noterades för skojs skull. Skaplig fullträff man gjorde.
Lite tråkigt att vi är på väg in i en epok där dessa företag kommer få mer och mer inflytande. Men det är väl oundvikligt.

Gillar dock Palantir och det ställningstaganden som de tar.
De får ju även pluspoäng för ett Tolkien-inspirerat namn.

Medlem

Sitter på Zordix själv med en 22,93% sen i September, Qiivi är väl en som diskuteras friskt också.

Medlem

Till er som hoppat in idag och bara häver ur er tips - ni kanske kan försöka läsa första inlägget:

Citat:

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Till er som hoppat in idag och bara häver ur er tips - ni kanske kan försöka läsa första inlägget:

"placera sina privata besparingar"

Är väl nyckelordet här.

Att ge råd om aktier med potentiellt bra avkastning för ändamålet finns det väl inga regler emot?

Medlem

Har nu investerat 506 kronor i Scandic Hotels Group.
Kan vara en rolig raket om allt går som det ska under året med vaccinering osv. Förhoppningsvis så växer bidraget något

Medlem
Skrivet av loerk:

"placera sina privata besparingar"

Är väl nyckelordet här.

Att ge råd om aktier med potentiellt bra avkastning för ändamålet finns det väl inga regler emot?

Trådens syfte är att placera sina privata besparingar i välgörande syfte. Och den första uppmaningen var då att inte ha någon rådgivning om hur privata besparingar ska placeras. That's all I'm saying.

Måste det finnas en regelbok? Räcker det inte bara med att försöka hålla sig on-topic enligt önskemål? Om jag är fel ute får TS givetvis rätta mig. Jag tyckte bara att det såg komiskt ut att det första som hände efter att det blev en förstasidanyhet av tråden är att det trillar in investeringstips från alla håll.

SoL
Medlem

”Gröna” aktier och fonder kommer jag hålla koll på, dvs hållbar energi som minskar koldioxidutsläppen. Tror världen börjar vakna upp mer och mer och vill satsa på miljövänligare företag

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Trådens syfte är att placera sina privata besparingar i välgörande syfte. Och den första uppmaningen var då att inte ha någon rådgivning om hur privata besparingar ska placeras. That's all I'm saying.

Måste det finnas en regelbok? Räcker det inte bara med att försöka hålla sig on-topic enligt önskemål? Om jag är fel ute får TS givetvis rätta mig. Jag tyckte bara att det såg komiskt ut att det första som hände efter att det blev en förstasidanyhet av tråden är att det trillar in investeringstips från alla håll.

Jag tolkade det som att man inte skulle starta en diskussion där man tipsar folk om vart man ska lägga hela sitt kapital.
Men att bara slänga ut ett tips som någon som inte är insatt kan snappa upp för att delta i detta initiativ måste ju vara okej.
Men jag kan ju vara helt ute och cykla också

Medlem

Jag gillar initiativet, kan också slänga in 500kr vid löning och sen uppdatera vilket företag den summan hamnar på

Redaktör

Lycka till, hörrni! Bra initiativ.

Medlem
Skrivet av loerk:

Har nu investerat 506 kronor i Scandic Hotels Group.
Kan vara en rolig raket om allt går som det ska under året med vaccinering osv. Förhoppningsvis så växer bidraget något

Du är modig! I like it!

123
Skriv svar