Insamling till barncancerfonden 2021 Mk II

Medlem
Skrivet av Najkan:

Du är modig! I like it!

Haha modig vet jag inte. Det är inte en jätteinvestering.

Hyser du tvivel om Scandics framtid mån tro?

Medlem

Kul grej men vågar själv inte gå med då jag är rädd för att det ska gå för bra så att jag vill behålla pengarna själv.

Skribent
Skrivet av Pecman:

Kul grej men vågar själv inte gå med då jag är rädd för att det ska gå för bra så att jag vill behålla pengarna själv.

Finns inget krav på att du måste skänka hela beloppet. Låt säga att du träffar en osannolik jackpot och gör om dina 500 till 10 000. Skänk hälften, eller om du har knapert skänk 1 000 och behåll 9 000 själv.

Jag tror inte någon kommer tycka du är snål eller hacka ner på det beslutet, du får snarare kredd för att du skänkt 1 000 till välgörande ämdamål. Bättre att göra något än att göra inget.

Medlem

Sålde mina Starbreeze igår då jag inte riktigt tror på dom i långa loppet, köpte Bambuser imorse istället. Just nu ligger potten på strax över 600kr, men det är fortfarande januari och mycket kan hända!

Som jag skrev i början på tråden så finns det ingen summa som är för liten. Ingen ska känna någon press att skänka allt ni satsar etc. Detta är ett kul projekt, för ett gott ändamål:).

Tillägg: Glömde skriva, kul att fler hänger på. Hoppas att det bara är början!

Chefredaktör
Skrivet av loerk:

Se till att använda ett ISK-konto

Har ett sånt för lite fondsparande, så känns ju lovande.

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem

Köp Starbreezeer - All in bara, sky is the limit......

Medlem

Någon som vet vad skillnaden mellan Starbreeze A och B innebär?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ett sånt för lite fondsparande, så känns ju lovande.

Samma här, och till aktier även om jag är lite av en nybörjare.
Men känns väldans träligt att skatta på det man ändå tänkt ge till välgörenhet.

Medlem
Skrivet av noyart:

Har inte en aning faktiskt. Satt och tänkte på det själv igår när jag kikade på aktien.

Chefredaktör
Skrivet av loerk:

Samma här, och till aktier även om jag är lite av en nybörjare.
Men känns väldans träligt att skatta på det man ändå tänkt ge till välgörenhet.

Du får sedan 2019 skatteavdrag för välgörenhet, för gåvor till godkända organisationer (de med 90-nummer gissar jag) och om de är över 200 kr. Det finns en övre gräns för hur mycket man kan få tillbaka, tror det var 1500 kr.

Medlem

Detta var ju ett kanoninitiativ. Har nu köpt min första aktie. Missade dock att sälja igår som @daugeleven meddelade så jag ligger kvar på Starbreeze B och ser vad som händer. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av noyart:

Skrivet av loerk:

Har inte en aning faktiskt. Satt och tänkte på det själv igår när jag kikade på aktien.

Skillnaden mellan A och B aktier brukar bara vara antal röster du får i samband med ägandet. Dvs så länge du inte tänkt att få någon typ av maktposition i bolaget så spelar det inte någon roll. Då kan det istället vara bättre att kolla på pris och omsättning. Oftast ligger A och B på ungefär samma pris och då är omsättning viktigare vilket nästan alltid är B aktien. För starbreeze så ska ni köpa Starbreeze B.

Edit: Avanza har mycket bra info på deras sida. Här kan ni läsa mer om A och B aktier: https://blogg.avanza.se/vad-ar-skillnaden-pa-a-och-b-aktier/

Medlem

Du får sedan 2019 skatteavdrag för välgörenhet, för gåvor till godkända organisationer (de med 90-nummer gissar jag) och om de är över 200 kr. Det finns en övre gräns för hur mycket man kan få tillbaka, tror det var 1500 kr.

Bra att veta!
Ändå skönt att slippa fylla i en skattesedel över en sån här grej. Ganska skönt att slippa över huvud taget.

Skrivet av Lasrod:

Skillnaden mellan A och B aktier brukar bara vara antal röster du får i samband med ägandet. Dvs så länge du inte tänkt att få någon typ av maktposition i bolaget så spelar det inte någon roll. Då kan det istället vara bättre att kolla på pris och omsättning. Oftast ligger A och B på ungefär samma pris och då är omsättning viktigare vilket nästan alltid är B aktien. För starbreeze så ska ni köpa Starbreeze B.

Edit: Avanza har mycket bra info på deras sida. Här kan ni läsa mer om A och B aktier: https://blogg.avanza.se/vad-ar-skillnaden-pa-a-och-b-aktier/

Tack för svar! Har 20k som jag har suttit på alldeles för länge i vänta på att NVDA ska gå ner till 500 eller mindre. Kände mig måttligt dum när jag missade chansen i december. De kanske får bosätta sig i Starbreeze istället

Skrivet av JonnyBOj:

Köp Starbreezeer - All in bara, sky is the limit......

Varför all denna hype kring Starbreeze?
Vet att de har betalat av sin skuld, men det förklarar inte denna hype.

Har de något i görningen?

Chefredaktör
Skrivet av loerk:

Bra att veta!
Ändå skönt att slippa fylla i en skattesedel över en sån här grej. Ganska skönt att slippa över huvud taget.

Tack för svar! Har 20k som jag har suttit på alldeles för länge i vänta på att NVDA ska gå ner till 500 eller mindre. Kände mig måttligt dum när jag missade chansen i december. De kanske får bosätta sig i Starbreeze istället

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skatt...

Minst 200 vid gåvotillfälle, minst 2000 per år. Max 1500 kr. Ändå något.

Medlem

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skatt...

Minst 200 vid gåvotillfälle, minst 2000 per år. Max 1500 kr. Ändå något.

Många bäckar små Glädjer mitt smålännings-DNA.

Medlem
Skrivet av loerk:

...

När det gäller Starbreeze så har det länge varit en aktie som det händer mycket med. På senare tid så har företaget nyligen gått ut ur en rekonstruktion och lyckats undvika konkurs. De har även, som du nämner, betalat tillbaka skulder de haft. De har spelet Payday 2 som fortfarande drar in mycket pengar till Starbreeze och de har Payday 3 under utveckling och planeras släppas runt 2023. De har inte släppt så mycket info om Payday 3 så det är väl rimligt att det kommer lite nyheter om det snart (kanske i år, kanske nästa år). Jag skulle vara väldigt försiktig med att investera i Starbreeze. Det kan som sagt hända mycket men om Payday 3 inte lyckas väldigt bra så blir det nog svårt för Starbreeze.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

När det gäller Starbreeze så har det länge varit en aktie som det händer mycket med. På senare tid så har företaget nyligen gått ut ur en rekonstruktion och lyckats undvika konkurs. De har även, som du nämner, betalat tillbaka skulder de haft. De har spelet Payday 2 som fortfarande drar in mycket pengar till Starbreeze och de har Payday 3 under utveckling och planeras släppas runt 2023. De har inte släppt så mycket info om Payday 3 så det är väl rimligt att det kommer lite nyheter om det snart (kanske i år, kanske nästa år). Jag skulle vara väldigt försiktig med att investera i Starbreeze. Det kan som sagt hända mycket men om Payday 3 inte lyckas väldigt bra så blir det nog svårt för Starbreeze.

Ja det var lite så jag trodde.
Väntar på Nvidia veckan ut, annars åker allt in i mina fonder.

Skribent
Skrivet av loerk:

Nu får väl TS och mod kliva in om vi går för långt ifrån ämnet när vi börjar diskutera aktier och spekulationer men för egen del så ser jag Starbreeze som en extrem högriskare. Trenden är ju att mindre bolag blir uppköpta av större bolag för att säkra varumärken och om det börja blåsa positiva vibbar om Payday 3 samtidigt som Payday 2 kan hålla försäljningen på Steam uppe så ser jag Starbreeze som möjlig för uppköp av de stora drakarna.

Å andra sidan så om Payday 3 tas emot med kritik när det väl visas upp så är det tack och godnatt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu får väl TS och mod kliva in om vi går för långt ifrån ämnet när vi börjar diskutera aktier och spekulationer men för egen del så ser jag Starbreeze som en extrem högriskare. Trenden är ju att mindre bolag blir uppköpta av större bolag för att säkra varumärken och om det börja blåsa positiva vibbar om Payday 3 samtidigt som Payday 2 kan hålla försäljningen på Steam uppe så ser jag Starbreeze som möjlig för uppköp av de stora drakarna.

Å andra sidan så om Payday 3 tas emot med kritik när det väl visas upp så är det tack och godnatt.

"Vill bara förtydliga att det jag menade med investeringstips var som exempel "kör bolag x eller fond y". Jag vill inte riskera att någon blir av med sina besparingar pga "förstå sig påare". Tycker man kan prata kring aktier etc:)." - TS i början av tråden.

Tolkar det som att det är okej att man pratar kring aktier, så länge man inte säger åt någon att placera pengar här eller där.

Tack för input.
När du presenterar det på så sätt så blir man ju lite hoppfull.
Skulle vara roligt om de t.ex. köptes upp av typ MS eller någon annan gigant.

Tänk om de släpper en remake på t.ex. Escape from Butchers bay dock!?

Tror inte det är en chansning jag vågar ta med mitt aningen blygsamma kapital dock. Har redan satsat en för mig relativt stor summa på Intervacc, som förhoppningsvis lönar sig ordentligt i år.
Började förra året i april med ett startkapital på 27500 och har nu kommit till lite över 100K.

Medlem

Bara som en heads-up för eventuella crypto "investerare":

Bitcoinbubblan uppblåst av obackade Tether - saknas 25 miljarder USD

Cornus länk i artikeln:
The Bit Short: Inside Crypto’s Doomsday Machine

Allegedly så utgörs 70% av BitCoin handeln med en annan cryptovaluta som heter Tether. Tether borde vara uppbackad av US $ 100% men i själva verket är det mycket lägre uppbackning dvs scam. Faller Tether så faller förmodligen ca 70% av BitCoin värdet också.

Å andra sidan så får vi äntligen PRISVÄRDA grafikkort! Efter ca 7 år.. puh...it's about TIME 😀

PS Personligen är jag ute ur börsen sen oktober förra året.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Bara som en heads-up för eventuella crypto "investerare":

Bitcoinbubblan uppblåst av obackade Tether - saknas 25 miljarder USD

Cornus länk i artikeln:
The Bit Short: Inside Crypto’s Doomsday Machine

Allegedly så utgörs 70% av BitCoin handeln med en annan cryptovaluta som heter Tether. Tether borde vara uppbackad av US $ 100% men i själva verket är det mycket lägre uppbackning dvs scam. Faller Tether så faller förmodligen ca 70% av BitCoin värdet också.

Å andra sidan så får vi äntligen PRISVÄRDA grafikkort! Efter ca 7 år.. puh...it's about TIME 😀

PS Personligen är jag ute ur börsen sen oktober förra året.
"When a thousand hungry lions fight over one scrap of food, small dogs should hide with whats in their belly."

Haha har några kompisar som investerar hårt i BTC. Har alltid varit tveksam på Bitcoin eftersom det jämt kändes som något sånt här skulle kunna hända. Om det nu är sant.

Medlem

Aurora Cannabis Inc
Jag har precis köpt 5st cannabis-aktier för 474,74kr exlusive kortage på Toronto Stock Exchange. Hoppas det ger glädje, för förtag & kunder, men inte minst för insamlingen.

Medlem
Skrivet av loerk:

Haha har några kompisar som investerar hårt i BTC. Har alltid varit tveksam på Bitcoin eftersom det jämt kändes som något sånt här skulle kunna hända. Om det nu är sant.

Även om storyn inte stämmer så tror jag att dina kompisar får svårt att ta sig igenom:

Speciellt om alla ska ut ur rummet samtidigt. 🙂

PS Ja, just det, disclaimer: Jag är bara en ordinary fool som har expertis i den ädla konsten att "buy high sell low". Så alla mina skriverier ska tas, inte bara med en nypa utan, med en näve salt. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Även om storyn inte stämmer så tror jag att dina kompisar får svårt att ta sig igenom:

https://api.europeana.eu/thumbnail/v2/url.json?size=w400&ty...

Speciellt om alla ska ut ur rummet samtidigt. 🙂

När jag läste storyn så kändes det som någon fan fic version av The big short.

Men det är samtidigt något som låter tillräckligt overkligt för att det skulle kunna vara sant

Medlem

I år är det industriaktier som gäller och jag satsade på ssab. Redan upp 16,5% denna vecka.
Fattar inte hur man kan välja Starbreeze som precis har ”betalat skulder och undvikit konkurs”. Nästa gång kanske det blir konkurs och då är alla era pengar borta.

Medlem
Skrivet av Distordera:

Fattar inte hur man kan välja Starbreeze som precis har ”betalat skulder och undvikit konkurs”. Nästa gång kanske det blir konkurs och då är alla era pengar borta.

Alla kör inte på det säkra alternativet.
Går saker och ting bra istället för åt helvete som du befarar, så finns det ju inga gränser för vart aktien tar vägen.

Kanske till månen

Medlem

Vill bara påminna om att hålla diskussionen på en hög nivå. Ifrågasätt inte hur andra placerar SINA pengar.

Och jättekul för alla som tjänar miljontals kronor på börsen, men ska inte pengarna till barncancerfonden så är inte detta rätt tråd för er att skryta.

Ett tips, som också kan generera pengar till fonden, skänk pantpengar. Jag skänker alltid vid varje panttillfälle, ju fler, desto mer pengar så klart. För mig blir det nog 500:- per år skulle jag tro.

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar