Bristen på grafikkort fortsätter in på våren

Robot
Bristen på grafikkort fortsätter in på våren

Varken AMD eller Nvidia klarar att möta efterfrågan än.


Medlem

Wow, oväntat.

Inaktiv

Är dom inte mycket dyrare nu än när dom släpptes? Alltså ca 1-2k för TUF?

Medlem

Tänker inte betala fullpris för 3080/3090 är ett som är säkert, lär väl få tag på ett när 4080 lanseras


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har ju mitt aorus extrem rtx 3090 så jag klarat mig ett tag några få år till

Medlem

Glad jag beställde min 3080 vid release och fick det för msrp . Fick ”bara” vänta 3 månader att få det

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Är dom inte mycket dyrare nu än när dom släpptes? Alltså ca 1-2k för TUF?

Vill minnas att 3080 TUF låg på 7800 vid lanseringen och närmare 9000 nu, så strax över tusenlappen mer får man betala (om man lyckas beställa ett).

Så mycket tycker jag inte att det är värt även om det är ett bra kort.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Vill minnas att 3080 TUF låg på 7800 vid lanseringen och närmare 9000 nu, så strax över tusenlappen mer får man betala (om man lyckas beställa ett).

Så mycket tycker jag inte att det är värt även om det är ett bra kort.

Tack för svar! Jag kan nog tycka att 7-10k kan vara värt ett riktigt bra kort men närmare 20k och över som ett 3090 går för är sjukt.

Medlem

3080 finns nog i lager lagom till pappersreleasen av RTX 4080.

Redaktör
Skrivet av anon_326114:

Är dom inte mycket dyrare nu än när dom släpptes? Alltså ca 1-2k för TUF?

Swec har flera gånger tagit upp det där, att rek-priserna vid recension/lansering är betydligt lägre än vad korten kostar i butik en kort tid efteråt. Står t.ex. kort om det den länkade nyheten (här). Jäkligt fult, och bra att det tas upp.


signatur
Medlem

Antar att det tillverkas i Kina och där börjar Corona öka igen.

Medlem

Priserna öka ja.
Kunde inte vänta på 3080 som jag beställt så slog till på ett 3070 när komplett fick in några från Gainward.
Såg att kortet jag köpte var 500kr dyrare än "förra batchen" av exakt samma kort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har ett superbra gtx 2080ti, tänkte skippa nuvarande generation och ta nästa istället


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Må alla etherium buttcoiners kvävas på sina frukostflingor!

phi
Medlem

Snart skiter jag i att uppgradera datorn och köper ett PS5 och/eller Xbox Series X istället! Oh wait.

Dra åt helvete.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Är dom inte mycket dyrare nu än när dom släpptes? Alltså ca 1-2k för TUF?

TUF OC kostade 7990:- när jag beställde på Inet i september och nu ligger exakt samma kort på 9790:-. Så det är nästan 2.000:- dyrare nu. Men jag har å andra sidan fortfarande inte fått kortet :/

Medlem
Skrivet av damageinc:

TUF OC kostade 7990:- när jag beställde på Inet i september och nu ligger exakt samma kort på 9790:-. Så det är nästan 2.000:- dyrare nu. Men jag har å andra sidan fortfarande inte fått kortet :/

Redan där blir man ju lite fundersam, hur mycket extrem efterfrågan är det på grejerna egentligen?

Står Kina still eller???

Medlem

Känner att jag inte ens orkar bry mig längre, speciellt inte då de lagt på över 1000kr på nästan alla kort. Kan gott vänta.

Medlem
Skrivet av damageinc:

TUF OC kostade 7990:- när jag beställde på Inet i september och nu ligger exakt samma kort på 9790:-. Så det är nästan 2.000:- dyrare nu. Men jag har å andra sidan fortfarande inte fått kortet :/

Skrivet av QuenchedAnger:

Redan där blir man ju lite fundersam, hur mycket extrem efterfrågan är det på grejerna egentligen?

Står Kina still eller???

Det beror också på lite vilket kort man köper. En väldigt stor andel av de som beställde ett RTX 3080 beställde korten som hade kampanjpris under den första månaden, där Asus TUF var ett av de korten, så det är sanslös backlog på just de korten. Jag beställde en mer entusiastinriktad modell av ett mindre populärt märke i november och fick kortet en vecka senare.

Medlem

Vilka spel kräver egentligen de här 10-20k korten för att kunna köras i 60 fps/ultra? Eller köper man dem för ännu högre fps eller vad är grejen?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilka spel kräver egentligen de här 10-20k korten för att kunna köras i 60 fps/ultra? Eller köper man dem för ännu högre fps eller vad är grejen?

Ray-tracing, VR, högre FPS, bla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag känner mig lyckligt lottad som fick tag på ett Gigabyte 3080 Eagle OC för 7300 kr från Amazon.se.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Priserna öka ja.
Kunde inte vänta på 3080 som jag beställt så slog till på ett 3070 när komplett fick in några från Gainward.
Såg att kortet jag köpte var 500kr dyrare än "förra batchen" av exakt samma kort.

Tillgång och efterfrågan. Svårare än så är det inte. Lägre efterfrågan, så sjunker priserna.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilka spel kräver egentligen de här 10-20k korten för att kunna köras i 60 fps/ultra? Eller köper man dem för ännu högre fps eller vad är grejen?

Nöjer du dig med 1080p så är det inget spel idag som kräver dessa kort, men spelar du i 1440p eller 4K så drar kraven iväg väldigt fort i många spel. Sen är det ju också mycket subjektivt som väger in. Jag har spelat i 72+ fps sedan ~1997-1998 och efter så lång tid med högre framerates känns 60 fps väldigt slött och nästintill ospelbart om det är t.ex. ett actionspel med högt tempo.

Medlem

Hade tänkt uppgradera i vår, men tror jag skjuter det till hösten eller 2022 istället. Har svårt med tilliten till AMD, och känner inte alls för att köpa 4e generationens Skylake... Väntar åtminstone till Intel lanserat sina desktop-processorer i prestandaklassen på 10nm, och helst tills moderkorten har stöd för DDR5 & PCI Express 5.0. Vem vet vilka Nvidia-kort som är aktuella då!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

1080 Ti och 2080 duger fortfarande för gaming. Jag har ett 2080 och kommer inte uppgradera de närmaste åren då jag hellre lättar lite på grafiken än att slänga ut en massa tusenlappar för några fps. Majoriteten av alla oss som spelar behöver inte ens de nyaste korten då det är helt onödigt att spela på absolut högsta grafiken med supergrafik om man bryr sig om prestanda. Men visst, det är roligt att ha det absolut bästa på marknaden och har man råd och vill ha det, go for it!

Medlem

För något år sedan läste jag att kryptovalutaminers var en av orsakerna till den stora bristen på grafikkort. Någon som vet om "folk" lyckades tjäna pengar här? Bitcoinpriset har rusat senaste tiden så jag tänker att de som investerade för att mina borde också tjäna mer?

Medlem

Vet man hur många kort som används för bryta/ generera kryptovalutor än att användas till spel?

Önskar Nvidia och AMD kunde göra separata kort/kretsar för detta så games kunde få köpa grafikkort ifred, de kanske borde ta fram liknande xbox konsoler fast dedikerade för bryta kryptovalutor, så slipper pc komponenter ta slut i lager pga miners..

Medlem
Skrivet av xverminator:

Vet man hur många kort som används för bryta/ generera kryptovalutor än att användas till spel?

Önskar Nvidia och AMD kunde göra separata kort/kretsar för detta så games kunde få köpa grafikkort ifred, de kanske borde ta fram liknande xbox konsoler fast dedikerade för bryta kryptovalutor, så slipper pc komponenter ta slut i lager på miners..

AMD gjorde ett försök under den stora miningboomen och gjorde RX 400/500-kort utan några som helst bildutgångar som var tänkta att användas för just mining. Men eftersom vi inte sett något liknande sedan dess antar jag att de inte gick med någon större vinst. Det tråkiga i sammanhanget är att affärsmässigt bryr sig varken AMD eller Nvidia (och kanske snart även Intel) om vem som köper deras GPU:er så länge de tjänar pengar. Dessa företag fullkomligt älskar miners som dammsuger marknaden på produkter så de kan trissa upp priserna på grund av tillgång/efterfrågan.

Medlem

Mitt GTX 1060 får nog hänga med ett tag till då. Har en del mindre krävs de spel i backloggen ändå så det spelar inte så stor roll, kan nog vänta ett år i iaf.

12
Skriv svar