CS:GO Major i Sverige - Allt du behöver veta

Skribent
CS:GO Major i Sverige - Allt du behöver veta

10/2: För information så kommer jag justera det här inlägget med att uppdatera med ny information.

Den 14 januari avslöjade Valve att de skrotat planerna för en Major i Rio i Brasilien och istället satsat på Sverige och Stockholm som plats för den första CS:GO majoren sedan Berlin i augusti/september 2019.

För tillfället är det inte mycket som är känt förutom att PGL står som turneringsvärd, slutspelet kommer äga rum i Globen (förhoppningsvis framför 16 000 människor), turneringen kommer pågå 23 oktober - 7 november och ha en prissumma på $2 miljoner. Det finns i nuläget ingen information kring biljetter, åldersgräns på evenemanget eller dylikt.

https://www.hltv.org/news/30980/pgl-to-host-next-major-in-sto...

Som alla trodde kommer slutspelet gå 4-7 november. Fortfarande ingen information om biljetter, men en evenemangsssida har dykt upp på Stockholm live.
https://www.stockholmlive.com/events/detail/csgo-major

Kvalturneringar, såkallade "RMR-events" (Regional Major Ranking), som spelades förra året kommer endast ha betydelse att lagen får en "startpoäng" beroende på placering i övrigt nollställs poängen.

Gamla RMR-ställningen: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings/...
Nya poängerna: https://liquipedia.net/counterstrike/Regional_Major_Rankings

Valve har även agerat mot coacher och slagit fast att de inte kommer få vara med på servern eller ens fysiskt i rummet under onlinedelen av kvalet, ej heller några annan personer än de som är på servern. Det här härrör till "coachskandalen" och rykten om "streamsniping" som kom fram under förra året där det visade sig att många coacher utnyttjat en bugg så att de fick mycket mer information än de skulle haft.

https://www.hltv.org/news/31089/valve-unveils-2020-rmr-sticke...

Valve har börjat ta in erbjudanden från organisatörer att anordna dessa RMR-events och de hoppas på minst två (men helst tre) events i varje region varav minst ett på LAN för att fördela poängen och ta fram lagen som ska spela i Stockholm. Ryktena säger första eventet nu i vår, ett andra vid sommaren och det tredje LAN-eventet nära förestående majoren i oktober.

https://www.hltv.org/news/31051/valve-open-to-proposals-for-r...

Häng med i tråden så ska jag försöka hålla er så uppdaterade som möjligt samt svara på alla eventuella frågor.

Uppdatering 28/7: Biljettsläpp 16 september

Det har varit en del frågetecken kring om Majoren kommer spelas i Stockholm eller inte, men PGL (Organisationen som anordnar turneringen åt Valve) har uttryckligen sagt att de vill ha turneringen i Sverige som är "the home of Counter-Strike".

För några veckor sedan kom det ut att det finns två europeiska länder redo att ta över värdskapet med fulla läktare, för kan det inte vara fulla läktare kommer Majoren flyttas.
https://www.hltv.org/news/32082/pgl-eye-alternative-locations...

Idag däremot har PGL släppt en uppdatering att just nu är det två viktiga datum att fokusera på.
23 augusti då Sverige ska släppa nästa steg i restriktionerna och därmed kommer det gå att flyga in alla lag och kringpersonal
15 september då Sverige ska öppna upp igen och tillåta fullsatta inomhusarenor.

Kan alltså Sverige hålla sin plan för avveckling av restriktionerna så kommer Majoren hållas i Sverige som det är sagt, men annars blir den flyttad. I vilket fall som helst så kommer biljetter släppas 16 september.
https://www.hltv.org/news/32109/stockholm-remains-a-possibili...
https://press.pglesports.com/149924-the-latest-updates-on-the...

Uppdatering 17/9: KLART med spelort och biljettsläpp

Idag kom så beskedet. Sverige och Avicii Arena får anordna Majoren 2021! Biljetter släpps 22a september. Priser ej annonserat än så länge.

https://twitter.com/pglesports/status/1438759834992717830
The tickets for PGL MAJOR STOCKHOLM 2021 Sveriges flagga will go on sale on September 22 - 10:00 AM CET

https://www.hltv.org/news/32375/pgl-confirms-major-will-take-...
The tournament organizers will begin ticket sales for the $2 million event on September 22 and aim to have a full house in the approximately 14,000-seater Avicii Arena for the playoffs stage, which will run on November 4-7.

Biljetter:
https://aviciiarena.se/evenemang/information/csgo-major/

Skribent

Sett till tidigare Majors så har spelschemat för slutspelet som gått i arena sett ut såhär:

Torsdag: 2 Kvartsfinaler
Fredag: 2 Kvartsfinaler
Lördag: 2 Semifinaler
Söndag: Final + eventuell showmatch

Det verkar som många (inklusive undertecknad) tror att det kommer vara liknande nu för hotellrummen kring Globen gick åt snabbt just torsdag 3 november - måndag 8 november.

Ett tips för den som är intresserad är att inte fundera så mycket mer nu utan gå in och lägga en bokning på hotell. För närvarande är det en bra prisnivå och de flesta har gratis avbokning tills dagen innan incheckning samt att man inte behöver betala innan man checkar in. Du behöver alltså inte betala något nu och kan avboka (DUBBELKOLLA SÅ DEN MÖJLIGHETEN FINNS) gratis om nu Corona skulle förstöra det här evenemanget.

Skägg.
10 Chambers

Vore kul att se! Spelade CS med brorsonen på lovet, var riktigt kul. Fick en liten nytändning.


signatur
Medlem

Wow! Du får gärna hålla oss uppdaterade, vill klpa biljetter så fort det går.

Medlem

Tråkigt att de svenska lagen är så dåliga nu för tiden mot vad de brukade vara.


signatur

Burn in the light.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Wow! Du får gärna hålla oss uppdaterade, vill klpa biljetter så fort det går.

Jag ska försöka. Så fort jag vet något så gör jag ett inlägg här

I Berlin 2019 var det inte fullsatt förutom finaldagen och det gick att köpa biljetter under lång tid, men jag misstänker att det är mer populärt nu än vad det var då.

Skrivet av redruM:

Tråkigt att de svenska lagen är så dåliga nu för tiden mot vad de brukade vara.

Jo, så är det. Vi hade en riktig guldperiod 204-2016 ungefär, sedan kom alla andra lag ikapp. Däremot har jag förhoppningar om att NiP ska kunna spela in sig i toppen igen och jag är nyfiken på Jackinho som klivit in i Fnatic. Som alltid är jag försiktigt hoppfull

Medlem

Något för de svenska lagen att satsa mot. Hoppas att det lyfter dem.

Medlem

trist att det är så många fuskare att spelet är ospelbart i MM

Medlem

Tvivlar på att Sverige fått ordning på COVID tills dess men planerar att gå om det blir av.

Skribent
Skrivet av jamorro:

trist att det är så många fuskare att spelet är ospelbart i MM

Kör du Broken Fang Premier mode? Har inte mött någon fuskare där än.

En tråkig edit är att jag nu har mött fuskare även i Broken Fang...

Skribent

Evenemanget ligger nu uppe på Stockholm Live hemsida. Som jag trodde är datumen 4-7 november. Ingen ny information om biljetter än.

https://www.stockholmlive.com/events/detail/csgo-major

Skribent

BUMP. Första inlägget uppdaterat!

Biljettdatum är släppt.

Medlem

Någon som hört något angående detta? Bör inte bli något biljettsläpp idag, med tanke på att Stockholm inte blivit verifierat som plats för detta, va?

Ero
Medlem
Skrivet av Macki:

Någon som hört något angående detta? Bör inte bli något biljettsläpp idag, med tanke på att Stockholm inte blivit verifierat som plats för detta, va?

Enligt dessa Pressreleaser så hoppas dom att det ska rulla på med Sverige. Inget nytt sedan dess. "Vi" släpper ju på restrektioner den 29 september så det bådar ju gott för att detta kommer gå att genomföra.

Jag hoppas verkligen att detta blir av! Ska med barnen till Sunbyberg den helgen, håller tummarna 😁

Nyhet där det står att biljettdatum är spikat, oavsett.
"Ideally, these changes will be approved by the Swedish authorities, and we will host the next CS:GO Major in Stockholm. Otherwise, we will move the Major into another European venue on the same dates in November (i.e., November 4th-7th). Ticket sales for the Major will start on September 16th, no matter where the event will take place."

Får hålla utkik under dagen och se om det dyker upp biljetter.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Enligt dessa Pressreleaser så hoppas dom att det ska rulla på med Sverige. Inget nytt sedan dess. "Vi" släpper ju på restrektioner den 29 september så det bådar ju gott för att detta kommer gå att genomföra.

Jag hoppas verkligen att detta blir av! Ska med barnen till Sunbyberg den helgen, håller tummarna 😁

Nyhet där det står att biljettdatum är spikat, oavsett.
"Ideally, these changes will be approved by the Swedish authorities, and we will host the next CS:GO Major in Stockholm. Otherwise, we will move the Major into another European venue on the same dates in November (i.e., November 4th-7th). Ticket sales for the Major will start on September 16th, no matter where the event will take place."

Får hålla utkik under dagen och se om det dyker upp biljetter.

Nu så
https://twitter.com/pglesports/status/1438416241752952841

Ero
Medlem

Inga biljetter släppta ännu 😕

Någon som vet vad biljetter till något sånt här brukar gå på ungefär?


signatur

Varit medlem längre än dig.

Skribent
Skrivet av Ero:

Inga biljetter släppta ännu 😕

Någon som vet vad biljetter till något sånt här brukar gå på ungefär?

I tweeten som @Macki länkade står det att det ska komma mer information imorgon. Att de skulle ge svar idag berodde på att Sverige skulle ha släppt alla restriktioner nu, men eftersom det blev försenat så får vi se om de vågar utannonsera Sverige imorgon eller om de flyttar den.

Svårt att sia om vad priset blir, men när jag var i Berlin på den senaste Majoren betalade vi 99€ för ett fyradagarspass med valfri sittplats på läktaren. Ville man sitta på nere på arenagolvet närmare spelarna var det dyrare.

Skribent

BUMP. Första inlägget uppdaterat.

Avicii Arena klar som spelort. Biljetter släpps 22a september

Medlem

Inte särskilt intresserad av CS:GO, men nu när TI flyttats från Sverige kanske man får besöka detta istället. Hoppas en helgbiljett inte kostar allt för mycket.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Inte särskilt intresserad av CS:GO, men nu när TI flyttats från Sverige kanske man får besöka detta istället. Hoppas en helgbiljett inte kostar allt för mycket.

Tidigare har det varit fyradagarspass eller endagspass som man köpt, där söndagen med final och ev uppvisningsmatch varit den dyraste dagen (och den dagen som tar slut först).

Medlem

jag tycker hela grejen med CS är rätt fascinerande

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tidigare har det varit fyradagarspass eller endagspass som man köpt, där söndagen med final och ev uppvisningsmatch varit den dyraste dagen (och den dagen som tar slut först).

För årets TI är köper man biljetter för 2 dagar, där biljett för finaldagarna ligger på 2000:-. Får hoppas att det är lite billigare här, annars får det vara

Det kanske är helt olika metoder för TI och CS:GO majors, dock...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av Gaara:

jag tycker hela grejen med CS är rätt fascinerande

Hur menar du? Utveckla gärna. Jag är nyfiken

Ero
Medlem
Skrivet av Shadee:

I tweeten som @Macki länkade står det att det ska komma mer information imorgon. Att de skulle ge svar idag berodde på att Sverige skulle ha släppt alla restriktioner nu, men eftersom det blev försenat så får vi se om de vågar utannonsera Sverige imorgon eller om de flyttar den.

Svårt att sia om vad priset blir, men när jag var i Berlin på den senaste Majoren betalade vi 99€ för ett fyradagarspass med valfri sittplats på läktaren. Ville man sitta på nere på arenagolvet närmare spelarna var det dyrare.

Tack för svar!

Inte helt gratis med andra ord Några fyradagars lär det inte bli då det är fler än ett barn som ska roas.

Blir fint att dra ut från möte för att knipa biljetter, men möten är värdelöst ändå eftersom man lika gärna kunde ha varit sjuk den dagen


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Avstängd

Upp till 700 spänn för att se på live CS? Yikes…

Någon info om det blir krav på covidpass? Med tanke på priset så verkar de vara för giriga för att våga riskera mindre besökare pga krav på covidpass dock…

Medlem

Ja, får se vilka dagar man ska sikta på, men kommer med största sannolikhet köpa till söndagen iaf. Men det skulle ju vara fint att öka möjligheterna att få se den svenska representationen, är ju magiskt att se dom inför hemmapubliken

Tror jag har läst att dom inte tänkt köra med covidpass på detta eventet, men antar väl att dom följer Sveriges generella riktlinjer, så det hinner ju ändras.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Upp till 700 spänn för att se på live CS? Yikes…

Någon info om det blir krav på covidpass? Med tanke på priset så verkar de vara för giriga för att våga riskera mindre besökare pga krav på covidpass dock…

Är relativt billigt jämfört med andra events, så skulle inte kalla dem "giriga" direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Upp till 700 spänn för att se på live CS? Yikes…

Någon info om det blir krav på covidpass? Med tanke på priset så verkar de vara för giriga för att våga riskera mindre besökare pga krav på covidpass dock…

Alltså, om du nu tex går på krogen så är ju 700kr i princip 3 drinkar, nån öl och garderob.
Det har man ju förbrukat på 2 timmar.
Du får ganska många timmars underhållning inkl. allt som sker runt i kring själva cs-go matcherna för denna summa.
Sedan tillkommer väl lite käk och dricka m.m.
Säg du får en hel dags underhållning för 1200:-. det är ju knappa 100kr / timme?

Säger inte att det är billigt men man får jämföra mot lite andra aktiviteter.
Inträde för 2 vuxna och en unge på Kolmården vilket man med en 3 åring avverkar på typ 3 timmar då varje djur är intressant i 30 sekunder landar på ca 1200:- det med.
En biofilm och lite käka, lätt 700:- (per person) för 4 timmars aktivitet.
En golfrunda, mellan 500-1000 spänn i de flesta fall, en promenad på ca 4h.

Motivera gärna varför du tycker det är dyrt så kan jag kanske lättare acceptera ditt gnäll.

Medlem
Skrivet av stenman:

Alltså, om du nu tex går på krogen så är ju 700kr i princip 3 drinkar, nån öl och garderob.
Det har man ju förbrukat på 2 timmar.
Du får ganska många timmars underhållning inkl. allt som sker runt i kring själva cs-go matcherna för denna summa.
Sedan tillkommer väl lite käk och dricka m.m.
Säg du får en hel dags underhållning för 1200:-. det är ju knappa 100kr / timme?

Säger inte att det är billigt men man får jämföra mot lite andra aktiviteter.
Inträde för 2 vuxna och en unge på Kolmården vilket man med en 3 åring avverkar på typ 3 timmar då varje djur är intressant i 30 sekunder landar på ca 1200:- det med.
En biofilm och lite käka, lätt 700:- (per person) för 4 timmars aktivitet.
En golfrunda, mellan 500-1000 spänn i de flesta fall, en promenad på ca 4h.

Motivera gärna varför du tycker det är dyrt så kan jag kanske lättare acceptera ditt gnäll.

Vet inte om jag personligen tycker att det är varken billigt eller dyrt, men om det kostar 1200 att gå på Kolmården med ett litet barn så kostar det ju här 3600kr att gå med ett tonårsbarn enligt dina beräkningar, vilket jag ju skulle tillstå är rätt dyrt. Det håller inte på i 12 timmar heller utan snarare runt 5-6 timmar per dag

12
Skriv svar