CDPR-chefen: Cyberpunk 2077 "inte alls en katastrof"

Robot
CDPR-chefen: Cyberpunk 2077 "inte alls en katastrof"
KoP
Medlem

Spela Castle Master på C64 och återkom sedan huruvida Cyberpunk är en prestandamässig katastrof på last-gen konsolerna (det må vara att det är så men man får ju lite perspektiv då man tänker tillbaks på dom gamla spelen som VERKLIGEN led utav dålig prestandard). ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Medlem

Jag tycker inte heller det är en katastrof. Jag har spelat 130h och är nöjd med spelet. Är det ett mästervärk? Nej. Är det som vi förväntade oss? Nej. Har det mycket brister? Ja. Men det är ändå ett rätt bra lir tycker jag. Koller man överlag på omdömen och recensioner (nej, inte hatvideos på YouTube) så verkar de flesta också nöjda. Genomsnitt 79/100 tror jag. Alla kompisar som spelat har också gillat spelet men erkänt att det har brister.

Medlem

"...och sa bland annat att de hade förväntat sig release först 2020"

2022?

Medlem

Skadekontroll verkar vara viktigare än kvalitetskontroll.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Skrivet av KoP:

Spela Castle Master på C64 och återkom sedan huruvida Cyberpunk är en prestandamässig katastrof på last-gen konsolerna. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

https://youtu.be/Jv1OFYH9SYo

Ouch. Fast, CP2077-prestandan blir ju inte bättre av att det finns spel som varit värre.

Skrivet av Margy:

"...och sa bland annat att de hade förväntat sig release först 2020"

2022?

Japp, tack!


signatur
Medlem

Adam Badowski sitter också i styrelsen, alltså är en av board members. Så det är inte så konstigt att han påstår att det inte var katastrofalt samt att mycket av problemen under utvecklingen är pga honom, liksom vem trycker på reset efter 4 års pre-production, och sen försöker göra pre-production och production samtidigt.

https://www.cdprojekt.com/en/capital-group/board-of-directors...

Själv tycker jag att det helt beror på vad man jämför det med. Där finns mycket mer som sagts vara möjligt i spelet och andra "lovord" under 2020 innan release varav hälften av vad de pratat om, inte ens existerar i spelet än vad 2018 gameplay visade.

Man behöver inte vara någon expert av något slag för att se att spelet är ofärdigt och ihopastressat.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tycker inte heller det är en katastrof. Jag har spelat 130h och är nöjd med spelet. Är det ett mästervärk? Nej. Är det som vi förväntade oss? Nej. Har det mycket brister? Ja. Men det är ändå ett rätt bra lir tycker jag. Koller man överlag på omdömen och recensioner (nej, inte hatvideos på YouTube) så verkar de flesta också nöjda. Genomsnitt 79/100 tror jag. Alla kompisar som spelat har också gillat spelet men erkänt att det har brister.

Ja jo det är ju generellt konsensus, jag blev besviken på spelet men jag tycker inte att det är ett dåligt spel. Körde igenom det ändå.
Det var bara det att jag förväntade mig saker dom hade hypat upp.

Marknadsföringsteamet skulle kunna lära sig ett och annat, exempelvis ska man inte hålla på göra gameplay trailers och skit på tidiga builds och skryta om alla tänkta funktioner, om man tittar på tidiga trailers så tar dom i så dom skiter ner sig i sina påståenden.

"Weve greatly enhanced our crowd and community systems, to create THE most believeable city in any open world game to date."

Sedan får man Night "of the living dead" city.
Liksom, stfu. Konstigt att förväntningarna var skyhöga.

Kollar man på gameplay demot från 2018 så låter det som det bästa spelet som någonsin skapats och varje påstående kommentatorn slänger ur sig är rent ut sagt barockt när man jämför med slutprodukten.

Om något så är det en marknadsförings katastrof, ingen hade varit lika besviken om det inte varit för allt meningslöst skryt.

Folk hade blivit besvikna på red dead 2 också om det hade skyltats med en massa features som blev scrapped, vilket det säkerligen fanns ett gäng av.
Istället blev man överraskad av dom som fanns för att man inte hade skrutit hej vilt om allt, "the best" this and that.
Det var liksom ett fåtal trailers som kom, med en början ett år innan release.

Jag undrar lite vad fan dom trodde, att folk reagerar är rätt logiskt.

Medlem

edit: slänger in det här klippet med bara för jag personligen tkr det är relevant

Medlem

Blir att lira om ett år när det är ute ur beta och när de släppt en expansion eller två som gör spelet mer komplett.

Medlem

Varje FZ medlem hade gjort ett bättre spel. Ingen här skulle tjata om deadlines, eller övertid. Jag kommer dock spela Cyberpunk!!!!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Ja jo det är ju generellt konsensus, jag blev besviken på spelet men jag tycker inte att det är ett dåligt spel. Körde igenom det ändå.
Det var bara det att jag förväntade mig saker dom hade hypat upp.

Marknadsföringsteamet skulle kunna lära sig ett och annat, exempelvis ska man inte hålla på göra gameplay trailers och skit på tidiga builds och skryta om alla tänkta funktioner, om man tittar på tidiga trailers så tar dom i så dom skiter ner sig i sina påståenden.

"Weve greatly enhanced our crowd and community systems, to create THE most believeable city in any open world game to date."

Sedan får man Night "of the living dead" city.
Liksom, stfu. Konstigt att förväntningarna var skyhöga.

Kollar man på gameplay demot från 2018 så låter det som det bästa spelet som någonsin skapats och varje påstående kommentatorn slänger ur sig är rent ut sagt barockt när man jämför med slutprodukten.

Om något så är det en marknadsförings katastrof, ingen hade varit lika besviken om det inte varit för allt meningslöst skryt.

Folk hade blivit besvikna på red dead 2 också om det hade skyltats med en massa features som blev scrapped, vilket det säkerligen fanns ett gäng av.
Istället blev man överraskad av dom som fanns för att man inte hade skrutit hej vilt om allt, "the best" this and that.
Det var liksom ett fåtal trailers som kom, med en början ett år innan release.

Jag undrar lite vad fan dom trodde, att folk reagerar är rätt logiskt.

Det är just det att de målar en bild som inte har nånting med spelet och göra. De sitter på moln och fantiserar, och vi får betala för det.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Jag tycker inte heller det är en katastrof. Jag har spelat 130h och är nöjd med spelet. Är det ett mästervärk? Nej. Är det som vi förväntade oss? Nej. Har det mycket brister? Ja. Men det är ändå ett rätt bra lir tycker jag. Koller man överlag på omdömen och recensioner (nej, inte hatvideos på YouTube) så verkar de flesta också nöjda. Genomsnitt 79/100 tror jag. Alla kompisar som spelat har också gillat spelet men erkänt att det har brister.

Om man köper ett spel på release för 600 spänn är det ganska lätt hänt att man rationaliserar att spelet inte är så tokigt ändå.
Säger inte att det nödvändigtvis är så i ditt och dina kompisars fall...

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Om man köper ett spel på release för 600 spänn är det ganska lätt hänt att man rationaliserar att spelet inte är så tokigt ändå.
Säger inte att det nödvändigtvis är så i ditt och dina kompisars fall...

Absolut.
Confirmation bias (konfirmeringsbias?) är ofta väldigt starkt när man köpt något dyrt (kan vara vilken sorts produkt som helst). Man intalar sig att det är bättre än det kanske faktiskt är.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Om man köper ett spel på release för 600 spänn är det ganska lätt hänt att man rationaliserar att spelet inte är så tokigt ändå.
Säger inte att det nödvändigtvis är så i ditt och dina kompisars fall...

Skrivet av Dunder:

Absolut.
Confirmation bias (konfirmeringsbias?) är ofta väldigt starkt när man köpt något dyrt (kan vara vilken sorts produkt som helst). Man intalar sig att det är bättre än det kanske faktiskt är.

Tro mig. Jag är besviken. Jag hoppades på så mycket mer. Jag intalade mig själv att spelet kommer vara lika bra och polerat som RDR2. Jag trodde på varenda ord CDPR sade.

Men det blev att jävla magplask.
TROTS DET OCH 600KR FATTIGARE så är jag ändå väldigt nöjd med mina 130h och jag vill ha mer. Väldigt många fler tycker lika.

Medlem

Trist dom lever i sin egen bubbla o fortsätter förneka i vilket skick spelet kom ut vid launch.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tro mig. Jag är besviken. Jag hoppades på så mycket mer. Jag intalade mig själv att spelet kommer vara lika bra och polerat som RDR2. Jag trodde på varenda ord CDPR sade.

Men det blev att jävla magplask.
TROTS DET OCH 600KR FATTIGARE så är jag ändå väldigt nöjd med mina 130h och jag vill ha mer. Väldigt många fler tycker lika.

Ja, de flesta hade nog velat ha mer än de nu fick, men det är inte nödvändigtvis något positivt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

har inte spelat än, men spelet i sig är väl inte kasst även om allt som var utlovat inte blev med?
det är väl mest att det är en teknisk katastrof i dagsläget som håller det tbx för många?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Absolut.
Confirmation bias (konfirmeringsbias?) är ofta väldigt starkt när man köpt något dyrt (kan vara vilken sorts produkt som helst). Man intalar sig att det är bättre än det kanske faktiskt är.

Jag tror du överdriver "Confirmation bias", speciellt för ett spel och 600Kr.
Man kan faktiskt tycka spelet är bra utan att man måste "rättfärdiga köpet för sig själv" och 600kr är inte speciellt mycket för ett spel.
Fast så klart högre skalan när det gäller spel kanske


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Spela Castle Master på C64 och återkom sedan huruvida Cyberpunk är en prestandamässig katastrof på last-gen konsolerna (det må vara att det är så men man får ju lite perspektiv då man tänker tillbaks på dom gamla spelen som VERKLIGEN led utav dålig prestandard). ( ͡° ͜ʖ ͡°)

https://youtu.be/Jv1OFYH9SYo

Det var hårda bud när man på den tiden man spelade i 1 fps. Men påmindes om hur bra musik det var i spelen förr. C64an var helt fantastisk ur det avseendet.

Medlem

Det är ändå många som är nöjda med spelet, kolla på steam och betygen där. Även på metacritic är det hyfsat.

Jämför med t.ex SimCity som var en ganska rejäl katastrof också, CP2077 har klarat sig ganska bra ändå.
https://www.metacritic.com/game/pc/simcity

(EDIT: Eurogamer Sweden gav SimCity full pott förövrigt, vilket det naturligtvis inte alls förtjänade.)

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, de flesta hade nog velat ha mer än de nu fick, men det är inte nödvändigtvis något positivt

Så känner jag, spelet är helt ok, inte mer, har väl 20 timmar spelat ungefär, stoppade strax innan man kom fram till de sista uppdragen i huvudstoryn (tror jag... jag har ju inte spelat klart, men det kändes så), och har kört några sidouppdrag, men inte jättemånga.

Spelet känns överlag opolerat (exempel: fordon som framförs av NPCs under missions gör mig t.ex. illamående för det känns som att allt går på räls.) Sen saknas ju mycket om man tittar på vad de lovat under åren som gått, och det är väl egentligen det som stör mest. Att det är lite buggigt är en sak, det patchas snart. Men funktioner som helt rationaliserats bort under utvecklingen utan ett ord om detta, (man kunde ju t.ex. se i första gameplay video hur väggar kunde skjutas sönder inne i husen osv.) Polis-systemet som är helt otroligt dåligt implementerat, osv. Sånna grejer tvekar jag på att de kommer lägga tid på att implementera, de har ju inte ansett det vara viktigt inna, så varför skulle de tycka det nu?

De höga betyg spelet fått hos recensenter känns lite omotiverade i det skick spelet släpptes i, och man tappar ju än en gång lite förtroende för spelmedia på den fronten. 5/5 hr på FZ känns inte rätt, för så bra är spelet inte. 3 eller möjligen 4 kan jag tycka att det förtjänar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror du överdriver "Confirmation bias", speciellt för ett spel och 600Kr.
Man kan faktiskt tycka spelet är bra utan att man måste "rättfärdiga köpet för sig själv" och 600kr är inte speciellt mycket för ett spel.
Fast så klart högre skalan när det gäller spel kanske

Ja, det är väl klart man kan, men jag tror inte jag överdriver något direkt.

Jag skulle säga att 600kr är mycket för ett spel. Det krävs väldigt mycket för att jag skulle lägga den summan, och som tur var räckte inte ens hype:n inför CP2077 för det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det är väl klart man kan, men jag tror inte jag överdriver något direkt.

Jag skulle säga att 600kr är mycket för ett spel. Det krävs väldigt mycket för att jag skulle lägga den summan, och som tur var räckte inte ens hype:n inför CP2077 för det.

Det är vad du tycker. Men för många som kanske tycker att 600kr för spel är ingenting tycker kanske spelet är bra, lika så dom som köpt spelet för 600 och är missnöjda.
Har du inte ens spelat spelet så känns det än mer som du sitter och killgissar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Det var inte direkt nån katastrof tycker jag heller. Jag har lirat 55 timmar hittills utan en enda krasch till skrivbordet.
Tur nog var jag inte insnöad på detta med hype inför spelet så jag har nog inte blivit lika besviken som de som bevakat allt om spelet och trott på allt som sagts.

Är spelet buggigt = Ja
Skulle det mått bra av 6 månaders bugg-städning = Ja
Men för mig har spelet bättre buggar än många andra spel där hela spelet bara krashar i tid och otid (sneglar på i princip alla Ubisoft släppta spel de närmaste 5 åren)
Prestandan känns trots allt stabil på min dator och det är nåt jag uppskattar. Laddningstiderna för att starta spelet är betydligt kortare än många andra spel så bara en sån sak är välkommen.

CDPR är mästare på att göra minnesvärda karaktärer och de sidoquests och karaktärer som fastnat på näthinnan är betydligt bättre än alla spel de senaste åren inklusive Assassins Creed Valhalla som verkligen jobbat med detta men inte kommit ända fram.

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är ändå många som är nöjda med spelet, kolla på steam och betygen där. Även på metacritic är det hyfsat.

Jämför med t.ex SimCity som var en ganska rejäl katastrof också, CP2077 har klarat sig ganska bra ändå.
https://www.metacritic.com/game/pc/simcity

(EDIT: Eurogamer Sweden gav SimCity full pott förövrigt, vilket det naturligtvis inte alls förtjänade.)

Nja, Adam Badowski hade nog inte hållt med.

8-13 miljoner köpte spelet vid release, men metacritic har bara 18.447 positive ratings, (vilket ändå är fler än negativa ratings) men jag skulle inte säga att de flesta av 10+ miljoner är nöjda baserat på 18.447 starka kunder.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Käppkinesen:

Vadå marknadsföringsteamet borde lära sig ett och annat?
Marknadsföring handlar om att hypa och sälja en produkt. CDPR är som vilket annat företag som helst, med mål att tjäna pengar. Vad jag vet så har spelet sålt väldigt bra. Big up till CDPR som lyckats lura varenda kotte på sina pesetas.

Har du spelat klart spelet nu så du har någon substans bakom dina argument?

Nej men man behöver väll inte spelat klart ett spel för att tycka om det är bra eller inte? Jag tycker av det jag spelat hitils är bra, jag är inte så mycket för betygskala om spelet nu är 3/5 för att sen Stiga till 4/5 för att sen kanske landa på 2/5. Sån spelare är inte jag, jag spelar spel så länge jag finner dom roliga. Cyberpunk är ett sånt spel jag vill ha tid att spela, inget jag ströspelar då och då för att springa genom det så fort som möjligt.
Vad hände med din förra användare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Käppkinesen:

Så det du säger är att du killgissar med andra ord. Förstår.

äh vilket skitsnack klart man kan tycka ett spel är bra medans man spelar innan man spelar färdigt.
hur tänker du egentligen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker på nåt sätt att folk får skylla sig själva så mycket som dom hypeade upp spelet. Kändes nästan som att folk ville dela ut priser för världens bästa spel trots att de inte har lirat än.

Klart spelbolagen inte bryr sig lika mycket när folk pröjsar ändå.

Medlem
Skrivet av Käppkinesen:

Jag tänker att det är lite magstarkt att läxa upp folk till höger och vänster om hur en produkt borde tas emot när man inte ens har tagit del av produktens hela innehåll.
Det handlar inte om att man inte under filmens eller spelets gång kan tycka att mediet är kul, men att starkt försöka motbevisa andra som har tagit del av HELA produkten blir ju hyckleri.

Sen tycker jag det är lite komiskt att du inte ens ha spelat klart spelet 1½ månad senare, om det nu är så kul och så himla bra. Till och med Elon Musk är klar...

Som ovan skrev:

Läxar upp folk 😂

Edit har insett att det är ingen mening att diskutera med dig.
Du trollar, uppviglar och blir avstängd, rinse and repeat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar