EU bötfäller Valve och fem spelföretag 78 miljoner för brott mot konkurrenslagar

Robot
EU bötfäller Valve och fem spelföretag 78 miljoner för brott mot konkurrenslagar

Får inte hindra köp från EU-länder.

#eu, #steam, #valve


Medlem

Är ju såklart att Valve inte samarbetar med regeringar och lagstiftning.. De tror ju uppenbarligen de är över sånt trams. De fajtades ju även enormt med Australienska regeringen över om att tillåta returer överhuvudtaget, så där kan vi ju tacka Australien för att vi har fria returer på spel (och EA, för de var först med att tillåta det). Tror även de slåss med Franska regeringen nu med om äganderätten.

Medlem

Skummade igenom pressreleasen snabbt utan att hitta svar på min fråga.

Vad händer om dessa aktörer fortsätter med geo-blocking?

Skribent
Skrivet av k1ssk1ss:

Skummade igenom pressreleasen snabbt utan att hitta svar på min fråga.

Vad händer om dessa aktörer fortsätter med geo-blocking?

Undrar också det? Många gånger verkar det som om företagen betalar sin böter och sen bara fortsätter med samma skit, medveten om att det nog blir böter igen om det blir en ny "anmälning". Men att de tjänar så mycket ändå så böterna kan de bara räkna bort från inkomsterna och ändå gå plus.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av k1ssk1ss:

Skummade igenom pressreleasen snabbt utan att hitta svar på min fråga.

Vad händer om dessa aktörer fortsätter med geo-blocking?

Om jag minns rätt, när Microsoft blev bötfällda för att de envisades att bara framföra Internet Explorer så valde de också (i början i alla fall) att ta böterna och fortsätta som de gjorde, vilket då gjorde att de fick böter om och om igen. Men de tyckte väl att de tjänade mer på att ha det kvar och ta böterna.. Känns ju lite som att straffet är fel om de kan välja att skita i det..

Inaktiv

Förstår inte dessa böter, EU-kommisionen utfärdar dem alltså och var går då pengarna och varför skulle Valve betala?

Sedan är väl grejen att spel är olika prissatta i olika länder eftersom folk tjänar olika mycket och att Valve försöker blockera folk i rikare länder från att köpa spel till billigare pris genom billigare länder?

Eller har jag missförstått det hela?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förstår inte dessa böter, EU-kommisionen utfärdar dem alltså och var går då pengarna och varför skulle Valve betala?

Sedan är väl grejen att spel är olika prissatta i olika länder eftersom folk tjänar olika mycket och att Valve försöker blockera folk i rikare länder från att köpa spel till billigare pris genom billigare länder?

Eller har jag missförstått det hela?

Förutom den lilla detaljen att det gäller just EU

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förstår inte dessa böter, EU-kommisionen utfärdar dem alltså och var går då pengarna och varför skulle Valve betala?

Sedan är väl grejen att spel är olika prissatta i olika länder eftersom folk tjänar olika mycket och att Valve försöker blockera folk i rikare länder från att köpa spel till billigare pris genom billigare länder?

Eller har jag missförstått det hela?

Men jag skulle kunna beställa ett fysiskt exemplar av spelet ifrån ett billigare land inom EU. Så varför ska Valve kunna gå runt de reglerna bara för att de endast säljer online?

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Men jag skulle kunna beställa ett fysiskt exemplar av spelet ifrån ett billigare land inom EU. Så varför ska Valve kunna gå runt de reglerna bara för att de endast säljer online?

För att kunna sätta billigare priser i billigare länder. Så att prissättningen blir rätt satt för varje land i förhållande till deras köpkraft.
Annars måste de hitta ett medeltal för alla länder som gör att fler personer från fattigare länder inte kommer ha köpkraft nog att köpa spelen.
Om det finns bättre och billigare alternativ för folk utanför Steam så är det väl Valves problem då de kanske inte säljer lika många spel om folk köper spelet någon annanstans.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

För att kunna sätta billigare priser i billigare länder. Så att prissättningen blir rätt satt för varje land i förhållande till deras köpkraft.
Annars måste de hitta ett medeltal för alla länder som gör att fler personer från fattigare länder inte kommer ha köpkraft nog att köpa spelen.
Om det finns bättre och billigare alternativ för folk utanför Steam så är det väl Valves problem då de kanske inte säljer lika många spel om folk köper spelet någon annanstans.

Så klart. Dock är det lurigt, såg ju hur Bergsala och Nintendo i europa höll på att hålla priserna uppe på 90-talet, genom att förbjuda försäljning till andra länder (grå-import).
Samtidigt pressas ju priserna i Sverige av billig arbetskraft och liknande från andra länder i europa.
Det är svårt att försöka balansera upp det hela, men förstår såklart din poäng.

Kolla på Netflix, vi betalar mer och har sämre utbud än t.ex. Storbritannien. Men där kan man skylla på licenser.

Skrivet av Thane:

Men jag skulle kunna beställa ett fysiskt exemplar av spelet ifrån ett billigare land inom EU. Så varför ska Valve kunna gå runt de reglerna bara för att de endast säljer online?

I slutänden kommer de ju behöva sätta samma pris överallt, vilket då främst drabbar de som bor i länder med låg köpkraft mycket negativt. Ett spel kan kosta en halv månadslön helt plötsligt. Extremt exempel jag vet men tyvärr sant när det gäller vissa länder

Jag förstår inte att folk inte har någon sympati i detta problem.

Självklart kan du köpa det fysiskt, men hur många gör egentligen det?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Någon skulle säkert kalla detta för marknads ekonomi. Hoppas att pengarna går till barnsjukhus ....

Medlem

Mycket bra, det var på tiden! 👍👍👍

Dags för Gabe och grabbarna på Valve att dra åt svångremmen och börja banta lite. 😁

PS Varför utgår folk automatiskt ifrån att andras pris ska höjas medan deras förbli samma eller sänkas? 🙂

Medlem

Bra med böter, men beloppet är en fjärt i rymden för dom företagen.

Testpilot
Skrivet av totalwarplayer:

I slutänden kommer de ju behöva sätta samma pris överallt, vilket då främst drabbar de som bor i länder med låg köpkraft mycket negativt. Ett spel kan kosta en halv månadslön helt plötsligt. Extremt exempel jag vet men tyvärr sant när det gäller vissa länder

Jag förstår inte att folk inte har någon sympati i detta problem.

Självklart kan du köpa det fysiskt, men hur många gör egentligen det?

Länder som Bulgarien och Rumänien tjänar dock enormt att gå med i EU. Om det innebär dyrare PC spel, tja, då får det väl vara så. Piratmarknaden är ofta rätt så utbredd i Östeuropa ändå att det är svårt att få spelare att betala.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Bra med böter, men beloppet är en fjärt i rymden för dom företagen.

Då beloppen är beräknad på divers procent så kan dom inte böta hur högt som helst.

https://ec.europa.eu/competition/cartels/overview/factsheet_f...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd
Skrivet av Mutumba:

Länder som Bulgarien och Rumänien tjänar dock enormt att gå med i EU. Om det innebär dyrare PC spel, tja, då får det väl vara så. Piratmarknaden är ofta rätt så utbredd i Östeuropa ändå att det är svårt att få spelare att betala.

Det sägs att piratmarknaden inte ens utgör 1% av den totala marknaden medan spelföretagen själva skriker på att det förgör dom.

Tittar man dock på vinsterna och alla rekord spelbranschen sätter år efter år så förstår man hur liten piratmarknaden faktiskt är, inklusive Östeuropa och Asien.

Samtidigt är det i princip omöjligt att få en egentlig siffra då det uppenbarligen är i princip omöjligt att mäta.


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

Medlem

Hade ju varit bättre straff att inte tillåta Steam i EU-länder så länge de håller på så här.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Håkan:

Så klart. Dock är det lurigt, såg ju hur Bergsala och Nintendo i europa höll på att hålla priserna uppe på 90-talet, genom att förbjuda försäljning till andra länder (grå-import).
Samtidigt pressas ju priserna i Sverige av billig arbetskraft och liknande från andra länder i europa.
Det är svårt att försöka balansera upp det hela, men förstår såklart din poäng.

Kolla på Netflix, vi betalar mer och har sämre utbud än t.ex. Storbritannien. Men där kan man skylla på licenser.

Det är därför man använder VPN


signatur

I drank what?

Medlem

Jag förstår inte hur någon som är ens lite insatt i hur världen ser ut i stort kan ifrågasätta om geografiskt baserad prissättning är rimlig, och nej, det spelar ingen roll om det är fysiska eller digitala föremål som säljs. Det hela känns så uppenbart att jag nästan oroar mig för att jag missuppfattat någonting gällande det här specifika fallet (vilket inte är omöjligt då jag bara läst artikeln.)

Avstängd

Gabe Newell´s hunger för pengar och mat har inga granser.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Jag förstår inte hur någon som är ens lite insatt i hur världen ser ut i stort kan ifrågasätta om geografiskt baserad prissättning är rimlig, och nej, det spelar ingen roll om det är fysiska eller digitala föremål som säljs. Det hela känns så uppenbart att jag nästan oroar mig för att jag missuppfattat någonting gällande det här specifika fallet (vilket inte är omöjligt då jag bara läst artikeln.)

1 uns (31.1 gram) fysiskt guld (99.99) kostar just nu 1871 US $. Eller 15627 SEK. Eller 1546 €. Eller 140497 MZN (Mozambican Metical).

Dvs samma pris oavsett var på jorden man befinner sig. Ponera att en guldgrävare i Mozambic gräver fram 1 uns fysiskt guld (99.99). Istället för att få 140497 MZN (motsvarande 1871 US $ = 15627 SEK = 1546 €) så ska han få vad? 14049 MZN dvs 10 gånger mindre? Because what, geografiskt baserad prissättning?

Problemet är inte vad människor inte vet utan problemet är saker och ting som de är helt säkra på stämmer.

Medlem
Skrivet av A1200G:

1 uns (31.1 gram) fysiskt guld (99.99) kostar just nu 1871 US $. Eller 15627 SEK. Eller 1546 €. Eller 140497 MZN (Mozambican Metical).

Dvs samma pris oavsett var på jorden man befinner sig. Ponera att en guldgrävare i Mozambic gräver fram 1 uns fysiskt guld (99.99). Istället för att få 140497 MZN (motsvarande 1871 US $ = 15627 SEK = 1546 €) så ska han få vad? 14049 MZN dvs 10 gånger mindre? Because what, geografiskt baserad prissättning?

Problemet är inte vad människor inte vet utan problemet är saker och ting som de är helt säkra på stämmer.

Har du hört talas om köpkraftsparitet? Det är ett mått på den absoluta köpkraften mellan valutor. Ett exempel på detta är något som kallas big mac index som kan vara intressant att läsa om. För att relatera det till ditt exmepel: Guldgrävaren från Mozambic kommer kunna köpa fler Big Macs i Mozambic än vad en amerikansk guldgrävare skulle kunna köpa i USA, trots att de båda skulle sälja sitt guld på den gemensamma marknaden till det pris du tagit fram.

Medlem
Skrivet av Mikklo:

Har du hört talas om köpkraftsparitet? Det är ett mått på den absoluta köpkraften mellan valutor. Ett exempel på detta är något som kallas big mac index som kan vara intressant att läsa om. För att relatera det till ditt exmepel: Guldgrävaren från Mozambic kommer kunna köpa fler Big Macs i Mozambic än vad en amerikansk guldgrävare skulle kunna köpa i USA, trots att de båda skulle sälja sitt guld på den gemensamma marknaden till det pris du tagit fram.

Japp, känner väl till både Mac index och konceptet. Återigen, vad tycker du han borde få betalt?

PS Bara för att förtydliga så är fysiskt guld ingen valuta utan en naturtillgång (i det här fallet metallvara) precis som olja.

PS2 Bara så jag slipper skriva samma sak flera gånger så kan du göra samma prissättning för olja istället för fysiskt guld. För hans initiala tes var ju att han inte förstår hur man kan ha global prissättning. Märk väl både olja och fysiskt guld, globalt INTE geografiskt. 🙂

PS3 När jag ändå håller på så kan jag lika väl slutföra det också. 😁 Om du sätter geografiska priser så leder det oundviklingen till ARBITRAGE. Dvs köp där det är billigare och sälj där det är dyrare. Pocket the difference. Easy peasy. Det som händer naturligt i en fri marknad är att det skapas ett EQUILIBRIUM Price (jämvikt). Vilket är PRECIS vad Valve försöker förhindra.
🌜😴

Avstängd
Skrivet av A1200G:

Japp, känner väl till både Mac index och konceptet. Återigen, vad tycker du han borde få betalt?

PS Bara för att förtydliga så är fysiskt guld ingen valuta utan en naturtillgång (i det här fallet metallvara) precis som olja.

PS2 Bara så jag slipper skriva samma sak flera gånger så kan du göra samma prissättning för olja istället för fysiskt guld. För hans initiala tes var ju att han inte förstår hur man kan ha global prissättning. Märk väl både olja och fysiskt guld, globalt INTE geografiskt. 🙂

Jaha, jag trodde guld var det man fick efter silver.


signatur

Jag är feministen som står upp mot rasismen.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Japp, känner väl till både Mac index och konceptet. Återigen, vad tycker du han borde få betalt?

PS Bara för att förtydliga så är fysiskt guld ingen valuta utan en naturtillgång (i det här fallet metallvara) precis som olja.

PS2 Bara så jag slipper skriva samma sak flera gånger så kan du göra samma prissättning för olja istället för fysiskt guld. För hans initiala tes var ju att han inte förstår hur man kan ha global prissättning. Märk väl både olja och fysiskt guld, globalt INTE geografiskt. 🙂

PS3 När jag ändå håller på så kan jag lika väl slutföra det också. 😁 Om du sätter geografiska priser så leder det oundviklingen till ARBITRAGE. Dvs köp där det är billigare och sälj där det är dyrare. Pocket the difference. Easy peasy. Det som händer naturligt i en fri marknad är att det skapas ett EQUILIBRIUM Price (jämvikt). Vilket är PRECIS vad Valve försöker förhindra.
🌜😴

(Vill bara påpeka att jag inte är samma person som du svarade på först.)
Jag anser att denna fråga är krångligare än vad du och vissa andra får det att låta som. Tycker till exempel att olja och guld ska ha globala priser som du säger. Däremot tror jag att exempelvis nybakat bröd kommer ha väldigt geografiska priser, detta då det inte riktigt går att skapa en global marknad för nybakat bröd på samma sätt som för till exempel guld.
Jag anser att på dagens "nyckelbaserade" spelmarknaden är ganska svåranalyserad men jag har ändå svårt att inte föredra geografiska priser på exempelvis Steam i kombination med att försöka stoppa köp av utländska Steamnycklar för att hindra arbitrage.

Medlem
Skrivet av A1200G:

1 uns (31.1 gram) fysiskt guld (99.99) kostar just nu 1871 US $. Eller 15627 SEK. Eller 1546 €. Eller 140497 MZN (Mozambican Metical).

Dvs samma pris oavsett var på jorden man befinner sig. Ponera att en guldgrävare i Mozambic gräver fram 1 uns fysiskt guld (99.99). Istället för att få 140497 MZN (motsvarande 1871 US $ = 15627 SEK = 1546 €) så ska han få vad? 14049 MZN dvs 10 gånger mindre? Because what, geografiskt baserad prissättning?

Problemet är inte vad människor inte vet utan problemet är saker och ting som de är helt säkra på stämmer.

Men du, att det finns ett antal exempel på handelsvaror som är lika dyra oavsett vart i världen du köper dem betyder inte att geografiskt baserad prissättning blir mindre logisk. Vad du just gjorde var att ta undantaget som exempel för att slå ned regeln.

Medlem
Skrivet av Mikklo:

(Vill bara påpeka att jag inte är samma person som du svarade på först.)
Jag anser att denna fråga är krångligare än vad du och vissa andra får det att låta som. Tycker till exempel att olja och guld ska ha globala priser som du säger. Däremot tror jag att exempelvis nybakat bröd kommer ha väldigt geografiska priser, detta då det inte riktigt går att skapa en global marknad för nybakat bröd på samma sätt som för till exempel guld.
Jag anser att på dagens "nyckelbaserade" spelmarknaden är ganska svåranalyserad men jag har ändå svårt att inte föredra geografiska priser på exempelvis Steam i kombination med att försöka stoppa köp av utländska Steamnycklar för att hindra arbitrage.

Ja, självklart menar jag inte att allt ska ha globala priser. Utan låta den fria marknaden hitta jämviktspris utifrån tillgång och efterfrågan. Du skulle bli förvånad hur lika bröd och mjölk priserna är världen över.

@kEJTLiN:
Exakt! 🙂 Exempeln är oändliga. Volvo bilar? 🙂

En av få saker EU gör rätt. 🙂

PS Jag hade gärna köpt en ny Tesla i säg Somalia för säg 30 tusen SEK och sedan importerat den till Sverige. Även om tullen sätter 100% mark-up så betalar jag bara 60k SEK totalt. Plus frakt. Easy peasy. 🕺🙂

PS2 Olja prissätts globalt. Ändå blir det lokala priser, tex en Amerikan betalar 6 kr/liter bensin, en Svensk 14 kr/liter. Och det funkar. Fast jag misstänker att svenska politiker har ett o annat med saken att göra. 🙂

Medlem

För att komplicera saker och ting ännu mera, eller förenkla 🙂, kan vi fråga oss vad vi menar egentligen när vi säger att det kostar xx $, SEK, €, £, ¥ eller Meticas? Vad definierar dessa valutor?

BIG Mac index nämns bl.a här:
Reference Point Revolution!

"But the main question is: was there money in that market place? Sure, but it was not in physical form. Money, back then and today, was a remembered value in the minds of men. Cumbersome it may have been, but even back then primitive man had an awesome brain and could retain the memory values of thousands of trades. In every case, able to recall the approximate per item value of each thing traded. That value, on the brain, was the money concept we use today."

Medlem

Okej, när jag läser mitt första inlägg igen förstår jag att det kan tolkas som att min uppfattning är att allt skall ha lokal prissättning, vilket jag också förstår vare sig är möjligt eller önskvärt. Snarare menade jag att det är nödvändigt i någon utsträckning oavsett om vi pratar fysiska eller digitala varor och tjänster.

A1200G, dina exempel är riktigt dåliga tycker jag. Guld, teslor och råolja. Det mest relevanta exemplet du kommer med är en BigMac och då är det i förbifarten.

12
Skriv svar