Hitman 3 körs i 4K på Xbox Series X - Lägre på Playstation 5

Robot
Hitman 3 körs i 4K på Xbox Series X - Lägre på Playstation 5

Dansk fördel hos Microsoft när Digital Foundry benchmarkar Hitman-finalen.

#hitman-3


Medlem
Medlem

Tycker det är intressant med jämförelser på prestanda mellan versionerna, särskilt nu i början av en ny konsolgeneration. DF gör det professionellt, räknar pixlar för att få fram lägsta upplösning när spelet kör dynamisk upplösning och förklarar varför de tror spel tappar frames vid olika situationer. Jämför även med PC ibland för att få fram vilka settings som används på konsolerna. Bästa av allt, de gör det objektivt för att inte elda på fanboysen.

Medlem

Alltid intressant med jämförelser men jag ser typ ingen skillnad ändå (mellan PS5 och XBX)? Kommer se lika snyggt ut oavsett på en större TV när man sitter 2-3m bort i soffan. Laddningstiderna däremot, där vann PS5

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Alltid intressant med jämförelser men jag ser typ ingen skillnad ändå (mellan PS5 och XBX)? Kommer se lika snyggt ut oavsett på en större TV när man sitter 2-3m bort i soffan. Laddningstiderna däremot, där vann PS5

Dumt med såna jämförelse bilder, för att man ska kunna se skillnad, måste bilden vara i 4K och man måste se den på sin 4K-tv.

Lite som att kolla 4K-material på Youtube, när videokvaliteten är 1080.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Alltid intressant med jämförelser men jag ser typ ingen skillnad ändå (mellan PS5 och XBX)? Kommer se lika snyggt ut oavsett på en större TV när man sitter 2-3m bort i soffan. Laddningstiderna däremot, där vann PS5

Klart man ser skillnad på 1080 och 4k det vet vem som helst. Men skillnaden kanske bara syns om ps och xbox byter upplösning?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Alltid intressant med jämförelser men jag ser typ ingen skillnad ändå (mellan PS5 och XBX)? Kommer se lika snyggt ut oavsett på en större TV när man sitter 2-3m bort i soffan. Laddningstiderna däremot, där vann PS5

Hehe en halv sekund på åtta sekunder, gigantisk skillnad. Nä skämt å sido det äter Quick Resume upp flera gånger om.

Men det intressanta med jämförelser är väl att det inte alls spelar någon roll såvida du inte står och väljer mellan konsolerna, eller om du har bägge och vill ha den snyggaste versionen t.ex. Jag menar sitter du med en konsol spelar det ingen roll alls om du får en halv sekund snabbare laddningstid på en annan, eller snygga skuggor och upplösning på en.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Klart man ser skillnad på 1080 och 4k det vet vem som helst. Men skillnaden kanske bara syns om ps och xbox byter upplösning?

Jämförelsen var mellan 2160p (XBX) och 1800p (PS5). 1080p gäller för XBS, den vet vi sen gammalt att det är en slöare konsol.
Oavsett så vet vi väl att XBX har kraftigare prestanda än PS5. Frågan är hur kraften i burkarna används i spelen. Bara framtiden får utvisa

Medlem

Eloge till DF för att stå för detaljerad mätning av snorrar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Man behöver 75" och sitta 1,5 meter ifrån TV:n innan skillnaden på 1800p upp till 4K blir synbart för normalseende personer. Men även då är det få som räknar pixlar.

De flesta sitter 3-4 meter ifrån en 55" där det redan är svårt att se skillnad på 720p och 1080p. Där syns saker som HDR mycket bättre. I nuläget är det bättre att låta spelmotorn jobba med innehåll som fysik och fylla upp spelvärldarna istället för upplösningar som ingen ser ändå på sin TV.

Jag gjorde en röd och en blå och en vit pixel på en svart bild i 1080p och lät min kompis gå närmare och närmare tills han kunde hitta alla. En meter från sin 55" hittade han alla. Inte konstigt att han tyckte sitt köp av en 4K var onödigt, när han sitter 4 meter bort. Enbart bättre kontrast, men man ska upp i 1500 nits innan HDR blir fantastiskt på riktigt. Att gå till 8K på konsumentprodukter som TV känns extremt onödigt. VR visst, men du ska sitta 1,5 meter från 100" för att se en pixel i 8K. Eller en meter från 85".

Att DF sitter och räknar pixlar tycker jag flyttar fokus på fel saker. Fysiken var roligare i GTA 4 än i GTA V. Ragdoll då. Bilspelen som fullständigt mosade bilarna var mycket roligare än de superpolerade bilarna med spegelglans i lacken som bara studsar mot sargen.

Kan man inte börja mäta spelglädje och kommendera rolig fysik istället?
Hur ska man få utvecklare att fatta att 1080p räcker till 98% av spelarna med lite smart uppskalning?

Nu pratar jag bara om de som spelar på TV:n från soffan, sitter man vid sin PC är upplösningen viktigare såklart.

För att återgå till hitman tänker jag invänta en VR-lösning innan jag spelar, då den trailern såg extremt mycket roligare ut än det gamla vanliga.
Kan ingen ringa Sony och förklara att vi vill kasta pengar på PSVR 2?

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

De flesta sitter 3-4 meter ifrån en 55" där det redan är svårt att se skillnad på 720p och 1080p.

Jupp, sitter 3 meter från min 65" TV och när jag går fram till den så tycker jag 1080p ser bättre ut än vid soffan. Skulle vara nöjd om mina spel kördes i 900p eller så.

Medlem

Man behöver även röntgensyn för att se skuggor!

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Man behöver 75" och sitta 1,5 meter ifrån TV:n innan skillnaden på 1800p upp till 4K blir synbart för normalseende personer. Men även då är det få som räknar pixlar.

De flesta sitter 3-4 meter ifrån en 55" där det redan är svårt att se skillnad på 720p och 1080p. Där syns saker som HDR mycket bättre. I nuläget är det bättre att låta spelmotorn jobba med innehåll som fysik och fylla upp spelvärldarna istället för upplösningar som ingen ser ändå på sin TV.

Jag gjorde en röd och en blå och en vit pixel på en svart bild i 1080p och lät min kompis gå närmare och närmare tills han kunde hitta alla. En meter från sin 55" hittade han alla. Inte konstigt att han tyckte sitt köp av en 4K var onödigt, när han sitter 4 meter bort. Enbart bättre kontrast, men man ska upp i 1500 nits innan HDR blir fantastiskt på riktigt. Att gå till 8K på konsumentprodukter som TV känns extremt onödigt. VR visst, men du ska sitta 1,5 meter från 100" för att se en pixel i 8K. Eller en meter från 85".

Att DF sitter och räknar pixlar tycker jag flyttar fokus på fel saker. Fysiken var roligare i GTA 4 än i GTA V. Ragdoll då. Bilspelen som fullständigt mosade bilarna var mycket roligare än de superpolerade bilarna med spegelglans i lacken som bara studsar mot sargen.

Kan man inte börja mäta spelglädje och kommendera rolig fysik istället?
Hur ska man få utvecklare att fatta att 1080p räcker till 98% av spelarna med lite smart uppskalning?

Nu pratar jag bara om de som spelar på TV:n från soffan, sitter man vid sin PC är upplösningen viktigare såklart.

För att återgå till hitman tänker jag invänta en VR-lösning innan jag spelar, då den trailern såg extremt mycket roligare ut än det gamla vanliga.
Kan ingen ringa Sony och förklara att vi vill kasta pengar på PSVR 2?

Förstår hur du tänker, men deras nisch är ju att bedöma och jämföra spel på det sättet, inte fysiken. Dålig liknelse kanske, men om ett medie är nischat på att jämföra förbrukningen av drivmedel på bilar, men folk klagar på att det är för mycket fokus på det när dom borde köra bilarna i en bänk och jämföra vridmomentskurvor istället, eller något liknande. Då finns det andra kanaler att välja helt enkelt

Jag tycker ämnet är intressant, och företagen lovar vissa standarder, så klart det är intressant om dom uppnår dessa eller inte. Rdr2 är ett bra exempel. One x körde Native 4k, medans Ps4 Pro varierade sin upplösning. Det var absolut suddigare och allmänt sämre bild där.

Gäller ju att man har en bra tv som kan göra bilden rättvisa också. Jag hade datorn inkopplad ett tag till min Oled, och där såg jag definitivt skillnad emellan olika upplösningar, likadant med Series X nu emot grabbens gamla One s digital, där är skillnaden sjukt stor om vi tar skillnaden i upplösning, känslan är ett spel som är släppt för 8 år sedan emot ett fräsht nytt spel. Då snackar vi iofs 1080 emot 4k, nu pratar du om skillnader mindre än så, men då måste det uppfinnas en ny gråzons-standard där utgivarna inte garanterar en viss upplösning och ger en annan.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Eloge till DF för att stå för detaljerad mätning av snorrar.

Xboxen hade dock 44% större grafisk snorre.

Medlem

Ser ut som Xbox blir den konsol man har för allt utom Ps5 exklusiva spel.

Ambassadör
Xbox

Verkar som om utvecklare börjar få ordning på de nya devkitsen sakta men säkert. Det kommer bara bli bättre!


signatur

Jump in.

Medlem

Kul att xboxen är så pass stark, kommer avjuta detta på min ps5 så fort lönen trillar in


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Man behöver 75" och sitta 1,5 meter ifrån TV:n innan skillnaden på 1800p upp till 4K blir synbart för normalseende personer. Men även då är det få som räknar pixlar.

De flesta sitter 3-4 meter ifrån en 55" där det redan är svårt att se skillnad på 720p och 1080p. Där syns saker som HDR mycket bättre. I nuläget är det bättre att låta spelmotorn jobba med innehåll som fysik och fylla upp spelvärldarna istället för upplösningar som ingen ser ändå på sin TV.

Jag gjorde en röd och en blå och en vit pixel på en svart bild i 1080p och lät min kompis gå närmare och närmare tills han kunde hitta alla. En meter från sin 55" hittade han alla. Inte konstigt att han tyckte sitt köp av en 4K var onödigt, när han sitter 4 meter bort. Enbart bättre kontrast, men man ska upp i 1500 nits innan HDR blir fantastiskt på riktigt. Att gå till 8K på konsumentprodukter som TV känns extremt onödigt. VR visst, men du ska sitta 1,5 meter från 100" för att se en pixel i 8K. Eller en meter från 85".

Att DF sitter och räknar pixlar tycker jag flyttar fokus på fel saker. Fysiken var roligare i GTA 4 än i GTA V. Ragdoll då. Bilspelen som fullständigt mosade bilarna var mycket roligare än de superpolerade bilarna med spegelglans i lacken som bara studsar mot sargen.

Kan man inte börja mäta spelglädje och kommendera rolig fysik istället?
Hur ska man få utvecklare att fatta att 1080p räcker till 98% av spelarna med lite smart uppskalning?

Nu pratar jag bara om de som spelar på TV:n från soffan, sitter man vid sin PC är upplösningen viktigare såklart.

För att återgå till hitman tänker jag invänta en VR-lösning innan jag spelar, då den trailern såg extremt mycket roligare ut än det gamla vanliga.
Kan ingen ringa Sony och förklara att vi vill kasta pengar på PSVR 2?

Testet med om man kan urskilja en pixel är tyvärr inte att likställa med ifall det gör skillnad.
Är det en statisk bild så kanske det stämmer men bland annat bildflödet, mindre behov av kantutjämning och kontrast blir bättre med högre upplösning, även fast att man inte kan urskilja varje separat pixel.
Nu överdriver jag lite, men det är som när vissa fick för sig att 24 bilder per sekund var max vad ögat kan se, så det var onödigt att gå över det....

DF verkar också tycka att det går att se skilknad emellan 1800p och 2140p och att Hitman är ett spel som drar lite extra nytta av det.
Vet dock inte om vad de hade för skärm att testa med, det kanske var så illa att de stod precis framför en storm 4K TV.

1500 nits låter också konstigt, ser inte HDR bra ut på OLED, menar du?

Håller dock med om att jag hellre ser fokus på bildrutor, spelmotor etc än att tvinga på 4K som inte tillför så mycket för gameplay.

Håller med om PSVR 2, blir bokning så fort som det går att beställa, ifall dem inte lyckas göra bort sig på något sätt.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg

Det finns många faktoider och ständigt upprepade "sanningar" om hur många pixlar man behöver på ett visst avstånd och så vidare. Allt det där är simpla förenklingar från en situation som tas ur sitt sammanhang.

Att man måste sitta en meter från en 65-tummare för att se skillnad på X antal pixlar brukar ofta baseras på sammanhanget för hur man beräknar synkapacitet inom optikbranschen. Oftast vilken text man kan läsa på en viss rad när man kollar synen. Vilket man borde göra oftare...

Vilket nödvändigtvis inte har så mycket att göra med hur man upplever bild framför en TV. Särskilt när man blandar in det hela i att vad är en pixel är egentligen.

Vad man ser och hur man upplever bild framför en TV är ett mycket mer komplext ämne än att det finns en sanning i simpla tabeller. Det beror helt på vad man jämför och hur man diskuterar frågan.

Själv har jag med rätt typ av testbilder sett skillnad på 65 tum 8K och 4K på ungefär 10 meters håll. Och min syn är inte vad den var (medelålder, LASIK för 10 år sedan). Det är detta test och det är högst relevant för spelande skulle jag säga: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Men jag har på exakt samma testmiljö sett native 8K-film på båda skärmarna – 4K-skärmen förstås nedskalad – och kan stå en meter ifrån och verkligen fått leta hårt efter skillnaderna. Som då har mer med panelens subpixelstruktur att göra. Subpixelstrukturen är synlig på 4K-panelen men osynlig på 8K-panelen.

Så häng inte upp er på de där avståndsgraferna eller att det finns någon absolut sanning om när man slutar se skillnad på ditten eller datten pixlar.

Medlem
Medlem
Skrivet av majep:

Du kanske skulle gå och lägga dig en stund.

Medlem

Oj, vad hände Sony?

Avstängd

Uppenbar fördel för Playstation då man kan spela genom hela Hitman 3 samt de tidigare spelens banor i vr

Sen tar jag hellre lite lägre upplösning än framedrops. Men bara min åsikt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

4K och knappt några laddningstider på Stadia.

#winning

Medlem

Hatten av till MS som fixade bättre hårdvara.

Jag hoppas/tror dock på att de studios som går all in på att göra PS-exklusiviteter lägger energin på att kräma ur varenda droppe ur PS5:an på sikt.

Och kan fortfarande efter månader med PS5:an dra igång Astro’s och få ett leende av hur jävulskt bra den nya kontrollen är, så allt handlar inte om grafiken. Väntar med spänning på vad utvecklarna ska hitta på framöver.

Medlem

Jag har en 75” (77” inom kort), sitter ca. 3,5 meter ifrån skärmen och kan i regel utan problem se skillnad på 4K och upplösningar även bara snäppet under.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Laxpudding:

Det finns många faktoider och ständigt upprepade "sanningar" om hur många pixlar man behöver på ett visst avstånd och så vidare. Allt det där är simpla förenklingar från en situation som tas ur sitt sammanhang.

Att man måste sitta en meter från en 65-tummare för att se skillnad på X antal pixlar brukar ofta baseras på sammanhanget för hur man beräknar synkapacitet inom optikbranschen. Oftast vilken text man kan läsa på en viss rad när man kollar synen. Vilket man borde göra oftare...

Vilket nödvändigtvis inte har så mycket att göra med hur man upplever bild framför en TV. Särskilt när man blandar in det hela i att vad är en pixel är egentligen.

Vad man ser och hur man upplever bild framför en TV är ett mycket mer komplext ämne än att det finns en sanning i simpla tabeller. Det beror helt på vad man jämför och hur man diskuterar frågan.

Själv har jag med rätt typ av testbilder sett skillnad på 65 tum 8K och 4K på ungefär 10 meters håll. Och min syn är inte vad den var (medelålder, LASIK för 10 år sedan). Det är detta test och det är högst relevant för spelande skulle jag säga: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Men jag har på exakt samma testmiljö sett native 8K-film på båda skärmarna – 4K-skärmen förstås nedskalad – och kan stå en meter ifrån och verkligen fått leta hårt efter skillnaderna. Som då har mer med panelens subpixelstruktur att göra. Subpixelstrukturen är synlig på 4K-panelen men osynlig på 8K-panelen.

Så häng inte upp er på de där avståndsgraferna eller att det finns någon absolut sanning om när man slutar se skillnad på ditten eller datten pixlar.

The Laxpudding has spoken! Känns verkligen som att produktion (spelet i det här fallet) i sig spelar mycket roll också. Är designen skarp (vilket jag tycker att Hitman är, till skillnad från till exempel Breath of the Wild) gör upplösningen olika åverkan på känslan.


signatur
Medlem
Skrivet av whoo:

Hatten av till MS som fixade bättre hårdvara.

Jag hoppas/tror dock på att de studios som går all in på att göra PS-exklusiviteter lägger energin på att kräma ur varenda droppe ur PS5:an på sikt.

Och kan fortfarande efter månader med PS5:an dra igång Astro’s och få ett leende av hur jävulskt bra den nya kontrollen är, så allt handlar inte om grafiken. Väntar med spänning på vad utvecklarna ska hitta på framöver.

Hatten av till Sony, Hitman 3 har två modes och körs i 60fps på PS4 pro och endast 30 på One X.

Alltså så betyder performance ingenting i detta i detta spel.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Hatten av till Sony, Hitman 3 har två modes och körs i 60fps på PS4 pro och endast 30 på One X.

Alltså så betyder performance ingenting i detta i detta spel.

Ja, verkar gå nästan lika bra på Ps4 Pro som på Series S.

1
Skriv svar