Valve vill göra mer singleplayer – kommer utannonsera flera spel

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

VR-åksjuka fungerar i min erfarenhet inte riktigt som man tänker sig. I Saints & Sinners blir man teleporterad ~5cm när man attackerar en zombie med en kniv och i Skyrim flyger man upp ett trappsteg när man stöter i det. Båda dessa små skakningar får mig att bli smått åksjuk, jag ställer mig still och hoppar i trappor i Skyrim för att undvika skaket. Däremot kan jag flyga runt som en Spiderman i Windlands 2 helt utan besvär, något som även nybörjare som fick testa kunde göra ganska länge.

Jag tror Portal är ett bra setting för ett VR-spel, även om vissa spelmekaniker borde bytas ut. På samma sätt som Alyx är mekaniskt nästan helt olikt de tidigare Half Life spelen så kan ett VR portal ändras. Att gå igenom en portal är inga problem alls, det finns många sådana spel redan. Det unika i Portal än väl att bära med sig momentum genom teleporteringen, men det är långt från alla pussel i Portal som utnyttjade det.

Trappor är faktisk ett problem i VR, jag måste oftast blunda när jag går ned för dem.

Men det jag tänker på är precis det där med momentumet, det är där jag tror blir kräk. Sen var det lite ett skämt, jag tror också Valve kan göra ett bra Portal i VR om de ger sig fan på det, ändrar om lite mekaniker och sätt portalerna fungerar.


signatur

"Writer and Fighter"

KoP
Medlem

H-L 3 är det enda jag vill ha ifrån Valve, i första hand.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Jag har noll förtroende för Sony. De håller alldeles för hårt på exklusiviteter vilket är extremt dåligt för vr.

Fast Sony har gjort mest för VR med miljontals kunder. Deras exklusiva spel optimerade för hårdvaran har även varit generationens bästa, så det finns en god poäng med ett system att fokusera på.

Phil har bara tittat på och inväntar sitt move tills det går att göra pengar, han har inte varit med och innoverat. När han väl går in tänker inte jag stödja MS. Deras brist på exklusiva titlar är ju vad som gjort deras konsoler så meningslösa, bara skaffa PC istället. Mycket snack, liten verkstad, sedan 360.

Sony dominerar konsolmarknaden(välförtjänt), så det är där det är vettigast att satsa om man vill nå vardagsrummen och vanligt folk.

Skrivet av Johlor:

Trappor är faktisk ett problem i VR, jag måste oftast blunda när jag går ned för dem.

Men det jag tänker på är precis det där med momentumet, det är där jag tror blir kräk. Sen var det lite ett skämt, jag tror också Valve kan göra ett bra Portal i VR om de ger sig fan på det, ändrar om lite mekaniker och sätt portalerna fungerar.

Trappor i sig är väl bara ett problem när det är patetiskt implementerat? I Skyrim renderas synfältet X meter över marken, så när man går upp för en trappa så hoppar synen till den nya höjden om och om igen. I verkligheten (och i bättre kodade spel) så är höjdförändringen mer linjär synen borde gå nästan som på en linjär ramp upp för trappan. Det finns säkert personer som har problem med ramper också, men det blir ett helt annat sorts problem än milkshake-trappor och det är mer realistiskt om trappor i spel behandlas som ramper. Vi lyfter ändå kroppen ganska linjärt när vi går uppåt även om fötterna tar diskreta steg.

Skribent
Skrivet av johanAndersson:

Trappor i sig är väl bara ett problem när det är patetiskt implementerat? I Skyrim renderas synfältet X meter över marken, så när man går upp för en trappa så hoppar synen till den nya höjden om och om igen. I verkligheten (och i bättre kodade spel) så är höjdförändringen mer linjär synen borde gå nästan som på en linjär ramp upp för trappan. Det finns säkert personer som har problem med ramper också, men det blir ett helt annat sorts problem än milkshake-trappor och det är mer realistiskt om trappor i spel behandlas som ramper. Vi lyfter ändå kroppen ganska linjärt när vi går uppåt även om fötterna tar diskreta steg.

Skulle kanske uttryckt det "Problem för mig"

Jag har problem överlag när det blir brantare höjdskillnader om det är att går nedför (uppför går bättre), jag blir direkt illamående när jag ska gå ned för en trappa eller sluttning i spel. Gäller även om det är i ett fordon. Men det funkar rätt bra att blunda, då det inte är så många gånger det händer och oftast bara kortare stunder.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jawik:

Half-life 3 Mobile..

Do You Guys Not Have Phones?


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Intressant. Ett nytt IP kanske?

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Fast Sony har gjort mest för VR med miljontals kunder. Deras exklusiva spel optimerade för hårdvaran har även varit generationens bästa, så det finns en god poäng med ett system att fokusera på.

Jag hoppas det blir verklighet av konceptbilder och filmerna + patentskisserna man fick se från Sony förra året.
Även fast Sony gick ut och sa att man inte tror på VR så visades det sig under förra året att Sony jobbar med nån form av VR/AR/XR pryl. Lite oklart vad och det var inte Sony "Playstation" utan bara Sony.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fasen Gabe, ge oss Half life 3 oavsett om det blir VR eller platt. 🙂

Skrivet av Molotov:

Även fast Sony gick ut och sa att man inte tror på VR...

Jag hittar inget sådant uttalande? Jim Ryan har istället vid flertalet tillfällen sagt att Sony tror på VR.

"The Verge" i sitt värdelöshet vred om hans uttalande fullständigt för click bait, så jag hoppas att det inte är det du syftar till? Där Sony säger att VR inte kommer vara viktigt i några år (för att de har inte släppt PSVR 2 än) men att de absolut tror på det i framtiden.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag hittar inget sådant uttalande? Jim Ryan har istället vid flertalet tillfällen sagt att Sony tror på VR.

"The Verge" i sitt värdelöshet vred om hans uttalande fullständigt för click bait, så jag hoppas att det inte är det du syftar till? Där Sony säger att VR inte kommer vara viktigt i några år (för att de har inte släppt PSVR 2 än) men att de absolut tror på det i framtiden.

Ja det var det jag syftade på, felskrivning av mig pga dom felaktiga rubrikerna kom upp först i skallen.
Får hoppas det där "inte tror på det just nu" inte är så länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja, det var fan på tiden efter en sååååå lång dvala.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

"han har flytt coronan och bor på Nya Zeeland"
Det där stämmer väl ändå inte. Han var ju redan på Nya Zeeland när de stängde ner förra året.

"After shipping Half-Life: Alyx he took a ten day break in the country with his friends, the Spanish racecar driver Alex Riberas, and the latter's partner Teagan Klein. According to Klein speaking this morning, the break was meant to last ten days, but "then the pandemic broke out globally [and] we had 48 hours to decide before New Zealand closed their border, and we decided to stay.""

https://www.pcgamer.com/amp/gabe-newell-has-been-a-covid-refu...

Medlem
Citat:

Men det mest intressanta är att det verkar som om Valve är på väg att bli en aktiv spelutvecklare igen.

Låter fint, hit med dom bara.

Avstängd

Så länge det inte är VR så vore det fantastiskt!

12
Skriv svar