Är alkohol 90% placebo?

Medlem
Är alkohol 90% placebo?

Överdriven rubrik förstås men jag tänkte förut på hur man känner sig när man har druckit alkohol och hur man upplever sin berusning. Jag dricker bara hemma numera av förklarliga skäl och jag dricker aldrig mer än fyra-fem burkar, det kan variera i procent men oftast 4-5%. Oftast 33cl men ibland 44cl eller lite mer. Men jag känner mig oftast lika berusad eller inte alls?

Jämfört med när man är ute med vänner på en krog, är i så fall fyllan till en stor del mest en placebo eller dricker man bara fortare när man är ute? Drack rätt mycket öl på julafton och även på nyårsafton utan att känna mig så berusad. Mat påverkar ju också och hur fort en dricker, men är ändå lite förvånad. Asså jag kan vara småbakis ibland men direkt full blir jag inte mer än vad jag upplever som salongsberusning.

Medlem

Jag har vänner som är nyktra som beskriver att de "dras med" i berusningen när de är ute med folk som är fulla. Så jag tänker att 90% är i överkant, kräks man för att man hällt i sig för mycket sprit så är det ju inte placebo så att säga.

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Jag har vänner som är nyktra som beskriver att de "dras med" i berusningen när de är ute med folk som är fulla. Så jag tänker att 90% är i överkant, kräks man för att man hällt i sig för mycket sprit så är det ju inte placebo så att säga.

Ha nej eller hur, sedan kanske man inte känner av det där vingliga känslan så mycket om man skulle bli packad hemma, man kanske även tänker "orkar inte mer" hemma medans man är ute och ba "jo lite till kanske". Sedan har jag också upplevt en berusning av att vara ute nykter, det beror helt på sammanhanget men man blir ju ibland "nöjesbakis" av att vara ute nykter om man säger så.

Game Jam-general

Vill minnas att det har gjorts någon undersökning där en grupp får (ovetandes) dricka alkoholfri öl och den andra med alkohol och båda känner berusning. Tror också att det finns ett visst mått av placebo när man är ute på krogen tack vare miljön och stämningen.

@roftg Läste du mer än rubriken på tråden? Som trådskaparen själv skrev i första meningen är rubriken överdriven, förmodligen för att väcka intresse/uppmärksamhet för tråden. Följningsvis tror jag ingen här tror att det är 90% placebo om man faktiskt dragit i sig 10 öl och sätter sig bakom ratten, utan det som diskuteras är den upplevda känslan av att dricka ett par öl hemma jämfört med samma mängd på t ex krogen och att man i det sistnämnda känner sig mer onykter.

fick smisk som barn

Medlem
Skrivet av roftg:

Oansvarigt att säga att alkohol är 90% placebo, tänk på alla dödsfall i trafiken som skett pga alkohol..
Detta är inte rätt forum för att diskutera detta, jag tycker du ska radera tråden..

Tänk om och radera ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av roftg:

Oansvarigt att säga att alkohol är 90% placebo, tänk på alla dödsfall i trafiken som skett pga alkohol..
Detta är inte rätt forum för att diskutera detta, jag tycker du ska radera tråden..

Det där låter väldigt överkänsligt. Man måste väl kunna diskutera alkohol och sina upplevelser av dess effekter utan att det är någon sorts uppmaning till fyllekörning?

Skrivet av roftg:

Oansvarigt att likställa placebo med något som saknar effekt. Varför skulle dåligt beteende i trafiken som kommer från en placeboeffekt vara annorlunda från något som kommer från en fysisk effekt? Du kan inte bara "sluta" vara påverkad av ett placebo.

Skrivet av roftg:

Mina barn ska väl kunna gå in på fz utan att behöva se folk skriva om alkohol det första dom gör

Vi har spel så som Disco Elysium och GTA V recenserat och diskuterat på denna sidan. Men är skriva om alkohol är problematiskt?

Skrivet av roftg:

Mina barn ska väl kunna gå in på fz utan att behöva se folk skriva om alkohol det första dom gör

Tror det är svårt för FZ att uppfostra dina barn.

Ta istället och sätt dig ned och diskutera med dina barn om vad man kan hitta på internet, ta reda på vilka sidor/appar ditt/dina barn använder och prata utifrån det.

Så gör jag i alla fall, jag förbjuder inte mina barn att nyttja snap/tik tok/insta men jag pratar också med dem kontinuerligt och jag kollar också till och från vad de kikar på, så att man kan prata om vad de sett vid behov.

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360

Medlem

Har hört om placeboeffekten gällande jazztobak såkallad Contact high. Att nån blir det på alkohol har jag inte varit med om sedan ja va 19 typ.
En till grej undvik alkohol och andra berusningsmedel så gott det går. Dessutom finns det 500 olika anleddningar varför en fylla kan slå olika ifrån gång till gång. Och om nån yngre person läser detta snälla var försiktig med vad du stoppar i dig och unvik tobak som pesten. Ramblar lite nu

Medlem
Skrivet av roftg:

Då kan vi börja prata om andra droger också?

Så länge det är innaför forumets riktlinjer så är du välkommen att prata om vad som helst, har du problem med riktlinjerna så får du ta upp det med redaktionen istället för att kräva att TS raderar tråden.

Och snälla, använd inte dina barn som ursäkt, det är ditt jobb att uppfostra dom, inte FZ. Om du upplever att sajten inte är lämplig för dom, så är det upp till dig att hindra dom att komma hit.

Medlem
Skrivet av roftg:

Precis som redan tidigare påpekat - men våld i spel går bra istället? Det är fritt att läsa vad man vill på nätet, det är bara att klicka sig vidare och det finns mycket mer hemskt än FZ som de isåfall är exponerade för. Move along.

Medlem
Skrivet av roftg:

du måste väl själv inse att det är orimligt att alla ska anpassa sig för vad du tycker är lämpligt att dina barn läser.

Avstängd
Skrivet av Zontos:

Överdriven rubrik förstås men jag tänkte förut på hur man känner sig när man har druckit alkohol och hur man upplever sin berusning. Jag dricker bara hemma numera av förklarliga skäl och jag dricker aldrig mer än fyra-fem burkar, det kan variera i procent men oftast 4-5%. Oftast 33cl men ibland 44cl eller lite mer. Men jag känner mig oftast lika berusad eller inte alls?

Jämfört med när man är ute med vänner på en krog, är i så fall fyllan till en stor del mest en placebo eller dricker man bara fortare när man är ute? Drack rätt mycket öl på julafton och även på nyårsafton utan att känna mig så berusad. Mat påverkar ju också och hur fort en dricker, men är ändå lite förvånad. Asså jag kan vara småbakis ibland men direkt full blir jag inte mer än vad jag upplever som salongsberusning.

Drick en flaska 70is en kväll, jämför sedan med en nykter kväll på krogen och avgör sedan skillnaden.
Återkom gärna med en uppdatering!

Medlem
Skrivet av Zontos:

Alkoholen mår mycket bra av endorfin, adrenalin och övrigt inre knark som utsöndras i sociala sammanhang.

Ju roligare man har, ju bättre effekt av alkoholen uppnår man.

Sen spelar kost osv givetvis in. Tom mage = billig fylla.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Håkkon:

Drick en flaska 70is en kväll, jämför sedan med en nykter kväll på krogen och avgör sedan skillnaden.
Återkom gärna med en uppdatering!

Skrivet av Freakon:

Alkoholen mår mycket bra av endorfin, adrenalin och övrigt inre knark som utsöndras i sociala sammanhang.

Kom inte med fakta nu En 70is lät roligare dock. Kan man hävda ”For science” lixom

Moderator | Testpilot

Jag har rensats tråden en del på inlägg som gått off-topic. Likt det många säger så kan man, så länge man håller sig inom regelverkets-linjer, diskutera alkohol. FZ har varit bra för mig när jag pratat om min mors dödsfall exempelvis, och även om det inte är direkt jämförbart med alkohol så kan diskussionen av sig själv fylla samma funktion. Kanske har man problem själv, eller att en familjemedlem/vän sitter i träsket (Eller att man bara vill diskutera sin favorit bärs).

Skulle dock vilja säga att det finns bättre forum för just den här diskussionen - men tråden får vara kvar så länge diskussionen är sansad.

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av roftg:

Skrivet av roftg:

1, Ber om ursäkt om du känner obehag, för det första så finns det en annan tråd om alkohol i forumet, som du förmodligen inte alls brytt dig om.

2, Jag skrev att titeln var överdriven, jag visste inte vad jag skulle ha för rubrik men jag kanske kunde ha skrivit i den äldre tråden.

3, Dina barn kan jag inte ansvara över, däremot gör ju du det genom att prata med dina barn av alkohol, droger och även våldsamma datorspel som det kan diskuteras friskt om på FZ.

4, Sedan så vet jag inte var jag ska skriva i för forum annars, flashback bland nazistiska troll? Om något så hoppas jag att du inte låter dina barn hänga där.

5, Sedan vet jag förstås inte vad du har varit med om angående alkohol, det är ett känsligt ämne för dig. Men jag hoppas jag inte upplevs som allt för spydig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja jag tror det spelar väldigt stor roll som du säger, jag tänkte lite på att jag hängde med några kompisar via zoom och drack lite bärs så kände jag mig mer "party" fast jag inte drack så mycket, det är ju trots allt en förstärkningsdrog.

Game Jam-general
Skrivet av Nocternity:

Så länge det är innaför forumets riktlinjer så är du välkommen att prata om vad som helst, har du problem med riktlinjerna så får du ta upp det med redaktionen istället för att kräva att TS raderar tråden.

Och snälla, använd inte dina barn som ursäkt, det är ditt jobb att uppfostra dom, inte FZ. Om du upplever att sajten inte är lämplig för dom, så är det upp till dig att hindra dom att komma hit.

Skriver under på detta. Märkligt krav helt enkelt. Nu är jag inte förälder själv men om man har problem med att ens barn ser en tråd om alkohol på FZ så kan jag tänka mig vilket helvete det måste vara generellt med barnen och internet då man (tyvärr) sällan är mer än några klick bort ifrån att se något betydligt mer sjukt än en tråd om alkohol och dess effekt, inte minst på YouTube där den ena videon leder till den andra.

Men snälla låt oss inte fastna i barnuppfostran nu utan fortsätta på trådens faktiska ämne.

fick smisk som barn

Medlem
Skrivet av Zontos:

Ja jag tror det spelar väldigt stor roll som du säger, jag tänkte lite på att jag hängde med några kompisar via zoom och drack lite bärs så kände jag mig mer "party" fast jag inte drack så mycket, det är ju trots allt en förstärkningsdrog.

Så är det.

Lämnar tråden nu, kommer att spåra annars.

Drick med måtta och ta hand om varandra.

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Skriver under på detta. Märkligt krav helt enkelt. Nu är jag inte förälder själv men om man har problem med att ens barn ser en tråd om alkohol på FZ så kan jag tänka mig vilket helvete det måste vara generellt med barnen och internet då man (tyvärr) sällan är mer än några klick bort ifrån att se något betydligt mer sjukt än en tråd om alkohol och dess effekt, inte minst på YouTube där den ena videon leder till den andra.

Men snälla låt oss inte fastna i barnuppfostran nu utan fortsätta på trådens faktiska ämne.

Hah nej det var lite märkligt med tanke på att forumet ändå är riktad åt 25-35 åringar som leker tonåringar i datorspelens universum.

Men ja åter till topic!

Streck i debatten

Jag förstår ju absolut att alkohol inte alltid är placebo, 0,2 promille är ju 0,2 promille och jag antar att det är dopamineffekten som gör att känslor förstärks. Sedan tror jag ändå att om man sitter hemma så kanske man inte dricker sig till 0,8 promille om man inte har problem med alkohol, ute bland folk så kan man ju förmodligen hänga på och ta den där shotten eller drinken med mera.

Promillehalt och beteende, källan är systembolaget.se

Beteende vid olika promillehalt
Det händer saker med promillen när du dricker - och med känslan i kroppen. Ungefär så här ser det ut hos en normaltålig person.

0,2 promille

Värmekänsla. Avspänning. Du blir glad och pigg. Din självkritik minskar. Du känner dig allmänt väl till mods. Precision och reaktionshastighet börjar försämras.

0,5 promille

Upprymdhet. Hämningar minskar. Ännu sämre reaktionshastighet och precision. Omdöme och förmåga att ta in information försämras. Forskning har visat att det välbefinnande som alkohol ger (genom frisättningen av dopamin och endorfiner) är som störst innan du överstiger 0,6 promille.

0,8 promille

Du blir högljudd. Överdrivna rörelser. Långsammare reflexer. Sämre koordination. Sämre synförmåga. Överdriven självsäkerhet. Tydlig alkoholdoft.

1,0 promille

Sluddrigt tal. Svårt att gå stadigt. Försämrad muskelkontroll. Svårt att kontrollera känslor.

1,5 promille

Raglande gång. Känsloutbrott. Du kan bli aggressiv eller börja gråta. Och eventuellt kräkas.

2,0 promille

Du har svårt att gå upprätt. Dubbelseende.

3,0 promille

Du uppfattar inte vad som händer.

4,0 promille

Medvetslöshet. Mycket långsam andning. Stor risk för dödlig alkoholförgiftning.

Medlem
Skrivet av roftg:

Haha....är du på riktigt eller?
Får du tokspel på barnen ifall dom är inne på Aftonbladet eller Expressen och surfar runt också?

Medlem
Skrivet av roftg:

Då kan vi börja prata om andra droger också?

Du bör nog förbjuda dina barn att använda internet, det kan gå riktigt illa😓

Skämt åtsido/on topic:
Det varierar nog lite för mig, men är jag i en trygg miljö med vänner så blir jag mer påverkad än om de sociala barriererna är större, det går alltså åt mer alcohol när det är stelt.

Fyllan har alltså en sämre kvalité när det är stelt eftersom att jag kompenserar segheten och sociala pressen genom att dricka mer, vilket brukar ge ett sämre resultat.

Medlem

På tal om alkohol rekommendrar jag norska rullen Druk med Mads Mikkelsen
https://www.imdb.com/title/tt10288566/?ref_=nv_sr_srsg_3

"Four friends, all high school teachers, test a theory that they will improve their lives by maintaining a constant level of alcohol in their blood."

Skrivet av Kamikazeb:

Jaja det gör man, brukar köra när vi är ute med jobbet och man blir lite kaxig själv också ändå

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Vill minnas att det har gjorts någon undersökning där en grupp får (ovetandes) dricka alkoholfri öl och den andra med alkohol och båda känner berusning. Tror också att det finns ett visst mått av placebo när man är ute på krogen tack vare miljön och stämningen.

@roftg Läste du mer än rubriken på tråden? Som trådskaparen själv skrev i första meningen är rubriken överdriven, förmodligen för att väcka intresse/uppmärksamhet för tråden. Följningsvis tror jag ingen här tror att det är 90% placebo om man faktiskt dragit i sig 10 öl och sätter sig bakom ratten, utan det som diskuteras är den upplevda känslan av att dricka ett par öl hemma jämfört med samma mängd på t ex krogen och att man i det sistnämnda känner sig mer onykter.

Intressant klipp! Jag har sett liknande, Jag tänkte på ett annat klipp jag såg svtplay om alkohol, där de hade två grupper av ungdomar på en bar i England. Ena gruppen hade alkoholfritt och andra gruppen hade alkohol, båda serverades snacks. De som drack alkohol åt mer av snacksen än de som drack alkoholfritt, intressant det med.

Medlem

Kom ihåg varannan vatten. Snällare mot kroppen och man mår bättre dagen efter.

Medlem

90% Teknisk Sprit är ingen lek, blev full på det under tonåren utspädd dock.

Medlem

Icke placebo.

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar