Är alkohol 90% placebo?

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Vill minnas att det har gjorts någon undersökning där en grupp får (ovetandes) dricka alkoholfri öl och den andra med alkohol och båda känner berusning. Tror också att det finns ett visst mått av placebo när man är ute på krogen tack vare miljön och stämningen.

Det är intressant det där med placebo. Nedan är ett liknande experiment som gjordes 2003 i en barmiljö där deltagarna delades upp i två grupper och sedan fick de drinkar. Ena gruppen trodde att de fick vodka och tonic medan andra gruppen trodde att de enbart fick tonic. I själva verket fick alla bara tonic, dvs noll alkohol. Gruppen som trodde att de drack vodka betedde sig som om de var påverkade och en del visade till och med fysiska tecken på berusning. Den gruppen fick även sämre resultat i tester som gjordes under experimentet.

BBC: 'Fake alcohol' can make you tipsy

Medlem

Jag har testat att dricka själv hemma några gånger när jag varit gräsänkling och dragit slutsatsen att:

Alkohol är inte en höjdare att dricka själv.
Man känner av ett visst mått av avkoppling (dock mest kopplad till god mat) då själva ölen kan smaka gott, men själva ruset är värdelöst när man är själv. Ruset är enbart bra för att lätta på sociala spärrar, tycker jag. Men när man sitter själv har man ingen nytta av det. Finns ingen anledning att dricka för att bli berusad när man är själv. Dessutom blir man så jävlarns trött och törstig efteråt, så det känns bara som en waste.

Testa själva och betygsätt efteråt, var det värt det, var det en förhöjning?

För min egen del har svaret alltid slutat i ett ”nä. överskattat, ej värt det”. Då köper jag hellre god mat, godis/snacks för pengarna. Jag sparar alkoholen till sociala tillställningar istället - för där har den en funktion.

Om jag vill ”må bättre”, slappna av etc... så går jag en promenad eller ringer familj/vänner. Det är min åsikt iaf. En öl för smakens skull slinker ner nån gång men sen är det bra.

Det finns tre bra vad faan
- Vad faan är planen för idag?
- Vad faan är jag har skjutit upp som behöver bli gjort!?
- Vad faan, nu skriver jag en checklista för dagen!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är intressant det där med placebo. Nedan är ett liknande experiment som gjordes 2003 i en barmiljö där deltagarna delades upp i två grupper och sedan fick de drinkar. Ena gruppen trodde att de fick vodka och tonic medan andra gruppen trodde att de enbart fick tonic. I själva verket fick alla bara tonic, dvs noll alkohol. Gruppen som trodde att de drack vodka betedde sig som om de var påverkade och en del visade till och med fysiska tecken på berusning. Den gruppen fick även sämre resultat i tester som gjordes under experimentet.

Jag är inte helt förvånad.

Skrivet av Hanzo:

Jag har testat att dricka själv hemma några gånger när jag varit gräsänkling och dragit slutsatsen att:

Man känner av ett visst mått av avkoppling (dock mest kopplad till god mat) då själva ölen kan smaka gott, men själva ruset är värdelöst när man är själv. Ruset är enbart bra för att lätta på sociala spärrar, tycker jag. Men när man sitter själv har man ingen nytta av det. Finns ingen anledning att dricka för att bli berusad när man är själv. Dessutom blir man så jävlarns trött och törstig efteråt, så det känns bara som en waste.

För min egen del har svaret alltid slutat i ett ”nä. överskattat, ej värt det”. Då köper jag hellre god mat, godis/snacks för pengarna. Jag sparar alkoholen till sociala tillställningar istället - för där har den en funktion.

Om jag vill ”må bättre”, slappna av etc... så går jag en promenad eller ringer familj/vänner. Det är min åsikt iaf. En öl för smakens skull slinker ner nån gång men sen är det bra.

Dricka hemma själv är ingen höjdare nej, det är då fel tankar kan komma in om man har otur liksom. Man ska nog dricka när man ser en tv-serie man gillar eller lyssnar på musik som är peppigt.

Medlem

Alkohol behövs för att överleva, för mig iallafall, alternativen är väldigt mycket sämre.

Grinigare än alla.

Medlem

Placeboeffekt yes, har sett det själv, nyktra på fest släpper loss lite extra när andra gör det (pratar om normalt tysta lite introverta personer som lyser upp lite extra) så placebon finns även om dom dricker cola.

Själv dricker jag endast för att det är gott, gravt berusad var det länge sedan jag var.
Angående barn på FZ? vad läser dom ifall dom är så unga så att ev alkoholdiskussioner kan "skada dom" hur gamla? 5år?
Ska vi ha småbarn på FZ? min äldsta är snart 12, han ser noll intresse av att läsa inlägg här, sen skulle han knappast ta skada av att läsa om alkohol, inte heller blir han traumatiserad över att jag dricker en bärs till fredagstacosen.

Som annan medlem sagt, Ta hand om, er drick med måtta.

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
E5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|PsOne|PS1|PS3|PS4|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Håller inte med om att dricka själv. Så det är nog väldigt subjektivt. Lite lagom berusning gör det mesta rätt mycket roligare som att se på nån bra serie eller spela spel mm. Så inte bara i sällskap, för mig iallafall.

Placebo? Närå, även om det kan påminna om det.

Människan är en extremsocial varelse och i sällskap med andra människor kommer du att medvetet och undermedvetet att börja efterlikna personerna i din omgivning. Det ruset gör är att det låter dig skippa vissa sociala tyglar, vilket fortplantar sig till andra gäster på festen och så fortsätter det. Till slut börjar allt fler att må dåligt, vilket är naturligt av alkoholen, vilket sänker stämningen på festen och det skickar en signal om att det är dags att gå hem.

Eller enligt svenskt manéer: Reducera antalet deltagare, byt miljö och kalla det efterfest. Så kan du klämma ut lite mer socialt samspel.

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Placebo? Närå, även om det kan påminna om det.

Fast hur skulle du förklara experimentet jag länkade till några inlägg tidigare? Jag menar inte att du har fel, men det är ett intressant fall. Alla deltagare drack samma alkoholfria dryck men det var bara deltagarna som trodde att de fick alkohol som gjorde sämre resultat i testerna.

Det kanske inte handlar om placeboeffekt där, men vad kan man kalla det annars?

Någon form av hypnos kanske?

Medlem

Alkohol är ett gift. Fakta. Beroende hur mycket du får i dig blir du mer eller mindre förgiftad. Personligen dricker jag bara ett par enstaka öl på fest. Aldrig hemma. Blandar aldrig öl, vin och starksprit. Blandar jag så är jag utslagen i 2 dagar med magsår och kaskadspyor ala Exorcisten filmerna.

Liknande effekt får jag om jag spelar VR utan teleporting. Dvs kroppen tror att jag har fått i mig gift (alkohol) och vill att jag ska återuppleva värsta scenerna ur Exorcist filmerna. På riktigt. I verkliga verkligheten. Kör jag Room Scale med teleporting så är det inga problem.

Om du fortfarande tvivlar på att alkohol är ens 1% placebo så ta en titt på killen i bakgrunden:

Skrivet av Nemo:

Fast hur skulle du förklara experimentet jag länkade till några inlägg tidigare? Jag menar inte att du har fel, men det är ett intressant fall. Alla deltagare drack samma alkoholfria dryck men det var bara deltagarna som trodde att de fick alkohol som gjorde sämre resultat i testerna.

Det kanske inte handlar om placeboeffekt där, men vad kan man kalla det annars?

Någon form av hypnos kanske?

Det här är en sådan studie där det blir svårt att peka ut alkoholen som en nyckelkomponent i utfallet.
Du skulle kunna sätta upp samma studie där du delar en grupp i två delar och berättar för hälften att de har valts ut för att de är bäst lämpade för ett par test, medan du berättar för den andra gruppen att testen är för svåra för dem men att de ändå kommer att få göra dem. Den "sämsta" gruppen kommer således också att få de sämsta resultaten.

Skulle de göra alkoholtestet men plocka bort den sociala delen av testet, är jag relativt säker på att testerna skulle få annorlunda utfall. Frågan är däremot om de skulle lyckas att fejka en Vodka-tonic om en person fick sitta för sig själv och dricka. Även smaksinnet förändras i sociala situationer.

Viam inveniam aut faciam

Medlem

För att använda mig själv lite som försökskanin så känner jag mig rätt taggad just nu efter en öl och lite prosecco (jag firade att jag klarade tentan) och känner att just den glädjen förstärks men även att jag är lite väl snabb i tankarna, jag vet inte vad som är placebo av dessa två dock.

Lite kul att analysera när man ändå dricker haha!

Medlem
Skrivet av A1200G:

Alkohol är ett gift. Fakta. Beroende hur mycket du får i dig blir du mer eller mindre förgiftad. Personligen dricker jag bara ett par enstaka öl på fest. Aldrig hemma. Blandar aldrig öl, vin och starksprit. Blandar jag så är jag utslagen i 2 dagar med magsår och kaskadspyor ala Exorcisten filmerna.

Liknande effekt får jag om jag spelar VR utan teleporting. Dvs kroppen tror att jag har fått i mig gift (alkohol) och vill att jag ska återuppleva värsta scenerna ur Exorcist filmerna. På riktigt. I verkliga verkligheten. Kör jag Room Scale med teleporting så är det inga problem.

Om du fortfarande tvivlar på att alkohol är ens 1% placebo så ta en titt på killen i bakgrunden:

Ja det är ett gift, men samtidigt känner jag att det där klippet inte är så roligt även om det står "comedy" (eller menar de att de är skådisar?). Mest för att det måste vara jävligt att jobba vid en gruva och då kanske man inte har annat än vodka. Jag kan inte skratta åt killen med lera i ansiktet i alla fall Hoppas han fått hjälp.

Medlem

Det här är en sådan studie där det blir svårt att peka ut alkoholen som en nyckelkomponent i utfallet.
Du skulle kunna sätta upp samma studie där du delar en grupp i två delar och berättar för hälften att de har valts ut för att de är bäst lämpade för ett par test, medan du berättar för den andra gruppen att testen är för svåra för dem men att de ändå kommer att få göra dem. Den "sämsta" gruppen kommer således också att få de sämsta resultaten.

Skulle de göra alkoholtestet men plocka bort den sociala delen av testet, är jag relativt säker på att testerna skulle få annorlunda utfall. Frågan är däremot om de skulle lyckas att fejka en Vodka-tonic om en person fick sitta för sig själv och dricka. Även smaksinnet förändras i sociala situationer.

Självklart finns det olika saker man kan testa, som jag skrev ovan så såg jag en dokumentär (vetenskapens värld tror jag) där de hade två grupper av ungdomar på en bar i England, ena drack alkoholfritt och andra alkohol men båda grupperna fick äta snacks. Man märkte att de som drack alkohol åt mer snacks än de som drack alkoholfritt och de visste inte vad de drack, sedan tror jag lite att man kan märka om man dricker alkoholfritt eftersom det ofta är sötare i smaken.

Om jag skulle sätta fram massa ungdomar och dela upp dom på det viset som på i en bar, fast låta de göra logiska saker så tror jag det skulle gett resultat på ett helt annat vis.

---

En liten grej som jag tänkte på idag som ändå hör till ämnet lite, jag har "lärt" mig att man inte kan dricka alkohol före 17 på något vis och det är nog hemifrån jag fått för mig det, hur är det för er andra med normen, hur tidigt kan man dricka?

Jag tänker att man kan dricka tidigt på dagen beroende på var man är, en festival så är det inte konstigt men hemma så kanske det är konstigare. Normer är intressant ändå...

Medlem
Skrivet av Zontos:

Ja det är ett gift, men samtidigt känner jag att det där klippet inte är så roligt även om det står "comedy" (eller menar de att de är skådisar?). Mest för att det måste vara jävligt att jobba vid en gruva och då kanske man inte har annat än vodka. Jag kan inte skratta åt killen med lera i ansiktet i alla fall Hoppas han fått hjälp.

Ja, visst är det tragiskt om det stämmer. Vet inte om det klippet är påhittat men personligen har jag varit i liknande situationer. Skämt ut mig rejält där jag ramlat över elstängsel för boskap mitt i natten, spytt ner golv och väggar i diverse toaletter, betalat för hotellrum som jag aldrig ens varit i pga minnesluckor etc.

Dock vill jag påpeka att jag är liberal och 100% för att folk ska kunna stoppa i sig vad som helst. Upp till dem. Men att alkohol är ett gift och inte bra för kroppen är det inget snack om saken.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ja, visst är det tragiskt om det stämmer. Vet inte om det klippet är påhittat men personligen har jag varit i liknande situationer. Skämt ut mig rejält där jag ramlat över elstängsel för boskap mitt i natten, spytt ner golv och väggar i diverse toaletter, betalat för hotellrum som jag aldrig ens varit i pga minnesluckor etc.

Dock vill jag påpeka att jag är liberal och 100% för att folk ska kunna stoppa i sig vad som helst. Upp till dem. Men att alkohol är ett gift och inte bra för kroppen är det inget snack om saken.

Nej men så är det ju, man ska veta vad man håller på med, dricker man för mycket som jag gjorde en gång för snart åtta år sen så ska man ju lära sig utav det, vissa har inte förmågan till det. Tror att det allra viktigaste är att dricka alkohol i situationer en känner sig trygg i, oavsett, otrygghet gör att man kan hälla sig mer än vad en behöver.

Medlem

Dricker man inte för att passa in och för att orka med alla andra fulla människor? 😟

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Dricker man inte för att passa in och för att orka med alla andra fulla människor? 😟

Till en viss del ja, man bedövas väl när man ändå är bland optimistfulla människor, jag kan känna att jag inte vill ha mer än hof om för många runt om mig blir för packade haha!

Medlem

Ja, det skulle säkert påverka många i "sämsta" gruppen. Om till exempel någon kommer fram och säger sig vara expert i ämnet och hävdar att det är för svårt så kan det nog vara knepigt att bara vifta bort.

Den sociala biten där alla påverkar varandra på olika sätt är nog rätt viktig del i det hela. Skulle de sitta för sig själva och dricka så skulle det nog bli ett annat resultat, helt klart.

Jag skulle vilja se en variant av experimentet där alla deltagarna sitter i en enda stor grupp i samma barmiljö. Ett sånt test lär nog aldrig göras men det kan vara ett kul tankeexperiment. Deltagarna får veta av testledaren att de ska få drinkar utlottade och de får även veta att hälften av drinkarna består av vodka-tonic och hälften av endast tonic. Alla drinkar består förstås endast av tonic men det vet deltagarna inte om. Sedan får de även instruktioner om att de inte får smaka eller lukta på andras drinkar. Vidare får de veta att det finns etiketter med unika kryptiska koder på drinkarna som används för att hålla reda på vilka drinkar olika deltagare fått. Koderna används i själva verket inte till något utan det är bara en bluff så att deltagarna ska tro att de fått olika typer av drinkar. Sedan får deltagarna dricka och mingla ett tag, och lite senare får de göra olika tester.

Många av dem skulle säkert fundera på vad de själva dricker och vad andra dricker. Skulle alla rentav inse att de bara dricker tonic? Men varje deltagare tror samtidigt att halva gruppen har fått vodka, så då kanske de själva också har fått vodka trots allt, kanske vissa tänker.

I det här experimentet finns det ingen grupp som är "sämst" utan alla deltagare ingår i samma gäng och på lika villkor, så ingen skulle vara påverkad på förhand av sådana faktorer. Jag undrar vad resultatet av ett sånt experiment skulle bli. Hur skulle deltagarna bete sig socialt och hur skulle resultatet i testerna se ut?

Medlem

Jag kom på en annan fråga här om dagen som jag kan slänga in i tråden.

Eller två egentligen, i fredags så klarade jag tentan och var klar 14:00 och redan då ville jag dricka bärs men då hade jag reaktionen "man kan inte dricka bärs innan 16:30", tror jag tog min bärs efter 15. Jag tror jag lärt mig den normen hemifrån men vad har ni för normer kring hur tidigt en kan få dricka?

Den andra är vilka dagar man kan dricka? Jag dricker förstås mer på helgen, har en tendens att torsdagar, fredagar och lördagar blir dagar man dricker alkohol och det ändrades mer när jag flyttade till sthlm från lilla Gävle där det kan vara konstigt att ta en optimistöl en tisdag.

Givetvis dricker jag inte flera dagar i veckan.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Eller två egentligen, i fredags så klarade jag tentan och var klar 14:00 och redan då ville jag dricka bärs men då hade jag reaktionen "man kan inte dricka bärs innan 16:30", tror jag tog min bärs efter 15. Jag tror jag lärt mig den normen hemifrån men vad har ni för normer kring hur tidigt en kan få dricka?

Den andra är vilka dagar man kan dricka? Jag dricker förstås mer på helgen, har en tendens att torsdagar, fredagar och lördagar blir dagar man dricker alkohol och det ändrades mer när jag flyttade till sthlm från lilla Gävle där det kan vara konstigt att ta en optimistöl en tisdag.

Givetvis dricker jag inte flera dagar i veckan.

Tentaöl tar man oavsett vad klockan är.

Angående tider som man "får" dricka så ser jag inget problem att ta en när man är sugen, oavsett normer. Så länge ens drickande inte hindrar en i vardagen. (typ jag har ingen mat till mina barn för jag kan inte köra till affären för jag har druckit)

Sen jag fick barn så blir det dock senare. (efter att de somnat) Onsdag är ju lill-lördag och fredag-lördag är enligt mig okej dagar att dricka på.

Personligen blir det max en starköl (eller två folköl) på onsdagar och en till två på fredag och lördag.

Submission is for the weak

Medlem

Nä, tycker inte det är placebo alls. Personligen kan jag känna av en 3.5% i vuxen ålder om jag dricker den på tom mage, blir inte berusad men jag känner av den. Har jag ätit och är mätt, känner jag ingenting.
Däremot har man kanske "spelat över" lite i ungdomens dagar men man var ju ändå full liksom.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Fråga Lund körde samma grej för några år sedan.
Var bara en person av 10 eller något sådant som inte kände någon berusning. Alla andra kände berusning trots att de drack alkoholfria drinkar.
Rätt kul faktiskt. Speciellt när de fick veta att det var alkoholfritt.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Den andra är vilka dagar man kan dricka?

Jag har inga särskilda normer utan jag tänker som @Kleptomaniac, huvudsak att det inte hindrar i vardagen. Det blir ibland en folköl till maten för smakens skull men bara om jag har vilodag från träningen. Vad gäller starköl så brukar jag endast dricka i sällskap eftersom Jag tycker det är tråkigt att sitta och bli berusad ensam. Det är mycket roligare om jag kan skåla med andra.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Tentaöl tar man oavsett vad klockan är.

Angående tider som man "får" dricka så ser jag inget problem att ta en när man är sugen, oavsett normer. Så länge ens drickande inte hindrar en i vardagen. (typ jag har ingen mat till mina barn för jag kan inte köra till affären för jag har druckit)

Sen jag fick barn så blir det dock senare. (efter att de somnat) Onsdag är ju lill-lördag och fredag-lördag är enligt mig okej dagar att dricka på.

Personligen blir det max en starköl (eller två folköl) på onsdagar och en till två på fredag och lördag.

Håller med, har man barn så ska man ju tänka mer på sitt drickande också. I alla fall om de är i närheten.

Skrivet av shelter:

Nä, tycker inte det är placebo alls. Personligen kan jag känna av en 3.5% i vuxen ålder om jag dricker den på tom mage, blir inte berusad men jag känner av den. Har jag ätit och är mätt, känner jag ingenting.
Däremot har man kanske "spelat över" lite i ungdomens dagar men man var ju ändå full liksom.

Äta på tom mage eller om man ätit dåligt under dagen har man erfarenheter av, det jag tänkt på några gånger när jag varit på en konsert där de inte säljer alkohol (dvs att folk tar med sig alkohol) och kört med folköl, så kan det lura en lite för man kan tänka "jo jag kan ta några bärs efteråt" så blir man rätt party.

Jag har hört att en halvliter 3,5% folkis motsvarar en liten starköl på 33c, om den är 5%. Det kanske stämmer för det är väl rimligt. Lite lätt berusad blir man ju.

Skrivet av Nemo:

Jag har inga särskilda normer utan jag tänker som @Kleptomaniac, huvudsak att det inte hindrar i vardagen. Det blir ibland en folköl till maten för smakens skull men bara om jag har vilodag från träningen. Vad gäller starköl så brukar jag endast dricka i sällskap eftersom Jag tycker det är tråkigt att sitta och bli berusad ensam. Det är mycket roligare om jag kan skåla med andra.

Ja då kan man utnyttja sin "placebo" Skämt o sido, klart man helst ska dricka i sällskap, sedan om man dricker själv så beror det ju på vad en sysslar med.

12
Skriv svar