Galactic Civilizations 3 är gratis

Robot
Galactic Civilizations 3 är gratis
Inaktiv

För er som inte har detta, plocka hem det! Om ni tycker ens lite om 4x det vill säga.

Medlem

Jag som nyligen börjat med Stellaris! Får inte nog av 4X så lär kika på detta också i alla fall. Tack Epic.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Har lagt en del timmar på Sins of a Solar Empire, så det vore kanske lägligt att ge Stardock en ny chans med detta.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Vad betyder 4X i strategisammanhang?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Vad betyder 4X i strategisammanhang?

Explore
Exploit
Exterminate
Och en till som jag självfallet glömt bort!

I varje fall Civ är ett bra exempel. Man måste utforska kartan, utveckla och utforska för att ta sig fram i spelet och därefter förinta fienden. Lite förenklat. Oftast väldigt stort djup i spelen.

Edit: fick googla, eXpand är den sista.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Vad betyder 4X i strategisammanhang?

Det är Civilization-genren i princip. Står för eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate...

Medlem

Hmmmm. Jag gillade tvåan när jag spelade det för en evighet sen. Men har Endless Space 2,pch känner inget behov av MER 4X i rymden.

Medlem

Instämmer, älskar genren i sig, men det är en jäkla tidstjuv. Gillade Sid Meyer's Starships, 4x light, för några år sedan. Lagom tidsinvestering. Sedan original-Civ drar jag mig för riktigt "djupa" 4x, så 3-4 st räcker och blir över. Spelade Civilization oavbrutet i 2½ dygn med paus endast för lunch och besök på porslinstronen. Livsfarliga spel men en hållbarhet som slår konserverna i skafferiet.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Explore
Exploit
Exterminate
Och en till som jag självfallet glömt bort!

I varje fall Civ är ett bra exempel. Man måste utforska kartan, utveckla och utforska för att ta sig fram i spelet och därefter förinta fienden. Lite förenklat. Oftast väldigt stort djup i spelen.

Edit: fick googla, eXpand är den sista.

Skrivet av Aloysius:

Det är Civilization-genren i princip. Står för eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate...

Tack för svar! Då är det en genre jag är väldigt bekant med, men som jag aldrig lärt mig namnet på. Har bara tänk "turn based strategy" eller "bara en runda till"-strategi


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det såg intressant ut men är det svårt att komma in i? r inte spelat civ-liknande spel

Inaktiv
Skrivet av Najkan:

Det såg intressant ut men är det svårt att komma in i? r inte spelat civ-liknande spel

Nej det är inte svårt att komma in i, får tänka på att balansera då det inte bara handlar om militär förmåga. Men det är ett kul spel och klart värt att testa om det är gratis.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det såg intressant ut men är det svårt att komma in i? r inte spelat civ-liknande spel

Så länge du inte är allt för hetsig och kan ta dig tid att lära dig så är det inga problem. En runda i valfritt 4X kan lätt ta runt 20-40 timmar om man inte spelar toksnabbt. Saken är den att du kommer missa massa saker på dina första genomspelningar och med stor sannolikhet få storstryk. Tappa inte modet för det. Det är glädjen att upptäcka och optimera och göra om och göra rätt nästa gång som är lite av charmen. Det är fruktansvärt tillfredställande att lyckas bygga ett imperium som funkar stabilt för första gången.

Ofta kan du välja att få AI-hjälp till den grad att du känner dig bekväm med micro mangagementen och sen släpper du lite på kryckan och börjar klabba mer med taktiker och annat allt efter som. Vissa 4X-spel är ju nästan rena spread sheets och kan vara oerhört trist att sätta sig in i om man är ny. Civilisation-serien brukar vara de bästa att klämma på om man är ny. Lätt att lära sig grunderna men mycket att pilla med under ytan om man bara vill.

Lycka till!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Gnällkuk

Sög hem det, men en recension verkar ju inte superlovande kanske och det har "Mixed" på Steam

I am a fan turn-based strategies (like Sid Meier's Civilization, Heroes of Might and Magic, King's Bounty), and Galactic Civilization III was the first 4X strategy in space that I tried.

I bought it will all DLCs available as of the beginning of 2017 (up to "Altarian Profecy DLC"). When I first tried it in 2017, the game crashed consistently, so I couldn't really play. Then, a number of patches were released, and I decided to give another try.

In first impression, the game seemed too difficult. I couldn't even win in THE EASIEST difficulty - Drengin declared me a war and attacked me with mercenaries which were much stronger than all my fleet. Then, I set up a tiny map with hand-picked peaceful enemies. I wanted to learn by achieving different types of victories. Then, another issue appeared - the game was too long. It took me 30 hours to achieve different types of victories on THE FASTEST game speed. Technology Victory was the longest. Now I know how to play, but I don't want to continue.

What I like:
+ it's captivating - like many turn-based strategies
+ it doesn't require expensive GPU (only lots of RAM for bigger maps)
+ some races are really different from each other and change the gameplay significantly (unlike Sif Meier's Civilization, lol)
+ it's interesting to open new planets and decide a development direction for them
+ it's interesting to build star bases such that they minmax strategic resources
+ 4 technology trees

What I don't like:
- mercenaries are over-powered
- game is too long - I managed to play only on the fastest game speed
- you can't win with small number of planets - colonization rush seems to be the best strategy
- [most important] I find the game boring with all its tables and monotonous gameplay

As usual, I analyzed the achievemnts statistics. Here is the number of players who won in this game (as of 14.01.2021):
* Conquest Victory - 5.1%
* Technology Victory - 4.4%
* Ascension Victory - 2.3%
* Diplomacy Victory - 4.2%
* Cultural Victory - 6.1%

Do you find anything strange? Even if all people prefer and always achieve only 1 winning condition, only 22.1% of players won at least once. But of course, it's an unrealistic case. Most likely, those people were able to achieve different types of victories, which means than only about 7-10% of players who bought the game won at least once. Of course, many of them didn't even run it. We can find the number of players who ran it using the easiest achievement that cannot be missed - Danger Zone - 43.7% players completed.

So, more than a half of players didn't even run the game. From those who at least tried it, only 1 of 5 players won. This is an indicator of a not very good game.

I would give a neutral review, but since there are so many positive reviews here, I give a negative one to balance it. I don't regret spending time on it, but I wasn't really impressed with it. And of course I remember very negative experience with this game crashing 3 years ago.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Fick tvåan gratis på Steam för något år sedan och inte fan har jag installerat den än..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Lycka till!

Tack, jag ger det en chans 👌

1
Skriv svar