Microsoft höjde priset för Xbox Live Gold, men ändrade sig sedan

Medlem
Skrivet av SunShine:

De backade pga att de fick hur mkt skit som helst för det. Tror inte det var ett PR stunt i såfall var det nog det mest korkade PR stunt på riktigt länge.

Tacka alla gamers som stod upp mot den här vansinniga iden. Att de ens försökte ställer en del frågor om hur det står till hos MS egentligen. Tappar de så mkt pengar på sina tjänster eller vad?

Det är snarare så att de försöker att tvinga in Xbox-spelarna i game pass-systemet. Det finns mer för ms att tjäna där än gold, vilket inte är deras fokus längre.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är snarare så att de försöker att tvinga in Xbox-spelarna i game pass-systemet. Det finns mer för ms att tjäna där än gold, vilket inte är deras fokus längre.

Då kan de lika gärna annonsera ut att de kommer lägga ned tjänsten och enbart ha game pass kvar så är det fixat.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, slutet är nog nära för MS/Xbox nu.

Rip.

Tror knappast inte MS är nära slutet men deras spelrelaterade tjänster kanske inte går så bra som de hoppats på.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Då kan de lika gärna annonsera ut att de kommer lägga ned tjänsten och enbart ha game pass kvar så är det fixat.

Tror knappast inte MS är nära slutet men deras spelrelaterade tjänster kanske inte går så bra som de hoppats på.

Precis, det behövdes en injektion för att öka inkomsterna men detta var inte det rätta sättet att gå.

Avstängd

Bra att dom lyssnar på fansen.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Det kan man göra men vi går emot mer digitalt på konsol med + alla orkar inte lägga tid på sälja gamla spel. Men men alla har sina sätt.

Jo men denna generationen lär i alla fall få sina spel på skiva generationen ut, vi får se om de skiter i skivspelare nästa gen. Men då får man hoppas EU eller liknande fixar så man kan sälja sina "digitalt" köpta spel.
Minst 70% av mitt steam bibliotek skulle jag gärna sälja utan att sakna de spelen.

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Vem ska stå för serverkostnaderna tror du?

Steam klarar sig ju skitbra. Hur stor skillnad är det?

Medlem

Min teori är att gamepass inte genererar så mkt pengar som MS hade tänkt sig. Därav försökte man få in mer pengar via gold, eller rent av "tvinga" folk in i GP för att täcka kostnaderna. Nu har man dessutom gjort det gratis för "free to play" spelen. Så deras plan om att få in mer pengar, slutar med att de istället minskar på sina intäkter. Tänk på att det finns miljontals personer som endast spelar dessa typer av spel, och ej vill betala för GP.

Det intressanta nu är var de ska få in de förlorade intäkterna ifrån? Phil Spencer lovade under tidigt förra året, att inte höja priset på GP, så som Netflix. Men jag tror att alla är medvetna att de måste höja priset för eller senare när Bethesda börja släppa sina storspel. Samtidigt talas det om ännu fler uppköp, vilket gör situationen värre, rent ekonomiskt.

För alla företag sätter upp mål inför de kommande åren, vi kan säga tre år. Sist hade de 15 milj på GP och siffran ligger säkert på runt 15-20 milj idag. Det kan hända att MS hade satt ett högre mål inför slutet av förra året, men att de inte riktigt uppnådde siffrorna. De har väl kalkylerat att x antal miljoner användare krävs år 2020, 2021, etc, för att de ska gå med vinst och inte minus. Det spelar ingen roll hur rikt ett företag än är, för inget företag i världen vill gå minus i någon division. Alla vill i slutändan växa och tjäna mer pengar.

Slutligen vill jag nämna Bethesdas kommande spel och om spelen ska komma till PS5. Innan var jag 50/50, men nu efter denna händelse, så tror jag mer på 70% chans till att de kmr till PS5 för eller senare till fullpris, kanske tidsexklusivt 1-2 år till Xbox. Tänk er själva att MS skulle få in miljontals $ från Sony spelarna, som täcker upp ev. förlusterna på GP.

Ursäkta för den långa texten, men det var för intressant ämne att avstå ifrån.

Medlem
Skrivet av Checker:

Bra att dom lyssnar på fansen.

Efter att dom försökte sätta på er stenhårt? Ok, det är väl ett sätt att se på det.

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Spelar på Playstation, och är glad att Microsoft backade. Hade bara varit en tidsfråga innan Sony kände att dom också kunde höja priset

Det var inte så väldigt länge sedan Sony har höjt priset.
2019 1 Augusti
• Helårsprenumeration går från 575 kronor till 620 kronor.
• Tremånadersprenumeration går från 235 kronor till 260 kronor.
• Månadadsprenumeration går från 75 kronor till 95 kronor.

Kommer ihåg när i början Sony har sagt att det kommer bli alltid gratis att spela online på PS 😂

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Efter att dom försökte sätta på er stenhårt? Ok, det är väl ett sätt att se på det.

Dom försökte, fansen sa nej, Microsoft lyssnade.
Visst var det ganska svinigt att försöka fördubbla årskostnaden, vilket alla håller med om, men dom lyssnade iaf i slutändan.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Finns det någonting som skulle kunna få dig kritisk gentemot Microsoft? Du verkar ha en ohälsosam kärleksrelation till detta företag.

Fast jag är beredd att hålla med honom lite här, och då har jag kört med PS konsoller varje generation

PS höjer priserna på spelen med 200 spänn i EU, inget ramaskri då är det tydligen väntat, MS höjer priset på Gold och dem är superskurkar.

Alla konsolers kontroller går sönder på olika sätt, vem åker på en stämning? Jo bara Microsoft.

Myntet vänder ang crossplay MS blir för och PS emot när det tidigare var motsatsen, "BUUU Microsoft, ni var emot detta förr!!"

Så jag är beredd att hålla med att alla verkar vara mycket hårdare emot MS när egentligen alla konsoler gör liknande "bad things"

Medlem
Skrivet av blackidus:

Alla konsolers kontroller går sönder på olika sätt, vem åker på en stämning? Jo bara Microsoft.

Nej, Nintendo har också blivit stämda ett flertal gånger för deras Joy-cons.

jbx
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, slutet är nog nära för MS/Xbox nu.

Rip.

Med tanke på katastrofreleasen av XsX, ett exklusivt spel 2 månader efter release och deras ”monsterkonsol” kör spelet i 30fps. Spelar ingen roll att The Medium ingår i GamePass, jag vägrar spela i 30fps den här generationen!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Med tanke på katastrofreleasen av XsX, ett exklusivt spel 2 månader efter release och deras ”monsterkonsol” kör spelet i 30fps. Spelar ingen roll att The Medium ingår i GamePass, jag vägrar spela i 30fps den här generationen!

Spela istället i 60FPS eller 120FPS.. 😂😂

Medlem
Skrivet av Checker:

Dom försökte, fansen sa nej, Microsoft lyssnade.
Visst var det ganska svinigt att försöka fördubbla årskostnaden, vilket alla håller med om, men dom lyssnade iaf i slutändan.

Ja det var bra men det är så genomruttet ändå. ”Kan vi blåsa er så gör vi det, om nån skriker högt nog så skiter vi i det och försöker framstå som good guys”. Nej,det är inte att lyssna egentligen, det är att lura någon att man lyssnar.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Fast jag är beredd att hålla med honom lite här, och då har jag kört med PS konsoller varje generation

PS höjer priserna på spelen med 200 spänn i EU, inget ramaskri då är det tydligen väntat, MS höjer priset på Gold och dem är superskurkar.

Alla konsolers kontroller går sönder på olika sätt, vem åker på en stämning? Jo bara Microsoft.

Myntet vänder ang crossplay MS blir för och PS emot när det tidigare var motsatsen, "BUUU Microsoft, ni var emot detta förr!!"

Så jag är beredd att hålla med att alla verkar vara mycket hårdare emot MS när egentligen alla konsoler gör liknande "bad things"

Det blev väl ramaskri då? Nintendo har blivit stämda flertalet ggr angående joycon så där har du fel. Ingen är är hårdare mot MS. Att det blir en reaktion mot denna typ av agerande är ju helt i sin ordning tycker jag.

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Ja det var bra men det är så genomruttet ändå. ”Kan vi blåsa er så gör vi det, om nån skriker högt nog så skiter vi i det och försöker framstå som good guys”. Nej,det är inte att lyssna egentligen, det är att lura någon att man lyssnar.

När du säger det så så måste jag nog ändra mig och hålla med.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av anon_181566:

Steam klarar sig ju skitbra. Hur stor skillnad är det?

Servrarna för att ladda ner spel behöver du inte betala för att nå på xbox eller PlayStation. Steam hostar väl inte servrarna som man spelar på? Läst någonstans för några år sedan att de är dom man betalar för att få tillgång till.

jbx
Medlem
Skrivet av PixelNoise:

Spela istället i 60FPS eller 120FPS.. 😂😂

Givetvis om jag hade spelat på PC men just nu kör jag ps5 och XsX och där finns inte den möjligheten för detta spel😂😂


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

jbx
Medlem
Skrivet av blackidus:

.
Alla konsolers kontroller går sönder på olika sätt, vem åker på en stämning? Jo bara Microsoft.

Åkte in Sony på något i början med ps4 när gummit på spakarna släppte på alla kontroller?
De åtgärdade iaf de fort.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Avstängd
Skrivet av jbx:

Åkte in Sony på något i början med ps4 när gummit på spakarna släppte på alla kontroller?
De åtgärdade iaf de fort.

Sony upptäckte och fixade receptet på gummiblandningen före (tror jag) det hann bli tal om någon stämning. Nintendo och Microsoft borde ha varit medvetna om problemen men inte åtgärdat dom vilket nu har lett till stämning


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av jbx:

Givetvis om jag hade spelat på PC men just nu kör jag ps5 och XsX och där finns inte den möjligheten för detta spel😂😂

Får klaga på utvecklare. Vad är det dom sysslar med ? 😂👍

Medlem

Vet ni när Microsoft sist verkligen höjde Xbox Live Gold priset? Nu blir det lite historia här. Svaret finns hos Brad Sams.

Ta den infon och tänk efter hur många gånger Sony har höjt priset på PlayStation+ (deras onlinespel's tjänst).

12
Skriv svar