Gaming center affärsidé

Medlem
Gaming center affärsidé

Hej,

Har fått för mig att jag ska starta ett gaming center. Dock är ju det ett väldigt dyrt projekt.
Varav jag känner att jag behöver få tankar, åsikter från gamers och annat folk om detta är en bra idé. Har inga planer på att starta upp något om människor inte ens finner ett intresse i den typen av center.

Jag satte ihop en liten enkät om någon har tid att svara skulle det vara tacksamt.
Ni får gärna kommentera detta inlägget också för ytterligare tankar och åsikter.

https://www.survio.com/survey/d/D5M0Q5E9G1Y3E5S5M

Tack

Medlem

Om du menar "Spelcafé" så känns det inte rätt i tiden både på grund av Covid-19 och att de flesta sitter med bra datorer + snabbt internet hemma.

Så om det är din plan så tycker jag du ska hitta på något annat istället.

Lycka till!

Medlem

Lite osammanhängande enkät men nu är det svarat.

Medlem

Ja ett "Spelcafé" går ju bort. Tanken är inte att ha några datorer och sen ett tillhörande café där folk kan komma in och sitta i flera timmar. Utan mer ett center med datorer/konsoler/Spel som "normala" människor inte har råd att köpa.

Sen är frågan om så många sitter med "bra" datorer. Mitt kusinbarn som är 13 år sitter ju med en "skitdator" i mina ögon men han klarar ju av att köra fortnite på den så det räcker. Hans föräldrar kommer ju aldrig köpa något bättre än det som "räcker".

Nä jag kommer inte starta något så länge Covid-19 är kvar. Det är ju korkat

Tack för svaren

Medlem

Tjena,

Vill du förklara mer om vad ett Gaming Centre är?

Jag kan ingenting om detta och är antagligen inte din målgrupp men jag kan ett och annat om att starta upp en verksamhet.

För mig som är oinsatt låter det som Inferno Online i Stockholm. Jag har aldrig varit där men har för mig att kidsen åker dit och spelar tillsammans.

Av din enkät att döma så låter det som att tanken är att man i utbyte mot en månadskostnad kan komma och lira med den senaste hårdvaran, stämmer det?

Hur tänker du kring omsättning? Hur ska du tjäna pengar på detta? Hur många kunder skulle du behöva för att betala hyra, datorer, service av datorer, uppgradering av hårdvara, försäkringar, löner, avgifter etc?

Hur ser målgruppen ut? Är målgruppen villig att betala rätt pris för tjänsten? Kräver målgruppen den bästa hårdvaran? Är målgruppen villig att besöka ett Game Centre istället för att spela hemifrån?

Jag har ingen åsikt om huruvida ett Gaming Centre skulle bli en succé eller inte, jag har noll kunskap inom området men innan du startar upp så finns det en hel del att tänka på ang ekonomi, affärsplan, företagande och en massa annat. Utan en stabil grund så är det svårt att lyckas även med den bästa av affärsidéer.

Jag läste att du inte kommer att starta upp så länge coronan härjar, det är nog klokt. Ta den tiden och läs på om småföretagande, företagsekonomi, affärsplaner och annat som hör till, då har du kött på benen när det är dags.

Lycka till!

Medlem

Hej,

Jo Inferno Online är väl typ det jag tänker mig.

Av din enkät att döma så låter det som att tanken är att man i utbyte mot en månadskostnad kan komma och lira med den senaste hårdvaran, stämmer det? Ja något åt det hållet. Dock de svar jag fått tyder på att folk är intresserade av det

Jag gör ju undersökningen för att se om affärsidén är hållbar. Har inga planer på att starta upp något om en stor majoritet inte är intresserade av att ha en sådan tjänst. Sen gör jag dessutom en likande undersökning för olika städer då målgruppen kanske inte är desamma beroende på var man bor. Ett gaming center kanske bara är hållbart i en storstad t.ex.

Jag arbetar själv som business analyst idag så har lite koll på verksamheter , dock är ju inte det samma sak som att vara egen företagare vilket jag har respekt för och vet.

Sen kommer affärsidén troligtvis ändras beroende på vad folk svara i undersökningen. Eller så kanske jag släpper det helt och hållet. Är ju en rätt dyr investering att göra. Men man måste ju göra en undersökning innan man ger upp idén

Tack för tipsen och råden

Medlem

Detta känns väldigt långsökt. Är väl ingen som vill sitta o spela tillsammans med andra 2021? Vårat internet är så pass utvecklat och bra i Sverige att det inte finns intresse för sådant längre vad du istället borde satsa på isåfall är en bar med gamla arcade spel. Äldre målgrupp, mera pengar. I din undersökning känns det som det är 10 åringarna du är ute efter. Dom måste fråga sina föräldrar om pengar och har inte råd att spendera dem på ett café. Dessutom så vill föräldrar idag (mig inkl) inte att sina barn ska hänga ute på stan. Jag förstår inte vad du är ute efter, vilken idé du har? Du säger inget i ditt första inlägg och beskriver det inte mer sen...

Medlem

Du verkar ha koll. 👍

Det går ju alltid att tänka om och göra ändringar så även om du inte landar i exakt det du tänkt kanske det föds en ny idé ur processen.

Innan pandemin besökte jag ofta olika typer av "game centers", inte för datorspelande men spel och lekar av olika slag. Allt från arkadspel, biljard, shuffleboard, rundpingis och sällskapsspel. Folk älskar sånt och jag tror definitivt att TV och datorspel går att få in där också.

Främst tror jag på olika typer av partyspel iom att den gemensamma nämnaren för dessa platser har varit alkohol men det utesluter ju inte mer avancerade grejer.

E-sport är ju stort och kanske något att ha i åtanke. Anordna turneringar, ligor etc.

Nu spånar jag bara utan några som helst förkunskaper inom ämnet. Fastnar lätt i sånt här.

Jag hoppas du lyckas i framtiden med något inom området. Kan bli riktigt kul och framförallt är det ju kul att arbeta med något man tycker om.

Medlem

@Robbis, jag inser ju nu att jag är inne på fel forum och frågar. Det är kanske inte intressant för en gamer att kanske gå ner på stan och sätta sig vid en dator. Jag spelar ju rätt mycket själv och har en rätt bra dator här hemma. Men finns nog rätt många som inte har råd att betala för en dator/konsol. Vi som gamear prioriterar ju den kostnaden, en barnfamilj som kanske bara har en unge som tycker om tv-spel kanske inte lägger ut flera 1000-tals kr på en dator eller en konsol.

I min värld så är det ju otroligt tråkigt att alla inte kan få den möjligheten att spela och få tillgång till gaming på det sättet vi får. Det är ju bara att kolla om man går in på Elgiganten eller liknade butik o så har de ett playstation/xbox igång , då är det jämt folk där.

Geeks Gaming

@GameTag: En sak som är bra att ta med i beräkningarna är alla molntjänster som idag gör som din idé, hyr ut en gamingrigg.

Tänker främst på Stadia och Geforce Now

Medlem

jag har själv geforce now, men fastnar inte för det. av någon anledning är det ändå bättre att sitta på sin egna dator o spela. det är laggigt och köer osv. känns som om tekniken inte riktigt är där för att det ska köras smidigt. men du har rätt det är en tjänst som växer och kanske sitter vi om några år och kör från molnet.

Gnällkuk

Något som jag tror i framtiden skulle ligga mer i tiden är att satsa på något mer moget. Något åt hållet som Ugglan i Sthlm.

http://ugglanboulebar.se/

Äldre publik som både har mer pengar och dessutom inte så många ställen att hänga på med samma inriktning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av GameTag:

jag har själv geforce now, men fastnar inte för det. av någon anledning är det ändå bättre att sitta på sin egna dator o spela. det är laggigt och köer osv. känns som om tekniken inte riktigt är där för att det ska köras smidigt. men du har rätt det är en tjänst som växer och kanske sitter vi om några år och kör från molnet.

Finns många gamecenters/spelcafé som gått i graven, det är inte lönsamt idag eller ens för 10 år sedan.
Kidsen spelar mest på sina telefoner nu förtiden.

Flakmonkey
Skrivet av trickeh2k:

Något som jag tror i framtiden skulle ligga mer i tiden är att satsa på något mer moget. Något åt hållet som Ugglan i Sthlm.

http://ugglanboulebar.se/

Äldre publik som både har mer pengar och dessutom inte så många ställen att hänga på med samma inriktning.

Det här tror jag också mycket på. Internet och onlinegaming till trots så tycker jag och nog flera med mig att det är mycket trevligare att spela med sina vänner på samma fysiska plats. Att då få smidigheten i att bara kunna då till en lokal att göra det på, där det dessutom kan serveras bra mat, god dryck och en mer mogen publik skulle iaf jag uppskatta. Är självklart ingenting som skulle konkurrera ut onlinespelandet med sina vänner men att kunna göra det som en aktivitet lika smidigt som du kan gå och bowla, spela biljard, boule eller bara hänga på en bar vore toppen.

Ett annat exempel på det som Ugglan gör är ju https://www.n3rdsbar.com/ som av en händelse bara ligger några hundra meter från Ugglan. Är på söder det händer

Medlem

Håller med om att den typen av ställen är roliga men det är ju något man göra någon gång då och då. Du gör ju knappast det varje vecka. Kanske 1 gång i månaden om ens det. Säger inte att den typen av ställen är något fel på. Dock inget för mig.

Tror de tjänar sina pengar på maten dessutom och det är verkligen inget för mig haha att syssla med mat alltså, tjäna pengar har jag inget emot

@anon_38597 kan nog hålla med dig om att "traditionella" spelcafér inte är något lönsamt. Och du har kanske rätt, ungarna sitter kanske mest med telefonen. jag tror ändå det finns ett utrymme för någon form av gamecenter/spelcafé ska bara komma på den magiska affärsmodellen

Tack igen för åsikter, jag behöver boll-planka lite

phi
Medlem

Jag har aldrig riktigt sett hur dessa spelcaféer/gamecenters över huvud taget går runt idag. Jag ser inte riktigt heller vilken målgruppen är.

Är det yngre barn/tonåringar som inte har råd eller möjlighet till nyare konsoler/datorer? De lär inte heller ha pengar att spendera på månadskort eller dylikt. Här lär förmodligen föräldrarna sätta stopp för att "slösa pengar" och istället införskaffa en konsol, surfplatta/mobil till barnen om ekonomin tillåter. Det är ju trots allt billigare i längden.

Är det yngre vuxna? De har i stor utsträckning ekonomin till att köpa egna konsoler/datorer. Om inte så har de förmodligen också svårt med månadskort på ett gamecenter. Sommarjobba en sommar eller ta ett deltidsjobb på donken och de kan köpa nyaste konsolen/duglig PC.

Är det +25-åringar? De har den ekonomiska möjligheten att köpa egna konsoler/datorer men kan mest troligen inte tillbringa kvällar och helger på ett gamecenter pga jobb, familj etc. Har svårt att se att denna målgruppen skulle släpa sig ut på stan och sätta sig på ett gamecenter en fredagkväll istället för att hoppa in på discord och spela med vänner.

Dessa gamecenters och spelcaféer drog väl i huvudsak folk i början till följd av att de kunde erbjuda något som inte varenda hushåll 2021 redan har - bredband och möjligheten att spela online.

En gamingbar med alkoholtillstånd och restaurang är med all säkerhet många gånger mer lönsamt men nu är du helt plötsligt inne i restaurangbranschen istället.

Medlem

Sådana här ställen är skitroliga att hänga på. De har funnit i min stad till och från. Problemet är att få ungarna att spendera 200:- var och varannan kväll. De har inte de pengarna. Jag har sett att de gärna hänger där varje kväll. Men de är snåla som faen och pengarna måste rulla in...

Medlem
Skrivet av GameTag:

@Robbis, jag inser ju nu att jag är inne på fel forum och frågar. Det är kanske inte intressant för en gamer att kanske gå ner på stan och sätta sig vid en dator. Jag spelar ju rätt mycket själv och har en rätt bra dator här hemma. Men finns nog rätt många som inte har råd att betala för en dator/konsol. Vi som gamear prioriterar ju den kostnaden, en barnfamilj som kanske bara har en unge som tycker om tv-spel kanske inte lägger ut flera 1000-tals kr på en dator eller en konsol.

I min värld så är det ju otroligt tråkigt att alla inte kan få den möjligheten att spela och få tillgång till gaming på det sättet vi får. Det är ju bara att kolla om man går in på Elgiganten eller liknade butik o så har de ett playstation/xbox igång , då är det jämt folk där.

Jag förstår din tanke. Men tror allvarligt inte det är ett fenomen i Sverige,där till och med nysvenskarna har bättre ekonomi än oss själva. Min son sparade ihop till en gaming dator för 10k genom att avsäga sig födelsedagspresenter och julklappar från släkten ett år mot att få bidrag i spargrisen. Han fyllde 9 år i okt så på julrean köpte vi en dator med RTX2080. De ungar du ser på Elgiganten är ju där med sin farsa som ska köpa en 85" tv för skoj skull...

Medlem
Skrivet av phi:

Jag har aldrig riktigt sett hur dessa spelcaféer/gamecenters över huvud taget går runt idag. Jag ser inte riktigt heller vilken målgruppen är.

Är det yngre barn/tonåringar som inte har råd eller möjlighet till nyare konsoler/datorer? De lär inte heller ha pengar att spendera på månadskort eller dylikt. Här lär förmodligen föräldrarna sätta stopp för att "slösa pengar" och istället införskaffa en konsol, surfplatta/mobil till barnen om ekonomin tillåter. Det är ju trots allt billigare i längden.

Är det yngre vuxna? De har i stor utsträckning ekonomin till att köpa egna konsoler/datorer. Om inte så har de förmodligen också svårt med månadskort på ett gamecenter. Sommarjobba en sommar eller ta ett deltidsjobb på donken och de kan köpa nyaste konsolen/duglig PC.

Är det +25-åringar? De har den ekonomiska möjligheten att köpa egna konsoler/datorer men kan mest troligen inte tillbringa kvällar och helger på ett gamecenter pga jobb, familj etc. Har svårt att se att denna målgruppen skulle släpa sig ut på stan och sätta sig på ett gamecenter en fredagkväll istället för att hoppa in på discord och spela med vänner.

Dessa gamecenters och spelcaféer drog väl i huvudsak folk i början till följd av att de kunde erbjuda något som inte varenda hushåll 2021 redan har - bredband och möjligheten att spela online.

En gamingbar med alkoholtillstånd och restaurang är med all säkerhet många gånger mer lönsamt men nu är du helt plötsligt inne i restaurangbranschen istället.

Precis min tanke. Satsa retro/arcade med alkohol. Inte på kidsen.

Medlem

Det låter nästan som du försöker hitta nya verksamhetsområden för biblioteken. De har väl datorer sedan länge. Hotta upp dem så kan folk använda lånekortet för att spela.

Medlem
Skrivet av robbis:

Precis min tanke. Satsa retro/arcade med alkohol. Inte på kidsen.

Detta, dock en nischad publik, osäker hur många man kan ha i en stad. Sen om det ens är värt att försöka köra det i någon mindre stad än sthlm / gbg.

I Stockholm har vi ju https://heysthlm.se/ som gör det djävulskt bra. Men det är inte så att jag går dit mer än en gång om året även om jag älskar arkadkulturen blandat med biljard/pingis och dart.

1
Skriv svar