Ps5 Stående tyst liggande låter litegrann

Medlem
Ps5 Stående tyst liggande låter litegrann

Hur kommer det sig när jag har stående är det helt knäpptyst när jag spelar spel men när jag testade liggande då låter den en aning samma sak med värmen blir en aning varm när den ligger men knappt nåt när den står. så nu har jag byt tillbaka till stående. är det alltså bättre att ha den stående?

Medlem

Tror den är optimerad för stående. Värme stiger


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Det har med all säkerhet att göra med fläktens utformning att göra (radial/axial). Beroende på ställning av PS så blir belastningen olika på lagret etc och därmed mer/mindre ljud. Med all sannolikhet påverkas även fläktens livslängd. I vissa fall kan säkert bladen ta emot huset om det visar sig vara ett riktigt måndagsexemplar, då kommer även flödet påverkas i längden vilket leder till en sämre kylning av komponenterna.

Sen vet jag inte hur det ser ut om du har den liggande kanske du har haft oturen att blockera tilluft/frånluft en aning och då kommer det påverka flödet då det blir en strypning i systemet.

Tillägg: Hittade en skiss på luftflödet, ena radiatorns frånluft skulle nog kunna påverkas vid liggande ställning. Och därmed får systemet ett större kylbehov, det vill säga att fläkten får jobba mer för att kunna leda bort överskottsvärmen. Men det var ingen bra bild dock, men stämmer väl överens med din beskrivning. Jag hade i fortsättningen haft den stående om jag var dig eftersom fläkten låter mindre men samtidigt kyler bättre.

1
Skriv svar