Gamestop-aktiens raketökning på Wall Street förklarad på fem minuter

Robot
Gamestop-aktiens raketökning på Wall Street förklarad på fem minuter

Short squeeze, short sellers och allt däremellan

#gamestop, #wall-street


Medlem

Tror snubben slutade på $23.000.000 igår. Premarket idag är +80%.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av My2nd:

Tror snubben slutade på $23.000.000 igår. Premarket idag är +80%.

Galet!


signatur
Redaktör

Alltså, om man köpt nu när den är på uppgång bör man väl vara jäääkligt noga med att sälja innan den rasar igen (för det lär den väl göra, gissar jag.)


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Alltså, om man köpt nu när den är på uppgång bör man väl vara jäääkligt noga med att sälja innan den rasar igen (för det lär den väl göra, gissar jag.)

Chicken race!


signatur
Medlem

Fullständigt vansinne. Men ack så spännande att följa. Kan inte låta bli att älska det. Kommer att leda till åtskilliga nya miljonärer och personliga konkurser, tror jag.

För egen del håller jag dock pengarna långt från GameStop. Är för gubbig för att investera annat än långsamt och långsiktigt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Robinhood app. Instagram "investerare". Tik Tok investerare. BitCoin holders. Vad kan gå fel? God help us all...😁

Is the Bitcoin Game about to Stop?

PS "If you only can see value in terms of currency you can not see value at all."

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alltså, om man köpt nu när den är på uppgång bör man väl vara jäääkligt noga med att sälja innan den rasar igen (för det lär den väl göra, gissar jag.)

Ja de som köper in sig nu får passa sig. I mitt tycke så har skeppet seglat, inte värt att riskera några större belopp nu.
Helt sjukt hur snabbt vissa tjänade in ekonomisk frihet dock.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alltså, om man köpt nu när den är på uppgång bör man väl vara jäääkligt noga med att sälja innan den rasar igen (för det lär den väl göra, gissar jag.)

Så är det.
Så fort sqeezen är över så kommer köparna försvinna.
Hade jag ägt aktien så hade jag sålt av innehavet i omgångar. Ligger man så mycket plus så kan man börja med at sälja av en summa motsvarande insatsen. så är man åtminstone inte pank när ballongen spricker. Sen fortsätter man sälja på utsatta nivåer. Det är frestande att hålla hela beloppet men du kommer inte pricka toppen. Det är i princip omöjligt.

Redaktör
Skrivet av KaptenKanel:

Så är det.
Så fort sqeezen är över så kommer köparna försvinna.
Hade jag ägt aktien så hade jag sålt av innehavet i omgångar. Ligger man så mycket plus så kan man börja med at sälja av en summa motsvarande insatsen. så är man åtminstone inte pank när ballongen spricker. Sen fortsätter man sälja på utsatta nivåer. Det är frestande att hålla hela beloppet men du kommer inte pricka toppen. Det är i princip omöjligt.

Smart strategi. Lär ju vara en och annan som är lite för mycket gambler för sitt eget bästa i såna här situationer. Tänker osökt på Uncut Gems, filmen från 2019 med en jäkligt bra Adam Sandler i huvudrollen. Lite samma typ av drivkraft.


signatur
Medlem

Därför man sett mycket frågor om GameStop och disktioner, synd att man itne var med på tåget
Undra om nått sånt här hade gått på stockholmsbörsen. Känns som aktien hade stoppats vid ett sånt här scenario.
Kul för dom som tjänat och tråkigt för dom som förlorat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan ju nämnas att den var blankad över 100% av sina aktier.

Skrivet av KaptenKanel:

Så är det.
Så fort sqeezen är över så kommer köparna försvinna.
Hade jag ägt aktien så hade jag sålt av innehavet i omgångar. Ligger man så mycket plus så kan man börja med at sälja av en summa motsvarande insatsen. så är man åtminstone inte pank när ballongen spricker. Sen fortsätter man sälja på utsatta nivåer. Det är frestande att hålla hela beloppet men du kommer inte pricka toppen. Det är i princip omöjligt.

Men om folk sålde av så skulle ju det inte fungera lika bra? Allt bygger ju på att forumets användare är memers (de älskar aktien & är knäppa).

Flakmonkey

När det gäller investeringar så lever jag efter premissen att om det börjar skrivas om det i "vanlig" media eller som i det här fallet på en sajt som normalt inte täcker finansvärlden så är det redan försent. Då har redan de som faktiskt kan sånt här köpt det de vill ha och håller på och cashar in. Det stämmer naturligtvis inte alla gånger, men känns som en vettig måttstock om man inte vill åka på riktiga minor.

Medlem

Kul för dem på Reddit. Kanske blir en film om detta i framtiden? Påminner om en omvänd The Big Short (bra film, rekommenderas).

Själv sparar jag bara i fonder, orkar inte med aktiehetsen.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

När det gäller investeringar så lever jag efter premissen att om det börjar skrivas om det i "vanlig" media eller som i det här fallet på en sajt som normalt inte täcker finansvärlden så är det redan försent. Då har redan de som faktiskt kan sånt här köpt det de vill ha och håller på och cashar in. Det stämmer naturligtvis inte alla gånger, men känns som en vettig måttstock om man inte vill åka på riktiga minor.

Det började pratas om GME (Gamestop) redan 2020. När det upptäcktes den var blankad till max. Sedan kan man fråga sig vad motivet är? Slå hedgefonder på fingrarna genom memes eller om det ligger någon större aktör bakom.

Här har för övrigt ett prov på hur forumets Discord låter.

https://twitter.com/josephpalbanese/status/135421303008767590...

Medlem

Heh, köpte in mig förra veckan på ca. $35/aktie för skojs skull.

Sålde igår kväll för jag inte vågade chansa att det skulle fortsätta. Köpte en ny bil till familjen idag för pengarna (hämtar den i helgen). Resten räcker till lite spelprylar och lul-lull.

Ibland är internet bra tokigt

Medlem
Skrivet av Nosnos:

När det gäller investeringar så lever jag efter premissen att om det börjar skrivas om det i "vanlig" media eller som i det här fallet på en sajt som normalt inte täcker finansvärlden så är det redan försent. Då har redan de som faktiskt kan sånt här köpt det de vill ha och håller på och cashar in. Det stämmer naturligtvis inte alla gånger, men känns som en vettig måttstock om man inte vill åka på riktiga minor.

Är man inte bland "eliten" så är det absolut något man ska gå efter. När vanliga svenssons börjar prata om det då är det redan försent.

En annan regel man ska gå efter är att bara investera pengar man har råda att förlora. Man ska inte investera pengarna till hyran för att hoppas på att dubbla det innan hyran ska in.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Smart strategi. Lär ju vara en och annan som är lite för mycket gambler för sitt eget bästa i såna här situationer. Tänker osökt på Uncut Gems, filmen från 2019 med en jäkligt bra Adam Sandler i huvudrollen. Lite samma typ av drivkraft.

Bra film med en bra Sandler. Däremot är soundtracket helt stört.

Medlem

Sen la ju sig Elon Musk i sig i spelet också:
https://twitter.com/elonmusk/status/1354174279894642703?s=20

Men tanken är väl att störta kapitalismen

Hade detta varit i Sverige så hade man stoppat hela skiten istället för att låta den rusa planerat.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Finns en och annan kaxig förvaltare (Citron Research) som spekulerar med blankning i bland annat Gamestop som fick bita i det sura äpplet. Skadeglädje för många andra, framförallt Reddit.

https://twitter.com/citronresearch

Grafikfejs
Paradox Interactive

Köpte in mig lite för ett par månader sedan. Gått upp 20.000 sedan dess Behöver nog sälja snart för att inte tappa allt


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Vilken är Reddit-tråden i fråga?

Medlem
Skrivet av shiko:

Vilken är Reddit-tråden i fråga?

Många trådar men underforumet är r/wallstreetbets

Medlem

Känns ju som att nästa gång r/Wallstreetbets drar igång nått sånt här så kommer ännu fler människor vilja åka med, skulle kunna få stora effekter på marknaden!

Skrivet av shiko:

Vilken är Reddit-tråden i fråga?

Hela r/WallStreetBets de senaste dagarna.

Medlem
Skrivet av shiko:

Vilken är Reddit-tråden i fråga?

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/

Medlem

Upp 100% till när börsen öppnade idag. Geezus

Medlem

Nu har jag gett mig inne i det också

Medlem

5667% Ökning på ett år i skrivande stund, det här är så satans sjukt.

Medlem

Jag hade nog aldrig hört talas om begreppet Short Squeeze förut men i teorin fungerar det ju 😊

Jag hoppas alla som investerar får rätt. 4000$ nästa? 😊

12
Skriv svar