Gamestop-aktien i fritt fall

Robot
Gamestop-aktien i fritt fall

Slut på det roliga för Reddit-mäklarna?

#gamestop, #reddit


Medlem

Egentligen oerhört korrupt att gå in och förhindra köp i en aktie bara för att blankarna gråter.

Inte direkt som att de annars går in och stoppar blankarna.....

Medlem

Intressanta här är att se hur marknaden kan regleras med de som har pengar jämfört med småspararna. Ser man på AMC nu när de köper/säljer av varandra.

Att småspararna sen går ihop så försöker man hindra Discord samt Reddit på olika sätt. Botar gick och skulle pajja reddit osv. Myndigheter sattes in och Vita Huset börja kinka.

Roliga är när kändisar börjar ställa sig bakom WTB för att kapitalismen skall få pröjsa nångång.

Nu dippar den iof för premarket men WTB fortsätter sitt arbete.
Har inte lagt pengar i det här själv men anser att det är intressant och roligt i deras tråd. Samtidigt har det blivit snackisen på olika aktieforum man är medlem i. Börja snackas om en aktion mot SAS tex.

Medlem

Stiger rätt bra nu igen typ 10$ per uppdatering

Medlem

Logiskt det droppar till slut,
Visar vilket papperslott aktiemarknanden kan vara.

O kommentera till det stiger , kanske kommer slut till att det kommer nya regler hur man får köpa o sälja vem vet.

För detta visar hur lätt många kan fälla vem som helst med lite vilja o en stor pengabörs.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Varför tillåts blankare?
Jag tycker hela aktiemarknaden är korrupt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

Stiger rätt bra nu igen typ 10$ per uppdatering

Såg det, på 212 nu. Blir spännande!


signatur

Helt absurt att Robinhood gör en sån manipulation. Nu vet vi ju inte hur väl det fungerade, om blankare köpte ut sin position i dippen, men kursen är på väg upp igen. Borde verkligen vara livstids fängelse för sån manipulation.

Medlem

Nu har de startat ett krig mått game .

Skrivet av neocon:

Extra spännande blir det imorgon om jag förstått rätt då det är tidsfristen för viss(a) hedgefonder att returnera de lånade aktierna, vilket tvingar dom att köpa.

Det är inte sant som jag förstår det, blankningar har inte alltid fasta returdatum. Men vissa optioner löper nog ut imorgon, så det ska nog ha en viss påverkan.

Medlem

hold the line som F***n

Medlem

Det är redan mer än dubbelt upp igen från er Screenshot igen 290$ just nu


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Haha. Jag är sämst på att ha is i magen. Fick panik. Köpte på toppen och sålde i botten. Som vanligt. Trodde vi var körda. Gick in igen men med lite mindre denna gången

Medlem

Inser nu att aktier kanske är det jag förstår allra minst av i hela världen. Hade förstått mer av en diskussion om teoretisk fysik även om jag inte har någon grund inom det heller.

Skrivet av Witchfinder:

Inser nu att aktier kanske är det jag förstår allra minst av i hela världen. Hade förstått mer av en diskussion om teoretisk fysik även om jag inte har någon grund inom det heller.

Stonks go brrrr! 🚀🚀🚀🚀

Det är väl allt man behöver veta? Jag har lärt mig allt jag vet från WallstreetBets.

Skägg.
10 Chambers

Uppdaterade nyheten med uppgifter om att ett aktieinnehav på motsvarande 4,7 % av aktierna såldes, vilket bidrog till raset. Vilket innebar en nätt vinst på dryga en miljard dollar.


signatur
Medlem

Aldrig ens tänkt tanken att handla i aktier som den medelklass svensson jag är men skaffade avanza och köpte gamestop aktier i dippen precis haha, jag känner mig som en riksidiot men som johanAndersson ovan säger, "STONKS GO BRRRR 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀"


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skrivet av neocon:

Jag som inte förstår mig på aktiehandel undrade länge hur fan man kan tjäna pengar på att en aktie går ner i värde. Kommer ihåg hur simpelt men genialiskt jag tyckte att det var när jag fick det förklarat för mig. Om det är någon annan som undrar så fungerar det i princip så här:

  1. Per lånar en aktie i ett företag som han räknar med ska gå ner i värde. När han lånar den är den värd $100.

  2. Per säljer aktien och får in $100 på sitt konto.

  3. Aktien sjunker i värde till $50. Det är dags för Per att lämna tillbaks den lånade aktien. Han köper nu en aktie för $50 och lämnar tillbaks den.

  4. Per har tjänat $50.

Och problemet med att blanka (på detta sättet, det finns flera) är att maximala vinsten per aktie är $100, och då får kursen verkligen gå ned till noll. Medan den potentiella förlusten är obegränsad. Om aktien du sålt för 100 går upp till 10000 så kommer du vara tvungen att till slut köpa för det priset så du kan lämna tillbaka aktien.

Så begränsad vinst och obegränsad förlust. En av fördelarna är att man egentligen inte måste ha något kapital för att blanka. Det är som ett lån.

Det är speciellt lönsamt för stora aktörer som kan få aktien att sjunka efter att ha blankat helt enkelt genom att de säger att de har blankat och därmed sänker förtroendet i företaget.

Medlem

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Maxiz!:

Aldrig ens tänkt tanken att handla i aktier som den medelklass svensson jag är men skaffade avanza och köpte gamestop aktier i dippen precis haha, jag känner mig som en riksidiot men som johanAndersson ovan säger, "STONKS GO BRRRR 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀"

Handla aktier är såklart en risk, mitt tips är att börja smått och lek lite så att du får en känsla av det.
Två regler att följa.

1. Investera bara med pengar du har råd att förlora
2. Investera ALDRIG i såna här situationer om du inte har super koll på läget.

Investera i saker du har bra koll på, när THQ skulle börsnoteras köpte jag för 1400kr och ligger plus ca 33,000kr. Det går att tjäna pengar med små summor.

Ska du köpa i småsummor se till att du har rätt courtage så att du inte betalar onödigt höga avgifter.

Medlem
Skrivet av Maxiz!:

Aldrig ens tänkt tanken att handla i aktier som den medelklass svensson jag är men skaffade avanza och köpte gamestop aktier i dippen precis haha, jag känner mig som en riksidiot men som johanAndersson ovan säger, "STONKS GO BRRRR 🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀"

Kul att leva lite också, satsar man inget kan man heller inget vinna. Men se bara till att satsa pengar du har råd med (det är nog det enda vettiga råd när det gäller investeringar i aktier).


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Uppdaterade nyheten med uppgifter om att ett aktieinnehav på motsvarande 4,7 % av aktierna såldes, vilket bidrog till raset. Vilket innebar en nätt vinst på dryga en miljard dollar.

Skulle inte förvåna mig om det är nån av ägarna till gamemstop som passade på:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Uppdaterade nyheten med uppgifter om att ett aktieinnehav på motsvarande 4,7 % av aktierna såldes, vilket bidrog till raset. Vilket innebar en nätt vinst på dryga en miljard dollar.

Skrivet av Notumforce:

Skulle inte förvåna mig om det är nån av ägarna till gamemstop som passade på:)

Det är troligtvis andra hedgefonder än de som blankat aktien, som då köpt billigt och nu valt att sälja.

Om nu någon tror att det bara handlar om hedgefonder som blankar och wsb på andra sidan...

Skägg.
10 Chambers

Intressant läsning om bakgrunden till det här, ur ett längre perspektiv.

https://twitter.com/endtwist/status/1354547622133051393?s=21


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant läsning om bakgrunden till det här, ur ett längre perspektiv.

Vart är läsningen?


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Stor anledning till de stora fallen idag är att Robinhood som ägs av en av hedgefonderna som har en massa i GME totalt gått ut och blockerat möjligheten att köpa. Just för att de kommer förlora vansinniga mängder pengar om inte priset går ner under en viss nivå.

https://lawandcrime.com/high-profile/unacceptable-aoc-and-oth...

Medlem

Imorgon lär det hända grejer. Hoppas på totalt kaos, har haft så tråkigt hemma i o med denna pandemi.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mike_Swe:

Vart är läsningen?

Haha, trött.

https://twitter.com/endtwist/status/1354547622133051393?s=21


signatur
123
Skriv svar