Valve anklagas för att missgynna priskonkurrens i ny stämning

Robot
Valve anklagas för att missgynna priskonkurrens i ny stämning

Klausul om att Steam-priset inte får underskridas pekas ut.

#Steam, #Valve


Medlem

Lets the battle i kommentarerna begin!!!

"Nä, men alltså jag pallar verkligen inte ha 2 tjänster som autostartar när jag slår på datorn"

"Men konkurrens är ju bra, priserna blir billigare om flera aktörer försöker få en att köpa spelet på deras tjänst"

"Ja men mina achievements då!!! Och jobbigt med olika users på olika tjänster!!!"

Medlem

A båda argumenten är uttjatade.

Men jag har flera gånger sett ett spel på EGS vara billigare än den är på Steam och Valve har inte brytt sig så jag vet ej hur aktuell den där klausulen egentligen är.

Inaktiv

Steam är aldrig aktuellt.

Medlem

Riktigt fult av Steam att döda konkurrens på detta vis


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Riktigt fult av Steam att döda konkurrens på detta vis

Frågan är ju om de verkligen bryr sig om den här regeln, jag har då inte hört att Valve stämt någon för regelbrott angående detta. Men ja, det är ju sjukt mycket bättre om den inte finns så hoppas stämningen lyckas och regeln blir bortplockad.

Medlem

Varför skriver man under ett sånt avtal från första början för, läser man inte igenom först? Sen så skriver man på om man känner sig nöjd. Att komma efteråt och gnälla, är väl lite försent. Tycker jag och stämma dom. Lycka till!!

Medlem

Folk ska bara veta hur mycket den undre världen exploitar Steam för att bland annat tvätta pengar. Att tvinga utvecklare till att sälja Steam-nycklar för samma pris utanför Steam-butiken är ett sätt att motarbeta illegal verksamhet där ”utvecklare” kan generera nycklar gratis för sina skitdåliga spel vars syfte är att tvätta pengar och sälja dem extremt billigt, alt ge bort dem, och sedan sälja dem på gray markets till Steam-pris.

Om kriminella måste ligga på samma prisnivå i sina egna butiker som på Steam så blir verksamheten inte lönsam, eftersom de måste köpa nycklarna för, låt oss säga €5, och sedan handla på gray markets för €4,5. Och om någon handlar på gray markets för ett högre pris än på Steam så drar det till sig uppmärksamhet.

Medlem

Om de vill sälja det billigare... Sänk priset...

Sälj inte på Steam då om det inte passar.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Hellspites:

Varför skriver man under ett sånt avtal från första början för, läser man inte igenom först? Sen så skriver man på om man känner sig nöjd. Att komma efteråt och gnälla, är väl lite försent. Tycker jag och stämma dom. Lycka till!!

För att de inte vill sälja sitt spel för billigt och skriver de under med Steam så garanteras deras pris för ett bra tag framöver?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Så många konspirationsteorier i den här tråden. Ingen vet om en sådan klausul finns. Har du bevis på att kriminella tvättar pengar via steam så är säkert interpol intresserade. Men just bevis saknas för samtliga påståenden.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Så många konspirationsteorier i den här tråden. Ingen vet om en sådan klausul finns. Har du bevis på att kriminella tvättar pengar via steam så är säkert interpol intresserade. Men just bevis saknas för samtliga påståenden.

Nu förekommer det förmodligen ingen omfattande pengatvättning genom att generera nycklar gratis och sälja dem via andra plattformar tack vare de regler som Valve har, men att det förekommer pengatvättning genom Steam är känt sedan långt tillbaka, och att kriminella skulle utnyttja möjligheten att generera nycklar gratis och sälja till vilket pris de vill utanför Steam till att tvätta pengar kan till och med en räka räkna ut.

https://www.polygon.com/2015/12/10/9886136/steam-trade-hold-a...
https://www.bbc.com/news/technology-50262447
https://mmofallout.com/steam-update-valve-bans-suspicious-200...

Medlem

Jag väntar på killen från Paradox som brukar försvara Gabe & Company. 😉

Medlem

Hmm, kanske därför Epic kör exklusivitet på vissa titlar. Men är deras priser lägre än vad steam hade haft då? Riktigt fult av steam oavsett och riktigt fult av Epic med exklusivitet. Men om detta stämmer kan jag förstå varför Epic väljer den vägen.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Steam tar 30%.
Epic tar 12%.

Vill ett spelföretag tjäna lika mycket per sålt spel så kan det ta ut ungefär 80% av priset för ett spel på Epic som de tar ut på Steam.
Som exempel, ett spel på Steam för 600kr hade då kostat 480kr på Epic.

Men om nu den här klasulen existerar så är det inte möjligt om spelföretaget vill kunna sälja på båda platformarna.

Medlem

det finns ju GOG, där kan du samla alla dina spel nästan från de flesta källor. Sen har vi ju vart man köper sina spel. Ska försöka hinna med en artikel i forumet nästa vecka om det. Där man undersöker och får folk att inte betala gastronomiska summor för samma spel. Är det ok, tror ni? Skulle ni vilja se en sån tråd?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Håkan:

Lets the battle i kommentarerna begin!!!

"Nä, men alltså jag pallar verkligen inte ha 2 tjänster som autostartar när jag slår på datorn"

"Men konkurrens är ju bra, priserna blir billigare om flera aktörer försöker få en att köpa spelet på deras tjänst"

"Ja men mina achievements då!!! Och jobbigt med olika users på olika tjänster!!!"

Ditt inlägg är nästan lika värdelöst som mitt svar på det...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Hmm, kanske därför Epic kör exklusivitet på vissa titlar. Men är deras priser lägre än vad steam hade haft då? Riktigt fult av steam oavsett och riktigt fult av Epic med exklusivitet. Men om detta stämmer kan jag förstå varför Epic väljer den vägen.

För oss svenskar är ju priserna i SEK på Epic rejält mycket lägre.

Skrivet av filbunke:

Steam tar 30%.
Epic tar 12%.

Vill ett spelföretag tjäna lika mycket per sålt spel så kan det ta ut ungefär 80% av priset för ett spel på Epic som de tar ut på Steam.
Som exempel, ett spel på Steam för 600kr hade då kostat 480kr på Epic.

Men om nu den här klasulen existerar så är det inte möjligt om spelföretaget vill kunna sälja på båda platformarna.

Det gör de väl nästan också, SEK-priserna på Epic är ju nästan konstigt låga. Men om de ska vara smarta så bör de prissätta spelen till typ 525 kr på Epic så får de mer pengar och vi får billigare pris, vilket blir lite win-win då.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

För oss svenskar är ju priserna i SEK på Epic rejält mycket lägre.

Det gör de väl nästan också, SEK-priserna på Epic är ju nästan konstigt låga. Men om de ska vara smarta så bör de prissätta spelen till typ 525 kr på Epic så får de mer pengar och vi får billigare pris, vilket blir lite win-win då.

Är det?

Hitman 3 standard edition går på 599kr på epic och då finns det inte på steam pga exklusivitet. Om steam haft spelet och sålt det för 59.99$ så hade det varit billigare.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Är det?

Hitman 3 standard edition går på 599kr på epic och då finns det inte på steam pga exklusivitet. Om steam haft spelet och sålt det för 59.99$ så hade det varit billigare.

Att EGS är någon slags skänk från ovan är inget annat än ett önsketänkande. Inför det här inlägget kollade jag upp tre spel som släpps inom ett par månader, samtliga var lika dyra (eller billigare) på Steam.

Om det nu är så att distributören (och i förlängningen kanske också utvecklaren) får en större del av kakan efter en försäljning på EGS jämtemot Steam tycker jag att de som gillar Epic i allmänhet och deras klient i synnerhet gör gott i fortsätta handla där. För mig är det nästan personligt då Tim verkar vara en mycket osympatisk person i jämförelse med Gabe, lägg därtill att hela EGS fortfarande är en sämre upplevelse än vad GoG var när den lanserades för en drös år sedan. Jag har svårt att se en enda fördel med EGS, förutom gratisspelen kanske, vilket jag av rena principskäl inte utnyttjat en enda gång.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Är det?

Hitman 3 standard edition går på 599kr på epic och då finns det inte på steam pga exklusivitet. Om steam haft spelet och sålt det för 59.99$ så hade det varit billigare.

För de allra flesta spel jag kollat på i alla fall. Tex. Horizon Zero Dawn, Death Stranding, The Long Dark
https://www.epicgames.com/store/en-US/product/horizon-zero-da...
https://store.steampowered.com/app/1151640/Horizon_Zero_Dawn_...

https://www.epicgames.com/store/en-US/product/death-stranding...
https://store.steampowered.com/app/1190460/DEATH_STRANDING/

https://www.epicgames.com/store/en-US/product/the-long-dark/h...
https://store.steampowered.com/app/305620/The_Long_Dark/

Finns såklart undantag, men överlag så verkar det vara så.

Och visst, om vi svenskar hade betalat med dollar på Steam, ja, då hade det varit billigare, men vi betalar ju med Euro... Och då blir det ju inte billigare, blir marginellt dyrare beroende på växlingskurs.

Medlem

När ska gamers inse att Valve är samma skrot och korn som EA och alla andra "big evil corps". Året är inte 2003 längre, dagas att vakna upp ur er dvala?


signatur

IDKFA

1
Skriv svar