Nintendo Switch nosar på 80 miljoner sålda ex

Robot
Nintendo Switch nosar på 80 miljoner sålda ex

Lär passera Playstation 3 och Xbox 360 i år.

#nintendo, #switch


Medlem

Nintendo Switch Lite är mitt sämsta konsolköp någonsin. Sketen liten konsol med dålig prestanda och en skärm som knappt räcker till myror.

Men det är trevligt att andra verkar njuta av Nintendos spel och konsoler mer än jag.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nintendo Switch Lite är mitt sämsta konsolköp någonsin. Sketen liten konsol med dålig prestanda och en skärm som knappt räcker till myror.

Men det är trevligt att andra verkar njuta av Nintendos spel och konsoler mer än jag.

prestandan är densamma bara att lite är portabel, många gillar ju portabelt.

Medlem

Lite svårt att jämföra försäljningssiffror ändå.
Nintendo brukar ha 2 system ute, ett för bärbart och ett för stationärt, men nu så har man slagit ihop det till en enhet.
Det skulle vara intressant att se hur siffrorna står sig ifall man slår ihop till exempel Wii och den bärbara konsolen som fanns tillgänglig då.

Jag säger dock inte att det inte är imponerande försäljnings siffror, men att det finns aspekter som påverkar hur man ska se på Nintendos totalt sålda konsoler och spel under tidsperioder.

"Super Mario Odyssey" borde varit högre. Det är verkligen ett fantastiskt spel med otrolig polering och kreativitet. Jag rekommenderar det till alla.

Switchen i sig tyckte jag var en trevlig liten grej, men den var egentligen lite för svag för en konsol för min del. BOTW var ofta nere på under 20 FPS i till exempel Kokiri forest.

Medlem

Att kunna spela i liggandes i soffan är guld för mig med sambo och barn. Det är den absolut största fördelen.

Har stört kul med Fenyx rising och Hades just nu.

eld
Medlem
Skrivet av Belfry:

Nintendo Switch Lite är mitt sämsta konsolköp någonsin. Sketen liten konsol med dålig prestanda och en skärm som knappt räcker till myror.

Men det är trevligt att andra verkar njuta av Nintendos spel och konsoler mer än jag.

Allt är relativt, vad jämför du med?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite svårt att jämföra försäljningssiffror ändå.
Nintendo brukar ha 2 system ute, ett för bärbart och ett för stationärt, men nu så har man slagit ihop det till en enhet.
Det skulle vara intressant att se hur siffrorna står sig ifall man slår ihop till exempel Wii och den bärbara konsolen som fanns tillgänglig då.

Jag säger dock inte att det inte är imponerande försäljnings siffror, men att det finns aspekter som påverkar hur man ska se på Nintendos totalt sålda konsoler och spel under tidsperioder.

Nja, priset ligger ju mycket över alla deras tidigare bärbara. Det är först när dom släppte lite-versionen som det skulle kunna vara jämförbart.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av eld:

Allt är relativt, vad jämför du med?

Gameboy Colour, Advance, Sega Dreamcast, Xbox 360, PS1, PS2, PS3, PS4, och PS5.

Det jag egentligen vill är att kunna spela Nintendos spel på en bättre konsol. Det är alltså inte bara den portabla biten jag ogillar, den hade varit betydligt mycket bättre om skärmen var 1" större.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

It's not a lake, it's an ocean

Jag fortsätter att förbluffas över dess popularitet. Jag hittar så pass få spel till den som jag skulle vilja ha. Men jag tillhör väl inte målgruppen, helt enkelt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Den kommer passera 100 miljoner snart, med Monster Hunter Rise och allt som kommer utannonseras(förhoppningsvis) kommer den bara fortsätta dominera. Helt otroliga siffror för både konsol och spel, så många spel som sålt så oerhört stora mängder, utan prissänkningar, det är inte klokt. Bra för Nintendo och för branschen, Nintendo behövs!

Medlem
Skrivet av korvmos:

Nja, priset ligger ju mycket över alla deras tidigare bärbara. Det är först när dom släppte lite-versionen som det skulle kunna vara jämförbart.

Beror lite på hur man ser det och om man räknar in inflation.

Du behöver bara köpa ett spel istället för en version till bärbara och en till stationära till exempel vilket sänker det totala priset.
Sen så kanske priset var lägre för bärbart, men man får rätt mycket mer för pengarna nu också.

Komponentbrist och Corona rör till det också, så det är svårt att säga hur försäljningen hade sett ut under normala omständigheter också, det gäller all media och elektronik(och saker för "hemmet").

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag fortsätter att förbluffas över dess popularitet. Jag hittar så pass få spel till den som jag skulle vilja ha. Men jag tillhör väl inte målgruppen, helt enkelt.

Det räcker med ett eller två riktigt bra spel.

Är det inget man gillar så köper man den inte helt enkelt.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

"Super Mario Odyssey" borde varit högre. Det är verkligen ett fantastiskt spel med otrolig polering och kreativitet. Jag rekommenderar det till alla.

Switchen i sig tyckte jag var en trevlig liten grej, men den var egentligen lite för svag för en konsol för min del. BOTW var ofta nere på under 20 FPS i till exempel Kokiri forest.

Hur ser du fps? Märkte aldrig att det var något problem, men körde iof mest handhållet och då kanske det inte märks lite mycket. Eller så jag för gammal för att se sånt

Medlem
Skrivet av lasselason:

Den kommer passera 100 miljoner snart, med Monster Hunter Rise och allt som kommer utannonseras(förhoppningsvis) kommer den bara fortsätta dominera. Helt otroliga siffror för både konsol och spel, så många spel som sålt så oerhört stora mängder, utan prissänkningar, det är inte klokt. Bra för Nintendo och för branschen, Nintendo behövs!

Ser inte riktigt hur det är bra för branschen.
Tycker väl att konkurrenterna arbetar med en mer intressant utveckling där de konkurrerar med priser(både på mjukvara och hårdvara) och påkostad mjukvara.

Att Nintendo knappt vet vad internet är för något eller vägrar att jämföra sig med resten av branschen tycker jag helt klart är stora svagheter.
Kanske bra för Nintendo, inget att hurra för som konsument.

Sen att Nintendo är i många aspekter extremt inskränkta gör ju inte saken bättre.

Medlem

Älskar min switch. Att kunna ta med den och spela samma spel bärbart som man nyss gjorde på tvn är fantastiskt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skrivet av Wiinis:

Hur ser du fps? Märkte aldrig att det var något problem, men körde iof mest handhållet och då kanske det inte märks lite mycket. Eller så jag för gammal för att se sånt

Jag ser det helt enkelt. Det var också handhållet, tänk dig precis vid master sword i kokiri. Det var verkligen ett bildspel där ofta.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag ser det helt enkelt. Det var också handhållet, tänk dig precis vid master sword i kokiri. Det var verkligen ett bildspel där ofta.

Ok så rent okulärt, inget verktyg som visade?

Kanske glömt men kan inte påminna mig att det var något jag reagerade över.

Medlem

Gött mos. Det är en bra konsol även om jag inte är ett dugg intresserad av att köra den odockad för då ser på tok för många spel riktigt usla ut o spelar inte vidare bra heller haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Vore intressant att se hur tredjepartsförsäljningen ser ut, har för mig att även dundersuccén Wii led av Nintendo-problemet att folk bara köpte Nintendos egna spel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser inte riktigt hur det är bra för branschen.
Tycker väl att konkurrenterna arbetar med en mer intressant utveckling där de konkurrerar med priser(både på mjukvara och hårdvara) och påkostad mjukvara.

Att Nintendo knappt vet vad internet är för något eller vägrar att jämföra sig med resten av branschen tycker jag helt klart är stora svagheter.
Kanske bra för Nintendo, inget att hurra för som konsument.

Sen att Nintendo är i många aspekter extremt inskränkta gör ju inte saken bättre.

Nintendo är ju ofta innoverande och sätter nya standarder som många följer. Det finns ju mängder av exempel på spel som Nintendo gjort som många försökt kopiera men inte lyckats med, därför tycker jag Nintendo behövs.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nintendo Switch Lite är mitt sämsta konsolköp någonsin. Sketen liten konsol med dålig prestanda och en skärm som knappt räcker till myror.

Hade nog tyckt samma sak om jag hade köpt en Lite. >99% av tiden jag använt med min Switch så har den varit inkopplad till TVn och spelat med en Pro Controller, och är helnöjd.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Exxo:

Det räcker med ett eller två riktigt bra spel.

Är det inget man gillar så köper man den inte helt enkelt.

Jag gillar att köpa nya konsoler, men måste kunna motivera det för mig själv. Det räcker inte med två spel för att jag ska lägga ut närmare 4000 kr på en konsol. Jag tenderar att köpa Nintendos konsoler antingen väldigt sent (Gamecube) eller efter att de tagits ur produktion och går att få tag i för ett lägre pris (Nintendo 64, Wii U). Nintendo har ju för vana att hålla priset uppe under hela generationen, t.o.m. Wii U fick bara en måttlig prissänkning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Ser inte riktigt hur det är bra för branschen.
Tycker väl att konkurrenterna arbetar med en mer intressant utveckling där de konkurrerar med priser(både på mjukvara och hårdvara) och påkostad mjukvara.

Att Nintendo knappt vet vad internet är för något eller vägrar att jämföra sig med resten av branschen tycker jag helt klart är stora svagheter.
Kanske bra för Nintendo, inget att hurra för som konsument.

Sen att Nintendo är i många aspekter extremt inskränkta gör ju inte saken bättre.

Nej, särskilt konsumentvänliga har väl Nintendo aldrig varit. Jämför exempelvis hur de hanterar sitt spelarv jämfört med Microsoft (bakåtkompatibilitet).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nintendo är ju ofta innoverande och sätter nya standarder som många följer. Det finns ju mängder av exempel på spel som Nintendo gjort som många försökt kopiera men inte lyckats med, därför tycker jag Nintendo behövs.

Exakt! Ingen tvekan om att de behövs. Utan dem vet jag inte vart spelande skulle vara idag. De andra bygger ju i princip standardiserade PCs i olika chassi. För att bara ta ett exempel där Nintendo burit branschen, handkontroller och input:

NES - Styrkorset i perfektion. Inga jävla joysticks som på C64, Atari eller Amiga. Plattformsspel som SMB mm blir möjliga tack vare den här precisionen.

SNES - Sex knappar. Förändrade inputen igen. Möjliggjorde massor med nya aspekter i spelandet. Sega fick uppdatera sin kontroll för att hänga med.

N64 - Nintendo fattar att eftersom 3d är det nya svarta så måste joysticks ändå tillbaka i någon form. Perfektion igen. Sony ändrar i efterhand sin kontroll och "dual sense" stilen föds. Men som sagt PS1 hade först enbart styrkors. Plus rumble pack 1997. Före sidewinder till PC eller dual sense.

GC - Inbyggd haptic feedback och snedställda joysticks. Det här är naturligtvis en smaksak, men det går inte att förneka inflytandet med att inte placera vänster och höger joystick i linje med varandra. R och L knapparna är både analoga och digitala.

Wii - Gyro aiming och motion control. Ingen närmare diskussion behövs väl. Knappast något alla föredrar, men igen ett klart utvecklingssteg för branschen.

WiiU - Gamepad som möjliggör att spela hela spelet där, eller på TVn. Förutom allt knas med konsollen i övrigt är det ju en ganska tydlig hint om vart de är påväg.

Switch - Joycons med HD-rumble.

Genomgående är ju linjen att Nintendo verkligen ser själva inputen för HUR vi spelar spel som direkt avgörande. Utan det hade vi knappast varit där vi är nu. PC-spelare sliter ut sina WASD-tangenter och mus år ut och år in. Jag förstår naturligtvis att det funkar för strategi och FPS, men ärligt? Det är ju fullständig stagnation. VR är undantaget där nya former för att spela på dator undersöks.

Medlem
  1. SNES

  2. N64

  3. Game Boy

  4. Game Boy Advance

  5. GCN

  6. DS Lite

  7. 3DS

Medlem

Har inte köpt en switch än utan inväntar den beryktade kraftfullare varianten. Får hoppas att de krämar på lite extra. Tyvärr lär det väl isåfall bli dyrt med tanke på att den ultraklena switchen redan kostar 3500:-. Rätt sjukt att ps5 och xsx är så pass billiga sett till vad man får i jämförelse.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Wiinis:

Hur ser du fps? Märkte aldrig att det var något problem, men körde iof mest handhållet och då kanske det inte märks lite mycket. Eller så jag för gammal för att se sånt

Det är inte så svårt att "se fps" om man är van. 30 fps kontra 60 fps kan de flesta se skillnad på om de är sida vid sida, och är man då van att hoppa mellan dem exempelvis genom att spela på PC och konsol så är det inget större problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer slå till på en switch inom ett år skulle jag tro. Mina 5-åriga tvillingdöttrar älskar spela tevespel men finns så få bra spel för dom på PS (kör mycket Lego just nu)
Tänker att ett Nintendo vore perfekt. Plus att det blir en ”present” jag också kan leka med 😁

eld
Medlem
Skrivet av Belfry:

Gameboy Colour, Advance, Sega Dreamcast, Xbox 360, PS1, PS2, PS3, PS4, och PS5.

Det jag egentligen vill är att kunna spela Nintendos spel på en bättre konsol. Det är alltså inte bara den portabla biten jag ogillar, den hade varit betydligt mycket bättre om skärmen var 1" större.

Fast du jämför jättekonstigt och med allting.

Ta Gameboy color som exempel, den släpptes samtidigt som spel som half-life, Starcraft och ocarina of time.

Switchen var inte precis vek när den släpptes, den var en portabel device och även snabbare än deras förra stationära. Man kan spela spel byggda för ps3/360 på den.

Att spela Doom 2016 på en portabel Nintendo device hade ingen föreställt sig.

12
Skriv svar