Vi har sett remastern – läs allt om Mass Effect Legendary Edition

Robot
Vi har sett remastern – läs allt om Mass Effect Legendary Edition

Här är infon, bilderna, släppdatumet – och en första trailer!

#mass-effect-legendary-edition, #relrease, #remake


Skägg.
10 Chambers

Frågan som inte besvarades: kan man äntligen få romanca Normandy?


signatur
Frilansare

Svarar på alla eventuella frågor här, så gott jag kan. (Förutom Calles pr0n-frågor)

Medlem

Alltså detta är ju såklart skitnice speciellt att första spelet blir så polerat, det jag hoppas på är bara att samtliga mods från originalspelen fortfarande kommer att funka. Finns många riktigt bra mods och jag vill jättegärna lira denna remaster men utan de modsen så är jag osäker.

Medlem

Är så sjukt taggad

Ambassadör
Xbox

Naturligtvis trevligt med en remaster, känns hyffsat onödigt dock. Har redan allt, och kan spela det på min Series X. Möjligt att det plockas upp på någon djup rea i framtiden.

En remake hade varit väldigt mycket bättre, de skulle börjat mycket tidigare helt enkelt. Men det känns å andra sidan helt i linje med hur Bioware har förändrats, och de snedprioriteringar som gjorts.


signatur

Jump in.

Medlem

Såg knappt skillnad förutom en och annan lens flare. Tänker dock köpa remaster-trilogin främst på grund av att få slippa den bedrövliga frameraten i original-ettan till Xbox 360. Lite av samma anledning som jag köpte Dark Souls-remastern för att slippa dras med Blight Towns kassa framerate 😄 Hoppas på bättre ljudmixning i ettan också. Musikstycket som spelas när man åker runt och utforskar planeterna i sitt fordon är en av mina all time favorit-spelmusikstycken men man hör knappt musiken, även med reglaget på max 😥

Medlem

Vad är det för jäkla lens flare som dom har tryckt in i spelet
Har dom rekryterat Michael Bay eller?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Känns väl lite sådär med Unreal Engine 3, men det är ju fortfarande fantastiska spel som nu förhoppningsvis kommer fungera bättre än på gammelkonsollerna. Framför allt första spelet hade en hel del prestandaproblem på PS3 som förstörde upplevelsen lite.

Testpilot

Ser helt okej ut, känns som att den här remastern skulle kommit för några år sen dock. Hoppas att det har åtgärdat ME1: s tråkiga planeter och bisarra Mako kontroll samt ME2s scanna planeter "minispel". ME3 tror jag inte att de behöver fixa så mycket till.

Medlem

Add lens flare, call it a day.

Nej men skämt åsido, det här är man riktigt taggad på! Började spela ettan igen för ett tag sedan, men hade så många tekniska problem med det så jag gav upp till slut. Så en remake, som förhoppningsvis funkar bättre på nyare hårdvara, är mer än välkommet.

Medlem

Är det här på riktigt? Det ser ju ut som vanligt fast de lagt till en lens flare för att dölja hur lågupplöst det är?

Medlem

Älskar Mass Effect serien, även om Andromeda var sådär.
Kört igenom 1-2-3, tre gånger så vetikatten om jag orkar en fjärde gång.

Hade nog hellre sett en Remake om ett par år istället, men intressant hur som helst.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Frilansare
Skrivet av Mutumba:

Ser helt okej ut, känns som att den här remastern skulle kommit för några år sen dock. Hoppas att det har åtgärdat ME1: s tråkiga planeter och bisarra Mako kontroll samt ME2s scanna planeter "minispel". ME3 tror jag inte att de behöver fixa så mycket till.

Som jag skriver säger Bioware att de lagt mest krut på att uppdatera ME1. Bland annat just genom att pensla på planetmiljöerna och fixa kontrollen på Makon. Men vi får se hur det faktiskt blir i slutändan.

Medlem

En av de mer kända rymdoperorna ja, men också en av de mer sönderspelade. En remaster ligger inte högst upp på min hype lista och kommer som mest köpas på någon rea. Finns så mycket nytt och ännu ej upplevda upplevelser att hitta i backloggen så finns ingen egentlig anledning att spela igenom Mass Effect för vad som skulle bli femte gången eller så.

En remake hade inte heller varit något jag hypat för. Finns då inga mysterier kvar att upptäcka och storyarcen är redan känd. Så pengar i sjön i sådana fall då ny grafik och effekter samt "modern spelmekanik" inte är allt. Bara se vad EA gjorde med dragon age efter origins när de skulle implementera "modern spelmekanik" Så jag är glad att de inte låste upp studion i fem år för en remake.

Jag hoppas nästa riktiga titel inte är en prequel eller liknande, det vore en besvikelse så vida du inte bara vill ha en blek kuliss för en FPS shooter. Ny fräsch storyline behövs. Det var det de försökte uppnå när de påbörjade andromeda vilket dessvärre inte genomfördes speciellt väl. Så fortsätt gärna där.

Medlem

Är mer taggad än jag borde vara men seriöst är det JJ Abrams som gjort remastern

Frilansare
Skrivet av Aletheides:

Jag hoppas nästa riktiga titel inte är en prequel eller liknande, det vore en besvikelse så vida du inte bara vill ha en blek kuliss för en FPS shooter. Ny fräsch storyline behövs. Det var det de försökte uppnå när de påbörjade andromeda vilket dessvärre inte genomfördes speciellt väl. Så fortsätt gärna där.

Av teasern att döma är det inte en prequel, utan någon sorts fortsättning på originaltrilogin. Men allt kan ju hända.

Medlem

Är grymt taggad även om jag kört igenom spelen många gånger. Gåshud när Garrus pratade i slutet

Medlem

we will bang okay..........


signatur

no i will not go loladin no not at all

Frilansare
Skrivet av Lixlivin:

Är grymt taggad även om jag kört igenom spelen många gånger. Gåshud när Garrus pratade i slutet

Har självt inte rört spelen sedan jag recenserade Trean. Ska bli mycket intressant att se hur de står sig.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vad är det för jäkla lens flare som dom har tryckt in i spelet
Har dom rekryterat Michael Bay eller?

Du menar nog J.J. Abrams.

KoP
Medlem

Inte stor skillnad nog för att få mig att köpa samma spel igen. Kan gott spela 360 versionerna via bakåtkompabiliteten om jag blir sugen igen.

Dock kul för dom som aldrig spelat ME serien.

Medlem

De som äger tidigare spelen kommer de få denna remaster gratis?

Medlem

Försumbara uppdateringar till spel jag redan spelat många gånger känns som bortkastade pengar, så nej tack.

Medlem

Är grymt hajp på att dyka ner i Mass Effect igen, men det får snällt vänta tills man skaffat sig en 4k-TV.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Jonrei:

De som äger tidigare spelen kommer de få denna remaster gratis?

Haha kul skämt

Medlem

Hittade en liten lista på ändringar som gjorts i ME1.

Citat:

Our Top 5 Changes in Mass Effect 1’s Legendary Edition Remaster:

  • Fast Elevators, at last: in a demo of the PC version of Legendary Edition versus the original game, BioWare showed that a 52-second elevator ride from the Citadel Wards to the Presidium now only takes 14 seconds in the remaster. In addition, if dialogue is playing out during an elevator ride, an optional skip prompt will appear once the area loading the elevator ride hides is complete.

  • New Game+ No Longer Required for Level 60: for the Legendary Edition, BioWare has rebalanced the XP required to hit Level 60, the Level Cap. This is important because in the original game, New Game+ was required to hiti level cap, and hitting level cap unlocked significant bonuses in Mass Effect 2. In the Legendary Edition, you’ll be able to hit 60 and max out your bonuses even on the first play-through.

  • No more Class-Based Weapon Restrictions: in the original ME1, not all classes can use all weapons. This has been rebalanced for the Trilogy Remaster, with restrictions removed. This means that, for instance, that the Biotic-focused Sentinel class can use weapons other than pistols - but they won’t be able to train and put skill points into those weapon classes, limiting their abilities. In addition, penalties to aim based on your class have been eliminated.

  • Aiming & Weapon Changes & Improvements: traditional RPG fans who struggle with the shooter elements will be pleased to know that ME1 now has a proper aim assist, including a ‘snap to’ enemy function, just like the latter two games. In addition, every weapon has been rebalanced and tweaked to try to give every weapon and every manufacturer “a unique feel”.

  • The Mako gets an upgrade: ME1’s infamous ground vehicle featured controls and physics that often defied logic to often hilarious impact, but these things have been tweaked for the Legendary Edition. There’s new physics, an alternative control scheme, an overall speed boost, and camera shake to make it feel more dynamic.

In addition, here’s some other changes you can expect to see and experience in the Mass Effect Legendary Edition version of Mass Effect 1, which is functionally the 4K Remaster of the game.

  • Modernized HUD, more in line with ME2 & 3

  • Improved AI for both enemies and squad member allies

  • Boss Encounter improvements & rebalancing

  • Mini game changes - mini-games are now the same across all platforms, and have reduced difficulty & frequency

  • Control Scheme adjusted to be closer to ME2 & 3, including a dedicated melee button

  • Smoother Camera Control, including when aiming down a scope

  • Improved First Aid cooldown - presumably to make it quicker

  • More Customization options - as well as there being one unified ‘Shepard’ character model throughout the series, be that default or custom, all customization options are now uniform across all three games. If an option was available in ME3, it now exists in ME1.

  • PC version upgrades including proper native controller support, better keybinding options and 21:9 ultrawide support

https://www.rpgsite.net/feature/10719-mass-effect-legendary-edition-what-s-changed-in-mass-effect-1

Medlem
Skrivet av Patrik781:

Du menar nog J.J. Abrams.

Båda två överanvänder det


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Dom där screenshots'en fick mig att tänka på JarJar Abrams.

Geeks Gaming
Skrivet av Aletheides:

Nice. För mig va de egentligen bara ettan som behövde mest polering så gött att dom lagt så mycket krut på den.

Skriv svar