Epic Games Store kommer få många fler exklusiva spel

Robot
Epic Games Store kommer få många fler exklusiva spel

"Fler exklusiviteter de kommande två åren än vi publicerat hittills."

#Epic-games-store


Medlem

Konkurrens är bra, fast jobbigt med en massa olika launchers. GOG ftw.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Konkurrens är bra, fast jobbigt med en massa olika launchers. GOG ftw.

Exklusivitet till en butik tar ju död på allt vad som heter konkurrens på direkten. Detta är inte bra nånstans.

Medlem

Ju mer de försöker med tvång att få PC-spelare att använda deras plattform, desto mindre blir chansen att jag kommer göra det. Vad är poängen med exklusiva spel på PC-stores? Låt folk använda den plattform de föredrar!

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Exklusivitet till en butik tar ju död på allt vad som heter konkurrens på direkten. Detta är inte bra nånstans.

Precis. Konkurrens hade varit om EGS sålde samma spel fast billigare. Hade de kört den modellen så tror jag de skulle fått mycket mer good-will.

Medlem

Är det verkligen Epic som är rötäggen här?

Om jag skulle peka finger mot något håll är det utgivarna som säljer exklusivitetsrättigheterna.
Det är trots allt dem som möjliggör det hela.

Medlem
Skrivet av jeppe109@hotmail.com:

Är det verkligen Epic som är rötäggen här?

Om jag skulle peka finger mot något håll är det utgivarna som säljer exklusivitetsrättigheterna.
Det är trots allt dem som möjliggör det hela.

Gillar ditt användarnamn, jeppe109@hotmail.com. 😆


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Gillar ditt användarnamn, jeppe109@hotmail.com. 😆

Gillar FZs system för hantering av gamla konton 🤣

Skribent
Skrivet av jeppe109@hotmail.com:

Gillar FZs system för hantering av gamla konton 🤣

Sula iväg ett meddelande om du vill byta användarnamn https://www.fz.se/kontakt

Skribent
Skrivet av jeppe109@hotmail.com:

Är det verkligen Epic som är rötäggen här?

Om jag skulle peka finger mot något håll är det utgivarna som säljer exklusivitetsrättigheterna.
Det är trots allt dem som möjliggör det hela.

Tänkte skriva precis samma sak. jag tycker Epic får oförskämt mycket skit, vidare florerar det ju uppgifter som hävdar att om ett spel finns på Steam får det inte säljas billigare på en annan digital tjänst - dock oklart hur mycket sanning det ligger i det hela.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Precis. Konkurrens hade varit om EGS sålde samma spel fast billigare. Hade de kört den modellen så tror jag de skulle fått mycket mer good-will.

Fast det gör dom ju oxå. Inte alla titlar men flertalet är billigare, t.ex nysläppta Medium är ju 150:- billigare där men många titlar är en tjuga där, eller en femtiolapp där

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Fast det gör dom ju oxå. Inte alla titlar men flertalet är billigare, t.ex nysläppta Medium är ju 150:- billigare där men många titlar är en tjuga där, eller en femtiolapp där

Att de har vissa titlar billigare gör ju dock inte situationen med exklusivitet bättre. De titlar som är exklusiva kan de ta vilket pris som helst för, då det inte finns någon att konkurrera med.

Medlem

Mer anledningar att hata Epic alltså?
Exklusiviteter är inte lösningen, förbättra butiken istället och ge oss funktioner som alla andra har.
att kasta pengar på problemen kanske fixar det tillfälligt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Fast det gör dom ju oxå. Inte alla titlar men flertalet är billigare, t.ex nysläppta Medium är ju 150:- billigare där men många titlar är en tjuga där, eller en femtiolapp där

Nyckelordet är "också". Hade de ENBART konkurrerat genom lägre priser så hade nog folk inte hatat dem, tvärt om.

Medlem

Konkurrens i all ära, men exklusivitet är raka motsatsen till konkurrens. Nöj er med att pressa priserna i stället.

Medlem

Jag förstår inte gnället från folk.

Det är NÖDVÄNDIGT att det finns en riktig konkurrent till Steam.

Se bara på hur spel som inte så värst länge sedan kostade 395 kr i butik på fysisk skiva som kräver material, tryck , transport till butikerna och försäljningskostnad, nu kostar 600 kr på steam (som har obefintliga kostnader per spel).
Monopolställning på marknaden blir aldrig bra för konsumenterna.

Så jäkla jobbigt är det inte att klicka på en skrivbordslänk där det står "Epic games launcher" istället för "Steam", hur lata är ni egentligen?

/gammelgubben Henkka

Medlem
Skrivet av jeppe109@hotmail.com:

Är det verkligen Epic som är rötäggen här?

Om jag skulle peka finger mot något håll är det utgivarna som säljer exklusivitetsrättigheterna.
Det är trots allt dem som möjliggör det hela.

Epic är med all sannolikhet de som driver detta. De frågar utgivare av intressanta spel om de vill ha en bunt pengar för att spelet ska bli exklusivt på Epic Store. Tror knappast en utgivare binder sig till en affär och missar chansen att sälja exemplar på andra affärer utan någon form av ekonomisk ersättning.

Medlem

Så länge de håller på med exklusivitetsmög kommer jag aldrig använda den butiken. Jag skiter blankt i om de ger bort saker "gratis". Vill jag ha ett spel så köper jag det, råkar det då vara exklusivt hos Epic? Då struntar jag i det spelet, finns massor av andra att välja på.

Konkurrens är bra, men bättre om den sker på lika villkor, exklusivitet är helt fel väg att gå.

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag förstår inte gnället från folk.

Det är NÖDVÄNDIGT att det finns en riktig konkurrent till Steam.

Se bara på hur spel som inte så värst länge sedan kostade 395 kr i butik på fysisk skiva som kräver material, tryck , transport till butikerna och försäljningskostnad, nu kostar 600 kr på steam (som har obefintliga kostnader per spel).
Monopolställning på marknaden blir aldrig bra för konsumenterna.

Så jäkla jobbigt är det inte att klicka på en skrivbordslänk där det står "Epic games launcher" istället för "Steam", hur lata är ni egentligen?

/gammelgubben Henkka

Nu är det ju så att förmodligen så har Epic lägre priser på sina spel pga. de betalar sista biten själva, bara för att kunna vara under Steams priser. Skulle Epic inte längre behöva köpa exklusiviteter, ge bort spel osv. Så gör de ju inte det. Alltså, så fort de blir stora nog så kommer det bli samma priser osv, där också. De kunde ju börja konkurrera med att ha en bra klient, med bra features osv istället för att ha ren skit och tvinga köparna ditt. Allt handlar ju om att de börjar bli nerviga att Fortnine inte är en oändlig kassako, och använder pengarna medans de kommer in för att försöka få igång en Game store.....

Sen betalar jag gärna en extra slant för ett spel för att få en bra service / klient att köra det ifrån. Jag exakt vilka spel som har cloud saves osv. Min prioritets ordning när jag köper spel är GOG -> Steam -> Origin/Ubisoft (på deras egna spel). Epic lär inte hända att jag köper ifrån. Då blir det att köpa dem på konsol eller vänta.

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag förstår inte gnället från folk.

Det är NÖDVÄNDIGT att det finns en riktig konkurrent till Steam.

Se bara på hur spel som inte så värst länge sedan kostade 395 kr i butik på fysisk skiva som kräver material, tryck , transport till butikerna och försäljningskostnad, nu kostar 600 kr på steam (som har obefintliga kostnader per spel).
Monopolställning på marknaden blir aldrig bra för konsumenterna.

Så jäkla jobbigt är det inte att klicka på en skrivbordslänk där det står "Epic games launcher" istället för "Steam", hur lata är ni egentligen?

/gammelgubben Henkka

Exklusivitet är ju inte är konkurrens dock. Vad skall du göra när epic har konkurrerat ut steam och tar 800kr för varje spel då de har exklusivitet på alla bra spel?

Skribent
Skrivet av Fulci:

Epic är med all sannolikhet de som driver detta. De frågar utgivare av intressanta spel om de vill ha en bunt pengar för att spelet ska bli exklusivt på Epic Store. Tror knappast en utgivare binder sig till en affär och missar chansen att sälja exemplar på andra affärer utan någon form av ekonomisk ersättning.

Självklart är det så, men det är ju bara för utgivare att tacka nej. Det är ju inte direkt så att Epic Games sätter en pistol mot huvudet på dem och tvingar dem skriva på avtal. Varför hatet mot Epic, men ingenting mot den andra parten av avtalen?

Dessutom så kan Epics metod bidra till att lite mer nischade och mindre studios kan påbörja nya spel och eventuellt testa nya saker, eftersom det ekonomiska är löst. Se bara på Remedy som fått pengar till deras två nya oannonserade spel, en ekonomisk trygghet som hade varit omöjlig annars.

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag förstår inte gnället från folk.

Det är NÖDVÄNDIGT att det finns en riktig konkurrent till Steam.

Se bara på hur spel som inte så värst länge sedan kostade 395 kr i butik på fysisk skiva som kräver material, tryck , transport till butikerna och försäljningskostnad, nu kostar 600 kr på steam (som har obefintliga kostnader per spel).
Monopolställning på marknaden blir aldrig bra för konsumenterna.

Så jäkla jobbigt är det inte att klicka på en skrivbordslänk där det står "Epic games launcher" istället för "Steam", hur lata är ni egentligen?

/gammelgubben Henkka

Men exklusiva titlar är ju samma sak som monopol.

"Vi ska motverka monopol genom att stödja monopol på Epic store"

Skrivet av Spelunky:

Konkurrens är bra, fast jobbigt med en massa olika launchers. GOG ftw.

Ja just det, det är så bra konkurrens funkar. Att spel bara finns till en platform. Eller hur var det nu?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Jag hade inbillat mig att Epic inte körde så hårt på exklusivitetsavtal längre. Det är i stort sätt därför jag börjat acceptera dem. Men om det var fel av mig så får jag återgå till att hata dem och allt de står för. Jävla konsolebeteende, död åt exklusivitet.

Medlem

Kunde inte bry mig mindre om exklusiva släpp. Jag har ju tillgång till alla spel ändå på PC. Nu spelar jag inte konsol längre men där är ju problemet ett problem på riktigt. Kommer ihåg när man inte kunde spela Mortal Combat för att man ägde ett SNES, det var ju inte så kul.

Dagens gamers är lata och gillar att klaga på precis allting.


signatur

IDKFA

Geeks Gaming

Jag gillar verkligen att många ser det som "monopol". Många av de titlar som har blivit exklusiva så har Epic gått in som publisher och helt enkelt betalat utveckling av dessa spelen.
Nä är inte alltid kul att behöva ha "massa" olika lunchers. Men det är verkligen ett 2020 problem. Vill ni så kan vi gå tillbaka till då man va mer eller mindre tvungen att ha en icon på skrivbordet för alla spel. Gör de med 500 spel.

Och nej epic är inte bästa lunchern. Den är heller inte den sämsta. Har fortfarande använt den sedan den kom till UE4 och aldrig haft några större problem med den.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Nyckelordet är "också". Hade de ENBART konkurrerat genom lägre priser så hade nog folk inte hatat dem, tvärt om.

Att dom konkurrerar med exklusiviteter är väl inget konstigt. Dom ger kunder bättre priser, utvecklare mer pengar och pressar steam. Ser bara positiva saker här

Medlem
Skrivet av Shadee:

Självklart är det så, men det är ju bara för utgivare att tacka nej. Det är ju inte direkt så att Epic Games sätter en pistol mot huvudet på dem och tvingar dem skriva på avtal. Varför hatet mot Epic, men ingenting mot den andra parten av avtalen?

Dessutom så kan Epics metod bidra till att lite mer nischade och mindre studios kan påbörja nya spel och eventuellt testa nya saker, eftersom det ekonomiska är löst. Se bara på Remedy som fått pengar till deras två nya oannonserade spel, en ekonomisk trygghet som hade varit omöjlig annars.

Ja verkligen, det är som att många helt struntar i att ge utgivarna någon som helst kritik och riktar siktet mot Epic.

Epic
"Hej utgivare X av spel Y, får vi köpa tidsexklusivitet för spel Y?"

Utgivare X
"Hej Epic, nej det får ni inte för vi vill att så många som möjligt ska kunna spela våra spel oavsett vilken klient dem använder"

Epic
"Ok, men ni kan få ruskigt mycket pengar"

Utgivare X
"Vad tor ni om ett år tidsexklusivitet?"

Konsumenter
"Fyfan för Epic och deras exklusivitetsavtal"
"Epic bara förstör för alla"
"Bojkotta Epic!"
"Glöm inte Kina!, Ned med Kina och ned med Epic"

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Att de har vissa titlar billigare gör ju dock inte situationen med exklusivitet bättre. De titlar som är exklusiva kan de ta vilket pris som helst för, då det inte finns någon att konkurrera med.

Viss sanning där såklart, men det är en farlig väg att vandra. Speciellt iom det "hat" dom redan har riktat mot sig
Exklusivitet gör att fler kollar på platformen vilket pressar Steam rent generellt. Steam har mer eller mindre ägt kunderna under en väldigt lång tid. Även fast man kunnat köpa spel på t.ex uplay så har man ändå gjort det på steam och bara tvingats att öppna det genom uplay. Steam har varit DEN platformen man ska vara på, vilket gjort att dom kunnat ta större procent av intäkterna. Ändringar där anser jag mest är positivt.
Jag kan såklart ha fel

Medlem
Skrivet av Gurg:

Exklusivitet är ju inte är konkurrens dock. Vad skall du göra när epic har konkurrerat ut steam och tar 800kr för varje spel då de har exklusivitet på alla bra spel?

Det är inte så det fungerar. Om Epic har en bättre deal så måste Steam vara schysstare mot utvecklare och också sänka sina överpriser. = bättre för oss.

Skriv svar