Stadia får över 100 nya spel i år

Robot
Stadia får över 100 nya spel i år

Kommer finnas bortåt 250 spel i slutet av 2021.

#google, #stadia


Medlem

Jag är trots allt lite sugen på Stadia av utrymmesskäl. Kommer typ inte få plats med en PS5 i min bokhylla i vardagsrummet! Men allt beror på vilka spel som finns. Skulle funka att spela Assassin's Creed: Valhalla tex.
En annan fördel är att man slipper bli begränsad med bara 1TB.

Medlem

Jag testade 2 spel där och det funkade hur bra som helst tycker jag


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Flakmonkey

Även om Stadia inte är något som behövs i mitt gamingliv så tycker jag att Google gjort helt rätt i att lägga all kraft på att bli den bästa streamingplattformen för spel snarare än att också försöka vara spelutvecklare/utgivare. De har ingen som helst erfarenhet av att utveckla spel hur många välkända namn de än tar in, men de har däremot väldigt mycket erfarenhet och inte minst mycket av infrastrukturen som behövs för att streama innehåll. Tyvärr är väl kanske det största hindret där inte något som de kan påverka direkt eftersom det inte är de som gräver kablage världen över så att alla får snabb, stabil och prisvärd internetuppkoppling.

Medlem

Oj, bara 100

I Gamepass så ingår 300 spel och i PSNow så får man 700, det går verkligen inget vidare för Google.

Fungerar det att starta spel eller demos direkt i Youtube efter man sett trailers eller liknande?
Hur går det med spelen som använder kraften av molnet och som inte är möjliga någon annanstans?

Har man väldigt bra internet och inte bryr sig så mycket om prestanda eller ett stort bibliotek/de exklusiva spelen så kan det väl vara en ok tjänst antar jag, även om Google ligger långt efter planeringen och vad de lovade från början.

Skrivet av Nosnos:

Även om Stadia inte är något som behövs i mitt gamingliv så tycker jag att Google gjort helt rätt i att lägga all kraft på att bli den bästa streamingplattformen för spel snarare än att också försöka vara spelutvecklare/utgivare. De har ingen som helst erfarenhet av att utveckla spel hur många välkända namn de än tar in, men de har däremot väldigt mycket erfarenhet och inte minst mycket av infrastrukturen som behövs för att streama innehåll. Tyvärr är väl kanske det största hindret där inte något som de kan påverka direkt eftersom det inte är de som gräver kablage världen över så att alla får snabb, stabil och prisvärd internetuppkoppling.

Bättre att de samarbetar med till exempel Sony, Microsoft och Nintendo för detta då, alltså står för strukturen och integration i deras tjänster som till exempel Youtube.
Nintendo är svåra att ha att göra med, men de skulle nog ha mest nytta av ett samarbete med Google här, ifall de skulle kunna komma överens.
Sen så har du Sony som skulle behöva infrastrukturen, Microsoft klarar sig nog lite mer på egen hand.

Det känns väl inte så imponerande? Om det hade varit Game Pass eller Netflix så visst, då hade 100 spel varit mycket. Men nu är det ju bara spel som man ändå måste köpa, så då är det väl ett väldigt begränsat utbud? 140 spel är ju knappt något. Jag hade föreställt mig att nästan alla stora spel fanns tillgängliga för att köpa på Stadia.

Medlem

"Bara 100 spel?"
Allt behöver ju inte vara nästa Steam/Gamepass tjänst..
Är man kreativ finns det alltid nått att klaga på.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Oj, bara 100

I Gamepass så ingår 300 spel och i PSNow så får man 700, det går verkligen inget vidare för Google.

Ja det är sant, men du behöver åtminstone inte köpa en konsol!

Med det sagt, det blir nog dyrare i längden när man måste köpa liren på stadia


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Oj, bara 100

I Gamepass så ingår 300 spel och i PSNow så får man 700, det går verkligen inget vidare för Google.

Båda har ju dock haft årtionden på sig nu att samla på sig utvecklare både internt och via 3e-parts utvecklare. Introducerar man en ny platform så kommer det att ta tid att bygga upp ett bibliotek av spel.

Skrivet av Fearnox:

Fungerar det att starta spel eller demos direkt i Youtube efter man sett trailers eller liknande?
Hur går det med spelen som använder kraften av molnet och som inte är möjliga någon annanstans?

Tror inte de har lanserat den funktionen än för att testa på det sättet men däremot de spel som har stöd för det så kan man dels klicka på en länk för att direkt komma in i ett spel/demo samt om en streamer spelar ett spel med stöd för crowd-play så kan tittarna klicka på en knapp för att hoppa in i samma session och spela med/mot streamern.

Skrivet av Fearnox:

Bättre att de samarbetar med till exempel Sony, Microsoft och Nintendo för detta då, alltså står för strukturen och integration i deras tjänster som till exempel Youtube.

Det verkar som att det kan komma att hända där det går snack om att Google eventuellt licenserar ut sin teknik till andra publishers. Dock inte så insatt i de ryktena så kan vara att jag har missuppfattat det.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Ja det är sant, men du behöver åtminstone inte köpa en konsol!

Med det sagt, det blir nog dyrare i längden när man måste köpa liren på stadia

Varför skulle det bli dyrare? Spelen ligger i linje med andra web-butiker för det mesta (detta sätts av publisherna och inte Google) samt så slipper du både köpa en konsol och prenumeration för att lira online med andra.

Allt man behöver är en skärm de stödjer, uppkoppling och ett Google-konto för att testa demos/köpa spel.

Skrivet av anon_646:

Varför skulle det bli dyrare? Spelen ligger i linje med andra web-butiker för det mesta (detta sätts av publisherna och inte Google) samt så slipper du både köpa en konsol och prenumeration för att lira online med andra.

Allt man behöver är en skärm de stödjer, uppkoppling och ett Google-konto för att testa demos/köpa spel.

Jag tänkte kolla priserna på spelen för att kolla om det var ett påslag. Bortsett från Cyberpunk kan jag inte se priset på ett enda spel utan att jag måste skapa ett konto och logga in.

Sånt beteende borde vara kriminellt. Äckligt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Oj, bara 100

I Gamepass så ingår 300 spel och i PSNow så får man 700, det går verkligen inget vidare för Google.

Skrivet av anon_646:

Varför skulle det bli dyrare? Spelen ligger i linje med andra web-butiker för det mesta (detta sätts av publisherna och inte Google) samt så slipper du både köpa en konsol och prenumeration för att lira online med andra.

Allt man behöver är en skärm de stödjer, uppkoppling och ett Google-konto för att testa demos/köpa spel.

Kolla den jag quota överst först. Du köper konsolen sen betalar du månadsavgiften och får tillgång till 300 på xbox och 700 på playstation (eller är jag fel på det?)

Tänk sen om du skulle försöka få lika många på stadia där du måste köpa var och en.

Så yes, det blir ju "dyrare". Men självklart är allt relativt beroende på vad du vill ha för något. Ska du bara köpa ett fåtal spel på stadia så blir det definitivt billigare.

Jag vet hur stadia funkar, jag har använt den själv och tycker den är kanon.

Edit: Och det var därför jag citerade i mitt inlägg just precis gamepass och PSNow inlägget. Det var dom jag talade om.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Kvantitet hellre en kvalitet.
haken är nog att de allra flesta intresserade kan hitta en enhet hemma som kan spela 90% av de spelen
och de har nog varit på rea på steam ett par gånger redan (tiden ett nytt indiespel kan gå för fullpris är väl 2 veckor)

Har man väl valt stadia som sin huvudplattform så är det nog bra att ha ett stort urval,
men det krävs fler AAA-spel som cyberpunk där stadia är det bästa valet.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag tänkte kolla priserna på spelen för att kolla om det var ett påslag. Bortsett från Cyberpunk kan jag inte se priset på ett enda spel utan att jag måste skapa ett konto och logga in.

Sånt beteende borde vara kriminellt. Äckligt.

Precis som hos alla streamingtjänster. Går inte att se deras utbud utan att skapa konto och logga in.

Medlem
Skrivet av pacc:

Kvantitet hellre en kvalitet.
haken är nog att de allra flesta intresserade kan hitta en enhet hemma som kan spela 90% av de spelen
och de har nog varit på rea på steam ett par gånger redan (tiden ett nytt indiespel kan gå för fullpris är väl 2 veckor)

Har man väl valt stadia som sin huvudplattform så är det nog bra att ha ett stort urval,
men det krävs fler AAA-spel som cyberpunk där stadia är det bästa valet.

Jag har 3 spel pc's men väljer stadia först bara för att spelen inte behöver laddas ner eller patchas och de startar snabbt och så kan man ju spela på den skärm som är närmast utan krångel. Men pc har ju betydligt fler spel

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Kolla den jag quota överst först. Du köper konsolen sen betalar du månadsavgiften och får tillgång till 300 på xbox och 700 på playstation (eller är jag fel på det?)

Tänk sen om du skulle försöka få lika många på stadia där du måste köpa var och en.

Så yes, det blir ju "dyrare". Men självklart är allt relativt beroende på vad du vill ha för något. Ska du bara köpa ett fåtal spel på stadia så blir det definitivt billigare.

Jag vet hur stadia funkar, jag har använt den själv och tycker den är kanon.

Edit: Och det var därför jag citerade i mitt inlägg just precis gamepass och PSNow inlägget. Det var dom jag talade om.

Då är jag med, tolkade som att du jämförde rakt av att köpa spelen på Xbox/PS mot Stadia och där är barriären för Stadia mycket lägre och spelen ligger på ungefär samma pris. Men som du säger att utgår man från noll så får man mer för pengarna fortfarande hos Microsoft och Sony.

Medlem

Too little too late. Eller kasta skit at the wall and see what sticks 👎

Medlem
Skrivet av anon_646:

Då är jag med, tolkade som att du jämförde rakt av att köpa spelen på Xbox/PS mot Stadia och där är barriären för Stadia mycket lägre och spelen ligger på ungefär samma pris. Men som du säger att utgår man från noll så får man mer för pengarna fortfarande hos Microsoft och Sony.

goodie! Kanske var dumt formulerat av mig


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En majoritet av spelen är ju obskyra indiespel dessutom..

Backloggens befriare
Skrivet av Nosnos:

Även om Stadia inte är något som behövs i mitt gamingliv så tycker jag att Google gjort helt rätt i att lägga all kraft på att bli den bästa streamingplattformen för spel snarare än att också försöka vara spelutvecklare/utgivare. De har ingen som helst erfarenhet av att utveckla spel hur många välkända namn de än tar in, men de har däremot väldigt mycket erfarenhet och inte minst mycket av infrastrukturen som behövs för att streama innehåll. Tyvärr är väl kanske det största hindret där inte något som de kan påverka direkt eftersom det inte är de som gräver kablage världen över så att alla får snabb, stabil och prisvärd internetuppkoppling.

Fast de började ju gräva kablage i USA, för att ge folk där tillgång till fiber. Något de la ner ganska fort och abrupt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Klockren tjänst OM man kunde länka sitt bibliotek ala Geforce now. Nu i mitt tycke totalt meningslöst om man inte är 12 år och precis ska starta med sitt gaming, så man inte har några spel i steam/uplay/origin, Epic, etc etc.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av Snabeltorsk:

Klockren tjänst OM man kunde länka sitt bibliotek ala Geforce now. Nu i mitt tycke totalt meningslöst om man inte är 12 år och precis ska starta med sitt gaming, så man inte har några spel i steam/uplay/origin, Epic, etc etc.

Jag har en bra dator och massa spel både på Steam och på Xboxen men väljer alltid Stadia i första hand om det är möjligt för det är så mycket smidigare. Ett klick så är man igång och spelar oavsett om det är på mobilen, datorn eller tvn, som förälder är detta guld värd att slippa lägga energi på att mecka med inställningar på datorn eller hålla på att uppgradera konsoler då och då samt att är tvn upptagen är det bara att välja en annan skärm.

Så som du ser är det inte bara "nya gamers" som har användning av detta så bara för att du tycker att det är totalt meningslöst betyder det inte att det är det för alla

Medlem
Skrivet av anon_646:

Jag har en bra dator och massa spel både på Steam och på Xboxen men väljer alltid Stadia i första hand om det är möjligt för det är så mycket smidigare. Ett klick så är man igång och spelar oavsett om det är på mobilen, datorn eller tvn, som förälder är detta guld värd att slippa lägga energi på att mecka med inställningar på datorn eller hålla på att uppgradera konsoler då och då samt att är tvn upptagen är det bara att välja en annan skärm.

Så som du ser är det inte bara "nya gamers" som har användning av detta så bara för att du tycker att det är totalt meningslöst betyder det inte att det är det för alla

Ett klick så är jag igång på min Pc också.
Men när man har 6000$ värt av spel på Steam och övriga launchers så är det ganska många som iaf jag pratat med som inte fattar vitsen att köpa om spelen igen för att spela, med en sämre upplevelse dessutom.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

ZF
Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Ett klick så är jag igång på min Pc också.
Men när man har 6000$ värt av spel på Steam och övriga launchers så är det ganska många som iaf jag pratat med som inte fattar vitsen att köpa om spelen igen för att spela, med en sämre upplevelse dessutom.

Vad är det för folk som bara köper spel de redan har?

Hur, när och varför skaffade de spelen de har i Steam-biblioteket nu? Hade de dem på NES innan eller?

Medlem
Skrivet av karatekex:

"Bara 100 spel?"
Allt behöver ju inte vara nästa Steam/Gamepass tjänst..
Är man kreativ finns det alltid nått att klaga på.

Fast med stadia behöver man inte vara kreativ för att klaga!

Google löser det själva på helt egen hand...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av pacc:

Kvantitet hellre en kvalitet.
haken är nog att de allra flesta intresserade kan hitta en enhet hemma som kan spela 90% av de spelen
och de har nog varit på rea på steam ett par gånger redan (tiden ett nytt indiespel kan gå för fullpris är väl 2 veckor)

Har man väl valt stadia som sin huvudplattform så är det nog bra att ha ett stort urval,
men det krävs fler AAA-spel som cyberpunk där stadia är det bästa valet.

Skrivet av Lord Silver:

En majoritet av spelen är ju obskyra indiespel dessutom..

"Man listar en handfull spel som lanseras den närmaste tiden, och där är Fifa 21 mest namnkunnigt."

Så Fifa kommer snart, med lite tur, så där får ju Stadia en egen liten USP.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar