Solasta: Crown of the magister mot Baldur's Gate 3

Medlem
Solasta: Crown of the magister mot Baldur's Gate 3

Rollspel mot rollspel med starka kopplingar till det populära DnD 5e-systemet som finns i varje rollspelsälskares hem! (?)

Det kanske känns lite konstigt att recensera två spel i någon slags tävling mot varandra. Varför inte bara recensera var och en för sig? I och med att båda spelen är i "Early Access" så är dessutom denna jämförelse inget mer än en preview mot preview, och med stor patch på gång för BG3 och en uppdatering i en inte så avlägsen horisont för Solasta, så är detta verkligen inte att beteckna som någon slags avgörande bedömning. Så ha med detta i bakhuvudet när du läser. Om du bara har lust att köpa en av dessa i sitt nuvarande utförande, så kan den här jämförelsen däremot vara för dig!

Först ut, Solasta: Crown of the magister, lite bakgrundshistoria

Studion "Tactical Adventures" med veteranen Mathieu Girard i spetsen är en relativt ny studio (bildades 2018) fokuserad på just... taktiska äventyrsspel. Man kickstartade Solasta under beskrivningen: "skapat av livslånga fans av klassiska penna & pappers-rollspel under SRD 5.1-regelverket". För den oinsatte så betyder egentligen detta regelverk att man följer (och behöver licens för) de riktlinjer som Wizards of the Coast satt ut för att publicera spel grundade i DnD 5e. Detta gör alltså Solasta.

Solasta: Crown of the magister utspelar sig dock i en helt egenskapad värld som leker med "postapokalyps"-temat, fast i en Fantasyvärld. Efter en händelse som beskrivits om en kataklysm (läs: katastrof) som ledde till den (näst intill) totala förintelsen av högalviska imperiet Manacalon. Vad som ledde till denna kataklysm är okänt, men vad man vet är att en reva öppnades som utplånade imperiet och den större delen av dess invånare och förändrade stora delar av landskapet till en ruinerad ödemark.

Baldur's Gate 3

Larian Studios Baldur's Gate 3 behöver inte lika mycket presentation, då det görs i direkt samarbete med Wizards of the Coast och äger rum i den (ö)kända spelvärlden Toril (med kontinenten Faerûn, och kända kuststräckan Sword Coast) i centrum. Precis som Solasta så baseras detta spel på DnD 5e, men här är berättelsen i centrum istället fokuserad på området nära Baldur's Gate som i detta scenario attackerats av ondskefulla Mind Flayers (en slags bläckfiskliknande humanoider med enorma telekinetiska krafter).

Not: För mer information om Baldur's Gate 3, läs min gamla genomgång här: https://www.fz.se/forum/post/3986564

Likheter mellan BG3 och Solasta?

Förutom de mest uppenbara likheterna spelen emellan (att de baseras på DnD 5e, och att de är rollspel) så är det väldigt uppenbart att båda använt sig av och noga följt källmaterialet i det rollspel de är baserade på, från allt till klass-system, nivåsystem, experience, besvärjelser och förmågor. Vidare använder båda sig av ett initiativ- och turbaserat stridsystem där taktik sätts i centrum. Båda spelen har ett "spelbräde" i 3D med fullt roterande kamera, och en slags "fog of war" för att dölja det oupptäckta.

I båda spelen står karaktärerna och deras berättelse i centrum, och i båda spelen placeras huvudkaraktärerna mitt i en slags katastrofscenario som de kan reda ut på lite olika sätt. Båda berättelserna är välskrivna och engagerande, och äger rum i en trovärdig high-fantasyvärld. Att tärningsslagen kan ha avgörande roll för vad som händer är centralt i båda spelen.

Skillnader mellan BG3 och Solasta...
En sak vill jag få avverkad omedelbart, och det är att Solasta i skrivande stund är mer troget DnD5 i sin nuvarande tappning. Man har lagt mycket mer energi på att simulera alla mekaniker från originalrollspelet, och således inte tagit sig lika mycket friheter som man har gjort med Baldur's Gate 3. Skillnaderna är för många för att listas här, men generellt så känns att det finns mer valfrihet i karaktärsskapandet i Solasta, som inte utgår från förgenererade karaktärer - utan istället får du helt konstruera vilka fyra karaktärer du vill, medan i Baldur's Gate 3 så får du konstruera EN karaktär, för att sedan i Akt 1 välja vilka följeslagare som du vill huvudsakligen ska följa med dig.

Detta är på gott och ont. Å ena sidan ger det dig mer frihet i Solasta, medan Baldur's Gate istället kan lägga mycket mer personlighet i dialoger och berättelse och på så vis väva in karaktärerna i berättelsen, medan Solasta har tre generiska röster och tämligen opersonlig dialog. Du kan förvisso välja mycket mer i avseende på bakgrundshistoria, karaktärsdrag och liknande i Solasta, men det bör nämnas att det inte riktigt går att "spela ond" i den världen. Medan det är tydligt att man kan "ta sidor" på ett helt annat sätt i Baldur's Gate 3, där flera av de huvudkaraktärer du allierar dig med tydligt ... inte har rent mjöl i påsen.

Å andra sidan så erbjuder Solasta istället möjligheter att via dialog ta sig ur många strider, vilket ger den klassiske rollspelaren mer att se fram emot. Situationer där Baldur's Gate 3 inte erbjuder något annat alternativ än att kötta sig igenom motståndare (givetvis med undantag) placerar huvudkaraktärerna mot UPPENBARA bad-guys som du med hög karisma och övertalningsförmåga (och en del kännedom om diverse historik exempelvis) kan få dessa att överskatta din stridskapacitet och istället ser dig som ett hot man helst inte ställer sig emot.
[/b]

Grafiken

Att Larian Studios kan göra ögongodis i rollspel som dessa är det nog ingen som förvånas över, föregångarna Original Sin 1 och 2 var på många sätt väldigt färgstarka och vackra på sina sätt. Där hamnar Solasta direkt på efterkälken. Tittar vi på karaktärsporträtt, animation och spelvärldens utseende generellt så ser Solasta bitvis ut som ett spel med några år på nacken. Här är den närmaste beskrivning jag kan ge är att grafiken är ojämn. Vissa karaktärer ser bättre utmejslade och detaljerade, dock med döda ögon och styltiga munrörelser och animationer. Medan andra ser ... något bättre ut.

Solastas grafik ser ut som ett 10 år gammalt MMO.

Medan Baldur's Gate 3 skildrar både miljöer och karaktärer på ett snyggt sätt.

Gameplay

Utan tvekan så har båda spelen dock sina styrkor i själva rollspelandet. Det finns, flera olika sätt att lösa olika situationer på och i mångt och mycket erbjuder båda spelen spännande berättelser och många timmars underhållning. Dialogerna och striderna duggar om vartannat och det märks att man i båda studiorna bryr sig mycket om communityns feedback. Förändringar har gjorts i utvecklingen baserat på feedback, och det är klart att passionen finns hos båda.

Slutomdöme och min köprekommendation

Jag har haft mycket underhållning i båda spelen, och båda två ger mig som rollspelsälskare valuta för pengarna. Så för mig var det inga konstigheter. Men om vi ska prata om det spel som jag tror kommer att ge dig bäst garanti att nå ett riktigt bra spel i slutänden så är jag faktiskt mer benägen att luta åt Larian, som har en långtgående tradition att faktiskt avsluta sina spel. Båda bolagen har använt sig av kickstarter (Larian i det förflutna, Tactical Adventures med detta spel) men enbart en av dem har en starkt etablerad historik av att faktiskt leverera.

Solasta känns mycket mer ofärdigt, även om man på sätt och vis erbjuder ett mer DnD-troget upplägg och därtill presenterar fler intressanta mekaniker. Där Baldur's Gate 3 utspelar sig i en enda stor karta (med vissa laddningstider för exempelvis interiörer) så har Solasta en mer klassisk världskarta (där du kan resa runt och upptäcka olika platser, som har sina separata kartor). Oavsett detta så har Baldur's Gate i detta nu, trots att man endast låter spelarna prova Akt 1 i early access, bra mycket mer innehåll att utforska (om vi räknar i timmar), medan det gick väldigt fort både att levla upp till nivå 6 i Solasta. Återspelbarheten i dagsläget skulle jag säga vara större i Baldur's Gate 3 - medan Solastas kampanj upplevs som mer linjär.

Ska du köpa något av dessa spel i early access, så föreslår jag alltså Baldur's Gate 3. Medan jag ändå rekommenderar Solasta som ett gott alternativ. Som rollspelare ångrar jag inte någon minut (av de totalt cirka kombinerat 70 timmar (varav drygt 50 på BG3, och precis över 20 på Solasta) jag lagt ner på båda dessa ofärdiga spel tillsammans i dess nuvarande tappning.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

FM-guru
F.d. Sisyr

I mångt och mycket känner jag att Baldur's Gate 3 känns mer gediget ur ett narrativt perspektiv (oavsett om vi pratar manus, karaktärer eller C&C osv) medan Solasta känns mer lovande gameplaymässigt. Sedan vinner förstås BG 3 presentationsgrenen på knockout.

Båda är ju dock alltjämt under utveckling, så vi får väl se hur det artar sig, och som du säger så är Solasta ännu mer ofärdigt än Baldur's Gate 3. Blir intressant att se vilket av spelen som gör upp om andraplatsen för GOTY bland rollspelen i år (?), bakom Pathfinder (vågar jag höfta).

Kul läsning hur som helst!

Medlem

Tack för det! Kul läsning och bra information. 👍🎉


signatur

Niet.

Medlem

grafiken spelar ingen stor roll för mig om jag bryr mig om karaktärer och att själva världen är igenomtänkt. Tack för att du fick upp mina ögon för Solasta, kommer nog bli ett köp!!!!! Hoppas att båda spelen blir färdiga och ger spelare många roliga timmar tillsammans med de.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Dödgrävaren

Känner själv inget intresse av att köpa ett rollspel i Early Access, men BG3 kommer köpas samma dag som det är färdigt.

Ambassadör
Xbox

Trevlig jämförelse! Solasta hade undgått mig, men nu är det på radarn. Inväntar skarp release dock!


signatur

Jump in.

Medlem

Ska kolla upp Solasta. Pre-köpte ju Baldurs Gate 3 och blev lite besviken då det är bara ett re-skinnat Divinity 2.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Ska kolla upp Solasta. Pre-köpte ju Baldurs Gate 3 och blev lite besviken då det är bara ett re-skinnat Divinity 2.

Det är lite därför jag tycker att de kunde ha använt ett annat namn. Jag förstår givetvis varför dom valde Baldur's Gate 3, med all hype det automatiskt skapar, men eftersom det är så annorlunda från tidigare i "serien" kunde de gjort spelet kring en annan stad (som vi sett i Neverwinter) eller annan region (typ Icewind Dale). Kanske inte Darkhold: Sunset Mountains Picnic Adventures, men ni förstår vart jag vill komma. Nu har det iofs en del med att Wizards of the Coast kanske har ett finger med i spelet, vad vet jag?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Det är lite därför jag tycker att de kunde ha använt ett annat namn. Jag förstår givetvis varför dom valde Baldur's Gate 3, med all hype det automatiskt skapar, men eftersom det är så annorlunda från tidigare i "serien" kunde de gjort spelet kring en annan stad (som vi sett i Neverwinter) eller annan region (typ Icewind Dale). Kanske inte Darkhold: Sunset Mountains Picnic Adventures, men ni förstår vart jag vill komma. Nu har det iofs en del med att Wizards of the Coast kanske har ett finger med i spelet, vad vet jag?

Jag håller med, varför kunde dom inte använt ett annat namn.
Återuppliva gamla spelserie säljer ju bra, Baldur's gate 3 är inte ett Baldur's gate spel. Baldur's gate 3 kommer nog vara riktigt bra Divinity 1-2 har varit väldigt bra både story och combat.

Har haft koll på Solasta sen i Oktober ser väldigt lovande ut, negativ till att köpa Early access precis som Baldur's gate 3. Precis som det beskrivs så är jag orolig om Solasta kommer bli klart

Medlem

Som samlare/spelare av crpg sedan tidigt 80tal förstår jag inte hur jag kunnat missa Solasta. Jag får omedelbart kolla upp den.

Personligen önskar jag att det blivit remasters på Might and magic i-vi, Wizardry i-v, dungeon master etc etc. rpg <3


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Azureye:

Det är lite därför jag tycker att de kunde ha använt ett annat namn. Jag förstår givetvis varför dom valde Baldur's Gate 3, med all hype det automatiskt skapar, men eftersom det är så annorlunda från tidigare i "serien" kunde de gjort spelet kring en annan stad (som vi sett i Neverwinter) eller annan region (typ Icewind Dale). Kanske inte Darkhold: Sunset Mountains Picnic Adventures, men ni förstår vart jag vill komma. Nu har det iofs en del med att Wizards of the Coast kanske har ett finger med i spelet, vad vet jag?

Jo, Baldurs Gate 3 är ju inte ett dåligt spel på något vis, men det var ju precis som att spela Div 2 igen. Förstår ju dock varför, bara lite tråkigt.

Gav mig inte alls Icewind Dale eller Baldurs Gate feelingen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ankh:

Som samlare/spelare av crpg sedan tidigt 80tal förstår jag inte hur jag kunnat missa Solasta. Jag får omedelbart kolla upp den.

Personligen önskar jag att det blivit remasters på Might and magic i-vi, Wizardry i-v, dungeon master etc etc. rpg <3

Vad fasen, de andra Wizardry-spelen då? Kan ju tycka att de två sista även var de två bästa, och även dessa ser ju ut som skit idag.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad fasen, de andra Wizardry-spelen då? Kan ju tycka att de två sista även var de två bästa, och även dessa ser ju ut som skit idag.

De två "sista"? Du menar nog upp till 8..men där är runt 30-35st wizardry spel.

Jag gillar mest de första (men ja, 8:an är rätt kul)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av mantis87:

Jag håller med, varför kunde dom inte använt ett annat namn.
Återuppliva gamla spelserie säljer ju bra, Baldur's gate 3 är inte ett Baldur's gate spel. Baldur's gate 3 kommer nog vara riktigt bra Divinity 1-2 har varit väldigt bra både story och combat.

Jag tror på nåt vis folk hade köpt att Larian skulle göra "ett D&D-spel i Faerûn" och döpt det till vad som helst. Att döpa det till just Baldur's Gate öppnar upp för besvikelse...

Skrivet av Arkaith:

Gav mig inte alls Icewind Dale eller Baldurs Gate feelingen.

...för att man förväntar sig just den feelingen.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ankh:

De två "sista"? Du menar nog upp till 8..men där är runt 30-35st wizardry spel.

Jag gillar mest de första (men ja, 8:an är rätt kul)

Ja, pratade självklart om originalserien av Sir-Tech. Alla random spel som släppts i Japan av helt andra utvecklare kan jag nog inte bry mig mindre om...

Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag tror på nåt vis folk hade köpt att Larian skulle göra "ett D&D-spel i Faerûn" och döpt det till vad som helst. Att döpa det till just Baldur's Gate öppnar upp för besvikelse...

...för att man förväntar sig just den feelingen.

Lite som när Bethesda gjorde Fallout 3. Många som klagade i början att det inte var som Fallout 2, men det dog ut sen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ja, pratade självklart om originalserien av Sir-Tech. Alla random spel som släppts i Japan av helt andra utvecklare kan jag nog inte bry mig mindre om...

Hade det på känn, men man vet ju aldrig!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite som när Bethesda gjorde Fallout 3. Många som klagade i början att det inte var som Fallout 2, men det dog ut sen.

Nu tillhör ju jag den skaran som tycker Fallout 3 är överskattat. Jag älskar The Elder Scrolls, men Fallout 3 kändes verkligen som ett Oblivion med Wasteland-tema. Lite som BG3 kommer kännas som ett Divinity med D&D-skal. Bara att gilla läget och hoppas att det tilltalar mig.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Nu tillhör ju jag den skaran som tycker Fallout 3 är överskattat. Jag älskar The Elder Scrolls, men Fallout 3 kändes verkligen som ett Oblivion med Wasteland-tema. Lite som BG3 kommer kännas som ett Divinity med D&D-skal. Bara att gilla läget och hoppas att det tilltalar mig.

Fast Divinity Original Sin systemet är mer D&D än BG-serien som har sitt RtwP och är väldigt långt ifrån riktiga D&D som är omgångsbaserat (av naturliga skäl).

Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast Divinity Original Sin systemet är mer D&D än BG-serien som har sitt RtwP och är väldigt långt ifrån riktiga D&D som är omgångsbaserat (av naturliga skäl).

Det har du helt rätt i. Jag gillade verkligen D:oS. Men hade Obsidian gjort BG3 med Pillars of Eternitys motor, så hade det kännts mer rätt för mig personligen. De har både RTwP och Turn-based combat. Hade kännts som den naturliga uppföljaren. Larian är fantastiska, men BG-känslan får dom nog inte till riktigt.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Fast Divinity Original Sin systemet är mer D&D än BG-serien som har sitt RtwP och är väldigt långt ifrån riktiga D&D som är omgångsbaserat (av naturliga skäl).

Att det är omgångsbaserat är väl ändå mer eller mindre det enda som Divinity gör som ligger närmare D&D spelmekaniskt än Baldur's Gate?

Sedan är förvisso BG-spelen också omgångsbaserade, men däremot inte turordningsbaserade då alla karaktärer agerar samtidigt.

1
Skriv svar