Oculus Quest 2 verkar få stöd för 120 Hz

Robot
Oculus Quest 2 verkar få stöd för 120 Hz

Nästan lika snabb skärm som tre gånger dyrare Valve Index.

#oculus-quest-2


Medlem

John Carmack pratade om det här redan under förra året, att 120Hz går men värme och batteri kunde vara problem.
Får se kanske dyker upp så man kan låsa upp det via SideQuest eller ADB kommando precis som man kunde innan 90Hz blev officiellt eller om man vill höja upplösningen tex.

Varför Quest 2 bara var 72Hz i början var pga buggar med Guardian, man kunde låsa upp 90Hz läge via SideQuest/ADB och köra tex Virtual desktop och SteamVR i 90Hz


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Härligt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

HZ?... är det inte 2x8K är det ointressant.
(+foveted rendering som apple vr ryktet)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

John Carmack pratade om det här redan under förra året, att 120Hz går men värme och batteri kunde vara problem.
Får se kanske dyker upp så man kan låsa upp det via SideQuest eller ADB kommando precis som man kunde innan 90Hz blev officiellt eller om man vill höja upplösningen tex.

Varför Quest 2 bara var 72Hz i början var pga buggar med Guardian, man kunde låsa upp 90Hz läge via SideQuest/ADB och köra tex Virtual desktop och SteamVR i 90Hz

Förresten, har du förslag på alternativ till Oculus Link kabel eller kanske den är bäst att satsa på? Tänkte köpa en inom det snaraste.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tobbe:

HZ?... är det inte 2x8K är det ointressant.
(+foveted rendering som apple vr ryktet)

Låter som den här klassikern

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Stackarn dog innan det kom något tillräckligt bra


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Förresten, har du förslag på alternativ till Oculus Link kabel eller kanske den är bäst att satsa på? Tänkte köpa en inom det snaraste.

Om du klarar dig med en kortare kabel så köpte jag denna på netonnet. Bara tre meter men funkar kanon när jag har mitt spelområde bredvid datorn. Laddar även headset så har i princip full laddning även efter 4 timmar speltid.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...

Medlem

Bör nämnas att Index kan köras i 144 Hz.

Medlem

Hur är det med Oculus och FB-snokeri egentligen? Är ryktet obefogat?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Börjar bli sugen på och skaffa VR känns som utbudet på intressanta VR spel växer bra och hårdvaran börjar bli bättre till ett bra pris.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Oculus Quest 2 intresserar mig mer och mer. Det verkar vara ett vettigt VR headset för en "vettig peng". Mycket bang for the bucks alltså.

Jag hoppas verkligen att PSVR2 kan komma med grymt bra specs också, då blir det ett köp. Tyvärr har jag ingen PC att lira med, annars hade jag nog skaffat en Quest 2.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Hur är det med Oculus och FB-snokeri egentligen? Är ryktet obefogat?

Idag är det inga konstigheter, du behöver ett FB-konto men du behöver inte vara aktiv på det eller ha vänner. Du kan skaffa ett headset och bara använda det för Steam

Vad framtiden för med sig vet man inte. Det är väl inte otänkbart att om VR blir stort nog så kommer det dataspårning, reklam och dyl

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Hur är det med Oculus och FB-snokeri egentligen? Är ryktet obefogat?

Man loggar in på Quest med ett Facebook konto, finns inget annat alternativ. Det "snokas" lika mycket som allt annat.

@the_man_swe_90 Helt klart ska du prova, en Quest 2 är billigare än ett grafikkort eller en spelkonsol. Många tycker det räcker, sen kan man om man vill komplettera med en VR-kapabel gaming dator också men det är som sagt inget måste.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lyrael:

Om du klarar dig med en kortare kabel så köpte jag denna på netonnet. Bara tre meter men funkar kanon när jag har mitt spelområde bredvid datorn. Laddar även headset så har i princip full laddning även efter 4 timmar speltid.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...

Tackar för tipset, var på jakt efter en för att kunna lira gta 5 med oculusen och där sitter man ju still så 3 meter blir perfekt

Skrivet av Molotov:

Man loggar in på Quest med ett Facebook konto, finns inget annat alternativ. Det "snokas" lika mycket som allt annat.

@the_man_swe_90 Helt klart ska du prova, en Quest 2 är billigare än ett grafikkort eller en spelkonsol. Många tycker det räcker, sen kan man om man vill komplettera med en VR-kapabel gaming dator också men det är som sagt inget måste.

Har ju en rätt bra rigg så det är inget problem och skulle nog kunna tänka mig att lägga 7-8 k på ett bra VR headset ändå Vill dock helst slippa sensorer och sånt mök.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Avstängd

120hz kör även PSVR med.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Har ju en rätt bra rigg så det är inget problem och skulle nog kunna tänka mig att lägga 7-8 k på ett bra VR headset ändå Vill dock helst slippa sensorer och sånt mök.

Det är Quest 2 eller HP Reverb G2 som du har att välja på vad jag kommer på nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är Quest 2 eller HP Reverb G2 som du har att välja på vad jag kommer på nu.

Och för G2 får man sopig tracking av kontroller, så egentligen bara Quest 2

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oculus Quest 2 intresserar mig mer och mer. Det verkar vara ett vettigt VR headset för en "vettig peng". Mycket bang for the bucks alltså.

Jag hoppas verkligen att PSVR2 kan komma med grymt bra specs också, då blir det ett köp. Tyvärr har jag ingen PC att lira med, annars hade jag nog skaffat en Quest 2.

Iofs behöver du ingen PC för att lira med Oculus Quest 2...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Förresten, har du förslag på alternativ till Oculus Link kabel eller kanske den är bäst att satsa på? Tänkte köpa en inom det snaraste.

Jag kör sladdlöst via wifi. Funkar hur bra som helst!

Kräver dock router med wifi 6, och Virtual Desktop (250:-)

Medlem
Skrivet av lyrael:

Om du klarar dig med en kortare kabel så köpte jag denna på netonnet. Bara tre meter men funkar kanon när jag har mitt spelområde bredvid datorn. Laddar även headset så har i princip full laddning även efter 4 timmar speltid.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...

Tackar, men i mitt fall behöver jag nog 5m. Nåja, jag får dra upp stora plånboken och betala lite mer helt enkelt. Tack för svaret.

Skrivet av FAMILJEGUFF:

Jag kör sladdlöst via wifi. Funkar hur bra som helst!

Kräver dock router med wifi 6, och Virtual Desktop (250:-)

Jo jag har redan det aktiverat med, men jag vill likväl ha kabel för vissa situationer.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

Jag kör sladdlöst via wifi. Funkar hur bra som helst!

Kräver dock router med wifi 6, och Virtual Desktop (250:-)

Låter väldigt osmidigt och komplicerat.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Låter väldigt osmidigt och komplicerat.

Det är inte osmidigt alls, det är det smidigaste (ur spelperspektiv) sättet att spela, slippa känna kabeln.
Jag har officiella Oculus Link kabel men inte använt den på över 1år.
Det är betydligt smidigare att spela med virtual desktop än att måsta koppla in en kabel, ladda Rift plattformen osv.
Med VD startar du bara en streamer app på datorn och startar VD i Questen som vilket spel/app som helst

Det enda man behöver kabel med ska vara racing och flygsim, men inget jag probävat själv så kan inte avgöra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ankh:

Förresten, har du förslag på alternativ till Oculus Link kabel eller kanske den är bäst att satsa på? Tänkte köpa en inom det snaraste.

Jag köpte denna när den kostade 75kr.

https://www.amazon.se/L%C3%A4nkkabel-dethinton-data%C3%B6verf...

Jag har även den officiella. Den från Amazon är helt ok och man behöver inte Usb-c på datorn för att använda den.
Den officiella är lättare och smidigare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Ankh:

Förresten, har du förslag på alternativ till Oculus Link kabel eller kanske den är bäst att satsa på? Tänkte köpa en inom det snaraste.

Jag köpte nyligen den här, funkar perfekt. Är vinklad bakåt och har en liten kardborreklämma så man kan fästa sladden i vanliga huvudfästet.

EDIT: Men den är "bara" fyra meter, så tänker du använda den rörligt kanske Molotovs förslag ovan är bättre.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag köpte denna när den kostade 75kr.

https://www.amazon.se/L%C3%A4nkkabel-dethinton-data%C3%B6verf...

Jag har även den officiella. Den från Amazon är helt ok och man behöver inte Usb-c på datorn för att använda den.
Den officiella är lättare och smidigare.

Tackar - men det behövde du väl inte med de andra iheller? Det är ju bara till OQ2 det behövs ett usb-c
Men detta var bra pris. Tack!

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag köpte nyligen den här, funkar perfekt. Är vinklad bakåt och har en liten kardborreklämma så man kan fästa sladden i vanliga huvudfästet.

Tackar tackar!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Skrivet av FAMILJEGUFF:

Jag kör sladdlöst via wifi. Funkar hur bra som helst!

Kräver dock router med wifi 6, och Virtual Desktop (250:-)

Nja. Jag håller på och testar nu, det funkar faktiskt fint med Comhems sunk-router (som verkligen inte har wifi 6). Ska även testa med en wifi 6-kompatibel router. Och Virtual Desktop kostar 200 kr 20 dollar (165 kr).


signatur
Medlem
Skrivet av FAMILJEGUFF:

Jag kör sladdlöst via wifi. Funkar hur bra som helst!

Kräver dock router med wifi 6, och Virtual Desktop (250:-)

Wifi 5 räcker och Virtual Desktop kostar snarare 165kr på ordinarie

Redaktör
Skrivet av Checker:

120hz kör även PSVR med.

Ah, just ja! Men visst var det väl så att PSVR kör nåt "fusk" för att nå 120, typ varannan bildruta räknas ut av mjukvaran?


signatur
12
Skriv svar