Perseverance-rovern på Mars

Medlem
Perseverance-rovern på Mars

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Uppdatering 2021-02-18 21:57

Perseverance har landat på Mars.
Allting fungerade som planerat.
Rovern har hört av sig och mår bra.
Första bilderna har skickats till jorden.
Rovern vet exakt var den landat med hjälp av bildigenkänning och kartor den har med sig.
Landningsplatsen är perfekt. Ett säkert område i Jezero-kratern.
Bilder och video från landningen (Sapiens inlägg)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

På torsdag den 18 februari landar NASA:s Perseverance-rover på Mars. Landningen äger rum kl 21:55 svensk tid om allt går som planerat.

Live-streamen kan ses här.

Efter att ha färdats i 6,5 månader så är det tänkt att den två meter långa rovern på drygt ett ton ska landa på Mars på liknande sätt som Curiosity gjorde 2012.

Hela landningen tar sju minuter och kallas för "seven minutes of hell". Den kommer att sändas live från rovern men på grund av aktuella avståndet mellan jorden och Mars så dröjer det ca 11 minuter innan bilderna når jorden. När vi ser sändningen så har rovern alltså redan landat (eller kraschat?) för flera minuter sedan.

Animering som visar hur landningen kommer att gå till:

Rovern kommer att landa i Jezero-kratern som är 50 km i diameter:

Video om Jezero-kratern:

Perseverance kommer bland annat att leta efter spår av liv på Mars. Till sin hjälp har den drönaren Ingenuity som ska flyga runt och hjälpa till med det. Det är första gången en helikopter kommer att flyga i en atmosfär på en annan planet:

Det är bara att plocka fram popcorn och spana in showen för det lär blir spännande.

Mer om Perseverance

Frilansare

Spännande! Ska lätt kolla.

Inaktiv

Det måste ses.
Övrig fråga: Finns det något bra spel om månlandningar etc?
Minns att jag provade Take on Mars för evigheter sen, men det kändes inte så.. bra.

Medlem

Ååh, jag hade helt glömt bort att det är ikväll! Tack för påminnelsen!

Skrivet av anon_79617:

Övrig fråga: Finns det något bra spel om månlandningar etc?

Kerbal Space Program är nog i egen klass det bästa och mest realistiska spelet för månlandningar etc.
Det har dock en viss inlärningströskel för att lära sig göra annat än de mest triviala saker. Det är trots allt riktig raketvetenskap spelet baserar sig på, inklusive en hel del jargong och terminologi.
Antingen får man offra några timmar att plugga tutorials på ex. youtube om man så är lagt. Men för mig var det otroligt kul att lära sig den hårda vägen genom att testa runt och misslyckas framåt på underhållande men katastrofala sätt! Och bara kolla upp saker när man satt fast.

Medlem

Älskar dessa coola robotbilar och allt dom gör. Mest av allt älskar jag känslan av att titta på bilderna och inse att dom är från en från en annan planet


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Älskar dessa coola robotbilar och allt dom gör. Mest av allt älskar jag känslan av att titta på bilderna och inse att dom är från en från en annan planet

Jag håller med, det är fantastiskt med alla bilderna. Jag blir alltid "mindblown" när jag tänker på vad som krävdes för att jag ska kunna sitta hemma och titta på bilder som är tagna på en annan planet.

Jag kan rekommendera 3D-brillor med röd/blå glas (anaglyfisk 3D, det går att beställa på nätet och är rätt billiga), då kan man titta på 3D-bilderna som finns i NASA:s bildarkiv. Till exempel den här bilden på Mars som Curiosity-rovern tog i juli 2015:

Ovanstående är en del av en panoramabild. Här finns kompletta bilden.

Medlem

En live-stream med försnack inspelad igår finns här. Ingenjörer, mm, på NASA pratar om tekniken, hur de tar emot data från rovern, hur de vet vad rovern håller på med i varje ögonblick, vilka instrument rovern använder sig av vid landningen, osv.

Medlem

Kom igen nu, alla tummar hålls!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kom igen nu, alla tummar hålls!

Ja, nu åker vi! Jag menar landar.

Skribent

Har de landat än?

Medlem

Fint. Tack för tipset!


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Shadee:

Har de landat än?

16 minuter till landning. So far so good.

Medlem

Cruise Stage Seperation

Medlem
Medlem
Medlem

Touchdown confirmed!

Medlem

🥰🥰🥰🥳🥳🥳🥳🥳🥰🥰🥰🥰


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Häftigt! Landat och klart. Första bilderna ute.

Sjukt bra jobbat av alla inblandade. Undrar hur många timmar som ligger bakom det här.

Medlem

Yohoo!

Rubriken och första inlägget uppdaterat.

Medlem

Skönt att se att det inte bara är jag som blir rentav rörd när jag ser sånt här (satt som klistrad med JPL-streamen på ena skärmen och NASAs på andra) - oavsett om det är boosters på en Falcon Heavy som landar bredvid varandra eller en rover som landar på Mars... Fy FAN vad vackert det är med innovation och utforskning!

"Tango Delta........ nominal."


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Medlem

Härligt! Sjukt bra jobbat!

Största bästa rovern med helikopter-följeslagare! Det ska bli spännande att höra vad de hittar nu!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Härligt! Sjukt bra jobbat!

Största bästa rovern med helikopter-följeslagare! Det ska bli spännande att höra vad de hittar nu!

Verkligen!

Det ska även bli kul att se nya högupplösta bilder på Mars. Rovern har flera bra kameror ombord.

Den filmade dessutom hela landningen med ljud och allt (den har en mikrofon med sig) så förhoppningsvis får vi se både ljud och bild på nedstigning och touchdown inom några dagar.

Medlem

Exakt här i Jezero-kratern har Perseverance landat:

(klicka på bilderna för större bild)

Karta som visar hur säkert det är att landa på olika ställen (blått är bäst, rött är sämst):

Bild tagen från en sond som visar rovern med fallskärm. Den lilla ringen en bit ned på bilden visar den planerade landningsplatsen. Rovern lyckades inte pricka den utan valde att landa en bit norrut istället:

Rovern på väg att landa, bild tagen från Skycrane:

Första färgbilden:

En till bild:

Det finns många ställen runt omkring där det hade varit katastrof att landa så det är tydligt att navigeringsprogrammet gjorde ett kanonjobb. Det är bara 1,2 graders lutning där den står just nu men bara en bit ifrån finns det klippor och små berg.

Rovern kommer nu att ta det lugnt medan rover-teamet på NASA analyserar omgivningen och väderförhållanden, kalibrerar instrument i rovern, uppgraderar programmen, osv. Ett par sonder som ligger i omloppsbana runt Mars sedan tidigare kommer även att ge teamet ytterligare information när de färdas över kratern.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Exakt här i Jezero-kratern har Perseverance landat:

(klicka på bilderna för större bild)

https://i.imgur.com/fJTAQ7a.png

Karta som visar hur säkert det är att landa på olika ställen (blått är bäst, rött är sämst):

https://i.imgur.com/QsIWQ4l.png

Bild tagen från en sond som visar rovern med fallskärm. Den lilla ringen en bit ned på bilden visar den planerade landningsplatsen. Rovern lyckades inte pricka den utan valde att landa en bit norrut istället:

https://i.imgur.com/EDiHKXu.png

Rovern på väg att landa, bild tagen från Skycrane:

https://i.imgur.com/Me2N2zJ.png

Första färgbilden:

https://i.imgur.com/qp4n9tO.png

En till bild:

https://i.imgur.com/hZJ3zzI.png

Det finns många ställen runt omkring där det hade varit katastrof att landa så det är tydligt att navigeringsprogrammet gjorde ett kanonjobb. Det är bara 1,2 graders lutning där den står just nu men bara en bit ifrån finns det klippor och små berg.

Rovern kommer nu att ta det lugnt medan rover-teamet på NASA analyserar omgivningen och väderförhållanden, kalibrerar instrument i rovern, uppgraderar programmen, osv. Ett par sonder som ligger i omloppsbana runt Mars sedan tidigare kommer även att ge teamet ytterligare information när de färdas över kratern.

Samma bilder fast lite mer högupplösta...

https://images.nasa.gov/

Bara jag som tycker bilden med rover-hjulet ser ut att ha stenar med hål i som liknar fossil av korallrev eller svamp? Men är väl troligtvis bara vulkaniska stenar eller liknande.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Samma bilder fast lite mer högupplösta...

Tack! Jag tog mina bilder direkt från streamen men de högupplösta är ju mycket bättre.

Underbart. Vilken framgång.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bara jag som tycker bilden med rover-hjulet ser ut att ha stenar med hål i som liknar fossil av korallrev eller svamp? Men är väl troligtvis bara vulkaniska stenar eller liknande.

Samtidigt så är det väl inte helt omöjligt att se tecken på åtminstone rester av en mer tät atmosfär (som möjliggör saker som vatten i flytande form, baserat på en sannolik yttemperatur med det avståndet från solen) - fantastiskt att sitta och kika på högupplösta bilder och se spår av vad som är väldigt likt storskalig erosion här på jorden. ("Klippor", flodfåror o.s.v - enorma, skarpa, höjdskillnader i former som inte enkelt kan förklaras med jordbävningar (marsbävningar?), meteoritnedslag eller vulkaniska utbrott.)

Saker jag bara kunde drömma om när jag var en knatte för 25 år sedan och var fascinerad av vårt solsystem, då var mars en röd, död och ganska trist planet. Att säga att det skulle finnas spår av vatten eller någon form av liv där, även historiskt... det låg ganska långt bort då.

Sen är det lätt att drömma och projicera förhoppningar (fundersam till om sådana rester skulle ligga någorlunda ytligt, har för dålig koll på sandstormars verkan över tid på mars) men det är i alla fall tillräckligt fascinerande för att studera närmare!

(Bild från Curiosity, tagen 2016.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Helikoptern Ingenuity som fortfarande sitter på undersidan av Perseverance har hört av sig och meddelat att allt är OK. Den kommer att sitta fast i rovern i 30 till 60 dagar, sedan ska den koppla loss sig själv så att den står stabilt på marken. Rovern åker därefter iväg och ställer sig 100 meter bort, sedan ska Ingenuity lyfta för första gången.

Ingenuity kopplar loss sig själv (två av benen är fortfarande uppfällda, de fälls också ut sen):

Jag är väldigt fascinerad av den lilla helikoptern, designad för att kunna flyga på Mars där atmosfärtrycket är mindre än 1 % av lufttrycket på jorden. Det är som att försöka flyga en helikopter på 30 kilometers höjd på jorden, vilket är helt omöjligt för en vanlig helikopter. Ingenuity ska klara av det tack vare att den bara väger 1,8 kg och med rotorblad som jobbar i 2400 rpm. Det är fem gånger snabbare rotorblad än vad helikoptrar på jorden har.

Ingenuity har ett batteri som ger 90 sekunders flygtid åt gången, sedan måste batteriet laddas i en hel dag med solpanelerna som sitter på toppen. Det blir inte särskilt långa flygningar men det är å andra sidan inte meningen heller, helikoptern är bara ett experiment för att se om det går att flyga på Mars i praktiken. Det ska hur som helst blir väldigt intressant att se den flyga.

Medlem

Ny live sändning kl 20:00

See Mars Like Never Before! NASA's Perseverance Rover Sends New Video and Images of the Red Planet

https://www.youtube.com/watch?v=gYQwuYZbA6o
NASA’s Perseverance Mars Rover safely touched down on the Red Planet on Feb. 18. So what will the robotic scientist "see" on her descent and what will she do next? Join mission experts for update about the rover – the biggest, heaviest, cleanest, and most sophisticated six-wheeled robot ever launched into space – including imagery it captured and its mission to explore Mars.

EDIT:
NASA’s Mars Perseverance Rover Provides Front-Row Seat to Landing, First Audio Recording of Red Planet
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-mars-perseverance-r...

12
Skriv svar