Acer Nitro 5 17,3 – En inbiten konsolspelare tar sig an en gaminglaptop

Robot
Acer Nitro 5 17,3 – En inbiten konsolspelare tar sig an en gaminglaptop

Testpiloten "NuZ" utvärderar Acer Nitro 5 17,3. Kan en laptop imponera på en inbiten konsolspelare?

#Acer, #testpilot


Medlem

Trodde man fick ett vettigt grafikkort i en spel laptop för 10500kr. Köpte själv en för 11990kr med 120hz ips skärm i december 2019 och den hade ett RTX 2060 som är mycket bättre. Det är en asus tuf någonting.

Medlem

Nvidia Geforce GTX 1650 4 GB och 8gb minne i en laptop 19/2-2021 för 11000:- ????????


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Brukar undvika Acer-produkter eftersom kvalitén saknas helt. Visste från början att den här bärbara inte skulle vara bra för gaming.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Trodde man fick ett vettigt grafikkort i en spel laptop för 10500kr. Köpte själv en för 11990kr med 120hz ips skärm i december 2019 och den hade ett RTX 2060 som är mycket bättre. Det är en asus tuf någonting.

Man betalar ju för själva bärbara också

Skrivet av cybo:

Nvidia Geforce GTX 1650 4 GB och 8gb minne i en laptop 19/2-2021 för 11000:- ????????

Haha ja det är en tanke man hade under tiden man provade den

Skrivet av Kleptoman:

Brukar undvika Acer-produkter eftersom kvalitén saknas helt. Visste från början att den här bärbara inte skulle vara bra för gaming.

Tycker kvaliteten var bra och den är snygg. Dock priset för vad det är, är en annan fråga


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

De rear ut en 15.6" i7-9750H-processor GeForce RTX 2060-grafik version nu på elgiganten för 9990kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/182649...

Typ nästan 2x prestandan för lägre pris, dock mindre skärm då.

Gaming laptops är sällan prisvärda, det man betalar för är mobiliteten.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

De rear ut en 15.6" i7-9750H-processor GeForce RTX 2060-grafik version nu på elgiganten för 9990kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/182649...

Typ nästan 2x prestandan för lägre pris, dock mindre skärm då.

Gaming laptops är sällan prisvärda, det man betalar för är mobiliteten.

Precis Men lyser det tangentbordet?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

Kom på att jag måste byta ut den där bilden jag använder i testpilot rutan. Ser så trött ut, inte sovit på 2 dygn på bilden. Tog den under någon FVÖ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Man betalar ju för själva bärbara också

Ja det är alltså en bärbar dator jag köpte.
Ryzen 7 något cpu. 16GB ram. 512 nvme ssd. 120hz ips skärm. RTX 2060 gpu. Inköpt på webhallen för vad jag minns 11990kr december 2019.
Rgb tangentbord också för den delen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Ja det är alltså en bärbar dator jag köpte.
Ryzen 7 något cpu. 16GB ram. 512 nvme ssd. 120hz ips skärm. RTX 2060 gpu. Inköpt på webhallen för vad jag minns 11990kr december 2019.
Rgb tangentbord också för den delen.

Ja precis det jag mena, Jag var ”sarkastisk” om priset på den jag testade. Men den du hitta var faktiskt väldigt väldigt bra pris på dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det är alltså en bärbar dator jag köpte.
Ryzen 7 något cpu. 16GB ram. 512 nvme ssd. 120hz ips skärm. RTX 2060 gpu. Inköpt på webhallen för vad jag minns 11990kr december 2019.
Rgb tangentbord också för den delen.

December 2019 då det faktiskt fanns grafikkort till hands lite skillnad idag då det är väldig brist på både 5xxx ryzen cpuer samt GPUs från både lag grönt och rött. Sååååå är väl lite av en tillgång och efterfrågan grej att den kostar vad den kostar skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av Sinnace:

December 2019 då det faktiskt fanns grafikkort till hands lite skillnad idag då det är väldig brist på både 5xxx ryzen cpuer samt GPUs från både lag grönt och rött. Sååååå är väl lite av en tillgång och efterfrågan grej att den kostar vad den kostar skulle jag tro.

Du kan ju köpa datorn som länkat tidigare med 2060 för under 10 000kr på elgiganten över 25 st kvar i lager.

Såg nu att artikeln sponsras av Acer antagligen därför rubriken påstår att priset är vettigt.

Medlem

Undrar om gaminglaptops någonsin kommer att komma ikapp så att det inte känns som ett fruktansvärt nerköp/dåligt värde om man jämför med en stationär dator (om vi låtsas att man inte har något behov av bärbarheten). Det är jämförelsevis så sjuka priser man får betala för jämförelsevis så knapphändig prestanda.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Undrar om gaminglaptops någonsin kommer att komma ikapp så att det inte känns som ett fruktansvärt nerköp/dåligt värde om man jämför med en stationär dator (om vi låtsas att man inte har något behov av bärbarheten). Det är jämförelsevis så sjuka priser man får betala för jämförelsevis så knapphändig prestanda.

Ett tag var det på väg att bli mycket bättre. Med Geforce 1000-serien var skillnaden i prestanda mellan stationära och mobila grafikkort relativt liten. Sedan ökade skillnaden igen med RTX-korten, troligtvis pga de blev avsevärt mer strömtörstiga, vilket är betydligt svårare att hantera i laptops utan markanta prestandaförluster.

Kan förhoppningsvis ändras framöver med nyare tillverkningsteknik, mindre kretsyta förbättrad arkitektur mm.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Du kan ju köpa datorn som länkat tidigare med 2060 för under 10 000kr på elgiganten över 25 st kvar i lager.

Såg nu att artikeln sponsras av Acer antagligen därför rubriken påstår att priset är vettigt.

Testpiloten tyckte själv att priset var vettigt, därav texten


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Du kan ju köpa datorn som länkat tidigare med 2060 för under 10 000kr på elgiganten över 25 st kvar i lager.

Såg nu att artikeln sponsras av Acer antagligen därför rubriken påstår att priset är vettigt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Testpiloten tyckte själv att priset var vettigt, därav texten

Precis. Visst finns det undantagsfall med billigare datorer. Men min uppfattning är att gaming laptops är dyrare än så i regel.

Ja Acer har sponsrat artikeln men de har inget inflytande över innehållet alls. Det ända ingångsvärden jag fick som testpilot från Acer var att datorn och klisterlappar bör synas på korten. Alltså bör. Jag kunde ha fotat en annan dator om jag ville men hur hade det sett ut i min frilansportfölj?

Vad jag skrev eller min uppfattning om datorn är helt min egen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Testpiloten tyckte själv att priset var vettigt, därav texten

Skrivet av NuZ:

Precis. Visst finns det undantagsfall med billigare datorer. Men min uppfattning är att gaming laptops är dyrare än så i regel.

Ja Acer har sponsrat artikeln men de har inget inflytande över innehållet alls. Det ända ingångsvärden jag fick som testpilot från Acer var att datorn och klisterlappar bör synas på korten. Alltså bör. Jag kunde ha fotat en annan dator om jag ville men hur hade det sett ut i min frilansportfölj?

Vad jag skrev eller min uppfattning om datorn är helt min egen

Blir ju ändå tokigt när man kan köpa laptops med 1650 för 7 till 8000kr. Bör ju vara prestandan i spel som avgör om priset är vettigt när ni testar en laptop för spel på FZ.
Sponsrade test ser jag alltid som något negativt går inte lita på.
Edit fixade lite konstigheter (skrev slarvigt från telefon)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lilagröt:

Blir ju ändå tokigt när man kan köpa laptops med 1650 för 7 till 8000kr. Bör ju vara prestandan i spel som avgör om priset är.
Vettigt när ni testar en en laptop för spel på FZ.
Sponsrade test ser jag alltid som något negativt går inte lita på.

Har man redan en negativ syn på det är det givetvis inte så mycket man kan göra. Du kan dock läsa här hur testpiloter fungerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot

Jo visst hittar man billigare. Denna är en Intel version av Nitro också, den du länka AMD och nyare version. Hoppas du gillade recensionen iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jo visst hittar man billigare. Denna är en Intel version av Nitro också, den du länka AMD och nyare version. Hoppas du gillade recensionen iaf

Väldigt bra recension!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dreijer:

Väldigt bra recension!

Haha tack


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

1
Skriv svar