100 filmer du måste se: The Man from Earth (3)

100 filmer du måste se: The Man from Earth (3)

År: 2007
Regi: Richard Schenkman
Skådespelare: David Lee Smith, Tony Todd, John Billingsley, William Katt, m.fl.
IMDB: Mer info om filmen

Sedan jag såg den här filmen första gången någon gång kring år 2009, har jag rekommenderat den till alla som har kommit min väg. Jag ska försöka förklara varför.

Filmen börjar med att universitetsläraren John Oldman håller på och packar ihop sina saker och ska flytta till en annan, för oss okänd ort. Hans kollegor och vänner dyker upp oannonserat och undrar varför det brådskar så. "Har du fått jobb på Stanford?", undrar en vän, och John svarar ganska svävande: "I wish ..." Vännerna tittar på honom med viss förundran, man märker att han har gjort ett avtryck i deras liv och de är sorgsna att han ska flytta, men de vill ju så gärna veta varför. De har med sig mat och dricka och tänker i varje fall inte låta honom försvinna ut ur deras liv utan en trevlig liten fest.

Inom ett par minuter börjar frågorna komma och John försöker förklara så gott han kan att han behöver röra på sig, och att han då och då behöver få nya intryck, helt enkelt börja om. Men är det verkligen sanningen?

Detta är det tillsynes ganska lugna introt till en av världens bästa filmer. Den utspelar sig helt och hållet i ett litet hus med människor som sitter och pratar. Eftersom Oldmans vänner är lärare blir de mer och mer intresserade av vad som finns mellan raderna, och vi som tittare blir helt uppslukade och måste se filmen till slutet.

Jag kan tyvärr inte avslöja mer av handlingen och vill gärna be er som har sett den inte avslöja något. För egen del var det en oförglömlig upplevelse och jag brukar se om den vartannat år.

Det har kommit två filmer till efter denna, men dessa har jag inte sett än. Jag tror de har svårt att toppa budskapet i denna film.

Filmen går att se i sin helhet på YouTube:

#walter_iego #blogg #100_filmer

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

Medlem

En av mina favoritfilmer.

Medlem

Glömde bort denna pärla, tack för påminnelsen

Farornas Konung

En film som är ett måste är The Defender. Regiserad av legenden Dolph Lundgren som även inehaver huvudrollen som Lance Rockford

Som president ser vi här Jerry Springer i en oförglömlig roll, mycket mäktigt.

Skådespeleriet är inte annat än superbt, vilket man kan förstå med tanke på roll besättningen. Jerry levererar en president i klass med Morgan Freeman, Dolph i rollen som Lance är som alltid sevärd.

Vi behöver en comeback.. NU!

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

En film som är ett måste är The Defender. Regiserad av legenden Dolph Lundgren som även inehaver huvudrollen som Lance Rockford

Som president ser vi här Jerry Springer i en oförglömlig roll, mycket mäktigt.

Skådespeleriet är inte annat än superbt, vilket man kan förstå med tanke på roll besättningen. Jerry levererar en president i klass med Morgan Freeman, Dolph i rollen som Lance är som alltid sevärd.

Vi behöver en comeback.. NU!

Låter högst sevärd! Hur många smockor per minut delas ut i den filmen?

Man from earth är en bra rulle det med.

Medlem

En av dom bästa filmerna jag sett i mitt liv!

"Life's true gift is the capacity to enjoy enjoyment"

Medlem

Tack för filmtipset! En trevlig lite gullig film. Rätt kassa skådisar men ändå kreativ och kul idé. Du skrev att du har svårt att tro att re-makesen borde ha svårt att toppa budskapet i denna film. Vad är budskapet? Att det är svårt för människor att bryta sig loss ur invanda föreställningar? Att man hellre lever i livslögn? Och ifall man tvingas se sanningen i vitögat så kanske man dör på köpet?

Medlem

Jättebra film, en av favoriterna.

Men håll dig borta från uppföljaren. Den är... riktigt dålig.

Skrivet av Cedmoy:

Tack för filmtipset! En trevlig lite gullig film. Rätt kassa skådisar men ändå kreativ och kul idé. Du skrev att du har svårt att tro att re-makesen borde ha svårt att toppa budskapet i denna film. Vad är budskapet? Att det är svårt för människor att bryta sig loss ur invanda föreställningar? Att man hellre lever i livslögn? Och ifall man tvingas se sanningen i vitögat så kanske man dör på köpet?

Jag tror du svarade själv på den frågan där, MEN, jag vill undvika att diskutera filmen här för att inte förstöra den för någon. Kul att du såg den.

Skrivet av snabbfakta:

Jättebra film, en av favoriterna.

Men håll dig borta från uppföljaren. Den är... riktigt dålig.

Jag har hört samma sak från andra, så jag litar på er. Manusförfattaren till den första filmen skrev också ett Star Trek-avsnitt med liknande tema. De nya författarna är definitivt inte från den tiden.

1
Skriv svar