100 filmer du måste se: Police Story (3)

100 filmer du måste se: Police Story (3)

År: 1985
Regi: Jackie Chan
Skådespelare: Jackie Chan, Maggie Cheung, Brigitte Lin, m.fl.
IMDB: Mer info om filmen

Jag växte upp under det glada 1980-talet och älskade allt vad film hette. Under detta decennium slukade jag all film jag kom över, och inte helt överraskande var jag speciellt förtjust i sci-fi-film, actionfilmer och s.k. "karatefilmer". Den förstnämnda kategorin spottade ur sig filmer från världens alla hörn, och om det började med James Bond för mig, blev det senare tyngre saker, med skådespelare som knappt kunde sälja en flaska vatten i öknen om det så skulle ha räddat deras liv.

Dessa slags filmer kom i ett par olika kategorier, exempelvis den ensamme hjälten som tar sig an en hel armé eller stora klickar av fienden och skadar inte ett minsta hår på kroppen (Sylvester Stallone i Rambo, eller Arnold Schwarzenegger i Commando), eller buddy-copfilmer där en bra polis blir ihopbuntad med en sämre polis och de måste tillsammans överkomma sin avsky för varandra (eller ibland bro-love), för att fullfölja sitt uppdrag (Mel Gibson och Danny Glover i Leathal Weapon, Eddie Murphy och Nick Nolte i 48 Hrs).

Den vanligaste kategorin var ju den ensamme snuten / soldaten / överlevaren i en postapokalyptisk värld som på något sätt måste kämpa för att överleva i en döende värld / korrupt samhälle. Jag vet inte hur många sådana filmer som gjordes under dessa tio år, men det var säkert flera hundra. De som stack ut speciellt var filmer från regissörer som James Cameron eller Ridley Scott, men det fanns mycket annat också som var bra. Det som var ganska uppenbart för den 15-årige cineasten jag var, att kvaliten gick upp och ned otroligt mycket mellan dessa filmer. Det handlade inte enbart om budgeten, utan filmens själ, skådespelarnas driv och vad de försökte att åstadkomma. Det var just detta som blev en uppenbarelse när jag upptäckte Jackie Chan.

Som barn hade jag älskat Charlie Chaplin och Buster Keaton, och det var ganska uppenbart för mig när jag såg Chan i lågbudgetfilmen "Battle Creek Brawl" från 1980, att han delade min kärlek. Den filmen tände gnistan, och jag tror det var runt 1986 som jag riktigt började älska vad Chan försökte göra med sina filmer. Han var visserligen inte emot våld, men han försökte undvika att göra råa och blodiga filmer bara för den sakens skull.

"Police Story" från år 1985 fick mitt blod att pumpa rejält, och vad man måste tänka på vad det gäller denna film är att den inte försöker att tävla med de amerikanska förlagorna, utan utklassa dem helt och hållet. Jackie Chan hade försökt att slå sig in på den amerikanska marknaden tidigare, men hade blivit besviken varje gång eftersom han inte hade den kreativa frihet han behövde. Han hade dessutom väldigt svårt för det engelska språket och ansåg sig själv inte vara speciellt snygg. Eftersom han började sin bana som skådespelare redan som barn (vid 5-års ålder), hade han ett bra öga för dramaturgi och självfallet action eftersom han var en otroligt duktig akrobat (tacka åren i Peking Opera School för det). Tillsammans med vännerna Sammo Hung och Yuen Biao testade han i filmen "Project A" från år 1983 mycket av det som skulle bli hans och de gamla skolkompisarnas kännetecken; egna stunts i halsbrytande fart och ett nytänk som gjorde Hollywood grönt i ansiktet. I Police Story får man så mycket av den varan att man kan tro att det kan vara svårt att hänga med, men så är inte fallet. Varje fight är välkoreograferad och klippt på ett sådant sätt att du aldrig blir vilse i det som händer, till skillnad från amerikanska filmer.

Se ett bra klipp från den numera nedlagda kanalen "Every frame a Painting" som berättar om detta i detalj:

Det finns även en bra anledning till varför man ibland kallar denna film för "Glass Story". När du ser de sista 30 minuterna av filmen kommer du förstå varför.

Det är sant att storyn i filmen inte är speciellt intressant. Brottslingen Chu Tao är en nagel i ögat på hongkong-polisen, och Kevin Chan (Jackie Chan) får i uppdrag att hitta bevis så att de kan få honom bakom galler; efter många turer sker detta, men på bekostnad av polisens anseende. Kevin blir inte degraderad men får nu istället syssla med "barnpassning" och ska agera som en sorts skyddsvakt åt Chu Taos sekreterare Selina Fong som ska vittna mot sin före detta chef. Filmen rullar på sedan i snabbt takt och vi förstår att hela filmen handlar om hämnd.

Dialogerna är inte speciellt bra, men skådespelarna har fin kemi; och det finns även en viss charm i de dubbade rösterna. Actionscenerna och stuntsen är den stora behållningen, och de är väldigt många och för egen del oförglömliga. Jackie Chan anser att Police Story är hans bästa film, och jag måste hålla med. Han var så hungrig under denna tid, så full av vitalitet och man ser det i hans ögon att han verkligen brinner för sitt hantverk. Jag har sett den ungefär femtio gånger, och tycker den är lika bra idag.

Se den och förundras vad man lyckades åstadkomma för över trettiofem år sedan.

Trailer:

Bonusklipp - Jackie sjunger ledmotivet till filmen:

#walter_iego #blogg

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gillar filmen, har den på blu-ray.

Skrivet av Kazutoyo:

Gillar filmen, har den på blu-ray.

Har du någon annan Chan-favorit?

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Älskar alla Jackies tidiga filmer, police story-serien, who am i, drunken master osv. finns så sjukt många filmer av jackie jag blir alldeles varm inombords av att se.

1
Skriv svar