Hur kan folk köpa detta spel?

Medlem
Hur kan folk köpa detta spel?

Undrar vad medlemmarna på FZ är helt oförstående mot.

Som exempel kan jag inte förstå hur man kan köpa nytt Fifa, COD etc varje år. Jag begriper det bara inte. Hade det inte varit bättre att släppa det vartannat år och få ett spel med mer nytt innehåll? Då kanske till och med jag hade köpt ett Fifa då och då. Förstår självfallet att marknaden finns då dessa spelserier säljer som smör men för mig är det ett mysterium.

Eller hur kan Fortnite vara så stort? Bestämde mig för att testa det och såg inte alls charmen, vad är poängen? Hjälp mig att förstå!

Annars så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur folk kan köpa erotiska spel. Jättekul för alla som får ut något av det men jag känner mig nästan pryd när jag ser ett. Och jag är inte ett dugg pryd i vanliga fall!

Kanske jag som börjar bli gammal och grinig men vissa saker förstår jag bara inte.

Jag inser att denna diskussionen kan leda till frustration, därför ber jag om en mogen diskussion utan att döma andra. Vi ska skratta åt varandras/egna oförmåga att förstå helt enkelt.

Medlem

När jag blev intresserad av sporten baseboll så fick jag många frågor av den här sorten. "Hur kan du gilla baseboll som är så långtråkigt?", "är det inte bara ett gäng tjockisar som spelar amerikansk brännboll?" osv. Där och då insåg jag för första gången hur olika man kan tycka och fick lättare själv att förstå och acceptera andras intressen. Något jag tycker är urbota dumt eller tråkigt kan mycket väl vara någon annans stora passion i livet, så jag är väldigt försiktig numera att påstå saker som någon slags "sanning" även om den råkar vara det för mig.

Amiga FTW

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Min största gnällgrej (?) är nog spelserier som exploderar i popularitet med en uppföljare som medvetet (eller omedvetet) gör sig mer tillgänglig eller skiftar fokus ett par kritiska millimeter för att träffa en större marknad. (Stämmer inte helt, men på ett ungefär.) Titlar jag tänker på spontant är väl följande fyra:

Call of Duty: Modern Warfare 2
TES: Skyrim
Mass Effect 2
Grand Theft Auto V

Förträffligt bra spel, men jag kan (pinsamt nog) bli lite grinig över deras extrema popularitet kontra tidigare spel i serien. Such is life, live and let live und so weiter.

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem
Skrivet av Anwest:

När jag blev intresserad av sporten baseboll så fick jag många frågor av den här sorten. "Hur kan du gilla baseboll som är så långtråkigt?", "är det inte bara ett gäng tjockisar som spelar amerikansk brännboll?" osv. Där och då insåg jag för första gången hur olika man kan tycka och fick lättare själv att förstå och acceptera andras intressen. Något jag tycker är urbota dumt eller tråkigt kan mycket väl vara någon annans stora passion i livet, så jag är väldigt försiktig numera att påstå saker som någon slags "sanning" även om den råkar vara det för mig.

Håller med dig till fullo. Därför jag var noga med att det ska vara en mogen diskussion med glimten i ögat.

Menar jag personligen är jaguarentusiast, första veckan varje sommar som jag kör jaguar till jobb så är gubbskämten standard. Självklart med kärlek och jag tycker det är rätt kul men vi alla har nog ändå våra egenheter som andra har svårt att relatera till.

Som ditt exempel med baseboll, såg en match mellan Phillies och Astros i Philadelphia en gång. Och första 3 timmarna var dötråkiga, sista timmen var helt okej när det började hända saker men vi svenskar satt mest och drack öl. Vi förstod inte alls hur det kan vara nationalsport för 300+ miljoner medborgare, men ett minne för livet var det och stämningen var underbar och inkluderande då alla amerikaner skulle förklara för oss etc.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Samma typ av frågor haglade över mig när jag under en period var riktigt intresserad av NASCAR

Men samma personer är inte allt för sällan väldigt intresserade av fotboll eller längdskidåkning, två av de långtråkigaste och händelsefattigaste sporter som finns

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Stör mig förbenat på en del som inte ser vad spelandet kan ge. Har en kollega som kör FIFA, bara FIFA, inget annat, år in och år ut. Han har fått tag i en PS5, skaffat ny OLED....men tittar inte ens åt ett annat spel.

Sedan är jag en sådan person som inte förstår vad sport gör i en nyhetssändning. Kan man spola förbi till vädret😂

Megadelux

Förmodligen för att dom gillar dom slags spelen. Tex Fifa kan man ju förstå om man vill ha årets laguppställning osv. Men jag tycker ändå att detta är ett dumt inlägg. Det kommer spåra då alla inte kan hålla en vuxen ton.

Medlem
Skrivet av gh0glund:

Min största gnällgrej (?) är nog spelserier som exploderar i popularitet med en uppföljare som medvetet (eller omedvetet) gör sig mer tillgänglig eller skiftar fokus ett par kritiska millimeter för att träffa en större marknad. (Stämmer inte helt, men på ett ungefär.) Titlar jag tänker på spontant är väl följande fyra:

Mass Effect 2
Grand Theft Auto V

Förträffligt bra spel, men jag kan (pinsamt nog) bli lite grinig över deras extrema popularitet kontra tidigare spel i serien. Such is life, live and let live und so weiter.

Håller med om de spel du nämner. Det känns verkligen som om man har dummat ned spelen. Nog för att t.ex. Mass Effect 2 är fantastiskt, men nog är originalet lite smartare.

Tycker detsamma gäller StarCraft 2. Singleplayer känns som skrivet för att accepteras av så många som möjligt senare än för att vara bra för någon.

För att besvara TS har jag aldrig förstått alla Pay to win-titlar som finns för mobilen. Vem spelar dem? För mig känns det obegripligt.

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Köpt två NHL-spel genom tiderna: NHL 1995 till sega megadrive och NHL 98 (det första NHL-spelet som använde API:n glide av 3dfx). Törs inte tänka på hur många timmar man brände av där....

Hur kan man inte älska det här spelet?

Varje gång EA sports skrattar dör en ängel.

Who are you if im not me?

Medlem
Skrivet av Daugeleven:

Håller med dig till fullo. Därför jag var noga med att det ska vara en mogen diskussion med glimten i ögat.

Menar jag personligen är jaguarentusiast, första veckan varje sommar som jag kör jaguar till jobb så är gubbskämten standard. Självklart med kärlek och jag tycker det är rätt kul men vi alla har nog ändå våra egenheter som andra har svårt att relatera till.

Som ditt exempel med baseboll, såg en match mellan Phillies och Astros i Philadelphia en gång. Och första 3 timmarna var dötråkiga, sista timmen var helt okej när det började hända saker men vi svenskar satt mest och drack öl. Vi förstod inte alls hur det kan vara nationalsport för 300+ miljoner medborgare, men ett minne för livet var det och stämningen var underbar och inkluderande då alla amerikaner skulle förklara för oss etc.

Ja precis Kul att du varit på en match! Inte varit i Philadelphia ännu men skulle vilja, avundsjuk

Skrivet av Soulless:

Samma typ av frågor haglade över mig när jag under en period var riktigt intresserad av NASCAR

Men samma personer är inte allt för sällan väldigt intresserade av fotboll eller längdskidåkning, två av de långtråkigaste och händelsefattigaste sporter som finns

Haha ja exakt. NASCAR kan man ju lätte beskylla för att man bara kör runt, runt och runt i 200 varv - men det är ju en konst!

Amiga FTW

Medlem
Skrivet av Anwest:

Ja precis Kul att du varit på en match! Inte varit i Philadelphia ännu men skulle vilja, avundsjuk

Haha ja exakt. NASCAR kan man ju lätte beskylla för att man bara kör runt, runt och runt i 200 varv - men det är ju en konst!

Absolut! Får du chansen att åka och se på plats så gör det. Nu kunde inte jag reglerna vilket inte gjorde sporten bättre men hade jag fått chansen att se en match till så hade jag tagit den.

Stämningen var grym, bara glada ansikten och väldigt familjärt och inkluderande som jag nämnde. Med tanke på att jag knappt hade vågat gå på en fotbollsmatch i Sverige idag så är det verkligen stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Precis! "Runt och runt utan att det händer nått!"

Men allt har sina nyanser om man är intresserad, även om det på ytan ser monotont och hjärndött ut. Nascar charmade mig när jag fick se ett däckbyte ske samtidigt som bromsarna fick släckas av brandsläckare XD
Jag var mest imponerad över hur primitiv sporten är, men ju mer jag såg och läste dess mer imponerad blev jag över hur mycket strategi det ligger i ett race och hur mycket förarfärdighet som faktiskt krävs för att föra fram dessa vrak till bilar i dessa hastigheter!

Men alla har sin smak och jag har full förståelse för att sporten verkar just hjärndöd och långtråkig för andra!

Btw, har också sett lite baseball men föredrar sammandrag då de hoppar över allt skrevkliande och spottande mellan slagen XD

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av gh0glund:

Mass Effect 2
Grand Theft Auto V

Witcher 3 när ingen spelar witcher 1 eller 2. Ettan är ju helt klart det bästa i serien.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Witcher 3 när ingen spelar witcher 1 eller 2. Ettan är ju helt klart det bästa i serien.

I'm like you, I have no name.

Medlem

Football Manager säljer väl som smör varje år. Är väl som att köpa samma gamla FIFA år ut och år in fast utan möjligheten att spela. Det och allt "rosa-nostalgiglasögon" pixel-art indieskräp som folk köper och lägger sin tid på.

FM-guru
Skrivet av Rakoon:

Ingen annan tycks hålla med dig (så till den grad att de tror du trollar), men du får en tumme av mig, för jag tycker likadant. Det är förvisso det mest opolerade av spelen, men även det mest välskrivna. Förbannat välskrivet, rentav, och manus är det jag värderar högst i denna typ av spel. Synd att inte ännu fler ger föregångarna en chans.

Skrivet av Daugeleven:

Annars så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur folk kan köpa erotiska spel. Jättekul för alla som får ut något av det men jag känner mig nästan pryd när jag ser ett. Och jag är inte ett dugg pryd i vanliga fall!

Larry Suit Lesiure är ju en spelklassiker av rang

Medlem

Uppenbara cash-grab spel som årliga cod, battlefield, asassins creed, watch dogs, need for speed etc. skulle jag aldrig ta i med tång ens.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Uppenbara cash-grab spel som årliga cod, battlefield, asassins creed, watch dogs, need for speed etc. skulle jag aldrig ta i med tång ens.

Är väl bara Cod i den listan som släpps årligen dock.

It's not a lake, it's an ocean

Det finns massor av spel jag inte förstår mig på, eller kanske snarare hypen och intresset runt dem. Minecraft, Fall Guys, Among Us, Rocket League med flera. Jag är en väldigt tråkig och traditionell gamer som klämmer action- och äventyrsspel som Tomb Raider, FPS som Halo och skräckisar som Resident Evil, racing som Forza Horizon samt en och annan plattformare och indiepärla.

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag köper NHL samt FIFA varje år, gjort sen 1999. Varför? Jag älskar sporterna, älskade (de senaste åren har varit tuffa) spelen verkligen och än idag finns det inget som slår en kväll med vänner, lite öl och FIFA eller NHL-turnering.

Kritiken du tar upp om release varje år är dock helt klart motiverad. Konami gjorde en riktigt fin grej med PES 2021 (vägrar använda mig av Efootball skiten) där man nu släppte en version till hälften av priset med uppdaterade matchtröjor/spelare etc och lite små tweaks till gameplay men i grunden är det samma spel som PES 2020. Älskar detta och hoppas någonstans att man fortsätter på samma bana även om jag tyvärr tror att man går tillbaka till det gamla vanliga i framtiden. EA är som vanligt värst dock, numera plockar man bort olika spellägen för att sedan några år senare återlansera dem som "nya". Horribelt är ordet och när man väl tittar tillbaka på tidigare titlar så förstår man hur jävla mycket EA och deras sportspel rasat genom åren. Exempelvis kan nämnas Madden 2004 som är ett otroligt mycket djupare spel än Madden 21....Så ska det inte vara.

Fortnite är väl ganska mycket en generationsfråga också? Jag är född 89 och varken jag eller någon av mina vänner har satt sin fot i Fortnite.

Erotiska spel? Why even? Jag minns Dan Dolme från back in the days men utöver det har jag nog inte spelat ett enda "erotiskt" spel även om jag blev lite störd i The Witcher när det helt plötsligt skulle liggas på en enhörning? Överlag nu när jag tänker på det så är jag ganska trött på all onödig nakenhet och sex i populärmedia överlag idag. Tänker framförallt på Game of Thrones och Vikings där det gick så långt att jag och sambon tillslut hoppade förbi sexscenerna. Skulle inte säga att jag är pryd på något sätt, men jag har så jävla svårt att se anledningen till allt kn*llande hela tiden? Det driver ju typ aldrig själva storyn framåt? Vill man se porr så är det ju ganska enkelt fixat idag...Obegripligt.

Medlem

Aldrig förstårt mig på charmen med varken Starwars, Mass Effect eller Halo.
Rymdspel och lasergevär har aldrig varit min kopp te.

Spelat 3-4 timmar Mass Effect, fastnade aldrig.
Sett kanske en halv starwarsfilm, fastnade aldrig.
Spelat halva första Halo till OG Xbox, fastnade aldrig.

Det är något med rymden och lasrar och ”laserljud” som får mig att tycka det är för barnsligt och ”töntigt”.

”PEW PEW PEW”

| PC | Xbox One | Switch |

Medlem

Nu spelar jag inte cod eller fifa (spela diverse sånna men inte på årlig basis) men kan ställa mig minst lika frågande till att man köper new super mario bros u. I princip samma spel som gjorts i 30år. Eller Mario kart. Då är det nästan mer skillnad på Cod och Battlefield mellan spelen.

Medlem

Vissa genre/spel som NHL/Fifa/Bilspel tycker jag det räcket med ett av per generation. Mja bilspel kanske något fler av då det kan bli mer variation på banor. En hockey rink och fotbollsplan ser likadan ut och grafiken är typ den samma över en generation.

Hörde något om att ett av de nya Fifa/Madden hade EA inte ens gjort ett "nytt" spel bara ändrar titeln på spelet och släppt som nytt spel...

Medlem

Samma eviga fråga.

Den ointresserade kan inte se skillnaden mellan Fifa 20 och 21, jag gör det inte heller. Mina vänner som spelar Fifa och köper varje spel är dock helt övertygade att de små ändringar gör att det känns nytt, skulle det kunna vara ett DLC eller en jättepatch, visst men man varför ge bort saker gratis?

Jag köper Football Manager varje år, sett för utomstående så är det samma spel, för mig är det helt ny upplevelse även om den påminner om den gamla.

Min gamle far förstår t.ex inte skillnaden i Playstaytion 3 och 4, båda spelar ju spel, spelen ser typ lika dana ut (obs de gör de inte).
Han är dessutom helt ointresserad av tv-spel och ser det som slöseri med tid (typ som många som inte spelar fifa cod ser på fifa o cod)

Medlem

Sen är det ju ofta att folk som spelar en viss typ av spel eller snarare väljer bort en viss typ av spel på något sätt tror att de är creddigare (det är ett ord!) än andra spelare, lite som filmsnobbar som fortfarande påstår att Citizen Kane är det bästa som någonsin gjorts.

Medlem

jag skulle lätt ha kunnat varit medlemmen som skrivit initierande inlägget hehe.
Bra tråd!

According To Chemistry Alcohol Is An Solution.

Medlem

När jag var yngre kunde jag debattera dessa frågor i all oändlighet med vilken person som helst om hur de kunde gilla något så vulgärt som hentaispel, jämförelsen från när CoD var bra tills när det blev dåligt och allt annat mellan himmel och jord. Jag var benhård i min uppfattning och inga argument kunde få mig att ändra mig från att säga att det visst finns bra CoD efter MW2. (exempelvis)

Snabbspola fram till nu.

En Youtubekanal som jag kollar på sa något som verkligen fick mig att fundera. "The best whisky is the whisky you like to drink, the way you like to drink it.

Går att applicera på i stort sett alla intresseområden.

Gillar du hentaispel? Kul för dig! Måste vara en guldålder nu!
Köper du ett nytt CoD varje år? Vad bra, då blir det ju aldrig tråkigt att spela samma spel hela tiden!
Gillar du ditt kött well done? Ja, alla gillar ju inte rosa kött och vem är jag att säga att dina smaklökar är fel?

Jag tror jag har blivit en behagligare person att umgås med som inte går direkt på påhopp angående smak och tycke och jag tycker själv det är skönare att inte bli så heligt uppspelt varje gång någon nämner nåt som jag inte håller med om.

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Aldrig förstårt mig på charmen med varken Starwars, Mass Effect eller Halo.
Rymdspel och lasergevär har aldrig varit min kopp te.

Spelat 3-4 timmar Mass Effect, fastnade aldrig.
Sett kanske en halv starwarsfilm, fastnade aldrig.
Spelat halva första Halo till OG Xbox, fastnade aldrig.

Det är något med rymden och lasrar och ”laserljud” som får mig att tycka det är för barnsligt och ”töntigt”.

”PEW PEW PEW”

Håller med Kleptomaniac men detta är för fasen att svära i kyrkan! 🙂

1
Skriv svar