In Echoa

In Echoa

Föreställ att du vaknar upp en dag och upptäcker att tiden på något sätt går fortare. Varken du, människorna omkring dig eller andra varelser rör sig fortare rent fysiskt, förutom åldrandet. Världen och säsongerna är alla påverkade av det här, och man kan se dem förändras framför ögonen.

Dag 1 varar en timme bara 50 minuter.
Dag 2 varar en timme bara 40 minuter.
Dag 3 varar en timme bara 25 minuter.
Dag 4 varar en timme bara 15 minuter.
Dag 5 varar en timme bara 5 minuter . . .

Dag 6 varar en timme 4 minuter, och accelerationen verkar ha avtagit.

Nu är varje "dag" 96 minuter lång och en människas livslängd har krymt . . .

Det har plötsligt blivit Måndag igen och världen är i kaos, hur ska du leva och reagera? Dina små barn som är runt 4 och 6 år, kommer vara stora inom ett par veckor, och du kommer bli en gammal man på samma tid. Maten ruttnar i kylskåpet innan ni har hunnit äta den, elektronisk utrustning slutar plötsligt att fungera och fordon av alla de slag rostar sönder. Flygplan ramlar inte från himlen, men när de väl har landat kan de aldrig lyfta igen. Inom ett par veckor har de förbrukat sin livslängd.

Jag lägger mig på sängen och sover tio timmar, när jag vaknar har min pojke blivit lite längre och skorna har blivit för små.

"Vad ska vi göra pappa?", säger han, och jag tittar ut genom fönstret, som om något svar kommer finnas där på himlen. Den är mörkblå och rogivande. När jag blundar och öppnar ögonen ett par sekunder senare, ser jag hur dagen börjar mörkna. Det går snabbt nu.

Jag går ut i köket och håller min son i handen.

"Kom, vi går en promenad", säger jag. När vi är framme i hallen är det natt utanför och månen lyser genom fönstret. När vi har fått på oss våra ytterkläder, stiger vi ut i den kyliga morgonluften. Det ligger en tunn dimma över parkeringen och det ser nästan ut som om skuggorna har frusit fast i marken. Vi hör det mjuka sorlet från havet som ligger nära vår bostad. Vinden tar försiktigt tag i dimman och små vågor dallrar genom luften.

"Var ska vi gå pappa?", frågar min son.

"Vi går och väntar på solen", säger jag. "Den ska berätta en saga vi aldrig har hört förut . . ."

#walter_iego #blogg

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

1
Skriv svar