Retro-recension: Warhammer 40,000 - Space Marine

Medlem
Retro-recension: Warhammer 40,000 - Space Marine

Space Marine har några år på nacken nu (släpptes September 2011), och jag beslöt mig för att återvända till Warhammer 40,000's enda 3rd person actionspel för att se om det fortfarande var så bra som jag mindes det, samt se hur väl det åldrats.

The story thus far...
Forge World Graia invaderas av en Waaagh! (Tänk dig en armé av Orks som går complete bonkers på en planet) och planetens försvar överväldigas fort. I ett sista desperat försök att slå tillbaka orkerna skickas ett nödmeddelande ut, som besvaras av Ultra Marines, ett Space Marine chapter. Space Marines är en enormt modifierad människa, både med cyberteknik och på biologisk nivå. De tar übermench till en helt ny nivå. De är eliten, som får de "vanliga" människornas elit att skämmas. I spetsen för försvarsstyrkan hittar vi Captain Titus.

Captain Titus i egen hög person.

Titus kastar sig rakt in i striden, och själva intron till spelet är mäktig, och sätter tonen för resten av spelet. Det går att slåss både med avståndsvapen, där man börjar med en bolter och bolt pistol (standardvapen för Space Marines) och i närstrid, där man börjar med ett chainsword. (Tänk dig ett svärd kombinerat med en motorsåg). Det går sömlöst att skifta mellan närstrid och avståndsvapen, antingen genom att rulla mushjulet eller trycka på vapnets knapp (1-4). Med avståndsvapen har alla vapen ett zoomläge, som varierar beroende på vapnet.
Vapenvariationen är bra, det finns 3 närstridsvapen och om jag minns rätt, 6 avståndsvapen som låses upp allt eftersom storyn går vidare. Man kan ha totalt 4 avståndsvapen och 1 närstridsvapen utrustat samtidigt, och man stöter ofta på vapenstationer, så man kan skifta sin utrustning, om man vill.

En Space Marine är liiiiiite större än en vanlig människa.

Så hur har gameplay och grafiken åldrats?
Jo, tackar som frågar! Den har åldrats relativt bra, tycker jag. Visst, grafiken är föråldrad, men den ser fortfarande helt OK ut. Spelet var snyggt när det kom och det är snyggare än vissa saker som släpps idag, 10 år senare. Animationerna och ljudkvalitéten håller än och röstskådespeleriet är top notch, speciellt Captain Titus som gestaltas av ingen mindre än Mark Strong. Miljöerna kan upplevas som gråa och trista av vissa, men det är pga lore. Graia är en Forge World, dvs en planet vars hela yta omvandlats till en industri. Så allt ÄR "grått och trist", det går inte komma från pga var spelet utspelar sig. Mig bekommer det inte, men jag förstår andra kan tycka det är trist. En annan nackdel är att spelet är 100% linjärt med inga som helst vägval, någonsin.

I can see my house from here!

Space Marine kom med både Single Player och Multi Player. Multi player är död sedan många år tillbaka (servrarna nedstängda) så det enda som återstår idag är single player. Multi player på sin tid var väldigt underhållande. För få kartor, men det fungerade. Man spelade antingen Space marines eller Chaos marines och kunde välja på en hel del chapters.

Personligen älskar jag fortfarande spelet, då jag tycker de lyckades fånga Warhammer 40,000 universumet perfekt. Dialog och den grafiska stilen är 100% spot on. Röstskådespeleriet är passande. Storyn är bra.
Inför min återkomst till spelet så spelade jag igenom det för 7e gången och har i skrivande stund 113.9 timmar loggade, många av dem i multiplayer. Innan denna genomspelning har jag inte rört spelet på lite mer än 4 år.

Warhammer 40,000: Space Marine
4
Mycket bra
+
Kul strider
+
Bra story
+
Ultramarines är bäst
-
För lite interagerande med andra karaktärer
-
Vägval hade varit kul
-
Multiplayer är död
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

needs more Dakka!

Medlem

Har inte spelat spelet själv men av vad jag förstått så är det definitivt den bästa och mest lore-trogna representationen av en Space Marines i spel hittills.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Bra recension. Aldrig spelat spelet, men kom att tänka på den här videon jag såg på SvT för inte så länge sedan. En som gjort sin egen Space Marine dräkt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-dundrar-han-...

Inaktiv

Spelet är bra, ingen tvekan om det, skulle vilja att ett warhammer fantasy battle kom, som har samma upplägg.

Bra recension.

Inaktiv

Äh Robert Gulligman och hans pojkar kan leka för sig själva;)!

Tacka vet jag Iron Hands!

Skämt åsido kul med fokus på bra 40k spel, vi är inte direkt bortskämda med dom så tack för recensionen. Nog bara Mechanicus och Battlefleet Gothic som är riktigt bra annars. Vi får hoppas på Darktide!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Äh Robert Gulligman och hans pojkar kan leka för sig själva;)!

Tacka vet jag Iron Hands!

Skämt åsido kul med fokus på bra 40k spel, vi är inte direkt bortskämda med dom så tack för recensionen. Nog bara Mechanicus och Battlefleet Gothic som är riktigt bra annars. Vi får hoppas på Darktide!

Själv tycker jag det finns en hel del bra spel, dock få nya
Jag minns med värme Chaos Gate, Fire Warrior (som också gör bra space marines, jag sket nästan på mig när man mötte den första), Space Hulk (i alla möjliga former).

Av de nyare gillade jag faktiskt Inquisitor en hel del, mot förmodan!

Tack alla för de värmande orden


signatur

I drank what?

Medlem

Ultra Marines, Schmultra Marines 😂

Medlem

kommer ihåg när detta kom jag älskade det, roligt singleplayer och multiplayer. Det var faktiskt en riktig favorit.

Skribent

Jag vet inte hur detta sålde? Men för mig är det lite en gåta att vi aldrig fick en uppföljare. Jag minns att jag var rätt säker på att det skulle bli ett stående franchise.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fick det gratis till Steam för något år sedan. Har testat i typ en kvart. Var rätt kul sån kanske något man ska köra igenom.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag vet inte hur detta sålde? Men för mig är det lite en gåta att vi aldrig fick en uppföljare. Jag minns att jag var rätt säker på att det skulle bli ett stående franchise.

Samma här men verkar inte sålt tillräckligt bra för en uppföljare. Vilket är sorgligt, slutade med en cliffhanger Samt jag hör alldeles för lite Mark Strong, han har ett sådant säreget sätt att prata, älskar det.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

Samma här men verkar inte sålt tillräckligt bra för en uppföljare. Vilket är sorgligt, slutade med en cliffhanger Samt jag hör alldeles för lite Mark Strong, han har ett sådant säreget sätt att prata, älskar det.

Det är lite synd det här med röstskådisar inom spelmediet, finns så många bra, men enbart några få blir nämnda...inget ont om dem, de gör ju fantastiska jobb, men ibland blir det som att bra röstskådisar inte är värda att nämnas om de inte är de inte är Nolan North, Jennifer Hale etc.

Tycker det är konstigt att det inte sålde bättre då? Med tanke på att många andra spel som lånar från WH säljer bra, tänker som GoW tex. Nu har vi ju Total War-serien som säljer bra med Warhammer och även Dawn of War-serien, men ett FPS eller liknande borde kunna bli en toppsäljare. Finns hur mycket lore och intressanta karaktärer som helst att ta av.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det är lite synd det här med röstskådisar inom spelmediet, finns så många bra, men enbart några få blir nämnda...inget ont om dem, de gör ju fantastiska jobb, men ibland blir det som att bra röstskådisar inte är värda att nämnas om de inte är de inte är Nolan North, Jennifer Hale etc.

Tycker det är konstigt att det inte sålde bättre då? Med tanke på att många andra spel som lånar från WH säljer bra, tänker som GoW tex. Nu har vi ju Total War-serien som säljer bra med Warhammer och även Dawn of War-serien, men ett FPS eller liknande borde kunna bli en toppsäljare. Finns hur mycket lore och intressanta karaktärer som helst att ta av.

Håller med. Mark Strong är dock en "riktig" skådis som också gör röstskådespeleri, inte en renodlad röstskådis.

Space marine sålde bra inledningsvis men mattades ut för snabbt och nådde inte målen. Sen hjälpte det inte att THQ dog kort därefter.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

Håller med. Mark Strong är dock en "riktig" skådis som också gör röstskådespeleri, inte en renodlad röstskådis.

Space marine sålde bra inledningsvis men mattades ut för snabbt och nådde inte målen. Sen hjälpte det inte att THQ dog kort därefter.

Sant där, han har ju fler chops än röstskådespeleri....dock faktum kvarstår

Ah, just jag...de var under THQ, trodde det var EA av någon konstig anledning? Men det förklarar lite varför det dött av. Undrar om det är Embracer som har IP:t då i sin katalog? Var väl de som har plockat upp resterna efter THQ....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Sant där, han har ju fler chops än röstskådespeleri....dock faktum kvarstår

Ah, just jag...de var under THQ, trodde det var EA av någon konstig anledning? Men det förklarar lite varför det dött av. Undrar om det är Embracer som har IP:t då i sin katalog? Var väl de som har plockat upp resterna efter THQ....

Nej, de tillhör Relic, som Sega köpte upp.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

Nej, de tillhör Relic, som Sega köpte upp.

Ahh! Ja det är ju lite kaos i rättigheterna runt Warhammer överlag, så vart allt tillhör kan ju ändras från dag till dag haha.

Men då finns det ju en större chans i alla fall...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vet inte varför jag aldrig skaffade detta.

Jag håller med om att de har fångat känslan bra av hur Warhammer 40000 känns när man läser om det.

Kul och bra recension! Men ett fel: Dark Angels är bäst. 😉

Medlem

Pfft, bästa chapter är självklart Angry Marines

ALWAYS ANGRY!!!!! ALL THE TIME!!!!!

Den som säger något annat får besök av Sven.

Medlem

Att kalla det här spelet för retro får mig att känna mig gammal som bara den.

Medlem

Började spela detta i förra veckan, men började må så himla illa, typ åksjuk. Aldrig varit med om det tidigare.
Men skam för den som ger sig, ska bannemig spela igenom det.


signatur
Medlem

Goda minnen från detta!
Sen är det alltid svårt att veta om det är spelet eller den allmänna livssituationen mam hade då som ger den bra magkänslan.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Vet inte varför jag aldrig skaffade detta.

Jag håller med om att de har fångat känslan bra av hur Warhammer 40000 känns när man läser om det.

Kul och bra recension! Men ett fel: Dark Angels är bäst. 😉

Borderline traitor legion.

Skrivet av Kazutoyo:

Att kalla det här spelet för retro får mig att känna mig gammal som bara den.

Om det gör dig lyckligare, så är första Lord of the Rings filmen av Peter Jackson 20 år i år.

Skrivet av ChalleT:

Goda minnen från detta!
Sen är det alltid svårt att veta om det är spelet eller den allmänna livssituationen mam hade då som ger den bra magkänslan.

Det håller än idag!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det håller än idag!

Har startat det igen för något år sedan. Kanske borde göra en genomkörning till 🙂

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Har startat det igen för något år sedan. Kanske borde göra en genomkörning till 🙂

DOOOOO EEEEEEEEEET!!!!!!


signatur

I drank what?

Medlem

Älskar spelet! Bra recension. Tänk om det hade kommit en uppföljare till PS5

Medlem

Ahhh Cap Titus, det var synd att det inte blev fler spel med den cliffhangern på slutet. (F--k Leandros!)

Titus är en space marine captain i min Deathwatch armé, så mycket diggade jag honom:

Medlem

Synd multiplayer var dött, för det var IMHO det som gjorde hela spelet på tiden det begav sig. SP var en piss i Nilen i jämförelse med dess sköna MP.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Tjo minns att jag gillade detta men av någon anledning inte spelade klart, hur lång är sp-kampanjen ungefär? 7-8?

Försöker besluta mig för om jag har tid att lira igenom nu

1
Skriv svar