Pågående spamattack

Frilansare

Don't get me started: På förra arbetsplatsen skulle det hållas ledningsmöte, jag var med på telefon kort pga sjuk. Min kollega frågar om lösenordet till dokumentet jag skulle ha förevisat, och jag viskar "kukballle123". Senare fick jag veta att hon hade dragit på högtalartelefon...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Don't get me started: På förra arbetsplatsen skulle det hållas ledningsmöte, jag var med på telefon kort pga sjuk. Min kollega frågar om lösenordet till dokumentet jag skulle ha förevisat, och jag viskar "kukballle123". Senare fick jag veta att hon hade dragit på högtalartelefon...

Fast det var ju delvis bra lösenord iaf , en gammal admin sa till mig, för att du inte skall "låna ut" dina lösenord skall
du ha riktigt smaskigt, snuskigt eller skämmigt så du aaaldrig vill säga det till en annan människa eller skriva ner det.

Frilansare
Skrivet av azacian:

Fast det var ju delvis bra lösenord iaf , en gammal admin sa till mig, för att du inte skall "låna ut" dina lösenord skall
du ha riktigt smaskigt, snuskigt eller skämmigt så du aaaldrig vill säga det till en annan människa eller skriva ner det.

Haha, klok admin!

Medlem

Haha var det alltså så det stod, "Vill du knulla?" Det var ju rätt smart ändå, låter som en riktig person eftersom alla botmeddelanden brukar innehålla mycket mer och knasigare grejer.

Frilansare
Skrivet av Witchfinder:

Haha var det alltså så det stod, "Vill du knulla?" Det var ju rätt smart ändå, låter som en riktig person eftersom alla botmeddelanden brukar innehålla mycket mer och knasigare grejer.

Rakt på sak, om inte annat!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av CARTMAN:

Hehe. Brings me back. Fick hem lite bantningsprenumerationer i riktiga posten som polare drygat på mig.

Annars brukade vi gå in på P-sidor i spara bilder på nån jätte dase o posta till varandra elektroniskt.

Ja, those were the days. Vi beställde även hem SunTrip-kläder (en solhatt och en t-shirt) till vår SO-lärare. Han sade aldrig någonting, men han visste med ganska stor säkerhet vilka de skyldiga var.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Jobbar med data
Skrivet av Aloysius:

För att vara ännu tydligare, ni kan inte. Ni sparar ju inte lösenordet utan en hash av lösenordet.

Jag tänkte mer på att vi vid "återställning" inte skickar ut ett nytt genererat lösenord. Utan användare får en länk som denna kan använda för att välja ett eget lösenord.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Don't get me started: På förra arbetsplatsen skulle det hållas ledningsmöte, jag var med på telefon kort pga sjuk. Min kollega frågar om lösenordet till dokumentet jag skulle ha förevisat, och jag viskar "kukballle123". Senare fick jag veta att hon hade dragit på högtalartelefon...

Mitt förra jobb var support, och när jag skulle hjälpa en användare och fick be om personens lösenord, och personen svarar "26bajskorvar". Alla personens kollegor hörde. Nästa gång, så hade personen ett mer.. ermm... neutralt? lösenord.

Skrivet av one63:

Har jobbat IT-support en del i mina yngre dagar och då gav folket ut lösenord på löpande band ("Jag glömde sätta frånvaromeddelande" detta var innan detta gick via nätet).

Återkommande formel för lösenord var "Barnets namn + (året personen började+antal lösenordsbyten sedan dess)", gör inte det..

Säkert någon som redan länkat i tråden men XKCD har en bra stripp om hur man gör ett säkert men enkelt lösenord här

På samma föregående jobb kunde jag gissa mer än hälften av användarnas lösenord. Varför? Året var 2017. "Sommar2017", "Vinter2017", "Höst2017", "Vår2017". Året därefter, "Sommar2018", etc, etc...


signatur

I drank what?

Medlem

Så "vill du kn*lla" tråd är inte något jag gjort. Jag tänkte, fan hur onykter måste jag har varit eftersom jag fick ett sådant mail. tror den sa svar till det som nämndes innan. Så jag skapade inte en sådan tråd, glad som ... att jag inte gjorde det. var så orolig. Phew.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sicken måndag! Kina verkar ha hälsat på under morgonkvisten och aktiverat ett gäng gamla konton som börjat skicka ut PM med den enkla frågan "Vill du knulla". Oavsett om du vill detta eller inte, klicka inte på några länkar i dessa PM. Så gör vi vårt bästa för att rensa bort skiten.

Visst får man lite Hotmail 1998-vibbar?

Jag slängde mailet så fort jag såg det.
EDIT: Fel, jag ignorerade det när jag såg det poppa upp. Tackar Johan väldigt.

Skribent

Stilig design, då kan vi som inte fick oanständiga förslag i PM men ändå vill vara delaktiga få vara med i gemenskapen på ett litet hörn.

Skribent
Skrivet av YmerXE:

Så "vill du kn*lla" tråd är inte något jag gjort. Jag tänkte, fan hur onykter måste jag har varit eftersom jag fick ett sådant mail. tror den sa svar till det som nämndes innan. Så jag skapade inte en sådan tråd, glad som ... att jag inte gjorde det. var så orolig. Phew.

Don't drink and FZ

Medlem
Skrivet av Shadee:

Don't drink and FZ

Vilket jag aldrig gör, men ibland blir man orolig att man fått en snefylla och gjort något dumt. Trots att jag vet att jag bara kollat på serier (peaky blinders) och spelat. Det är väl ens lite av en "did i do thaat?" mentalitet.

Skribent
Skrivet av YmerXE:

Vilket jag aldrig gör, men ibland blir man orolig att man fått en snefylla och gjort något dumt. Trots att jag vet att jag bara kollat på serier (peaky blinders) och spelat. Det är väl ens lite av en "did i do thaat?" mentalitet.

Haha, jo jag förstod att det var det du menade men kunde inte hålla mig från att kommentera

Jag har själv tagit någon öl för mycket framför datorn någon kväll så jag kan relatera

Medlem

haha, tack Shadee

Skriv svar