Bravely Default II

Robot
Bravely Default II

Ett både modigt och banalt jrpg, som är starkare i praktiken än i teorin.

#bravely-default-ii, #nintendo-switch, #switch


Medlem

Instämmer till 100%. Det är väldigt mysigt, strider och levlande är kul, men jag känner verkligen att det kan räcka med den här typen av story och karaktärer nu. Jag stör mig också på prestandaproblemen, det tappas frames till höger och vänster och laddningstiderna är märkligt långa ibland.

Men ja, det är "good enough" att chilla med en stund nu i sista vinterkylan. Det är nog däremot inget jag kommer spela en andra gång när jag är klar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Mycket mysigt spel. Hela Bravely Default serien är ju skapad för att vara en blast from the past när det gäller de klassiska Final Fantasy spel som fanns på 80 och 90 talet. Så klyschorna är ju en del av paketet. Tanken var dock att det skulle räcka med ett spel men det blev så populärt att vi nu är inne på det tredje. Trots att alla tre är snarlika i sin utformning

Medlem

Är det klyschigt att göra ett spel som följer en genres mall? Är det inte detta folk brukar efterfråga? Skulle man säga att COD & Battlefield är klyschigt? Jag tror många som köper Bravely Default II faktiskt är ute efter ett traditionellt JRPG och att det är dessa som spelet har som målgrupp. Är det då ett bra eller dåligt spel?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Maysay:

Är det klyschigt att göra ett spel som följer en genres mall? Är det inte detta folk brukar efterfråga? Skulle man säga att COD & Battlefield är klyschigt? Jag tror många som köper Bravely Default II faktiskt är ute efter ett traditionellt JRPG och att det är dessa som spelet har som målgrupp. Är det då ett bra eller dåligt spel?

Jag tror definitivt att man hade kunnat ta de trötta byggstenarna och gjort något mer nydanande av dem – för det är precis vad man gjort med spelmekaniken. I grunden känner man igenom bitarna, men man har twistat dessa till något betydligt fräschare. Det går att vara traditionell och nytänkande samtidigt. Bravely Default visar hur man både lyckas (spelmekaniken) och misslyckas (världen och storyn) med detta.

Det är något snuttefilt-tryggt med berättelsen och karaktärerna, men lite mer kan man väl begära?


signatur

En Bamseponny av folket

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det klyschigt att göra ett spel som följer en genres mall? Är det inte detta folk brukar efterfråga? Skulle man säga att COD & Battlefield är klyschigt? Jag tror många som köper Bravely Default II faktiskt är ute efter ett traditionellt JRPG och att det är dessa som spelet har som målgrupp. Är det då ett bra eller dåligt spel?

Som med alla dessa spel, om du vill använda dig av en klyscha i en genre så måste du göra det fantastiskt bra.

Och det säger jag som en person som älskar dessa typer av spel, det blir bara en värre effekt när man ser något som man sett många gånger förut utan att de gör något väldigt speciellt med det.

Och nu tror jag det handlade mest om världen och storyn, gameplay i sig verkar ju ha gjort samma sak, tagit en jrpg-klyscha i form av gameplay men faktiskt gjort något speciellt med det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Maysay:

Är det klyschigt att göra ett spel som följer en genres mall? Är det inte detta folk brukar efterfråga? Skulle man säga att COD & Battlefield är klyschigt? Jag tror många som köper Bravely Default II faktiskt är ute efter ett traditionellt JRPG och att det är dessa som spelet har som målgrupp. Är det då ett bra eller dåligt spel?

CoD och Battlefield är klyschiga, ja.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag tror definitivt att man hade kunnat ta de trötta byggstenarna och gjort något mer nydanande av dem – för det är precis vad man gjort med spelmekaniken. I grunden känner man igenom bitarna, men man har twistat dessa till något betydligt fräschare. Det går att vara traditionell och nytänkande samtidigt. Bravely Default visar hur man både lyckas (spelmekaniken) och misslyckas (världen och storyn) med detta.

Det är något snuttefilt-tryggt med berättelsen och karaktärerna, men lite mer kan man väl begära?

Ok, förstår vad du menar. Men samtidigt som man slår på tv:n och "Våra bästa år" eller väntar på en ny NOFX skiva. Så gör man inte det för att man tror att det kommer att bli något nytt. Man gör det för man vet vad man får. Jag tror folk hade blivit mer irriterade på dessa om de hade försökt göra något annorlunda.

Medlem

Synd att japaner är så låsta i sina klyschor. Tänk vad många fler intressanta JRPG's vi skulle kunna få annars

Medlem
Skrivet av Cane:

Synd att japaner är så låsta i sina klyschor. Tänk vad många fler intressanta JRPG's vi skulle kunna få annars

Jo, saknar verkligen bra episka berättelser i JRPGs som vi brukade få med spel som FF6, FF7, Chrono Trigger och Suikoden-serien bara för att nämna några. Men kvaliten på berättarkonsten i JRPGs dom senaste 15 åren har sjunkit rätt så rejält, med få undantag.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kazutoyo:

Jo, saknar verkligen bra episka berättelser i JRPGs som vi brukade få med spel som FF6, FF7, Chrono Trigger och Suikoden-serien bara för att nämna några. Men kvaliten på berättarkonsten i JRPGs dom senaste 15 åren har sjunkit rätt så rejält, med få undantag.

Så! Himla! Mycket! Medhåll!

Håller tummar och tår för Eiyuden Chronicle.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Maysay:

Är det klyschigt att göra ett spel som följer en genres mall? Är det inte detta folk brukar efterfråga? Skulle man säga att COD & Battlefield är klyschigt? Jag tror många som köper Bravely Default II faktiskt är ute efter ett traditionellt JRPG och att det är dessa som spelet har som målgrupp. Är det då ett bra eller dåligt spel?

Recensioner av spel kommer alltid vara subjektiva. Spelet får ju dessutom en 3a vilket betyder bra spel på FZ. Från deras betygguide "3 tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem"

Och till sist måste man ju själv göra bedömningen kommer jag störa mig på eller gilla samma saker som recensenten.

1
Skriv svar