FZ snackar med Josef Fares och lirar It Takes Two

Chefredaktör
Skrivet av robbis:

Nån som vet vad prisbilden blir på detta? Som hans tidigare spel? Och som jag förstått det behöver man bara köpa ett exemplar för att spela 2.. vill ju gärna lira detta med frugan när det släpps.

Japp, lokal coop kräver av naturliga skäl bara ett ex men du kan också bjuda in en polare via Friend Pass och lira online.


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem

Hur är kontrollen i spelet? Spelaren till höger verkar ha väldans problem med hoppmekaniken och missar en massa hopp men det kanske beror mer på den som spelar?

Chefredaktör
Skrivet av caracarn:

Hur är kontrollen i spelet? Spelaren till höger verkar ha väldans problem med hoppmekaniken och missar en massa hopp men det kanske beror mer på den som spelar?

Den är bra - det finns hopp, dubbelhopp och dash i luften, och ganska ofta gäller det att kombinera dessa för att komma högt/långt, vilket kan vara en utmaning om du inte är en supervan spelare.


Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Citat:

haha Fares är en frisk fläkt.

Snarare en balsamiskt fläkt från havet, alltså en fis.

Medlem

Tjatigt av Fares att man skall säga vad man tycker, givetvis när det gäller viktiga saker men Fares skulle nog inte vilja befinna sig som syrian/assyrier mitt bland många turkar och araber säga sanningen att hans folk i princip blivit utrotade av dom, skulle ta hus i helvete och livsfara trots att det är sant. Inte vara konflikträdd men smart.

Skrivet av PeTTs0n:

Tja, det är väl egentligen "bara" väldigt narcissistiskt - han har rätt helt oaktat vad alla andra tycker, verkar ju vara hans resonemang kring spelet. Det har ju egentligen inget med spelet i sig att göra, bara att han verkar något bortkopplad från verkligheten - där andras subjektiva upplevelser av något faktiskt är lika korrekta som hans egen, även om de inte överensstämmer.
Sen är det ju lite komiskt att han försöker normalisera den typen av narcissism, att ens egna tankar och åsikter på något märkligt sätt blir mer värda och mer korrekta än andras.

...men det är ju bara min åsikt.

Det är ju egentligen lite paradoxalt - att någon förväntas uttala sig kaotiskt/oväntat/chockerande, blir det då kaotiskt/oväntat/chockerande längre? Nåja, egentligen borde ju inte det få så mycket fokus, då hans svada inte är sammankopplat med hur spelet upplevs för spelare. Vilket egentligen borde vara det mest relevanta när vi faktiskt pratar spel.

Tycker ni så... har ni förlorat kontakt med verkligheten skulle jag säga.
Personer kommer i alla former. Personer påverkas också av alla former av erfarenheter. Josef Fares är en person vars filmer tog Sverige med stormsteg.. han blev kändis med 'Jalla Jalla' , reste till Hollywood och blev missnöjd hur de behandlar film där. Vilket är helt rätt. Det klipps, redigeras, filmen ska passa varje individ inte regissörens vision. Utan "tavlans" statistiska formel att fånga alla åldrar, alla typer av individer, maximum profit.

Därav tog han en stor chans och grävde in sig i "spel-utveckling" - och killen är ett geni, första spelet "Brothers: A Tale of Two Sons".

Varför är spelet en sensation? Det bröt barriären mellan AAA och Indie scenen.

Här kommer en etablerad regissör in i spelets bana, men saknar "utvecklingsmöjligheterna" men har passionen.
2013 bestod AAA hyllan av "GTA V", "Bioshock Infinite", "Last of Us".
Under samma år släpptes från Indie hörnan - "The Swapper", "Stanley Parable", "AntiChamber", "Gone Home" och Fares "Brothers: A Tale of Two Sons".

En recension då löd:
"It's one of the best examples of mechanics with narrative weight in 2013. It isn't a perfect system as it is hard to split attention to two avatars at once, but to see a game embrace mechanics as story so thoroughly is extremely encouraging. Don't miss this fantastical journey."

Idag har det under de senaste åtta åren kommit ut en hel drös av underbara, passionerade och välgjorda indie-spel. men brothers kan ha varit en av de första som visade att handling, intriger, äventyr, känslomässiga moment inte behöver en multimiljonsstudio för att blir verklighet.

Därefter har Fares skapat två till spel. Han utvecklas i sin takt inom spelscenen. Han skiter säkert fullkomligt i vad recensionerna säger från spelsidor som FZ, Gamespot etc för han lyssnar på vad folket vill ha för någonting skoj att spela. Det tror åtminstone jag.

Medlem
Skrivet av Stephanie of Astora:

Tycker ni så... har ni förlorat kontakt med verkligheten skulle jag säga.
Personer kommer i alla former. Personer påverkas också av alla former av erfarenheter. Josef Fares är en person vars filmer tog Sverige med stormsteg.. han blev kändis med 'Jalla Jalla' , reste till Hollywood och blev missnöjd hur de behandlar film där. Vilket är helt rätt. Det klipps, redigeras, filmen ska passa varje individ inte regissörens vision. Utan "tavlans" statistiska formel att fånga alla åldrar, alla typer av individer, maximum profit.

Därav tog han en stor chans och grävde in sig i "spel-utveckling" - och killen är ett geni, första spelet "Brothers: A Tale of Two Sons".

Varför är spelet en sensation? Det bröt barriären mellan AAA och Indie scenen.

Här kommer en etablerad regissör in i spelets bana, men saknar "utvecklingsmöjligheterna" men har passionen.
2013 bestod AAA hyllan av "GTA V", "Bioshock Infinite", "Last of Us".
Under samma år släpptes från Indie hörnan - "The Swapper", "Stanley Parable", "AntiChamber", "Gone Home" och Fares "Brothers: A Tale of Two Sons".

En recension då löd:
"It's one of the best examples of mechanics with narrative weight in 2013. It isn't a perfect system as it is hard to split attention to two avatars at once, but to see a game embrace mechanics as story so thoroughly is extremely encouraging. Don't miss this fantastical journey."

Idag har det under de senaste åtta åren kommit ut en hel drös av underbara, passionerade och välgjorda indie-spel. men brothers kan ha varit en av de första som visade att handling, intriger, äventyr, känslomässiga moment inte behöver en multimiljonsstudio för att blir verklighet.

Därefter har Fares skapat två till spel. Han utvecklas i sin takt inom spelscenen. Han skiter säkert fullkomligt i vad recensionerna säger från spelsidor som FZ, Gamespot etc för han lyssnar på vad folket vill ha för någonting skoj att spela. Det tror åtminstone jag.

Det är helt okej att tycka om ett verk (vilket det låter som att du gör), men det gör inte att skaparen (dessutom här benämnt som en enskild individ, det är en rad fler inblandade än just denne) står över kritik när det gäller något som i grund och botten är en subjektiv upplevelse.

Spel och upplevelsen de ger är nämligen subjektiva, precis som alla andra konstformer. Visst kan något vara tekniskt kompetent (precis som en målare eller en kompositör kan använda sig av avancerade tekniker för att skapa sina verk), men det innebär inte per automatik att dessa blir "bra", att den som betraktar/spelar är nöjd med sin upplevelse.

TL;DR: Josef Fares står inte över kritik för varken hans beteende/attityd eller för kvaliteten på hans verk. Så väl historiska som framtida. Det förändrar eller förringar givetvis inte att han (tillsammans med andra) skapat verk som många hyllat - det ska han och de han arbetat med ha cred för.

Se även: Ikaros.

Skrivet av PeTTs0n:

Det är helt okej att tycka om ett verk (vilket det låter som att du gör), men det gör inte att skaparen (dessutom här benämnt som en enskild individ, det är en rad fler inblandade än just denne) står över kritik när det gäller något som i grund och botten är en subjektiv upplevelse.

Spel och upplevelsen de ger är nämligen subjektiva, precis som alla andra konstformer. Visst kan något vara tekniskt kompetent (precis som en målare eller en kompositör kan använda sig av avancerade tekniker för att skapa sina verk), men det innebär inte per automatik att dessa blir "bra", att den som betraktar/spelar är nöjd med sin upplevelse.

TL;DR: Josef Fares står inte över kritik för varken hans beteende/attityd eller för kvaliteten på hans verk. Så väl historiska som framtida. Det förändrar eller förringar givetvis inte att han (tillsammans med andra) skapat verk som många hyllat - det ska han och de han arbetat med ha cred för.

Se även: Ikaros.

Öhm. Vill ni ha en kommentar på det svaret?

Medlem
Skrivet av Stephanie of Astora:

Öhm. Vill ni ha en kommentar på det svaret?

Fascinerande att du bemödade dig att fråga.
Men nej, jag tror ditt fjäsk... förlåt, jag menar givetvis dina åsikter, kring Fares spel och dennes resonemang räcker gott och väl för att tydliggöra var du står.

12
Skriv svar