Begränsa avkommors skärmtid, tips sökes.

Medlem
Begränsa avkommors skärmtid, tips sökes.

Hej hej gott folk. Har stött på ett för mig nytt problem. 8-åringen har en äldre mobil för att bland annat kunna lira pokémon och andra småspel på. Den fungerar det utmärkt att köra family link på för att kunna ha lite koll på hur mycket den används under en dag och även bestämma skärmfria tider. Nu finns det dock även en platta av märket Apple i hemmet och på den skiten går det ej att ha family link då det är iOs istället för Android på plattan. Hur gör ni som har råkat få in en Appleprodukt i huset för att begränsa barnens skärmtid? Finns det andra fungerande alternativ man kan använda för att ha koll på Applegrejer med hjälp av sin normala mobil eller är det bara direkt i papperskorgen med plattan och köpa en ny som gäller? Har ni andra bra tips angående barn och överkonsumtion av digital underhållning?

Medlem

Behövs inga appar och skit imo.
Lär barnen ist att gör man inte enligt reglerna så blir det ingen användning av mobil/platta/dator/tvspel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med mobil är det ju lätt, bara låsa in mobilen i ett skåp eller nåt när man tycker att det blivit för mycket skärmtid. Bara sätta upp bestämda tider spelande får bedrivas. 8åring är lätt, vänta bara tills tonåren kommer ...:D

Medlem
Skrivet av Molotov:

Behövs inga appar och skit imo.
Lär barnen ist att gör man inte enligt reglerna så blir det ingen användning av mobil/platta/dator/tvspel

Just så.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Behövs det internet för att spela? Isf kan du stänga av det för plattan i routern, då kanske plattan inte är så intressant längre

Medlem

Öh... var själv mer interaktiv med ditt barn och ta tillsammans en promenad ut i naturen m.m?

Medlem

De bästa föräldrarna är de som inte har barn, helt klart


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Frilansare

Vi försöker med blandad framgång köra metoden 1 timme läsning= 1 timme spel. Men sen har vi tidsbegränsning på 9-åringens iPhone, så det borde ju gå att ställa in?

Medlem

Du kan ställa in skärmtid på iOS, vilket någon länkade till ovanför.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skägg.
10 Chambers

Ja, skapa barnkonton på ios är vettigt, de är kopplade till ditt konto och du kan styra över köp, skärmtider och det mesta. Och kan även hitta bortsprungna telefoner genom Hitta-appen. Tänk på att åldern du fyller i styr vilka appar de kan installera. Under 13 kan man till exempel inte komma åt vanliga Youtube. Bara Youtube Kids.

https://support.apple.com/sv-se/HT201084


signatur
Medlem

Försökte med det men det var bara att trycka på ignorera för att ta sig förbi.

Skrivet av Molotov:

Behövs inga appar och skit imo.
Lär barnen ist att gör man inte enligt reglerna så blir det ingen användning av mobil/platta/dator/tvspel

Jag är verkligen för regler och rutiner men med en sambo som inte ens kan ta hand om sina egna skor innanför ytterdörren blir det svårt att hålla alltför hårda regler på resten av hushållet.

Skrivet av GooGeL:

Öh... var själv mer interaktiv med ditt barn och ta tillsammans en promenad ut i naturen m.m?

Ja det är ju härligt när man väl lyckas hitta tid för sånt istället för att bara sitta på röven, titta i en vägg och vänta på att dagen skall ta slut.

Skrivet av DKvarn:

De bästa föräldrarna är de som inte har barn, helt klart

Ja det är ju rätt tydligt

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Jag är verkligen för regler och rutiner men med en sambo som inte ens kan ta hand om sina egna skor innanför ytterdörren blir det svårt att hålla alltför hårda regler på resten av hushållet.

Nej, det vill jag nog inte påstå att det vore svårt.
Kan inte se vad det ens har med saken att göra 🙂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Ja det är ju härligt när man väl lyckas hitta tid för sånt istället för att bara sitta på röven, titta i en vägg och vänta på att dagen skall ta slut.

Det var inte meningen att låta taskig.

Det finns en hel värld att upptäcka och lära om, för de små.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Försökte med det men det var bara att trycka på ignorera för att ta sig förbi.

Då gör du troligtvis något fel. Skärmtid går att, och i ditt fall låter det som bör, spärras med en föräldrakod/lösenkod.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det var inte meningen att låta taskig.

Det finns en hel värld att upptäcka och lära om, för de små.

Och jag lät onödigt sur, förlåt. Hon var med ut i skogen och hämtade ved nyss så skogen får hon åtminstone se.

Inaktiv

Brukar bara säga åt google nest att "ställ ett larm på 30min" och sen får ungarna sluta spela när det ringer. Dom lyssnar fan mer på kvinnorösten i den än gamla tråkiga mamma och pappa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej, det vill jag nog inte påstå att det vore svårt.
Kan inte se vad det ens har med saken att göra 🙂

Tänk dig att du har en hund som du skäller på så fort den är i soffan och en sambo som ropar efter hunden för att hon vill mysa med den i soffan. Det blir ju lite åt samma håll här, hoppas du förstår liknelsen.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Tänk dig att du har en hund som du skäller på så fort den är i soffan och en sambo som ropar efter hunden för att hon vill mysa med den i soffan. Det blir ju lite åt samma håll här, hoppas du förstår liknelsen.

Nej jag ser inte liknelsen.
Att din sambo lämnar skorna framför dörren hindrar barnen att få skärmtidsregler och skärmtidavbrott om reglerna inte följs?

Om det nu är en liknelse så kasta ut skorna så är det löst. Det händer det att min fru gör om jag lämnar dom 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag ser inte liknelsen.
Att din sambo lämnar skorna framför dörren hindrar barnen att få skärmtidsregler och skärmtidavbrott om reglerna inte följs?

Om det nu är en liknelse så kasta ut skorna så är det löst. Det händer det att min fru gör om jag lämnar dom 😅

Han menar väl att om båda inte är konsekventa med reglerna är det inte så enkelt...allt är inte svart och vitt.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Han menar väl att om båda inte är konsekventa med reglerna är det inte så enkelt...allt är inte svart och vitt.

Nej men går vi tillbaka till grundfrågan så ser jag fortfarande inte problemet.
Nåja man kan göra på många olika sätt när det gäller barn, jag tycker man ska inte göra det så svårt för sig själv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men går vi tillbaka till grundfrågan så ser jag fortfarande inte problemet.
Nåja man kan göra på många olika sätt när det gäller barn, jag tycker man ska inte göra det så svårt för sig själv.

Nä precis, och det han efterfrågar kanske är enklare och fungerar bättre i deras hem. Vi kan självklart ge råd men i slutändan är det bara TS som vet vad som fungerar såklart

1
Skriv svar