Snabbkollen – Använder du lösenordshanterare?

Medlem

Jag använder Bitwarden för mina lösenord, brukar försöka hålla ett minimum av 32 tecken (bokstäver, siffror och andra karaktärer) lång men i vissa fall så tillåter en webbsida/app detta.
Jag gillar Bitwarden över tex Lastpass (har använt lastpass förut) att den är gratis och open-source.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Jo tvåfaktorsautentisering (phew!) är ett bra sätt. Men om du ska ha ett lösenord som är lätt att minnas blir det kanske inte lika säkert? Det ska ju helst vara en salig blandning av ord och symboler. Men det är klart, enklare att minnas ett sådant än flertalet.

Ja, det är lite det som är grejen - man behöver bara minnas ett (fåtal), gör det mycket enklare att skapa såna som är säkrare.

Sen ska det väl funka rätt okej att ha lite längre lösen med några få krångligare tecken. Typ tre, fyra ord, någon siffra, stor bokstav och specialtecken. Måste inte vara skitkrångligt.


signatur
Medlem

Jag använde ett lösenord som var läckt från något hackat forum, på mitt World of Warships konto. WoWs hade också upprättat en prenumeration mot Paypal så dom kunde dra pengar utan bekräftelse. Så en dag loggade någon in och köpte gifts för ett par tusen och skickade till ett annat konto. Oops. Ni kan tro att jag ändrade grejor sen...

Edit: kör Bitwarden, men det tar ju ett tag att gå igenom alla gamla konton och byta till unikt lösenord.

Medlem
Skrivet av deezel:

Tror fan jag postar denna igen. Drog den i motsvarande tråd på sweclockers här om veckan, blir alltid diskussion ^^
https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Som jag förstått det kan det vara bra att bryta upp något ord på ett slumpmässigt ställe med en symbol eller siffra, då blir det svårare att jämföra mot ordlistor. Uppfyller också eventuella krav tjänster har då.

Medlem

Tycker om Apple Keychain. Det fungerar inte på min gejming-pc men då får man helt enkelt slita fram telefonen.

Medlem

Förstår ärligt talat inte hur någon kan klara sig utan lösenordshanterare om man inte kör samma lösenord på varenda inloggning (ej att rekommendera).

Körde Lastpass i många år men gick över till Bitwarden för runt 3 år sen. Går att ha i mobilen, gratis och open source.

Medlem

Lathet
Men jag funderar på att börja använda KeePass eller Bitwarden, har hört att det är bra grejjer


signatur

Meep!

Medlem

Keepass och 2fa på allt viktigt. Alltid drygt när man hamnar i situationer där man inte kan kopiera in lösenord dock.

Medlem

Jag använder Enpass. Alla lösenord är unika och minst 100 tecken där det går

Medlem

1password är bäst! Fast jag har aldrig testat någon annan iof 🤣. Men är lite emot freeware. Allting kostar i någon ände, då har har hellre koll på vad det är. Speciellt när det gäller säkerhet, som lösenord. Kan rekommenderas och finns i familjeabbonemang där man kan dela password inom familjen för såna tjänster man delar, typ Netflix m.m.

Medlem

Jag har sparat lösenord i Firefox och så har jag också ett papper med inloggningar nedskrivna. Det blir en del med tanke på att varje hemsida man besöker och använder måste ha ett konto med ett nytt unikt lösenord.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av deezel:

Tror fan jag postar denna igen. Drog den i motsvarande tråd på sweclockers här om veckan, blir alltid diskussion ^^
https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Den är bra och något fler borde ta efter.
Ta ett långt, riktigt långt och använd som lösen för bitwarden/keepass eller annan manager och sen generera de du inte ska komma ihåg. Som sagt, det är bara så säkert som svagaste länken.

2FA på allt som går(undvid SMS där det går) och sen generera bisarra lösenord på allt och använd ett som låter enkelt men är långt och random som xkcd visar på för hanteraren. Då har man kommit väldigt långt.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

ndr
Medlem

Har använt 1Password så länge jag kan minnas och är väldigt nöjd. Kör med 24-26 random tecken för varje sida och det är otroligt skönt att inte behöva hålla koll på något utav dom.
Där det går att slå på 2FA har jag det aktiverat för extra säkerhet.

Det enda jobbiga med att ha långa random lösenord är när man skall knappa in dom manuellt, t ex på TVn eller när det inte går köra copy/paste. Men hellre det än att ha samma lösenord överallt

Har på senare tid även ändrat mailadress till alla sidor/appar jag är registrerad på, numera har jag <sitenamn>@<mindomän> för att enkelt kunna följa upp och spärra dom man inte vill få mail från, lite overkill kanske men än så länge funkar det bra.

Medlem

Papper och penna kör jag med, enkelt och smidigt.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Bytte till Bitwarden fran Lastpass häromveckan när nyheterna om Lastpass gratisversion kom ut.

Bitwarden är jävligt bra funkar hur bra som helst till min PC, Tablet och Smartphone


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Kört Lastpass sen 2017, men nu för en vecka sedan gick jag över till Bitwarden.
Nog en bästa bytet jag har gjort.

Medlem

Ok, det är dags. Jag börjar använda hanterare nu och installerat Bitwarden!

Men hur gör ni med saker som ni är väldigt rädda om? Som tex mail, Steamkonto m.m. Känner ni er verkligen bekväma med lösenord ni inte vet i huvudet? Jag är då fan inte van


signatur

I'm like you, I have no name.

Redaktör
Skrivet av Dahlis87:

Kört Lastpass sen 2017, men nu för en vecka sedan gick jag över till Bitwarden.
Nog en bästa bytet jag har gjort.

Vad gör Bitwarden bättre? Och saknar du nåt från Lastpass?


signatur
Medlem

Kan inte Fz aktivera tvåstegsverifiering?
Blev en Solo v2, jag kommer även gå över till Bitwarden.com.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Viktiga lösenord sparas i anteckningsblock(ja fysiskt sådan du vet sånt som är gjort av papper...) och på usb minne.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad gör Bitwarden bättre? Och saknar du nåt från Lastpass?

Open source, behöver inte betala för köra både PC och mobil.

Medlem

Ni borde även inkludera Ja och att man även använder 2FA authenticator där det stöds, vilket jag tycker är absolut viktigast.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Ok, det är dags. Jag börjar använda hanterare nu och installerat Bitwarden!

Men hur gör ni med saker som ni är väldigt rädda om? Som tex mail, Steamkonto m.m. Känner ni er verkligen bekväma med lösenord ni inte vet i huvudet? Jag är då fan inte van

Jag har kommit på en lösning. Först lät jag Bitwarden generera lösenord tills jag såg ett som jag kände att jag kunde komma ihåg (dvs inte alls lika många tecken som jag har för mina andra lösenord i Bitwarden) och tog bort auto-login på Steam så att jag kommer få skriva in det varje dag tills jag får det in i benmärgen. Sen tar jag troligtvis bort lösenordet från hanteraren efter ett par veckor. Ska ev. göra samma sak för mitt email sen.

Hoppas någon får inspiration.


signatur

I'm like you, I have no name.

12
Skriv svar