Nästa milstolpe nådd för Valheim, med 5 miljoner sålda spel på Steam
Wow! Hur mycket pengar gäller det för företaget i runda slängor? Jag antar att de har det bra ställt nu och kan fokusera på att polera det.
Wow! Hur mycket pengar gäller det för företaget i runda slängor? Jag antar att de har det bra ställt nu och kan fokusera på att polera det.
Man kan ju bara spekulera men att det öppnas en flaska skumpa vid bokslutet är nog givet
Jag ”hörde” siffror runt 850 mille i intäkter och runt 500 mille vinst. Dock vet nog ingen dealen mellan studion och utgivaren
Mycket värde för pengarna säger jag. Även om jag själv inte hunnit spela så mycket så har jag redan fått ut värdet.
Fortsätter dom lägga till och göra de lite mer streamline/fixa "Questen" så är det ett spel som kan hålla länge.
Man kan ju bara spekulera men att det öppnas en flaska skumpa vid bokslutet är nog givet
Jag ”hörde” siffror runt 850 mille i intäkter och runt 500 mille vinst. Dock vet nog ingen dealen mellan studion och utgivaren
man kan nog anta att publisher tar omkring 20% som verkar vara normen i branchen vad man läst men dom kan också ta betydligt mer, men vi räknar på 20% i detta fall
så först har vi intäkterna. och vi kör det i $ så det blir lättare att räkna
Då spelet säljs för $19.99 och spelet sålt i 5M ex så blir det 5 x 19.99 = $99,95M
sen publishers andel blir 20% av det vilket är 99.95 x 0.2 = $19,99M
steams andel är lite annorlunda då dom tar 30% up till $10M, sen 25% mellan $10M-$50M och 20% efter det
vilket gör steam tagit $3M för dom första $10M, sen $10M för det mellan $10M och $50M, och sist $9.8M från $50M up till $99.95M
vilket slutar på 3+10+9.8= $22.8M
sedan vet jag inte om valve tar sina % innan publisher får ta del av sina pengar eller om det räknas direkt från totala intäkterna
om steam tar först blir istället publishers andel bara $15.43M istället. så räknar vi på det tjänar studion 99.95 - 22.8 - 15.43 = $61.72M = 517.78M kronor
om publishers andel istället räknas från total beloppet blir det 99.95 -22,8 - 19,99 = $57.16M = 479.53M kronor
man kan nog anta att publisher tar omkring 20% som verkar vara normen i branchen vad man läst men dom kan också ta betydligt mer, men vi räknar på 20% i detta fall
så först har vi intäkterna. och vi kör det i $ så det blir lättare att räkna
Då spelet säljs för $19.99 och spelet sålt i 5M ex så blir det 5 x 19.99 = $99,95M
sen publishers andel blir 20% av det vilket är 99.95 x 0.2 = $19,99M
steams andel är lite annorlunda då dom tar 30% up till $10M, sen 25% mellan $10M-$50M och 20% efter det
vilket gör steam tagit $3M för dom första $10M, sen $10M för det mellan $10M och $50M, och sist $9.8M från $50M up till $99.95M
vilket slutar på 3+10+9.8= $22.8M
sedan vet jag inte om valve tar sina % innan publisher får ta del av sina pengar eller om det räknas direkt från totala intäkterna
om steam tar först blir istället publishers andel bara $15.43M istället. så räknar vi på det tjänar studion 99.95 - 22.8 - 15.43 = $61.72M = 517.78M kronor
om publishers andel istället räknas från total beloppet blir det 99.95 -22,8 - 19,99 = $57.16M = 479.53M kronor
Inte illa pinkat till gissning då
Hur är Valheim i Solo-mode?
Så där. Väldigt grindigt stundtals med att fixa olika material, speciellt om du haft otur med din map seed. Märks att det är optimalt att vara 2-4 spelare
Så fem miljoner betatestare, det är fan inte illa och inte vill de ha betalt heller utan betalar för sig.
Väldigt kul för studion i alla fall så bra jobbat.
Nej, spelet är i early access, inte beta.
Hur är Valheim i Solo-mode?
Har funkat utmärkt hittills för mig, finns egentligen ingenting som kräver fler än en spelare.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Medelbra med innehåll. Riktigt roligt att även i sp lära sig spela mot jättar, troll och pack.
Vad som drog ner det hela var att AIn inte var så vass, å andra sidan så hjälpte det till att jag kunde progressa vidare snabbare.
Trodde det skulle kännas "ofärdigt", men även om det så klart skulle kunna vara mer innehåll så finns det tillräckligt för att man ska ha kul med spelet. Sen känns spelet fan mer färdigt än många AAA-titlar de senaste åren, framförallt så finns det en passion från de som gör spelet vilket syns på innehållet.
Ska bli väldigt intressant och se vart det här spelet tar vägen när det utvecklas med mer innehåll.
"Writer and Fighter"
Hmm sist var det 4 miljoner. Sen köpte jag spelet igår och nu är det 5 miljoner. Behöver jag dubbelkolla mitt konto om jag råkade multiklicka..
(Och ja, jag bröt min anti-early access princip 😋)
För 16 euro och med det inne håll som redan finns så hade de lika gärna kunnat släppa spelet och kallat det klart enligt min mening. Väldigt glad över allt extra vi kan invänta
Metal is best served heavy.
Välförtjänt minst sagt!
Jämför med Rust och Conan Exiles, som hållt på i många många år med miljarders med uppdateringar.
Och så kommer det här, från ingenstans, färskare och fräschare än de båda tillsammans, och sparkar stjärt på de största största aktörerna.
Imponerande!
Körde själv solo och fastnade vid andra bossen och började fuska för att ta mej vidare, men tog ändå 50 timmar, och var fortfarande lika kul!
Om nån kompis vill börja o behöver hjälp så skulle jag gladeligen starta om min karaktär från noll och göra hela resan igen.
Kan bara tänka mig Microsoft och andra som vill köpa upp dom nu, "ni får sjuttioelva miljarders biljarders, ok?"
Finns det nått datum för full release?
Undviker en viss typ av spel i EA, detta känns lite 50/50.
Edit: Läste på Steam att minst 1år, då lär nyjetensbehag ha lagt sig gissar jag och folk snackar nästa assassins Creed, cod osv
Överraskande kul spel. Har "fastnat" två kvällar i sträck med att utforska och bygga ut mitt hus.
Vilka vapen använder ni? Känns som pilbåge och spjut är helt överlägset. Är det värt att levla upp blocking?
Olika vapen är bra på mot olika fiender och du kan se det på vilken färg din damage gör. Gul är bäst, sen vit och sist grå.
Blocking är helt klart värt att levla upp då det blir ganska avgörande att kunna blocka längre fram i spelet. Fienderna i zonerna längre fram gör galet mycket skada.
Man kan ju bara spekulera men att det öppnas en flaska skumpa vid bokslutet är nog givet
Jag ”hörde” siffror runt 850 mille i intäkter och runt 500 mille vinst. Dock vet nog ingen dealen mellan studion och utgivaren
Ja, fram med skumpan. Man blir onekligen glad för deras skull.