(Plus Omröstning) Varför är vissa inom EU rädda för veganska produkter?

Medlem
(Plus Omröstning) Varför är vissa inom EU rädda för veganska produkter?

Jag har ju tidigare pratat om ”lagar och regler” som är väldigt löjliga som egentligen inte behövs.
Detta är ett problem som finns i Sverige liksom i de flesta andra länder. Detta är också något som finns inom EU.

Jag har egentligen inget emot EU eftersom det finns många fördelar med att vara i en union. Men jag stör mig på när de inte har något bättre för sig än att försöka ge sig på oss vegetarianer och veganer.
För en tid sedan ville de att vego korv inte skulle få kallas för korv eftersom de tyckte att korv hade med kött att göra.
Korv är ju egentligen beskrivningen på formen så som tur vad så fick de inte igenom denna lag.
Nu senast så vill EU att havre och soja mjölk inte ska få kallas för mjölk eller ens säljas i tetra kartonger eftersom det skulle enligt de förvirra konsumenterna. EU vill heller inte att det ska stå hur detta påverkar miljön jämförelse med exempelvis ko mjölk.

Jag vet inte vad vissa personer inom EU är rädda för men troligtvis är de rädda för att det ska påverka mjölk bönderna negativt.

Min sambo frågade mig imorse om jag ville vara med och skriva på en protestlista mot detta förslag och jag sade givetvis ja.
Förstår inte hur vissa politiker tänker bara.

Edit:
Förslaget går ut på av vad jag senast läst att det inte ska få säljas i tetrapack eftersom det kan liknas med mjölkförpackningar.
Istället vill de att det ska säljas i sprayflaskor.

Fortfarande idiotiskt om man ska fråga mig.
Varför är inte detta ett problem när det kommer till exempelvis juice då?

Edit 4 juni 2021:
Fick mail om att förslaget har lagts ner efter namninsamlingen.

Rösta gärna på vad ni tycker.


signatur

ゼルダの城

Redaktör

Jag ser det mer som ett sätt att värna om etablerade namn/produkter än ett angrepp mot någon. "Korv" är ju synnerligen etablerat, och jag antar att den vanligaste uppfattningen är en avlång produkt med processat kött i. Tänk dig själv om begreppet "vegankorv" var etablerat, men att du köper en sån som visar sig innehålla kött - sånt vill man gärna undvika. Däremot tycker jag namn som "vegankorv" är bra, då blir det ju tydligt vad det handlar om.

För övrigt bör begreppet "äkta majonnäs" förbjudas, såvida inte tuben innehåller en kock som kommer hem och slår ihop en riktig färsk majonnäs när man köper den. Men det är helt orelaterat till ditt inlägg.


signatur
Medlem

Jag kan tycka att mjölk är mjölk. Det tillverkas i ett djurs bröstvävnad. Således bör drycker baserade på soja och havre kallas något annat. Lika självklart bör de få säljas i vilken förpackning som helst. Helst i en design som gör att jag vet vad jag köper utan att läsa det finstilta.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

I frågan om korv undrar jag hur långt man ska dra det. Enligt en snabb googling är en bulle ”en liten brödbit som är i form och oftast små runda brödbitar”. Får det inte heta vegokorv skulle det inte få heta köttbulle heller om man ska vara så petnoga.

En sak jag inte kan förstå är varför vi som äter kött skulle vara så oroliga över att få i oss något som är vegetariskt veganer?

Medlem
Skrivet av Thane:

I frågan om korv undrar jag hur långt man ska dra det. Enligt en snabb googling är en bulle ”en liten brödbit som är i form och oftast små runda brödbitar”. Får det inte heta vegokorv skulle det inte få heta köttbulle heller om man ska vara så petnoga.

En sak jag inte kan förstå är varför vi som äter kött skulle vara så oroliga över att få i oss något som är vegetariskt veganer?

Det var väldigt bra skrivet!


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det är ju olika krafter inom EU som direkt med det vi röstar om i våra medlemsländer. Röstar man in folk som tycker på ett visst sätt blir utgången så också. Det är ju inte EU i sig självt som är emot. Det finns ju mycket krafter som på EU nivå som tycker att det här är dravel precis som du. Frågan lyfts upp oavsett vad det är och det kommer ett bifall.

Just i det här fallet kommer ju frågan från länder med tjuriga köttindustrier.

jbx
Medlem

Håller med dig, helt galet. Antagligen lättkränkta vita män som inte har läsglasögonen på glutenmagen när de handlar och kommer hem och svär och skriker när ”mjölken” inte var från kor utan från växtriket.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag tror det grundar sig i regionsbaserade produkter som är skyddade. Exempelvis så får man inte kalla sin produkt för "parmesanost" om den inte är producerad i den regionen, eller Champagne (Mousserande vin från området champagne).
Jag tror inte man får kalla en produkt för "vegansk champagne" då det är skyddat, i det att namnet utlovar en kvalitet och en tillverkningsprocess. Hur vida detta är applicerbart på ord som "mjölk", "korv", "ost" där brister mina generella kunskaper & Språkkunskaper om våra övriga EU-medlemmar.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Som mycket annat som kommer ifrån politiker så bryr jag mig inte, det kan för all del få kallas havremjölk och vegankorv osv.

Däremot kan jag inte låta bli att skratta för mig själv eftersom vad som känns så bedriver vissa veganer osv aktivism att dom får känna på lite motstånd från verkligheten och inte bara befinna sig i deras interna lilla bubbla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Lol! ge sej på vegetarianer och veganer, Jo det e ju säkert därför dom vill ha ett annat namn eller förpackning, för hålla på med vegetarianer och veganer...

Men rent personligt så känns det lite Overkill att det inte skulle få bara i Tetrapak.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lol! ge sej på vegetarianer och veganer, Jo det e ju säkert därför dom vill ha ett annat namn eller förpackning, för hålla på med vegetarianer och veganer...

Men rent personligt så känns det lite Overkill att det inte skulle få bara i Tetrapak.

Ja, det var som vi sade här hemma. Juice med mera säljs ju också i tetrapack, varför ska det enligt dessa människor vara så illa att just växtbaserad mjölk ska säljas i det?
Om nu mjölk bönderna har ”patent” på tetrapack så får man ju se till att förbjuda alla andra att använda sig av dessa förpackningar med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Om de får kallas mjölk eller inte spelar mig ingen roll, köper lika gärna havredryck som havremjölk även om jag mest gör det för att slippa laktosen, men eftersom det redan heter mjölk röstade jag ja då jag inte ser någon anledning att ändra på lagen för att gynna mjölkföretagen. Att det inte ska få säljas i tetrapak eller påpeka att det är bättre för miljön är dock helt absurt, min första tanke är att det kan aldrig gå igenom och jag hoppas det stämmer. Ska Max inte längre få påpeka att de har Sveriges godaste hamburgare för att det är synd om McDonalds som inte har det? Så länge de inte ljuger är det väl självklart att de ska få påpeka deras produkter påverkar miljön och även jämföra det med vanlig mjölk?

Medlem

Jag röstar för att vi bötfäller alla som använder uttrycket "veganska köttbullar". 1200 kr är rimligt för första gången, och upp till 2500 kr vid upprepade fall.

Medlem

Jag säger bara en sak. Det hade blivit ett jäkla ramaskri om det varit det omvända. Tänk om en köttproducent väljer att trycka i 5% linser i sin köttkorv och börjar sälja den under namnet "vegankorv" eller "veganlik korvprodukt". Varför är det så jäkla viktigt för veggoproducenter att åka snålskjuts på köttbaserade varumärken? Hitta på egna namn istället.

Backloggens befriare

Vegankorv är ju inget problem. Det är ju formen. Däremot när man gör saker som "veganska köttbullar" då mår jag psykiskt ännu lite sämre än vanligt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag har vid några enstaka gånger råkat köpa veganska produkter som är förklädda som en köttprodukt. Tydligast minns jag när jag när jag skulle rycka åt mig ett paket smörgåsskinka för en snabblunch mellan jobben, och i bilen insåg att det egentligen var nån växtprodukt, (gissningsvis tofu men jag är inte säker), som förädlats, färgats och smaksatts för att påminna om skinka. Tror den kallades nåt i stil med "skinkish". Hemskt smakade den i alla fall, och innehöll säkerligen massor av tvivelaktiga kemikalier.

Nä jag ställer mig nog på EU-lagstiftarnas sida i frågan, köttprodukter skall vara märkta som sådana, och vegetabiliskt skall vara märkt som det. Allt annat, åt båda hållen, är bara lurendrejeri och extremt anti-konsument, man skall kunna rycka åt sig en vara från hyllan utifrån varans namn utan att behöva lusläsa beskrivningar.

Avstängd

Är ett ganska märkligt fenomen detta men själv har jag i princip ingen åsikt i frågan.

Däremot det som är intressant är varför det för veganer och vegetarianer är så väldigt viktigt att det får heta just mjölk och korv att det till och med startas namninsamlingar.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag säger bara en sak. Det hade blivit ett jäkla ramaskri om det varit det omvända. Tänk om en köttproducent väljer att trycka i 5% linser i sin köttkorv och börjar sälja den under namnet "vegankorv" eller "veganlik korvprodukt". Varför är det så jäkla viktigt för veggoproducenter att åka snålskjuts på köttbaserade varumärken? Hitta på egna namn istället.

Mjölk och korv är inga varumärken.

Medlem

Så länge det är tydligt vad det är, dvs att det står havremjölk eller vegkorv, ska det självklart få heta så enligt mig.

Vi har hundratals eller tusentals år av mattraditioner och recept. Att ett substitut för en produkt får märkas så att konsumenten förstår vad det är substitut för är bara vettigt så att traditionerna och recepten kan leva vidare (om än i en något modifierad form). Det har hänt förr, många gånger.

Men det här handlar ju bara om konkurrensstrid mellan företag, det finns knappast något större djup bakom förslagen än så. Att det just lyfts när soja- och havre-produkter börjat konkurrera med mjölken. Jag har då inte hört något bråk förr om att kokosmjölken måste byta namn (då den inte konkurrerar om samma marknad såklart).

Skrivet av ZeldasCastle:

Ja, det var som vi sade här hemma. Juice med mera säljs ju också i tetrapack, varför ska det enligt dessa människor vara så illa att just växtbaserad mjölk ska säljas i det?
Om nu mjölk bönderna har ”patent” på tetrapack så får man ju se till att förbjuda alla andra att använda sig av dessa förpackningar med.

Absolut håller jag med dej om att det inte ska spela roll i vilken förpackning det ligger i egentligen, men dom gör ju inte detta för att hålla på med veganer och vegetarianer


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Absolut håller jag med dej om att det inte ska spela roll i vilken förpackning det ligger i egentligen, men dom gör ju inte detta för att hålla på med veganer och vegetarianer

De gör det för samma anledning som alla typer av företagare skulle göra när de känner att någon konkurrerar med de och de märker av att de inte säljer lika mycket längre.

De senaste åren har jag ju läst att folk köper mindre kött än vad de gjort tidigare år.
Det är ju jättebra för miljön med mera men det är ju inte bra för bönderna som lever på detta.
Så egentligen är det inte konstigt att de försöker ge sig på för att försvåra för de företag som sysslar med vego produkter men det är väldigt fult av de.

Jag hoppas att de misslyckas denna gång med precis som det med korven.


signatur

ゼルダの城

Skrivet av ZeldasCastle:

De gör det för samma anledning som alla typer av företagare skulle göra när de känner att någon konkurrerar med de och de märker av att de inte säljer lika mycket längre.

De senaste åren har jag ju läst att folk köper mindre kött än vad de gjort tidigare år.
Det är ju jättebra för miljön med mera men det är ju inte bra för bönderna som lever på detta.
Så egentligen är det inte konstigt att de försöker ge sig på för att försvåra för de företag som sysslar med vego produkter men det är väldigt fult av de.

Jag hoppas att de misslyckas denna gång med precis som det med korven.

Kommer alltid handlar om pengar..
Och vi måste allt äta lite djur, för djuren står för ca 17% av metan utsläppen av i världen, och metan är värre växthus effekt än koldioxid, så det e bra att vi kött ätare minskar på det


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Kommer alltid handlar om pengar..
Och vi måste allt äta lite djur, för djuren står för ca 17% av metan utsläppen av i världen, och metan är värre växthus effekt än koldioxid, så det e bra att vi kött ätare minskar på det

Jag tänker inte vara någon moralpolis men att säga att ni måste är en väldigt dålig ursäkt, det finns faktiskt rovdjur.


signatur

ゼルダの城

Skrivet av ZeldasCastle:

Jag tänker inte vara någon moralpolis men att säga att ni måste är en väldigt dålig ursäkt, det finns faktiskt rovdjur.

Och våra tänder och ögon säger att vi är rovdjur


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och våra tänder och ögon säger att vi är rovdjur

Nu vet jag inte hur dina tänder eller ögon ser ut men människan behöver inte äta djur.
Mycket hos människan som exempelvis att dricka ko mjölk är en mutation hos människan pga att människan gjort det så länge.


signatur

ゼルダの城

Skrivet av ZeldasCastle:

Nu vet jag inte hur dina tänder eller ögon ser ut men människan behöver inte äta djur.
Mycket hos människan som exempelvis att dricka ko mjölk är en mutation hos människan pga att människan gjort det så länge.

Mina tänder och ögon ser ut som dom skall göra.. och bara för att vi inte behöver äta kött betyder inte det att människan inte är rovdjur.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av waeress:

Så länge det är tydligt vad det är, dvs att det står havremjölk eller vegkorv, ska det självklart få heta så enligt mig.

Vi har hundratals eller tusentals år av mattraditioner och recept. Att ett substitut för en produkt får märkas så att konsumenten förstår vad det är substitut för är bara vettigt så att traditionerna och recepten kan leva vidare (om än i en något modifierad form). Det har hänt förr, många gånger.

Men det här handlar ju bara om konkurrensstrid mellan företag, det finns knappast något större djup bakom förslagen än så. Att det just lyfts när soja- och havre-produkter börjat konkurrera med mjölken. Jag har då inte hört något bråk förr om att kokosmjölken måste byta namn (då den inte konkurrerar om samma marknad såklart).

Nej, det finns verkligen inget större djup i förslagen.
Många av dessa vegetariska produkter har ju funnits på marknaden väldigt länge bara att nu när det har blivit större och det finns större valmöjligheter både på restauranger och i butik så ska det helt plötsligt bli ett problem.

Intressant egentligen att konkurrens är så känsligt.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av waeress:

Mjölk och korv är inga varumärken.

Inte vegan heller. Men det betyder verkligen inte att det är ok att kalla min köttkorv för vegankorv.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Kommer alltid handlar om pengar..
Och vi måste allt äta lite djur, för djuren står för ca 17% av metan utsläppen av i världen, och metan är värre växthus effekt än koldioxid, så det e bra att vi kött ätare minskar på det

Det där blir väl lite feltänk. Om djuren som föds upp för att bli mat orsaker den mängden utsläpp, så hade de utsläppen försvunnit om vi slutar äta kött eftersom köttbönderna tvingats lägga ned eller ställa om till annat jordbruk. Troligen blivit ersatta av andra utsläpp, men ändå.

Angående övrig diskussion, i Sverige får det inte kallas mjölk om det inte kommer från djur. Vilket känns rimligt tycker jag. Mjölk kommer från djur. Men att hindra företag att välja förpackning är enbart larvigt.

XKorv, xburgare, xbullar, xbiffar. Det kanske är dags att ändra hur vi använder orden. Byt ut x mot kött, nöt, fläsk, kyckling, lins, bön, svamp eller något annat som är huvudingrediens och problemet är löst.

Nu ligger ju ämnet helt i bakvattnet. Ärendet är avgjort i EU-parlamentet sedan flera månader tillbaka och till vegankorvens och veganburgarens fördel (379 röster mot 284 röster). Nej, en korv eller burgare är inte ett varumärke utan en form på råvarorna.

Men istället för att hitta på att det är för att jävlas med veganer och vegetarianer – hade det inte varit bättre att hämta in argumenten från själva EU-fallet? Vilka är de egentliga argumenten för och emot som parterna förde fram? Vad lutade sig de folkvalda mot i beslutet? Dessutom är det dumt att skriva "EU vill..." när EU inte alls vill. Uppenbarligen vill EU att det ska heta vegankorv och veganburgare, för det framgår redan i trådstarten att ärendet är avgjort.

I frågan om havremjölk blev det ett ganska solklart förbud för växtbaserade drycker att kalla sig mjölk. Likaså för ost och grädde, d.v.s. ord som faktiskt är varumärken över hela Europa. Sen kan det ju vara jobbigt för tillverkarna av växtbaserade drycker att använda de föreslagna formuleringarna, såsom "smöriga yoghurtliknande vätskor", och få dem att låta attraktivt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar