Roblox på börsen – värderas till 380 miljarder kr

Robot
Roblox på börsen – värderas till 380 miljarder kr

Lika mycket värt som EA och Ubisoft – tillsammans.

#roblox


Medlem

Aktien öppnade på 65 dollar, 45 var beräknat men efter trading öppnades upp för allmänheten hade den gått upp till köp för 65.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

"Roblox is still not profitable. It lost more than $253 million in 2020, up from a loss or about $71 million a year earlier."

HUR är det inte lönsamt?

Gnällkuk

Det här är det enda jag känner till om Roblox. Men så har jag inga egna kids heller iofs. Har inte riktigt greppat vad det är men känns som en Minecraft-klon typ?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot

Har heller aldrig hört talas om det här spelet förrän nu. Verkar vara populärt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ronzem:

"Roblox is still not profitable. It lost more than $253 million in 2020, up from a loss or about $71 million a year earlier."

HUR är det inte lönsamt?

Om jag skulle gissa har de fokuserat mer på att locka till sig spelare och innehållsskapare, snarare än att maximera vinsten. Nu verkar de fokusera lite hårdare på månadsprenumerationer snarare än spontantköp, och det är nog där folk ser potentialen. Sen är det ju en målgrupp alla vill nå men som man inte får göra riktad reklam till.


signatur
Medlem

Känns väldigt övervärderad

Inget pris jag skulle gå in på men har säkert fel

Medlem

Vi gamers fattar ingenting 🤷‍♂️

Redaktör
Skrivet av miffot:

Aktien öppnade på 65 dollar, 45 var beräknat men efter trading öppnades upp för allmänheten hade den gått upp till köp för 65.

Aha. Jag ≠ börsen


signatur
Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/762/116/e6b....

Det här är det enda jag känner till om Roblox. Men så har jag inga egna kids heller iofs. Har inte riktigt greppat vad det är men känns som en Minecraft-klon typ?

Det är en spelplattform där användarna bygger spelen/innehållet. Som ett Shoot 'em Up Construction Kit, om du var med på C64-tiden. Min 9-åring och hans kompisar älskar det, de ringer varandra och lirar tillsammans. Jag tycker det ser ut som skräp, men tänker att det är ju också en spelfostran. Man spelade ju själv åtskiliga skopor dynga när det begav sig, så det hör väl till. Och så lirar jag Portal 2 med honom för att visa hur bra spel kan se ut.


signatur
Medlem

Hade jag $45b ligga skräpandes hade jag köpt det direkt...lätt värt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man spelade ju själv åtskiliga skopor dynga när det begav sig, så det hör väl till.

Skillnaden back then var väl mer att nya spel hängde på att ens päron öppnade plånboken nångång då då, utöver disketter/cdskrivor från PC-För-Alla och liknande. Så man hade inte så mycket val än att spela om samma spel om å om å om igen, hur skit de än var

Fram till zipCD och adsl började komma så man hade åtkomst till billigt internet och snart därpå flashsspel osv. Då var det bara wareza för hela slanten

Inaktiv

Roblox är jäkligt smart gjort. Finns hur mycket gratis som helst att spela. Men sen sakta men säkert börjar barnen jobba på sina föräldrar för att få nån robux här och där. Mina kids plundrar sin mamma på nån hundring i månaden. Spelar ingen roll att det ser ut som skit. Grafik har ingen chans mot att det blir som en virtuell lekplats där kidsen kan hänga och påverka hur saker ska vara. Känner igen det från när man lirade aq2. Man fick det sociala, byggde banor, moddar och hostade servrar. Inget "vanligt" spel med snygg grafik kan tävla mot det.

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en spelplattform där användarna bygger spelen/innehållet. Som ett Shoot 'em Up Construction Kit, om du var med på C64-tiden. Min 9-åring och hans kompisar älskar det, de ringer varandra och lirar tillsammans. Jag tycker det ser ut som skräp, men tänker att det är ju också en spelfostran. Man spelade ju själv åtskiliga skopor dynga när det begav sig, så det hör väl till. Och så lirar jag Portal 2 med honom för att visa hur bra spel kan se ut.

Undrar själv vad som skulle hända om roblox blev ansvariga för allt som halkar in på upphovsbrott med hårdare regler på vad man lägger upp på roblox och liknande.

Det är verkligen vilda västern när det handlar om sådant.

Medlem

Sonen och hans kompisar älskar verkligen Roblox. Jag har ett konto jag också för att kunna hoppa in och spela med honom ibland och har även suttit en del i Roblox Studio och byggt banor som jag utmanar honom med. Ganska roligt faktiskt.

Har även kommit en ny liknande plattform nu som heter Core och istället använder Unreal Engine. Har testat det lite och tycker det verkar ganska lovande.

NuZ
Testpilot

Ungarna spelar det hela tiden på sina mobiler och xbox. Adopt me för det mesta. Kul att de är så styrt av kreatörer så finns alla möjliga typer av spel. Allt från sims till tycoons


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en spelplattform där användarna bygger spelen/innehållet. Som ett Shoot 'em Up Construction Kit, om du var med på C64-tiden. Min 9-åring och hans kompisar älskar det, de ringer varandra och lirar tillsammans. Jag tycker det ser ut som skräp, men tänker att det är ju också en spelfostran. Man spelade ju själv åtskiliga skopor dynga när det begav sig, så det hör väl till. Och så lirar jag Portal 2 med honom för att visa hur bra spel kan se ut.

Tänkte just skriva kan någon med kids be kidsen förklara varför det är bra men du läste mina tankar. 🙂

Måste dock erkänna att dagens dynga är 1000 gånger bättre än den dynga man själv spelade på C64 och Amiga. Dåtidens PC med sina pip ljud ska vi inte ens tala om. 🙂

eld
Medlem
Skrivet av A1200G:

Tänkte just skriva kan någon med kids be kidsen förklara varför det är bra men du läste mina tankar. 🙂

Måste dock erkänna att dagens dynga är 1000 gånger bättre än den dynga man själv spelade på C64 och Amiga. Dåtidens PC med sina pip ljud ska vi inte ens tala om. 🙂

Ska vi jämföra med "gamers" så är det inte så långt ifrån när alla satt och körde tusentals olika halflife-moddar, warcraft 3 moddar, eller garrys-mod servrar av varierande kvalité.

Att vi en dag satt och lekte tjuv och polis i nya counterstrike är ju inte så olikt från att något som bloxburg har slagit igenom, sims i multiplayer liksom!

Redaktör
Skrivet av Tamazin:

Skillnaden back then var väl mer att nya spel hängde på att ens päron öppnade plånboken nångång då då, utöver disketter/cdskrivor från PC-För-Alla och liknande. Så man hade inte så mycket val än att spela om samma spel om å om å om igen, hur skit de än var

Fram till zipCD och adsl började komma så man hade åtkomst till billigt internet och snart därpå flashsspel osv. Då var det bara wareza för hela slanten

Mja. På 80- och 90-talen köpte och bytte man kassetter och floppydiskar med piratade spel. Min äldre bror höll på en del med sånt, så jag har spelat en hel del skit.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Ska vi jämföra med "gamers" så är det inte så långt ifrån när alla satt och körde tusentals olika halflife-moddar, warcraft 3 moddar, eller garrys-mod servrar av varierande kvalité.

Att vi en dag satt och lekte tjuv och polis i nya counterstrike är ju inte så olikt från att något som bloxburg har slagit igenom, sims i multiplayer liksom!

Nja, Half life moddar, WOW och Counterstrike är rena Science Fiction jämfört med mina barndomsminnen. 🙂

Medlem

Spelar Roblox och särskilt Adopt Me ett flertal ggr i veckan med dottern. Robux blir det dock i princip bara till födelsedag och jul.

eld
Medlem
Skrivet av A1200G:

Nja, Half life moddar, WOW och Counterstrike är rena Science Fiction jämfört med mina barndomsminnen. 🙂

jo absolut, men pratar om hur folk konsumerade moddar i kvantitet snarare än kvalité, men hur allt det populära ändå flöt upp till ytan.

Roblox är modding-scenen rakt igenom!

Medlem

Jag förstår inte. Men jag har resignerat för länge sedan.
Så är ödet skrivet för den som åldras; sakta men säkert förstår man allt mindre av sin samtid.

Ofi
Medlem
Skrivet av anon_326185:

Roblox är jäkligt smart gjort. Finns hur mycket gratis som helst att spela. Men sen sakta men säkert börjar barnen jobba på sina föräldrar för att få nån robux här och där. Mina kids plundrar sin mamma på nån hundring i månaden.

Vad är det man köper för robux? Kosmetiska saker eller är det tillgång till andra spel/banor också? Förutom några enstaka YouTube-klipp så är Roblox en okänd värld för mig.

Inaktiv
Skrivet av Ofi:

Vad är det man köper för robux? Kosmetiska saker eller är det tillgång till andra spel/banor också? Förutom några enstaka YouTube-klipp så är Roblox en okänd värld för mig.

Är mest med när de lirar Minecraft så Roblox är lite okänt för mig med. Men lärde dem hur man gör egna banor i Roblox Studio så fick lite insikt. Men man har ju sin avstar man springer runt med och den kan man ju pynta rätt hårt. Sen kan man köpa en uppsjö gadgets för olika spel och det kan eg va vad som helst beroende på spel.

Roblox är ju inte ett spel, det är en spelplattform där det finns massor av spel att välja på.

Medlem
Skrivet av Ofi:

Vad är det man köper för robux? Kosmetiska saker eller är det tillgång till andra spel/banor också? Förutom några enstaka YouTube-klipp så är Roblox en okänd värld för mig.

Är väl upp till skaparna själva vad dom vill sätta bakom betalvägg i sina skapelser, men man kan köpa t.ex kosmetiska items, mer pengar/resurser, boosts av olika slag, medlemskap som ger extra förmåner etc.

Skulle kunna jämföra det med hur det ser ut i många gratis mobilspel.

Medlem

Ok, det gäller att undvika den här aktien. Övervärderad så in i mattan.

Medlem

3 barn mellan 4-10 år, alla spelar roblox i princip dagligen (mest adopt me, bug simulator och murder mystery) och de får motsvarande drygt 40SEK var i veckopeng som går till robux.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mja. På 80- och 90-talen köpte och bytte man kassetter och floppydiskar med piratade spel. Min äldre bror höll på en del med sånt, så jag har spelat en hel del skit.

Jo, till viss del, så säg att du kanske samlade på dig 200-300 spel till amigan över en femårsperiod, varav kanske hälften var av spelbar kvallite och fungerade felfritt. Då var det de spelen man nötte over and over and over.
Jämfört med idag när man har åtkomst till oräknebart antal spel, som alla är bara ett knapptryck bort snarare än man måste ta bussen till grannbyn för att kopiera via disketter å därefter ta vägen om utskriftsaffärn och skriva ut 150 sidor för att komma runt monkey island anti-piratskyddet

Redaktör
Skrivet av Tamazin:

Jo, till viss del, så säg att du kanske samlade på dig 200-300 spel till amigan över en femårsperiod, varav kanske hälften var av spelbar kvallite och fungerade felfritt. Då var det de spelen man nötte over and over and over.
Jämfört med idag när man har åtkomst till oräknebart antal spel, som alla är bara ett knapptryck bort snarare än man måste ta bussen till grannbyn för att kopiera via disketter å därefter ta vägen om utskriftsaffärn och skriva ut 150 sidor för att komma runt monkey island anti-piratskyddet

Ja, det är ju enorm skillnad på tillgången då och nu (även om det var rätt bra tillgång på C64- och Amiga-spel). Och precis som med musik (som funkar likadant) ägnar man inte varje grej lika mycket tid nu som då, helt enkelt eftersom man lätt kan hitta nåt mer lockande. Det är både bra och dåligt, tycker jag: bra för att man slipper massa skit, dåligt för att man inte ger allt en ärlig chans.


signatur
12
Skriv svar