Jade Raymond startar ny studio med Sony som investerare
Kul för Jade! Hoppas hon får fria tyglar.
Samtidigt intressant att hon skriver "independent studio" i samma andetag som "backing of Sony Interactive Entertainment " och "publisher".
Men nåja, indie-begreppet är sedan länge urvattnat. Go Jade!
Väl ungefär samma kontrakt Kojima hade med SONY ?
Väl ungefär samma kontrakt Kojima hade med SONY ?
Ingen aning. Och vi vet inte heller vad Sony hade för påverkan på Death Stranding. Så länge allt går bra blir det ingen skitstorm
Spännande, kan nog bli väldigt bra. Indie men backning av Sony? Hur mena hon? Hoppas hon får klart ett spel nu
Insomniac spenderade cirka 20 år med att vara indie fast de mest bara gjorde spel åt Sony. Det senaste exemplet är väl Kojima Productions som är indie men gjort sitt hittills enda spel åt Sony.
Begreppet indie brukar ofta kopplas samman med en viss typ av spel med lägre budget men även exklusiva spel med relativt hög budget kan göras av en "indipendent" studio på uppdrag av andra-
Sumo Digital och Bungie lär väl kanske vara de största studior som numera kan klassas som "indipendent" även om de inte gör "indie-spel".
Edit: Det kan vara skillnad mellan det som kallas "indie-spel" och spel som görs av en "indipendent" studio.
Hoppas det blir ett stort äventyr i AAA eller AA klass med rejält påkostad grafik. Önskar personligen inget litet spel med enkel indie /retro grafik.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Insomniac spenderade cirka 20 år med att vara indie fast de mest bara gjorde spel åt Sony. Det senaste exemplet är väl Kojima Productions som är indie men gjort sitt hittills enda spel åt Sony.
Begreppet indie brukar ofta kopplas samman med en viss typ av spel med lägre budget men även exklusiva spel med relativt hög budget kan göras av en "indipendent" studio på uppdrag av andra-
Sumo Digital och Bungie lär väl kanske vara de största studior som numera kan klassas som "indipendent" även om de inte gör "indie-spel".
Mja, indie handlar väl i grund och botten om att vara oberoende, "independent" och inte låst till en utgivare som har monetära insatser i sin produkt och därmed kan påverka, mer eller mindre.
Att indie sedan blivit förknippar med lågbudget ligger ju i sakens natur. Ingen stor utgiviare, mindre budget.
Men som jag skrev, begreppet är urvattnat, och har flera andemeningar idag.
Insomniac spenderade cirka 20 år med att vara indie fast de mest bara gjorde spel åt Sony. Det senaste exemplet är väl Kojima Productions som är indie men gjort sitt hittills enda spel åt Sony.
Begreppet indie brukar ofta kopplas samman med en viss typ av spel med lägre budget men även exklusiva spel med relativt hög budget kan göras av en "indipendent" studio på uppdrag av andra-
Sumo Digital och Bungie lär väl kanske vara de största studior som numera kan klassas som "indipendent" även om de inte gör "indie-spel".
Kan inte hålla med dig indie står för independent, och om då en stor koncern investerar i ditt bolag så kan du inte kalla dig indie längre oberoende av budget på spelen ifråga.
Kan inte hålla med dig indie står för independent, och om då en stor koncern investerar i ditt bolag så kan du inte kalla dig indie längre oberoende av budget på spelen ifråga.
Var går gränsen?
Är Hotline Miami inte "indie" för att Devolver investerat och ger ut?
Jag la även till en liten edit i mitt inlägg ovan.
Insomniac spenderade cirka 20 år med att vara indie fast de mest bara gjorde spel åt Sony. Det senaste exemplet är väl Kojima Productions som är indie men gjort sitt hittills enda spel åt Sony.
Begreppet indie brukar ofta kopplas samman med en viss typ av spel med lägre budget men även exklusiva spel med relativt hög budget kan göras av en "indipendent" studio på uppdrag av andra-
Sumo Digital och Bungie lär väl kanske vara de största studior som numera kan klassas som "indipendent" även om de inte gör "indie-spel".
Edit: Det kan vara skillnad mellan det som kallas "indie-spel" och spel som görs av en "indipendent" studio.
Indie är väl att vara sin egna utgivare egentligen. Budget har väl ingen eller liten roll. Dock så är väl oftast indie förknippat med ”källarspel” som du säger
Edit: Nja Hotline är väl inte indie i det fallet. Retro däremot
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Var går gränsen?
Är Hotline Miami inte "indie" för att Devolver investerat och ger ut?
Jag la även till en liten edit i mitt inlägg ovan.
Nu har jag aldrig spelat Hotline Miami. Men om det är som du säger så skulle inte jag kalla det indie, och i ordets rätta bemärkelse är det inte indie heller.
Men som någon skrev tidigare så är begreppet rätt urvattnat och kanske ligger i "indie genren", låg budget med bra och väl genomtänkt spelmekanik.
Edit: @NuZ tyckte jag formulerade sig väldigt väl om vad som är indie.
Hoppas det blir ett stort äventyr i AAA eller AA klass med rejält påkostad grafik. Önskar personligen inget litet spel med enkel indie grafik.
Retrografik är det snyggaste <3 Kolla The last night
Pixelgrafik är för mig den snyggaste grafiken. Förstår inte själv vad folk ser i försöken till verklighetstrogna bilder osv.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Allt hon varit med om sedan Assassin's Creed-spelen har antingen blivet nerlagt eller ej genomfört... Hon för inte tur med sig precis...
Har väl inget med tur att göra egentligen. Nån higher-up som sagt nej bara så skiter sig allt. Nu har hon chansen att göra det hon vill
Mja, indie handlar väl i grund och botten om att vara oberoende, "independent" och inte låst till en utgivare som har monetära insatser i sin produkt och därmed kan påverka, mer eller mindre.
Tja, många av de spel som kan räknas som indie-klassiker har ju en utgivare som investerat som inte är utvecklaren. Sedan om det är Devolver, de nu heta Annapurna, svenska Raw Fury, Sony eller ID@Xbox spelar ingen roll. Många framgångsrika indie-spel har någon bakom som finansierat.
Tja, många av de spel som kan räknas som indie-klassiker har ju en utgivare som investerat som inte är utvecklaren. Sedan om det är Devolver, de nu heta Annapurna, svenska Raw Fury, Sony eller ID@Xbox spelar ingen roll. Många framgångsrika indie-spel har någon bakom som finansierat.
Ja det är sant faktiskt. Vet inte hur det är med andra men id@xbox så söker man stöd finansiellt och kan få hjälp med store. Men nu så kör indie utvecklare (iaf på xbox) med en konsol, betalar licensen för utvecklarläget för att testa och ansöker om att lägga ut spelet på windows store. De slipper att ansöka om utvecklar kit etc. Kanske är en sådan deal som du säger, att hon får endast finansiella stöd dock med kravet att släppa på playstation.
Indie scenen växer så det knakar
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Tja, många av de spel som kan räknas som indie-klassiker har ju en utgivare som investerat som inte är utvecklaren. Sedan om det är Devolver, de nu heta Annapurna, svenska Raw Fury, Sony eller ID@Xbox spelar ingen roll. Många framgångsrika indie-spel har någon bakom som finansierat.
Absolut, håller med. Oavsett hur uttrycket används idag så handlar det ju ursprungligen om små bolag som inte gjorde sig beroende av en jätte. I skivindustrin var det ju små bolag som själva gav ut små artister, så visst fanns det även där en utgivare-"utvecklare"-relation.
Men jag tror vi är på samma spår. Semantik, mest.
Retrografik är det snyggaste <3 Kolla The last night
Pixelgrafik är för mig den snyggaste grafiken. Förstår inte själv vad folk ser i försöken till verklighetstrogna bilder osv.
Hehe, jag känner precis tvärtom. Hur kan folk hellre vilja ha simpel indie retro grafik..
Men folk är ju olika o har olika smaker.
Personligen är jag sinnessjukt kåt på realistisk knivskarp grafik.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Tarsier kallar också sig Independent game studio av nån märklig anledning.
Så det verkar mera vara hur man själv tolkar det tydligen.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Hehe, jag känner precis tvärtom. Hur kan folk hellre vilja ha simpel indie retro grafik..
Men folk är ju olika o har olika smaker.
Personligen är jag sinnessjukt kåt på realistisk knivskarp grafik.
Haha ja världen skulle vara tråkig om alla tyckte lika
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Även om hon inte har så bra track reckord med en del tveksamt avslutade projekt som troligen var utom hennes kontroll hoppas jag att hennes framtida projekt går bra. Jag menar grunden hennes team skapade i Assassin's Creed hängde med i ganska många spel efter det även om det var i förfinat format.
PSN: MrOakenborn
"Launching an independent studio with the backing of Sony Interactive" bara jag som tycker att den meningen motsäger sig själv? Aja lät lite kul i varje fall!
Hoppas det leder till något storslaget.
Hello Games fungerar väl lite så? No Mans Sky fick backning av Sony men de är egna?
"Writer and Fighter"