Bethesda - varför så lång tid?

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Skulle vilja snacka lite om Bethesda. Jag är ett stort fan av Skyrim och Fallout (F3 och framåt) generellt, men vad är anledningen till att produktionen av dessa spel tar längre och längre tid? Skyrim firar snart 10 år och Elder Scrolls 6 lär ju inte direkt släppas i år.
Fallout 4 släpptes 2015 och nästa spel i serien lär väl realistiskt inte släppas innan 2023, som tidigast.
8-12 år mellan titlarna? Är det för att spelen blir större och att det behövs större maps och mer av allt som det tar enligt mig helt orimligt lång tid?

Vad är era förväntningar på Starfield och ES 6 efter Fallout 76-fiaskot? Tror ni de kan göra bra spel i framtiden eller kommer vi få se en extrem buggfest utan dess like? Visst, deras spel har alltid varit buggiga, men F76 var som bekant en klass för sig på den punkten.

Min förhoppning är så klart att de bättrar sig och inte släpper något halvfärdigt, nu när de har Microsoft i ryggen. Men jag hade inte satsat pengar på det.

Det tar tid då de antingen har ett annat projekt de satsar på, eller att de helt enkelt inte har fått tillräckligt bra med pitch för hur deras nästa Fallout/ES ska vara.
Om man tittar på vad de har gjort så släpper de varje år någonting nytt; https://en.wikipedia.org/wiki/Bethesda_Game_Studios förutom under 2020.

Min teori är att de har tappat fokus, de har inte varit nöjda med olika pitchar för nästa Fallout/ES och därmed försökt satsa på andra lite mindre projekt som ska hålla igång pengaflödet.

Jag har inga stora förväntningar utav ES6 för att vara ärlig. Större maps tror jag inte direkt, Skyrim hade redan ett lagom stor karta. Däremot så tror jag att de har fått stor konkuerns utav Witcher 3, och för att ES6 ska kunna bidra med att få support för ES7, så måste ES6 kunna få lika bra RPG-känsla som Witcher 3 gav.

Med tanke på att Bethesda envisar sig att använda sig utav sitt egna motor så lär det vara många buggar precis som med Skyrim och Oblivion. Det som fick mig att lessna på Skyrim t.ex. var att många grottor kändes rinse-and-repeat liknande, fiender skalas med dig, samt extremt många "new dungeon/quest"-ikoner på kartan, att jag vart utbränd innan jag hann göra klart main mission.

Med ES6 så shoppas jag på att de lägger mer fokus på att skräddarsy varje side-mission så att det är både intressant och någorlunda unikt (och inte bara "Gå till grottan för att hämta en bägare"). Main Story har alltid varit helt okej, så så länge den inte blir sämre så är jag nöjd. Jag vill även att de satsar mer på att ha fler unika grottor/dungeons, så att man inte känner igen sig efter den 5:e generiska grottan man går in i. Med tanke på att de började skriva manuset bara för något år sen så tror jag att ES6 är 4-6 år ifrån fortfarande från release, så får hoppas de får till ett bra spel

Medlem
Skrivet av matt76:

Bethesda var dock först på bollen i det sammanhanget, med sitt Fallout 76, som sågades rejält när det släpptes p.g.a. alla dess buggar och tekniska problem etc.

Fast där sågades det ju dock av helt andra anledningar...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av matt76:

Bethesda var dock först på bollen i det sammanhanget, med sitt Fallout 76, som sågades rejält när det släpptes p.g.a. alla dess buggar och tekniska problem etc.

Fallout 76 är inte jämförbart imo

Medlem

Den största anledningen till att det dröjer med nya spel idag tror jag är för att de är populära i onlinespelande. Kolla på Gta V t.ex.
Bethesda har ju Elder scrolls online och drar säkert in en del pengar genom det, precis som Rockstar drar in pengar genom Gta V, de har kanske inte samma behov av att släppa spel lika ofta längre, tyvärr.

eld
Medlem

Det är många som spekulerar lite konstigt, men det finns en väldigt enkel förklaring:

Bethesda är en studio, och gör ett spel i taget, och spelen blir mer komplicerade och dyrare för varje omgång.

Jag tror säkert att fallout 76 och Bethesdas systerstudio i Austin är en del av en plan att kunna utveckla två spel åt gången istället för bara ett, kanske ett Fallout 5 från Austin då Bethesda kommer vara upptagna med starfield och ES6 ett bra tag fram.

Medlem

Det kommer när det kommer. Som någon tidigare sa så brukar de inte hypa sina spel i åratal utan spelet annonseras och släpps rätt nära inpå. Visst brukar spelen vara buggiga med det gör inget tycker jag utan är precis så det ska vara.

Medlem

Deras team har varit ganska litet om man jämför med andra tripple A spelföretag. Dom har även plockat utvecklare från Obsidian för att speeda på utvecklingen av Elders scrolls 6 enligt rykten. Sen brukar dom uppdatera motorn ganska mycket efter varje spel. Många spel som släpps snabbt brukar ha minimala förändringar i spelmotorn.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

(...)

Jag har inga stora förväntningar utav ES6 för att vara ärlig. Större maps tror jag inte direkt, Skyrim hade redan ett lagom stor karta. Däremot så tror jag att de har fått stor konkuerns utav Witcher 3, och för att ES6 ska kunna bidra med att få support för ES7, så måste ES6 kunna få lika bra RPG-känsla som Witcher 3 gav.

(...)

Hädelse!
Du kan inte jämföra TES med Witcher, det ena är ett rollspel (i first person) och det andra är ett actionspel i (3rd person) med lite lite rollspelselement. Enligt mig så var det TES som definierade hur rollspel skulle göras och satte ribban. Tycker inte att Witcher 3 kommer nära vad gäller rollspelselementen. Däremot så är Witcher 3 ett väldigt bra spel i sin kategori och kanske närmast ska jämföras med DA inquistion där det vida överglänser det förra i mycket (men inte i allt).

Medlem

Det är inga problem med att produktion tar lång tid, problemet är att vi pratar om Bethesda, ett företag som alltid släpper spel som är så fyllda med buggar att communityn alltid måste fixa deras spel när de själva inte gör det samt kör återigen samma skit motor som de alltid har gjort. Det visar antingen på att de är inkompetenta eller helt enkelt lata för att göra någonting nytt. Och nej, det har INGENTING med moddar att göra, det finns massvis med verktyg föra att göra moddar på spel gjorda i Unreal och Unity. Deras fans som bygger moddar kommer fortsätta att göra det även om de kastar ut creation engine, vilket de borde ha gjort redan innan skyrim.

Fördelen är iofs att om man är en sån där smutsig pirat så kommer deras spel vara crackat 2 veckor innan releasen p.g.a deras tvivelaktiga kod.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Hädelse!
Du kan inte jämföra TES med Witcher, det ena är ett rollspel (i first person) och det andra är ett actionspel i (3rd person) med lite lite rollspelselement. Enligt mig så var det TES som definierade hur rollspel skulle göras och satte ribban. Tycker inte att Witcher 3 kommer nära vad gäller rollspelselementen. Däremot så är Witcher 3 ett väldigt bra spel i sin kategori och kanske närmast ska jämföras med DA inquistion där det vida överglänser det förra i mycket (men inte i allt).

Och även åt andra hållet, Skyims story är pinsam i jämförelse med Witcher 3. Men folk som kallar Witcher för rollspel har fel, det är inte mycket till roller man har att spela med samt att det är extremt svårt att göra ett regelrätt rollspel där mina val påverkar hela storyn. TES har i princip alltid haft 2 eller 3 val som bestämmer vad som kommer hända, antingen är du "god" eller "ond" men måste ändå säga att både Oblivion och Skyrims mainstory var vek, det är allt annat runt om i spelet som gjorde det intressant att spela. Folk skämtar om att man inte bryr sig om mainstoryn utan springer och gör annat, men det beror ju på att mainstoryn inte är intressant nog att följa efter, allt annat är roligare, vilket Witcher 3 inte gör, där blir det nästan tvärtom, sure deras sidequests har oftast intressant story men det är inte i närheten av mainstoryn.

Medlem

Storyn och sidequestesen är mycket bättre i Witcher 3. Men Skyrim är mycket bättre pga modsen. Kommer även mods som gör så spelet håller dagens standard i grafik.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

ähh vi har awowed endå snart så

Medlem
Skrivet av Esri:

Och även åt andra hållet, Skyims story är pinsam i jämförelse med Witcher 3. Men folk som kallar Witcher för rollspel har fel, det är inte mycket till roller man har att spela med samt att det är extremt svårt att göra ett regelrätt rollspel där mina val påverkar hela storyn. TES har i princip alltid haft 2 eller 3 val som bestämmer vad som kommer hända, antingen är du "god" eller "ond" men måste ändå säga att både Oblivion och Skyrims mainstory var vek, det är allt annat runt om i spelet som gjorde det intressant att spela. Folk skämtar om att man inte bryr sig om mainstoryn utan springer och gör annat, men det beror ju på att mainstoryn inte är intressant nog att följa efter, allt annat är roligare, vilket Witcher 3 inte gör, där blir det nästan tvärtom, sure deras sidequests har oftast intressant story men det är inte i närheten av mainstoryn.

Kan inte annat än att hålla med (och det gäller även fallout spelen). Mainstory är inte det som är intressant (den är ok och behöver följas i små doser då och då) utan det som man hittar i världen tillsammans med vissa av sidouppdragen gjorde att Skyrims värld kändes levande (detta gäller även TES 3 och 4) och man kunde "rollspela" mer. Blev påmind av detta när jag skaffade det till switch på någon rea. Skulle bara spela och se hur portningen blev men blev kvar i timmar utforskandes ruiner, berg och fästningar.

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Tycker det är bra att Elderscrolls tar lång tid. Vill inte ha ett nytt elderscrolls varje år som Assassins Creed. Med lite mellanrum ser man förhoppningsvis större skillnad på grafik och det är ny spelmotor...

Inte varje år nej, men 10+ år är helt orimligt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är inga problem med att produktion tar lång tid, problemet är att vi pratar om Bethesda, ett företag som alltid släpper spel som är så fyllda med buggar att communityn alltid måste fixa deras spel när de själva inte gör det samt kör återigen samma skit motor som de alltid har gjort. Det visar antingen på att de är inkompetenta eller helt enkelt lata för att göra någonting nytt. Och nej, det har INGENTING med moddar att göra, det finns massvis med verktyg föra att göra moddar på spel gjorda i Unreal och Unity. Deras fans som bygger moddar kommer fortsätta att göra det även om de kastar ut creation engine, vilket de borde ha gjort redan innan skyrim.

Fördelen är iofs att om man är en sån där smutsig pirat så kommer deras spel vara crackat 2 veckor innan releasen p.g.a deras tvivelaktiga kod.

Jag kan tänka mig att de har kvar den för att de har utvecklat en massa verktyg och produktionstekniker relaterade till motorn. Mycket av Biowares problem började med Frostbite motorn och att produktionstekniken kring utvecklingen blev helt annorlunda.

Skrivet av Jud1t:

Kan inte annat än att hålla med (och det gäller även fallout spelen). Mainstory är inte det som är intressant (den är ok och behöver följas i små doser då och då) utan det som man hittar i världen tillsammans med vissa av sidouppdragen gjorde att Skyrims värld kändes levande (detta gäller även TES 3 och 4) och man kunde "rollspela" mer. Blev påmind av detta när jag skaffade det till switch på någon rea. Skulle bara spela och se hur portningen blev men blev kvar i timmar utforskandes ruiner, berg och fästningar.

Ja, jag har gjort huvudkampanjen i Skyrim några gånger men alltid tyckt det känts väldigt platt. Bleak falls barrow, grey beards, horn of whatshisname, collage of winterhold och sen Soverngard,. Inte så mycket rollspel eller äventyr där.

Jag började spela lite grann nu i våras och tror jag spelar det "rätt" för första gången.

Efter att ha dödat första draken började jag bara gå åt något håll, kämpade mig in i lite grottor, pratade med lite varelser, utforskade som jag kände för. Jag har haft så mycket mer roligt denna gången. Att bara råka ramla in i quest lines så som "lost to the ages" känns helt underbart. Gå in i en slumpvis byggnad och upptäck ett quest som sträcker sig över hela kartan. Ingen som sa åt mig att gå dit och inget som antydde att de skulle vara något där.

Jag spelar förvisso i VR nu så det ökar inlevelsen. Samma sak i ett träsk i sydöstra delen. Slumpvis pratade med en gubbe utanför ett nedbränt hus. Han bjuder in mig till en hemlig bar för att bli hög på droger vilket leder till ett ganska stort vampyr-uppdrag. Verkade också bara vara en helt slumpvis gubbe, men dolde ett mycket större uppdrag.

Ska du spela Skyrim "rätt" så borde du bara börja utforska. Gå åt något slumpvis håll och se vad du hittar.

Medlem

Tar lång tid att göra bra spel


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

eld
Medlem
Skrivet av Jud1t:

Jag kan tänka mig att de har kvar den för att de har utvecklat en massa verktyg och produktionstekniker relaterade till motorn. Mycket av Biowares problem började med Frostbite motorn och att produktionstekniken kring utvecklingen blev helt annorlunda.

Jo precis, folk verkar missa att även om de skulle byta motor så måste de slänga in alla system och sätt att bygga spelet som kommer resultera i precis samma buggar som vanligt.

Det var ju inte gamebryo som vart bakom alla buggar i bethesdaspelen, det var ju den oändliga mängden permutationer i systemen som bethesda designade.

Medlem

Gissar att det finns många faktorer som ligger bakom varför det tar sådan tid. Tror dom fick sig en liten knäpp på näsan 2015 när Witcher 3 kom ut före Fallout 4 och var bättre på väldigt många saker.

Trenden med att spel alltid ska uppdateras och aldrig vara färdiga för på så fortsätta dra in pengar(på svindyra mtx) medans vi spelare får en dropppe i taget, precis så mycket att vi inte slutar spela ja just den trenden tror jag gör att vi får bra mycket färre nya storspel och uppföljare. I kombination med att spelen förväntas vara större och blir mer komplexa.

Det är inte ett recept som banar vägen för att spruta ut storspel. Så mycket lättare att bara säga "season pass,mtx,always online" och håva in cashen.

Snälla ge mig tillbaka guldåren 2000-2010.

eld
Medlem
Skrivet av ExiGe:

Gissar att det finns många faktorer som ligger bakom varför det tar sådan tid. Tror dom fick sig en liten knäpp på näsan 2015 när Witcher 3 kom ut före Fallout 4 och var bättre på väldigt många saker.

Det är väldigt olika spel, jag tror inte någon av dom tar spelare från den andra.

Folk som sitter och spelar fallout 4 tänker nog inte "nu har jag inget behov av att skaffa witcher 3", eller vice versa.

Medlem
Citat:

Är det rimligt att spelproduktioner tar massvis med år?

Ja

Medlem

Problemet är säkert att det gick för bra för skyrim. Man får hoppas att Ms kommer att pressa ut fler bra spel till xbox ägarna. Så att dom också kan få spela något exklusivt spel någon gång....

Avstängd
Skrivet av Caene:

Inte 10+ dock.

Medlem

Riskerar nog att sparka en bikupa med detta men...

Lång utvecklings tid?
Sneglar lite lätt mot star citizen

Det som kan ta extra tid är väl om dom bestämde sig för att dom behövde en ny spelmotor?
Annars är väl starfield ett nytt ip med vem vet vad för tech och vad annars som kan ta tid.

Medlem

De kanske behöver fler år på sig om de nu förhoppningsvis uppgraderar sin grafikmotor.
Den stinker lastgammal ps2 på sina ställen i Fallout 4 och visst Skyrim var snyggt men Npcs såg fortfarande ut som i New Vegas och jisses visst fan va de lika fula i Fallout 4 om inte värre.
Kom igen ,nu har ni tillgång till Id Software motorn se till att använda den om ni ska komma in i Next Gen.
👍

Medlem
Skrivet av nather:

Riskerar nog att sparka en bikupa med detta men...

Lång utvecklings tid?
Sneglar lite lätt mot star citizen

Det som kan ta extra tid är väl om dom bestämde sig för att dom behövde en ny spelmotor?
Annars är väl starfield ett nytt ip med vem vet vad för tech och vad annars som kan ta tid.

Tror man skall vara lite försiktig med att jämföra traditionell spelutveckling med Star Citizen.

Med risk för att de religiösa nu attackerar mig: I traditionell spelutveckling har man liksom ett företag med en budget och ett mål som de arbetar efter. I fallet Star Citizen har vi en person som är en dokumenterat inkompetent ledare som inte klarar av att leda projekt och hålla sig till en budget som har fått en aldrig sinande kassa av pengar för utvecklingen av ett "spel", trots att han hellre skulle göra dåliga Hollywood-filmer.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Hädelse!
Du kan inte jämföra TES med Witcher, det ena är ett rollspel (i first person) och det andra är ett actionspel i (3rd person) med lite lite rollspelselement.

Jag kan och jag gör. Båda är i grund och botten rollspel. Det enda skillnaderna är att i TES så kan du göra din egen klass och själv lägga ut dina förmågor så som du vill bygga din karaktär. Annars så är de i grund och botten väldigt liknande spel där du kan göra sidouppdrag eller huvuduppdrag. Båda är lika begränsade över hur mycket du kan påverka världen. Båda är begränsade över dialoger. I ena spelet rollspelar du hur du anser att din karaktär ska svara i dialoger, medan den andra spelet rollspelar du hur du tycker Geralt ska svara i diverse dialoger. Men i grund och botten så så är båda spelen (i mina ögon) lika mycket/lite rollspel jämfört med klassisk D&D.

Om vi ska vara nitiska om vad som ska klassas som rollspel så anser jag att spel som t.ex. Baldurs Gate, Divinity: Original Sin etc mer rollspel än vad TES är. För mig kvittar det om det är första person, 3:e person eller tabletop.

Citat:

Enligt mig så var det TES som definierade hur rollspel skulle göras och satte ribban. Tycker inte att Witcher 3 kommer nära vad gäller rollspelselementen. Däremot så är Witcher 3 ett väldigt bra spel i sin kategori och kanske närmast ska jämföras med DA inquistion där det vida överglänser det förra i mycket (men inte i allt).

Och där tycker vi olika. TES kanske satte ribban upp till Morrowind, sen har de tappat bollen rejält. Oblivion var bara ett katastrof, och Skyrim var helt okej förutom att de var lata och copy-pasteade majoriteten av sidouppdragen samt grottorna/dungeons. Och det är där jag anser att Witcher 3 gör ett bättre jobb, vilket också gjorde att Witcher 3 är mer underhållande, och mer "memorable" jämfört med Skyrim. Skyrim har bara blivit ett meme. När man kommer in i diskussioner om Skyrim så är det oftast mestadels prat om diverse glitchar man har stött på eller hur Bethesda har gjort 20 olika versioner utav spelet istället för att göra en nytt spel i TES-världen.

Men som sagt, vi tycker olika. TES kanske satte ribban med Daggerfall och Morrowind, men efter det så har TES inte satt någon ribba överhuvudtaget, och andra rollspel (oavsett perspektiv) har kommit som har toppat både Oblivion och Skyrim. Därmed så har jag inga stora förväntningar utav TES6, och personligen anser att om TES6 ska vara bra så måste den toppa Witcher 3.

Medlem

Det är ju på ett sätt lite konstigt att fansen går från ungdomar till gubbar på ett par spel. Ett liv hinner passera revy innan nästa del osv.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Å andra sidan är de inte långsammare än vad jag är på att göra allt jag tänkt göra i deras spel. Börjar om och blir av någon anledning en stealth archer till slut varje gång.

Haha samma här. Har fantiserat många gånger om att köra med melee eller magi men det GÅR inte att hålka sig från att bli så OP som möjligt.

Medlem
Skrivet av roftg:

Hellre att det tar tid än att vi får bethesdas version av ett nytt fiasko ala cyberpunk

Cyberpunk var ett buggfritt mästerverk jämfört med kvaliteten på det Bethesda brukar trycka ur sig efter 95 års intensiv utveckling.

123
Skriv svar