Bethesda - varför så lång tid?

Medlem

Själv skulle jag gissa att det är för att Skyrim (och diverse Elderscrolls spel) fortfarande säljer otroligt bra. Släpper de något nytt så konkurrerar de bara med sig själva och sina egna titlar.

Lite samma sak som med GTA V, spelet blev en sån succé att de inte behöver stressa fram något nytt. Vill man spela något open world spel i modern miljö med bilar och galenskap... ja, då spelar man GTA V. Tvärtom är det bara en risk att släppa något nytt, lever det inte upp till folks förväntan så riskerar de bara att sänka sina tidigare spels försäljning.

Medlem
Skrivet av General White:

Inte 10+ dock.

Nej


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Påstår mig inte vara någon expert på ämnet och någon får gärna rätta mig om jag snackar total skit nu, men det känns som att många i tråden blandar studios lite godtyckligt här. Medvetet eller ej vet jag inte, men om vi snackar TES och FO så har TES:O och FO76 väldigt lite att göra med grundserierna vad gäller utvecklingen, då TES:O utvecklas av Zenimax Online Studios och FO76 utvecklas av Bethesda Austin.

Kollar vi på vad Bethesda Maryland har utvecklat och släppt så blir det snabbt ganska tydligt att tidsplanen faktiskt inte är HELT orimlig (och detta kommer från någon som väntat otåligt på TES VI i snart tio år):

Oblivion - 2006
FO3 - 2008
Skyrim - 2011
FO4 - 2015

Personligen tror jag att Starfield släpps i år, och då har det gått sex år sedan FO4 släpptes. Med tanke på att dom har gett motorn en ordentlig overhaul (ett större tekniskt steg mellan FO4/76 till Starfield/TES VI än från Morrowind till Oblivion, tydligen), samt att det är ett helt nytt IP, så tycker jag ändå att sex år känns ganska så rimligt.

Medlem

Skyrim håller fortfarande med mods.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

eld
Medlem
Skrivet av fingalf:

Personligen tror jag att Starfield släpps i år, och då har det gått sex år sedan FO4 släpptes. Med tanke på att dom har gett motorn en ordentlig overhaul (ett större tekniskt steg mellan FO4/76 till Starfield/TES VI än från Morrowind till Oblivion, tydligen), samt att det är ett helt nytt IP, så tycker jag ändå att sex år känns ganska så rimligt.

Sen har ju corona satt käppar i hjulen för alla spelföretag, så det tar ju lite extra tid.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Personligen har jag väldigt svårt att tro att Bethesda själva skulle våga ge sig på att utveckla New Vegas 2, speciellt nu när de är under samma tak som Obsidian, och om de inte utvecklar det själva bör ju releaserna kunna ligga något närmare i tid. Men den som lever får se

Jag tror att det aldrig kommer att komma ett new vegas 2. Vad är poängen med ett sådant spel?

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Grafik är ju dock inte allt. Mitt största problem är hur npcer agerar och hur dom ser ut. Lite svårt att leva sig in i en värld när alla ser ut att gå på alla möjliga droger med helt tom blick.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Snyggt, men där utav också problemet. Som kommentaren ovanför mig nämner, grafiken gör inte spelet. Jag har mer kul med Morrowind än Skyrim, och Morrowind är mycket fulare grafiskt. Problemet är snarare (iaf för mig) är innehållet. Sure, finns säkert moddar för det också, men ett bra spel ska inte kräva att man lägger ner massa timmar på att hitta rätt moddar som fungerar bra med varandra som inte krashar spelet/datorn. Och för mig, så har Witcher 3 lyckats bättre på den fronten. Världen känns bättre, sidouppdragen känns unika och intressanta, karaktärerna är intressanta. Även musiken i Witcher tycker jag är bättre än Skyrim.

Men såklart, även mycket äldre spel "håller fortfarande" om man moddar sönder dem för extra uppdrag, finare texturer, andra modeller m.m... Det är ju så många spel går att spela i dagsläget utan att bli tokig på diverse buggar eller monotonitet. Men ett bra spel ska kunna hålla sig utan behovet av communityn att fixa deras spel.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Grafik är ju dock inte allt. Mitt största problem är hur npcer agerar och hur dom ser ut. Lite svårt att leva sig in i en värld när alla ser ut att gå på alla möjliga droger med helt tom blick.

Finns mods för character models, och gameplay också. Det är inte bara mods till grafik som finns. Går göra om spelet till Dark Souls om man vill. Om man vill gå längre än så då behöver man Mo-Cap som bara spelutvecklare eller film studios har råd med för tillfället. Kanske går att göra något liknanden med Fo-IP (Face Over Internet Protocol) när det finns tillgängligt för fler spel. Bara star citizen kör med det för tillfället.

Gameplay mods


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

123
Skriv svar