Julmust vs Påskmust - den ultimata jämförelsen!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag har julmusten här hemma (den kom inte med på bild för den stod längst inne i skafferiet och jag upptäckte efter publicering att jag missat ha med den), men hittade tyvärr inte Påskmustvarianten i butik så därför kom den inte med

Synd! avnjöt 2 flaskor i helgen, helt klart bättre än både apotekarnas och nygårda i mitt tycke hittade denna nya favorit vid jul 2018 tror jag

Medlem

Måste ändå säga att eklagrade julmust/påskmust är jäkligt god, om det köpes must i framtiden så äre helt klart den sorten som kommer stå hemma på bordet. En trevlig överraskning

Medlem

Julmust är så mycket godare än påskmust. Inte för att jag tror att det skiljer något mellan dem men bara det att det gått 7 månader mellan påsk-jul istället för 3 månader mellan jul-påsk samt julstämningen gör julmusten så mycket godare när det väl är dags. Jag är stenhård på att julmust dricks för första gången 1a advent och sen köpa det ingen must efter julafton


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Gjorde ett eget smaktest (julmust) på Facebook några år sen och kom fram till att just Zeunerts Julmust är godast.
Och då testade jag bara dom något dyrare eller ovanligare märkena.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Jag föredrar Apotekarnes.
Ja, det är samma recept på jul och påskmust enligt bryggerierna, fast essenstillverkaren AB Roberts påstår att det är olika recept.
Jag känner skillnad på sockerfri läsk direkt, och jag får huvudvärk av sockerfria versioner.
Vid blindtest på Coca-Cola och Pepsi ser jag skillnad på bubblorna. Pepsi har större bubblor.


signatur

autograph

Medlem

Julmust är ju mycket godare då den smakar röd medans påskmust smakar gul, det vet ju alla.
Själv brukar jag bunkra julmust till sommaren och då kalla den för julimust.

Medlem

Underbart experiment! Underbar tråd!

Något som kanske också har inverkan på smaken är möjligen också förvaringstempertur samt i vilken temperatur som musten serveras.

I experimentet borde dock alla muster ha haft ungefär samma temperatur.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Så gör man ett test!!!

Alla pratar om Zeunertz julmust. Jag tycker den är ok men smakar som man dragit en araksboll i den. Gillar araksboll men inte i musten.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ok, sorry för clickbait. Det är ingen ultimat jämförelse, utan bara ett vanligt blindtest - men vad ska jag döpa den till för att skapa intresse? "Tre 30-plussare provar must", "Vilken är den mustigaste musten", "Must! Vinter eller vårdricka?", "Tomten vs Haren", nja tveksamt om någon hade klickat in här med de där titlarna, så ni ser ju dilemmat jag stod inför när jag ville ha en slagkraftig titel och skapa intresse. Rätt eller fel, men jag använde de överdrivna orden "ultimata jämförelsen". Nåväl, ursäkten är framförd och du är ju redan här så du kan ju lika gärna läsa vidare. Resultatet kan vara chockerande!

Inledning:

Påsken har kommit och gått. Den traditionsenliga påskmaten har intagits med släkt och vänner, förmodligen i mindre skala i år än tidigare år på grund av pandemin. En snaps eller två och en god öl slank ner för de som hade åldern inne och de yngre, samt de som inte dricker alkohol, tog för sig av påskmusten. Sammanhållningen och gemenskapen var på topp tills någon av de vuxna som nu blivit lite rund under fötterna yttrar sig att "julmust är godare än påskmust" och diskussionen är igång.

Tre läger brukar uppenbara sig.:

  1. De som bestämt hävdar att julmusten är godare än påskmusten.

  2. De som säger att det inte är någon skillnad.

  3. De cyniska som hävdar att läskeblaskföretagen på bästa ICA-manér märker om den överblivna julmusten och säljer om den som påskmust.

Vem har egentligen rätt? Det är en fråga jag ställde mig i vintras och därför bunkrade jag upp med många olika sorters julmust för att kunna utföra blindtestet "julmust vs påskmust - den ultimata jämförelsen" lagom till påskledigheten. Nu blev publiceringen försenad någon dag eller två, men så är det när jobbet och livet kommer i vägen och det är ju åtminstone fortfarande påskledigt!

Testdeltagare:

Shadee: Gillar must och dricker gärna julmust under december och en och annan påskmust när våren närmar sig. Har dock en tendens att dricka för mycket must vid jul så att behovet ibland känns mättat ända tills påsken passerat, musten varar ända fram till påska kan man säga.

Johan: Dricker inte många olika sorters läsk, när det väl köps läskeblask är det till 90 % vanlig Coca-Cola. Har ej fastnat i energidryckstrenden, men är det lite persikasmak inblandat så kan det slinka ner en och annan sådan också. Är ingen mustdrickare av rang men tar ett glas eller två vid jul om det bjuds.

Jonas: Dricker mycket sockerfri läsk och energidrycker. Cola-Zero och sockerfri Monster är favoriterna. Generellt mycket skeptisk till must och krävdes lite övertalning för att få honom att vara med.

notis: Både Jonas och Johan är medlemmar här på FZ, men eftersom de valt att vara anonyma så skriver jag deras vanliga namn istället för internet-alias.

Testet:

Till det här testet hade vi sex stycken olika sorters påskmust och samma sorter fast i julmustformat, samt skalad gurka som är bra för att rensa smaklökarna mellan sorterna. All must serverades rumstempererad.

https://i.imgur.com/ptkfBRs.jpg

För saken skull kan jag nämna att eftersom jag i julas inte visste vilka sorter som skulle återkomma som påskmust och det är alltid kul att ha med några specialsorter så laddade jag upp med ohemula mängder julmust. Jag tror jag köpte cirka 20 olika sorter. Bilden nedan är på de tolv sorter jag har kvar, ej medräknat de sex sorter som användes till det här testet.

https://i.imgur.com/dkW0qoA.jpg

Det första som görs är att alla sorter tilldelas ett nummer och sedan numreras pappmuggarnas undersida med samma nummer. Vi var riktigt nära att glömma att rita det klassiska strecket under 6 och 9 för att särskilja dem, vilket hade kunnat få förädande konsekvenser.

Testuppställningen

Nummer

Sort

Företag

1

Påskmust Light

Nygårda

2

Julmust Light

Nygårda

3

Påskmust

Nygårda

4

Julmust

Nygårda

5

Julmust

Zeunerts

6

Påskmust

Zeunerts

7

Påskmust

Apotekarnes

8

Julmust

Apotekarnes

9

Påskmust Light

Apotekarnes

10

Julmust Light

Apotekarnes

11

Påskmust ekfat

Nygårda

12

Julmust ekfat

Nygårda

Viktig detalj som kan förstöra ett test om den glöms bort.

Efter det fylldes alla muggar med respektive sort. I det läget vet alla vilken sort som är vilken, för att råda bot på det lämnade en person rummet medan de två andra blandade om sorterna och sedan fick de två som var kvar gå ut och den ensamma blandade lite till för att säkerställa att ingen visste vilken sort som var vilken.

https://i.imgur.com/3WRY0h0.jpg

Vid provandet skrevs betyget på muggen samt kommentar om man trodde det var light eller socker. Vi använde oss av skalan 1-10 där 10 är bäst och 1 är sämst. Noterbart är att Jonas som enligt egen utsago inte gillar must och satte de lägsta betygen var den enda av oss som tömde alla pappmuggarna med must.

https://i.imgur.com/OSV3lgj.jpg

Medan vi drack våran must blev Jonas katt Sibbe nyfiken och ville vara med i provningen, men han bedömdes vara för ung och fick nöja sig med att lukta på flaskorna och leka med hans leksaker. En aktivitet han tröttnade ganska snabbt på och gav sig iväg på nya äventyr.

Sibbe showcase

Resultat:

När alla var nöjda med provningen sorterades muggarna i betygsordning och sedan började vi sammanställa, spänningen här var på topp och nu skulle det bevisas vem som hade smaklökar för att hitta lightsorterna och om vi kunde hitta någon distinkt skillnad mellan sorterna samt vilken sort som skulle få högst betyg.

https://i.imgur.com/pqAn5x9.jpg

Betygen blev ganska spridda och det var svårt att känna skillnad på sorterna, vissa sorter stod ut rejält och det var Zeunerts och den ekfatslagrade. I övrigt kändes smakerna relativt lika, med några små skillnader. Överraskande för min del är att jag tog Apotekarnes julmust light som den godaste sorten, det hade jag inte trott men kanske har jag vant smaklökarna med lightsmaken eftersom jag dricker mestadels lightläsk nuförtiden? En annan sak som stödjer den testen är att Johan som dricker nästan uteslutande läsk med vanligt socker prickade 3/4 på lightsorterna. Imponerande. Jonas som bara dricker lightläsk tyckte samtidigt att fler sorter än fyra smakade light men missade ändå två sorter.

Våra individuella betyg

Nummer

Sort

Företag

Jonas

Johan

Shadee

1

Påskmust Light

Nygårda

1 light

6,5

7

2

Juklmust Light

Nygårda

2

3 light

5

3

Påskmust

Nygårda

3

6

6

4

Julmust

Nygårda

4

6

7

5

Julmust

Zeunerts

6

7

6

6

Påskmust

Zeunerts

4

2 light

5

7

Påskmust

Apotekarnes

2 light

7

3 light

8

Julmust

Apotekarnes

3 light

5

7

9

Påskmust Light

Apotekarnes

3

3 light

2 light

10

Julmust Light

Apotekarnes

2 light

3 light

8

11

Påskmust ekfat

Nygårda

1 light

8

2 light

12

Julmust ekfat

Nygårda

1 light

4

4 light

Sorterar vi tabellen efter betyg ser vi att det är Zeunerts julmust som går segrande ur striden och den minst omtyckta är Påskmust light från Apotekarnes. Bäst över två sorter är lite överraskande Nygårdas jul-/påskmust och sämst över två sorter är den ekfatslagrade jul-/påskmusten från Nygårda.

Slutresultatet av vårat blindtest

Nummer

Sort

Företag

Betyg

5

Julmust

Zeunerts

19

4

Julmust

Nygårda

17

3

Påskmust

Nygårda

15

8

Julmust

Apotekarnes

15

1

Påskmust Light

Nygårda

14,5

10

Julmust Light

Apotekarnes

13

7

Påskmust

Apotekarnes

12

6

Påskmust

Zeunerts

11

11

Påskmust ekfat

Nygårda

11

2

Juklmust Light

Nygårda

10

12

Julmust ekfat

Nygårda

9

9

Påskmust Light

Apotekarnes

8

Extratest:

När vi satt och funderade om vi var klara så tyckte jag vi skulle testa om tre sorter som fått ganska olika betyg och se om vi kände någon skillnad när vi visste vilken sort som var vilken. Vi valde ut Zeunerts påsk-/julmust, Apotekarnes påsk-/julmust och Nygårda light påsk-/julmust.

Sorterna som valdes ut till extratest

Utvalda sorter

Jonas

Johan

Shadee

Zeunerts must

Julmust bäst

Lika

Lika

Apotekarnes must

Julmust mycket bättre

Julmust mycket bättre

Julmust mycket bättre

Nygårdas lightmust

Julmust bäst

Lika

Lika

Vi tyckte själva det var rejält konstigt att alla vi tyckte det var en distinkt skillnad i smak på julmust och påskmust från Apotekarnes, men ser vi på muggen dels där vi nyss hällt upp musten och dels när musten stått ett tag ser det inte ut att vara samma recept, trots att vi inte hittade någon skillnad på flaskorna. Påskmusten skummade mycket mer, fastnade mer på muggens insida och hade en sur eftersmak som inte fanns där hos julmusten.

Apotekarnes julmust (till vänster) vs Apotekarnes påskmust (till höger).

Som ett sista test för att se om det var skillnad på påsk-/julmusten fick Jonas sambo prova båda sorterna och komma med ett betyg. Vi berättade inte innan vad vi tyckte om dem. Hon kom fram till samma slutsats, julmusten mycket godare och påskmusten hade en sur bismak som inte riktigt gick att förklara.

Slutsats:

Jag gillar att göra blindtester och prova saker, och eftersom jag gillar must tyckte jag det var en kul grej att göra, jag är även en sådan som alltid hävdat att "julmust är godare än påskmust" utan att ha några belägg för det men mest för att provocera. Barnsligt? Ja kanske det, men det är kul och jag brukar säga att man har inte roligare än man gör sig.

I just det här testet gick jag in med förevändningen att Apotekarnes julmust är den bästa. Punkt slut. Något annat skulle jag aldrig kunna komma fram till och jag skulle enkelt plocka ut den framför de andra sorterna. Det blev ju inte riktigt så, och mina fördomar krossades när jag dels gav en light (även om det var Apotekarnes julmust light) bästa betyg samt att Zeunerts vann totalpoängen.

Upplägget tyckte jag blev riktigt bra och kan enkelt kopieras till andra saker, vi har gjort ett colatest och ett chokladtest förut med liknande koncept men då blev det inga revolutionerande slutsatser och jag hade då inga tankar på att dokumentera själva testerna. I det här testet var det förvånande att det var så stor skillnad mellan Apotekarnes påsk-/julmust, trots att det enligt tillverkarna är samma produkt.

Det vore intressant om någon mer därute har upplevt att det är skillnad på de här två sorterna, samt om ni håller med om att Zeunerts julmust (en sort jag förövrigt aldrig smakat tidigare) är den godaste musten.

Vinnare: Zeunerts Julmust

+Bra smak
+lagom kolsyrad
+Ingen metallisk eftersmak eller konstgjord bismak

-Priset, betydligt dyrare än "standardmusten"

Till sist:

Ni läst hela vägen hit, vad tyckte ni om testet? Intressant, utdraget, för många tabeller, tråkigt, roligt? Vad var bra och vad kan göras bättre? Skulle det gå att köra ett blindtest bland FZs medlemmar om något liknande för att få fram ett gemensamt resultat? Där vi medlemmar hemmavid blindtestar till exempel Pepsi Cola vs Coca-Cola och rapporterar in resultat för att få fram FZs favoritcola?

Eran samplesize är troligen det som gör skillnaden mellan jul och påskvarianterna. Troligen har de flera bryggerier som tillverkar must och tillverkas i barchef. Då kan era skillnader bero på bristande kvalitetskontroll än att det är en skillnad mellan påsk och julmust. Jag har själv upplevt skillnaden i beteendet mellan olika förpackningar av ”samma” julmust under samma samma säsong.

Medlem

Härligt jobbat,

Nog alltid kört apotekarna och orginal själv.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jösses en sån grann katt, Sibbe!


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

För er som är i dryckes ålder, kan jag rekommendera blanda must och öl, ska vara enkel pilsner smak, riktigt gott faktiskt.

Gubb varning kan tyckas men gott är gott.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

För er som är i dryckes ålder, kan jag rekommendera blanda must och öl, ska vara enkel pilsner smak, riktigt gott faktiskt.

Gubb varning kan tyckas men gott är gott.

Tack för tipset, det ska givetvis provas.
Kan föv tipsa om must i matlagning, funkar tex väldigt bra som bas i våffelsmet.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

För er som är i dryckes ålder, kan jag rekommendera blanda must och öl, ska vara enkel pilsner smak, riktigt gott faktiskt.

Gubb varning kan tyckas men gott är gott.

Det är vad apotekarns bryggarmust är, fast alkoholfri. Jag tycker den var väldigt god till julmaten, men inte att dricka för sig själv. Då är vanlig julmust mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Det är vad apotekarns bryggarmust är, fast alkoholfri. Jag tycker den var väldigt god till julmaten, men inte att dricka för sig själv. Då är vanlig julmust mycket bättre.

hmm tveksam den är lika, svårt få samma smak, öl är så olika även när man väljer en standard pilsner.

Svagdricka är ju det som är närmast smakmässigt, men högre alkohol procent förändrar smaken rätt mycket.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

För er som är i dryckes ålder, kan jag rekommendera blanda must och öl, ska vara enkel pilsner smak, riktigt gott faktiskt.

Gubb varning kan tyckas men gott är gott.

Skönt att se andra som också gillar detta. Trodde det bara var min familj som var konstig och gjorde så varje gång.

On topic:

Har alltid varit ett Nygårda-fan, men den har inte funnits på 1,5 liters på sistone så har fått gå till Apotekarnes istället. Införhandlade precis 9 st 1,4 (?) på Ica nu när de säljer ut den så jag står mig fram till jul igen.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Skönt att se andra som också gillar detta. Trodde det bara var min familj som var konstig och gjorde så varje gång.

On topic:

Har alltid varit ett Nygårda-fan, men den har inte funnits på 1,5 liters på sistone så har fått gå till Apotekarnes istället. Införhandlade precis 9 st 1,4 (?) på Ica nu när de säljer ut den så jag står mig fram till jul igen.

Sommarmust då?

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Har aldrig sett den förut!!! Detta har öppnat en helt ny värld av bunkringsmöjligheter / möjligheter till must-drickande under hela året! Tack!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ni läst hela vägen hit, vad tyckte ni om testet? Intressant, utdraget, för många tabeller, tråkigt, roligt? Vad var bra och vad kan göras bättre?

Nu är jag inte så intresserad av själva ämnet då jag sällan drycker kolsyrad läsk av något slag (tydligen skall sötade dryck vara bland de värsta en kan inmundiga, även om det i mitt fall mest handlar om att jag inte tycker att det är så gott), men att du ändå fick mig att läsa hela säger ändå något

Påhittigt, minst sagt.

Om jag hade fått önskat något så hade det varit intressant att ha med en bit i utvärdering som mäter "bang for buck". Beviserligen vann Zeunerts här, men var också dyrast. Om vi väger in själva kostnaden i utvärderingen (typ "godhet" per liter) så kanske utfallet hade blivit annorlunda?

Nu var målet med testet tydligt (aka vilken är godast, oavsett prisnivå), men det hade varit bra att veta om en skall ha någon form av bjudning, men inte vill pröjsa på det värsta, att ha en sådan mätning. I och för sig är jag lite sifferskadad, men det hade varit kul att veta vilken som är bäst ut efter sitt pris, bara en tanke

Medlem

Roligt test! All must görs ju med samma must-essens som tillverkas av AB Roberts i Örebro (hemligt recept). Anledningen till att olika märken smakar olika beror på många faktorer. Hur mycket socker, essens och kolsyra som tillsätts. Jag kan tänka mig att vattnet även kan spela en del roll. En del tillsätter också egna kryddor och lagrar musten på olika sätt som också påverkar resultatet.

Därför är det inte orimligt att tänka sig att det finns variationer mellan påsk- och julmust även inom samma märke. Även om de följer samma recept till punkt och pricka och använder samma mängd essens så skulle tex vattnets kvalitet, mängden kolsyra och lagringen skapa variation i smaken.

Medlem

I en artikel om detta svarar AB Roberts själva att: "Jo, det är skillnad i jul- och påskreceptet. Det har vi sagt hela tiden!"


signatur

autograph

Skribent
Skrivet av farbrorwiwi:

jösses en sån grann katt, Sibbe!

Jag kan inget om katter, men fick förklarat för mig att han är var dyrare än ett 3070 Sibbe tackar för komplimangen!

Skrivet av pippen1001:

Måste nästan bli en uppföljning med Jul-, påsk- OCH sommarmust till vintern. Måste bara få tag på den nu...

Skrivet av Gubbgamern:

Nu är jag inte så intresserad av själva ämnet då jag sällan drycker kolsyrad läsk av något slag (tydligen skall sötade dryck vara bland de värsta en kan inmundiga, även om det i mitt fall mest handlar om att jag inte tycker att det är så gott), men att du ändå fick mig att läsa hela säger ändå något

Påhittigt, minst sagt.

Om jag hade fått önskat något så hade det varit intressant att ha med en bit i utvärdering som mäter "bang for buck". Beviserligen vann Zeunerts här, men var också dyrast. Om vi väger in själva kostnaden i utvärderingen (typ "godhet" per liter) så kanske utfallet hade blivit annorlunda?

Nu var målet med testet tydligt (aka vilken är godast, oavsett prisnivå), men det hade varit bra att veta om en skall ha någon form av bjudning, men inte vill pröjsa på det värsta, att ha en sådan mätning. I och för sig är jag lite sifferskadad, men det hade varit kul att veta vilken som är bäst ut efter sitt pris, bara en tanke

Bang for the buck vinner Nygårda. Både två och trea i testet och är i princip den billigaste musten, men visst hade jag kunnat haft med pris. Det var en parameter jag inte tänkte på. Tar med mig till nästa test!

Medlem

apotek-arnes sockerfria julmust är ju bäst imo. Zeunerts julmust har ju den mer öl:aktiga smaken, så inte så konstigt att den faller många i smaken.

Medlem

Hade jag varit med i testet hade jag glömt musten och gosat med katten istället. Otroligt söt liten vilde.

12
Skriv svar