Bästa ljudbokstjänsten? (och tips på ljudböcker)

Skribent
Bästa ljudbokstjänsten? (och tips på ljudböcker)

Inom en snar framtid kommer jag under en begränsad period börja pendla 10 mil med bil till och från arbetsplatsen och jag har redan nu insett att jag kommer sakta avlida om jag ska lyssna på radio två timmar om dagen. Att hela tiden jaga ny musik att lyssna på har jag inte tillräckligt intresse för utan jag tänkte ge mig på ljudböcker.

Tidigare har jag haft bookbeat och Storytel, men endast för att det var en-två specifika böcker jag ville lyssna på så jag avslutade abonnemanget igen efter 1-2 månader utan att utforska utbudet.

Vilken tjänst ska man ha, vilken är mest prisvärd samt vilken har bäst utbud? Helt enklet vilken tjänst kan ni medlemmar på FZ rekommendera samt vilka ljudböcker är värda at lägga tid på?

Medlem

Jobbpendlar också. Kör Storytel för barnböckerna men jag saknar allt jag söker på typ. Sen har du amazons audible om det funkar med engelska i bilen. Utbudet är gigantiskt men man har ett visst antal böcker i månaden som man köper.

För egen del passar poddar bäst i bilen 🙂

Medlem

Jag lyssnar på massa ljudböcker, fast endast på engelska. Audible är bäst, men överlägset dyrast.
Storytel har jag bara provat en snabbis för flera år sedan. Utbudet kändes fattigt, verkade mest vara deckare och självhjälp.

Kolla absolut in biblioteket, de hade i alla fall förr ett hyfsat utbud av e-ljudböcker och det är självklart gratis (tror att appen heter Biblio).

edit: Det brukar alltid vara bäst att personen som vill ha bokrekommendationer skriver lite om vad han/hon gillar, annars blir det bara att man rekommenderar sina egna favoriter som kanske inte alls passar.

Medlem

Jag rekommenderar poddar istället. Finns otroligt stort utbud av olika poddar. Själv så lyssnar jag på mord varje gång jag sätter mig i bilen och följer säkert 10 olika mordpoddar. Allt från svenska till engelska. Men där finns poddar för alla intressen eller folk som bara snackar skit vilket kan vara underhållande ibland också.

Medlem

Tycker också poddar funkar bäst i bilen men här kommer lite ljudböcker som jag gillat:

Sapiens av Yuval Harari
Oceanen vid vägens slut - Neil Gaiman (fantasy)
Kafka på stranden - Murakami (fantasy)
Expanseserien - James s A Corey (scifi)

Medlem

Prenumererar själv på Audible och är väldigt nöjd. Framförallt för mig som föredrar fantasy, sci-fi och skräck är deras utbud milsvitt bättre än åtminstone Bookbeat och Storytel. Varje månad får man dessutom välja en bok att behålla även om man skulle säga upp den löpande prenumererationen.

Skribent

Tack för förslag. Jag har funderat lite på egen hand och kommit fram till ge lite näring till mitt historieintresse som blommar upp ibland. Svensk historia alltså. Några tips på bra bokserier i den kategorin? Herman Lindqvist har ju släppt en hel del böcker, visserligen hävdas det att dessa inte är fullt korrekta men vilka andra finns?

Det varierar mycket. Audible har brett utbud men iden att prenumerera för att få en bok i månaden känns dumt. Storytel har dåligt utbud. Att köpa lösa böcker från Google play books fungerar.

Sen rekommenderar jag starkt Librivox. Det är som en ljudboksvariant av Project Gutenberg, gammla böcker utan kopieringsskydd lästa av volontärer.

Medlem

Allt beror på vad man som enskild person vill lyssna på.

Nextory har ju en uttalad strategi om att man vill bli den största ljudbokstjänsten för familjer.

Storytel i sin tur riktar sig i min förståelse till en något annorlunda målgrupp.

Därför är det svårt att svara på vad som är den bästa ljudbokstjänsten - allt beror ju på dina egna behov.

Läs exempelvis den här jämförelsen av alla svenska ljudbokstjänster för att se om du kommer på något som får dig att välja en tjänst framför den andra för ärligt talat är alla svenska ljudbokstjänster nästan identiska - bortsett från innehållet förstås.

Audible är dock störst internationellt.
Personligen passar Nextory bäst för mina egna behov då jag har barn. Lycka till! 😄

Redaktör
Skrivet av Shadee:

Tack för förslag. Jag har funderat lite på egen hand och kommit fram till ge lite näring till mitt historieintresse som blommar upp ibland. Svensk historia alltså. Några tips på bra bokserier i den kategorin? Herman Lindqvist har ju släppt en hel del böcker, visserligen hävdas det att dessa inte är fullt korrekta men vilka andra finns?

Kanske inte vad du söker, men... Historiepodden är underhållande. Två lärare slår ner i olika historiska händelser, både avslappnat och påläst. Du kanske mer är ute efter fakta, men jag rekommernderar att testa denna i alla fall. För mig tog det ett tag att vänja mig vid ena programledarens uttal (östgötska med uddda "r"-uttal), men det är det värt - han är duktig.


signatur
Skribent
Skrivet av jhenni99:

Allt beror på vad man som enskild person vill lyssna på.

Nextory har ju en uttalad strategi om att man vill bli den största ljudbokstjänsten för familjer.

Storytel i sin tur riktar sig i min förståelse till en något annorlunda målgrupp.

Därför är det svårt att svara på vad som är den bästa ljudbokstjänsten - allt beror ju på dina egna behov.

Läs exempelvis den här jämförelsen av alla svenska ljudbokstjänster för att se om du kommer på något som får dig att välja en tjänst framför den andra för ärligt talat är alla svenska ljudbokstjänster nästan identiska - bortsett från innehållet förstås.

Audible är dock störst internationellt.
Personligen passar Nextory bäst för mina egna behov då jag har barn. Lycka till! 😄

Snålheten tog överhanden och jag hoppade på tjänsten där jag fick längst gratistid, nämnligen Bookbeat via Benify. Allt som allt sex veckor gratis. Utbudet är ok, lite skralare än Storytel om jag kommer ihåg rätt (hade storytel typ 2 månader för flera år sedan), men ändå helt ok.

Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske inte vad du söker, men... Historiepodden är underhållande. Två lärare slår ner i olika historiska händelser, både avslappnat och påläst. Du kanske mer är ute efter fakta, men jag rekommernderar att testa denna i alla fall. För mig tog det ett tag att vänja mig vid ena programledarens uttal (östgötska med uddda "r"-uttal), men det är det värt - han är duktig.

Tack för tips, ska ha det i minnet. Har mest blivit skönlitteratur än så länge faktiskt. Ett par böcker ur bokserien om Anton Modin skriven av Anders Jallai samt bokserien om Christopher Silfverbielke och Jacob Colt skriven av Buthler & Öhrlund.

I övrigt har jag precis tagit ett steg mot filosofi/psykologi och börjat lyssna på Jordan Petersons bok "12 livsregler". Har även hittat en del engelska ljudböcker som verkar intressanta som t.ex. "Blood, Sweat and Pixels" av Jason Schreider samt "Console Wars" av Blake J. Harris.

"The Dirt" ligger också på listan som jag måste lyssna på. Har ju sett filmen och det sägs att boken är flera resor värre och sjukare så det har väckt min nyfikenhet

Medlem

Kolla upp ditt lokala bibliotek. Många bibliotek idag erbjuder både e-böcker och ljudböcker till låns som man kan få ner till sin mobil

Edit: rekommenderar även ovan nämnda Historiepodden. Riktigt bra podd!

Avstängd

Hur är appen för Audible? Det är viktigast för mig, att uppspelning, pausande osv fungerar helt felfritt.

Lyssnar via dropbox på sånt jag köpt för många år sen,, men det är svårt att hitta någon bra uppspelare för det, apparna tappar vart man var eller pausade, så mycket tid går åt till att hitta rätt kapitel osv. De verkar bara vara inriktade på musiklyssnade där sånt ej är viktigt.

Funderar på att börja prenumerera på någon tjänst endast för att få en bra uppspelare för audio books. Lyssnar via iphone.

Medlem

Läste den här för ett par dar sen, och kunde bara inte sluta läsa.
Jag som aldrig läser böcker, kunde bara inte få nog.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Day_After_Roswell

The Day After Roswell

Högt uppsatta USA personer, tänk precis under presidenten, pentagon.
Som lägger vantarna på det där konstiga rymdskeppet som kraschade i Roswell.
Får tag på alla bitar, och ger oss sen all vår nya teknik vi har idag, med datorer, fiber, nightvision, kevlar osv.

Colonel Corso och Lt General Arthur Trudea, som är superhemliga och fixar allt under radarn, utan att det läcker till regeringen, CIA, FBI, osv, som helst hade valt att mörklägga och begrava allt.

Finns på Amazon, och överallt annars också.
Jag laddade ner den från en piratbukt nära dig, men såklart bättre att köpa den om du vill.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Hur är appen för Audible? Det är viktigast för mig, att uppspelning, pausande osv fungerar helt felfritt.

Lyssnar via dropbox på sånt jag köpt för många år sen,, men det är svårt att hitta någon bra uppspelare för det, apparna tappar vart man var eller pausade, så mycket tid går åt till att hitta rätt kapitel osv. De verkar bara vara inriktade på musiklyssnade där sånt ej är viktigt.

Funderar på att börja prenumerera på någon tjänst endast för att få en bra uppspelare för audio books. Lyssnar via iphone.

bookplayer är den app jag hört är bäst på iphone, men kör själv android så kan inte svära vid den.

audibles app är helt ok, aldrig haft något strul med den förutom att jag är så van vid smart audiobook player på android att allt annat känns fel.

Avstängd
Skrivet av superlim:

bookplayer är den app jag hört är bäst på iphone, men kör själv android så kan inte svära vid den.

audibles app är helt ok, aldrig haft något strul med den förutom att jag är så van vid smart audiobook player på android att allt annat känns fel.

ok, tack, ska kolla upp bookplayer då

Medlem
Skrivet av Harmond:

Hur är appen för Audible? Det är viktigast för mig, att uppspelning, pausande osv fungerar helt felfritt.

Lyssnar via dropbox på sånt jag köpt för många år sen,, men det är svårt att hitta någon bra uppspelare för det, apparna tappar vart man var eller pausade, så mycket tid går åt till att hitta rätt kapitel osv. De verkar bara vara inriktade på musiklyssnade där sånt ej är viktigt.

Funderar på att börja prenumerera på någon tjänst endast för att få en bra uppspelare för audio books. Lyssnar via iphone.

Har personligen aldrig haft problem med Audibles iPhone-app. Kört i några år nu och den har aldrig tappat minnet eller strulat på något annat vis. Pausa/återuppta/spola och sådant fungerar felfritt med vanliga bluetoothlurar med den funktionaliteten. Med det sagt kör jag oftast bara en bok åt gången men har testat att ha två igång just för att se hur appen klarar det. Möjligt att den ballar ur om du vill jonglera en tio-tolv böcker parallellt dock.

Avstängd
Skrivet av Ugly_Bob:

Har personligen aldrig haft problem med Audibles iPhone-app. Kört i några år nu och den har aldrig tappat minnet eller strulat på något annat vis. Pausa/återuppta/spola och sådant fungerar felfritt med vanliga bluetoothlurar med den funktionaliteten. Med det sagt kör jag oftast bara en bok åt gången men har testat att ha två igång just för att se hur appen klarar det. Möjligt att den ballar ur om du vill jonglera en tio-tolv böcker parallellt dock.

Bra att veta, tack. Ska nog prova på..

Bästa som finns är ju att ta en 1.5 timmes promenad med en bra talbok

1
Skriv svar