Automatisering - arbetstid/framtid, deprimerande eller bara fantastiskt?

Medlem
Automatisering - arbetstid/framtid, deprimerande eller bara fantastiskt?

När arbetet fick bestämma tiden
Arbetstiden och synen på arbete har varierat stort genom mänsklighetens historia. Det var först när vi började bruka jorden som arbetet upptog större delen av vår vakna tid.
https://popularhistoria.se/vardagsliv/arbetsliv/nar-arbetet-f...

Citat:

......
Fakta: Arbetstidens regleringar

Före 1800-talet var fasta arbetstider ovanligt. Generell lagstiftning förekom inte alls. Därför är listan här bara ett axplock av hur arbetstiden reglerats i olika sammanhang i svensk historia.

1347 I Falu koppargruvas artiklar stadgades att gruvbrytare skulle arbeta från morgon till middag och från eftermiddag till kväll. Smältare och kolare arbetade däremot på beting.

1571 Genom helgdagsreduktionen detta år, som begränsade antalet helgdagar till 32 förutom söndagar i hela riket, försvann flera arbetsfria dagar. Tidigare hade antalet helgdagar varierat mellan stiften, men legat runt 60 per år. Syftet var dock inte att öka antalet arbetsdagar utan att göra sig av med katolska högtider.

1618 Arbetstiden för tjänstemän i Kammaren stadgades till mellan sex och elva på förmiddagen samt mellan 14 och 17 på eftermiddagen måndag till torsdag. På fredagar började arbetet klockan åtta.

1723 Av en kunglig stadga om tjänstefolks anställningsvillkor framgår att en normal arbetsdag varade från fyra på morgonen till nio på kvällen. Detta var dock ingen bestämmelse utan bara ett konstaterande.

1772 Ännu en helgdagsreduktion genomfördes. Nu gick man ner till tio dagar förutom söndagar. Till skillnad från vad som var fallet 1571 fanns det denna gång ett uttalat syfte att minska antalet arbetsfria dagar.

1780 En kunglig resolution fastslog att när det gällde dagsverken skulle ett drängdagsverke bestå av tolv arbetstimmar och ett ökedagsverke (dagsverke med häst) av tio. Resolutionen gällde egentligen bara två härader i Västmanland men kom att tillämpas i flera delar av landet.

1856 Den första motionen om generell lagstadgad arbetstid framlades i riksdagen av bondeståndets representant Nils Hansson. Hanssons förslag om en begränsning av arbetsdagen till tolv timmar ledde inte till någon åtgärd.

Andra hälften av 1800-talet: Arbetsdagens längd förkortas successivt genom avtal ner mot tio timmar, ofta något mindre på lördagar.

1919 En provisorisk lag om åtta timmars arbetsdag (48 timmars arbetsvecka eftersom man arbetade på lördagar) antogs. Lagen kom senare att förlängas och permanentas.

1938 Första lagstadgade semestern, två veckor.

1970 Lag om 40 timmars arbetsvecka.

1978 Den lagstadgade semestern förlängdes till fem veckor.

Under hela 1900-talet har dessutom mindre arbetstidsförkortningar genomförts i form av fler lediga dagar, kortare lördagar med mera.

Publicerad i Populär Historia 4/2000....mera

Arbetstidens historiska utveckling,
http://kortarearbetstid.nu/arbetstidens-historiska-utveckling...

---

Är det dags för en arbetstids förkortning?
Mycket har hänt på automatiseringsfronten de senaste åren, och det är en trend som står sig, exemplen är otaliga.

Hur mycket arbete ska rationaliseras bort innan vi återigen kan se en minskning i arbetstid?

Fördelar med att låta hårt belastade grupper som inom sjukvården arbeta mindre/månad tror jag många förstår, och hur många "hittepå jobb" har vi inte idag där de istället kanske kunde få fylla på i behovs branscher, en kortare arbetstid skulle säkerligen också hjälpa till med rekrytering samt i bästa fall minska utbrändhet och förslitnings skador.

Fakta är att otroligt många arbetsområden har sett en omfattande automatisering allt ifrån post, bank, lager, handel med flera områden.
Där vi som individer utför arbetet som ex.vis kassapersonal gjorde innan användandes självutcheckning eller sköta vår ekonomi över nätet där vi står för utrymme, utrustning och arbete.

Lägger in någon "skojig" men också som jag ser det hyfsat skrämmande film i ämnet,

Så borde det nu inte finnas "utrymme" att "cacha in" en arbetstidsförkortning om vi ser till utvecklingen sedan 1978?

signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

En diskussion kring ämnet finns absolut där, men den viktiga frågan är väl egentligen hur mycket du är beredd att gå ner i lön? Bibehållen lön för mindre arbetad tid faller ju på sin egen orimlighet. Känner du att du kan klara dig bra på runt 60% av din lön varje månad så är det väl enklare att var och en förhandlar om den tid man jobbar istället för att göra så stora generella drag?

Det jag personligen ser som något vi måste komma till bukt med i framtiden är dock att vi är så oerhört fast i det här med att jobbet mer eller mindre alltid ska ske mellan 8-18 varje dag. Förstår att det var så när man var mer beroende av dagsljus etc, men idag då många av oss har jobb som mer eller mindre endast kräver en dator och en mobil så känns det väldigt förlegat. Talar lite i egen sak här då jag är oerhört morgontrött samtidigt som jag är klarvaken på kvällen/natten. Flextider finns givetvis som kan väga upp en del för detta och jag förstår att det ur en rent logistisk synpunkt är väldigt smidigt att "alla" jobbar ungefär samma tider, men utöver det så ser jag inte riktigt fördelarna.

Nu studerar jag, men på min tidigare arbetsplats började vi experimentera lite med flytande arbetstider, huvudsaken var alltså inte när saker och ting gjordes utan att de faktiskt gjordes, för vissa arbetsgrupper går givetvis inte detta men för oss fungerade det utmärkt. Effektiviteten höjdes rejält och så även livskvalitén för många av de anställda enligt de undersökningar som gjordes, man kände sig generellt friare och kunde lättare balansera familjelivet med arbetet även om det kanske ibland innebar att du tvingades jobba 60 timmar ena veckan för att nästa jobba runt 20.

Nu var detta som sagt bara ett test och mer saker behöver såklart utforskas men överlag hade jag inte haft några problem med ett sådant upplägg längre fram för mig själv. Jag är en sådan som när jag väl är på jobbet vill jag jobba, inte sitta och prata bort 20 minuter innan något möte väl börjar. Då sparar jag hellre in den tiden och kan jobba vidare med det jag behöver för att sedan kanske kunna lämna 20 minuter tidigare.

Är det något som pandemin också lärt oss är hur många av oss som faktiskt kan jobba hemifrån. Det fungerar ju uppenbarligen för många av oss. Självklart är också den sociala aspekten viktig, men säg att man kanske jobbar från kontoret 2-3 gånger i veckan? Sedan resten hemifrån. Detta i sin tur betyder att många företag som nu sitter i stora och dyra lokaler i framtiden kan krympa ner och ha en mer kostnadseffektiv arbetsmiljö. Pengar som kan användas på mer personal? Bättre investeringar etc.

Det finns en hel drös med saker som kan och som högst säkerligen kommer att ske, vi går ju också i mångt och mycket mot en gig-ekonomi så frågan är egentligen hur vanligt det i framtiden kommer att vara med de här stora företagen och arbetsplatserna.

Skrivet av cb99:

Fördelar med att låta hårt belastade grupper som inom sjukvården arbeta mindre/månad tror jag många förstår, och hur många

"hittepå jobb"

har vi inte idag där de istället kanske kunde få fylla på i behovs branscher, en kortare arbetstid skulle säkerligen också hjälpa till med rekrytering samt i bästa fall minska utbrändhet och förslitnings skador.

Allt detta bygger ju på att det står folk i kö för att börja jobba inom vården, den kön finns inte och människorna som ska in och arbeta inom vården behöver ju också utbildning. Min sambo jobbar som IVA-sjuksköterska, hon hade älskat att jobba mindre men det går inte. Inte ens när det inte är Corona finns den möjligheten, det kan säkert låta flummigt men för att lyckas och trivas med att jobba inom vården så måste man nog ha någon form av "kall". Tiderna när det har varit som värst under den här pandemin har hon kommit hem, gråtit, duschat, gått och lagt sig för att sedan morgonen efter gå upp och åka till jobbet och på vägen dit hoppats att alla de som hon tar hand om ska klara sig igenom åtminstone den här dagen....Jag skulle inte klara av ett sådant jobb och jag tror inte att jag är ensam.

Sen det här med "hittepå jobb"....Hur menar du då? Inom det statliga finns det helt klart en drös med tjänster som kanske skulle kunna klassas som det här, men inom det privata? Nja. Enligt mina erfarenheter så är de allra flesta företag ganska så duktiga på att se var det slösas pengar och då göra sig av med problemet. Handlar det om influencers och liknande som ofta tas upp i sådana här sammanhang så kan man tycka vad man vill om det, men det genererar pengar. Alltså finns det en marknad för det. Enligt den logiken skulle man generellt kunna säga att alla som jobbar inom någon form av marknadsföring är "hittepå" och då vandrar man på en väg som inte är så mysig.

Medlem

Vi har gått ned i arbetstid tidigare och som nation hittat en fungerande lösning för hur det gjordes, dvs. det borde gå att göra igen, ex.vis 10% överlag, mycket har hänt sedan 1970 då det beslutades om 40 timmars arbetsvecka.

Jag jobbade själv i åldringsvården under loven i runt 5-6år för att dryga ut kontanter när jag studerade, redan då körde man slut på trotjänare och många orkade inte ens visa nya då de visste att de inte skulle orka stanna, ingen direkt raketforskning att utföra biträdesarbete för att hålla igång saker. På de åren jag jobbade försämrades personal-tätheten så pass att det blev mer förvaring än vård.
Kortare arbetstid skulle fått fler att orka med och stanna kvar, på den tiden hade man enklare kunnat ordna detta då det låg under samma tak ekonomiskt, istället skar man ned till tveksam nytta år efter år och fick säkerligen ett större antal förtidspensionärer på köpet.
Här hade de kunnat göra en punktinsats med arbetstid för att få folk. Ett annat bottennapp var väl permetering av sjuksystrar när man ändå visste att de snart skulle behövas igen, Norge jublade och tog med öppna armar emot välutbildad personal, och vi fick som väntat vårdkris.

Hittepå jobb, första jag tänker på är riksdagsledamöter, kunde kapas ordentligt, röstar enligt partigrupper och representanter i förhållande till innevånare är högt, många ggr högre än ex.vis Tyskland, och efter Lissabonfördraget är antalet än mer tveksamt
http://data.riksdagen.se/dokument/GP02K287

Kort sagt, det har gjorts förut, varför skulle det inte gå att kapa arbetstiden överlag igen?
När är siffran som hålls igång av kostsamma arbetsmarknadspolitiska åtgärder tillräckligt hög i människor och pengar för att skapa ett behov av människor i det riktiga arbetslivet genom att minska tillgången på arbetstid?

Min bror som är psykolog och har bland annat sysslat med utredningar av arbetslösa säger att är du arbetslös i 24månader eller mer är det tveksamt att du kommer igen i arbetslivet.

signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Det som är problematiskt med automatisering är att det i stort och i första hand konkurrerar ut lågutbildade. I Sverige är vi redan idag tämligen klappkassa på sätta dessa individer i någon form av dräglig sysselsättning utan att ta till olika bidragssnurror.
Vilket förstås inte är någon bra lösning någonstans och risken är att de dumpas av i någon obskyr och oattraktiv del av Sverige med ännu färre möjligheter till en dräglig sysselsättning.

Skrivet av greb1989:

En diskussion kring ämnet finns absolut där, men den viktiga frågan är väl egentligen hur mycket du är beredd att gå ner i lön? Bibehållen lön för mindre arbetad tid faller ju på sin egen orimlighet. Känner du att du kan klara dig bra på runt 60% av din lön varje månad så är det väl enklare att var och en förhandlar om den tid man jobbar istället för att göra så stora generella drag?

Ett annat problem vi står inför är att allt fler arbeten kommer att vara indirekt lönsamma. Det kommer att försvåra avsevärt att få någon som helst överblick på löneutveckling och effektiv arbetstid. Vi kommer att nå en situation där det inte spelar någon roll för arbetsgivaren om arbetstagaren arbetar 30 eller 40 timmar i veckan, för det har ingen inverkan på lönsamheten för verksamheten i stort. Här kommer arbetstagaren att vara i underläge och det är just här det faktiskt kan vara viktigt att få en bred generell uppgörelse om svenskars arbetstider.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Zoomar man ut och ser helheten. Att vi slipper arbeta men alla arbetsuppgifter utförs ändå, det är ju fantastiskt! Men sen uppstår andra problem. Pengar? Går väl att ordna med basinkomst till en början. Och att man fortfarande kan välja att jobba (med viktigare saker då såklart) och tjäna ännu mer. Till slut kanske pengar försvinner helt? Vem vet. En 3D printer som kan skriva ut allt vi behöver? Svårt att se hur allt kommer att spelas ut.

Medlem

@hannes.theorell,
Två bra punkter där som jag ser det.

@Kyrre,
Sant, men har vi inte redan sedan 1970 kommit en bra bit på väg så att 40 timmars arbetsvecka kunde göras kortare för att hålla fler i arbete med något meningsfullt för att hålla nere antal människor som tvingas flytta från hemorten redan nu?
Tycker jag mest hela tiden läser om effektiviseringar, slimmad/trimmade organisationer och ser automatisering i det stora och lilla. Var med bilen på min vanliga relativt lilla verkstad och skulle ha en plastexpander som jag blivit lovad gratis tidigare, fick följa med in bakom kundmottagningen för att visa på en bil, förvånad över att se en varuhiss med plocklådor som snurrade fram inknappad del på nolltid, de skulle knappast ersatt reservdelskillen om de inte kapat kostnader.

Edit in,
Mer text.

signatur

Medlem

Svårt speciellt i service yrken, då arbetet fortfarande måste utföras och då måste arbetsgivaren ta in fler anställda vilket blir ökad kostnad och även om man skulle gå ner i lön så kan inte jag se hur det skulle räcka.
¨
Men för vissa yrken kan det säkert fungera men som nån sa det innebär troligtvis lönesänkning, vilket påverkar pensionen så då ska man spara ännu mer för att täcka lönefallet får inte till ekvationen där riktigt.

Edit.
Men ja jag vet jag skulle må bra att ex jobba bara 6timmar på fredagar, men inte intresserad att ta lönetappet för det.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Såg den här videon, och kom att tänka på den här äldre tråden.
Visst går det i en rasande fart både med AI och mekanik sedan länge.

Blir de i en förlängning våra väktare eller hjäpredor, måhända en kombination av de båda?

För mig gäller fortfarande/än mer min syn och utgångspunkt för tråden avseende AI och robotteknik.

Ett rackarns "hund? liv"
https://www.youtube.com/watch?v=d97_X43aYPA

Framtiden kanske inte "enbart" blir så gullig som i den här presentationen?
https://www.youtube.com/watch?v=BFiBZI3nqhQ

Att tillgänglig teknik används i krig och att krig historiskt varit en av de mest drivande krafterna i utvecklingen av metoder/teknik för erövringar är väl inte främmande för någon, finns något "lämpligt verktyg" så används det.

Edit in,
Mer text.

signatur

Medlem

Finns också en fråga om vi som samhälle och dess konsumtionssamhället som sällan ifrågasätts eftersom det driver den så kallade ekonomin. Tittade just på en serie på SVT där några lever som nomader helt fria på bara 15 000 kr per år. Hur mycket behöver vi egentligen? Vi skulle kunna gå ned mycket i tid om vi inte hade så stora begär. Inte bara för miljöns skull. Dock är dator ett obligatoriskt krav att bibehålla...

Det stora problemet är att om vi t.ex. reducerar konsumtion samt arbetar förebyggande med vård, skulle vi få många fler som var "arbetslösa" och lägre BNP fast mer frid och tid.

När folk dör säger det ofta att önskar att de jobbade mindre och spenderade mer tid med familj o vänner (kanske inte i Sverige ). Ändå arbetar vi som samhälle inte för det just nu

Btw, när vi var nomader som är 99% av vår tid på jorden arbetade vi bara ca 4 timmar per dag

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

1
Skriv svar