Rapport: Lootlådor besläktat med gambling

Robot
Rapport: Lootlådor besläktat med gambling

Åldersgräns och köptak efterfrågas.

#gambling, #lootlådor


Medlem

Besläktat... Det är fan gambling. 100%.

Medlem

Kan helt ärligt inte förstå att det fortfarande är lagligt med lootlådor. Det borde åtminstone vara åldergräns på skiten. Sen kan man ju hoppas att om det blir instanser emot lootlådor att dessa skit företag *host* EA *host* går i graven.

Medlem

Fattar inte problemet, inte för att jag tänker lägga pengar, men sätt en åldersgräns (som på riktig gambling) så får väl folk för fan ta lite ansvar för hur de spenderar sina pengar (eller hur ens barn gör med ens kreditkort). förbud hit och förbud dit.

Medlem
Skrivet av wololo:

Fattar inte problemet, inte för att jag tänker lägga pengar, men sätt en åldersgräns (som på riktig gambling) så får väl folk för fan ta lite ansvar för hur de spenderar sina pengar (eller hur ens barn gör med ens kreditkort). förbud hit och förbud dit.

Håller helt och hållet med dig.

Redaktör
Skrivet av wololo:

Fattar inte problemet, inte för att jag tänker lägga pengar, men sätt en åldersgräns (som på riktig gambling) så får väl folk för fan ta lite ansvar för hur de spenderar sina pengar (eller hur ens barn gör med ens kreditkort). förbud hit och förbud dit.

Problemet är att vissa inte klarar av att hantera det, utan spenderar mer pengar än de har. Frågan är vad, och om, något behöver göras för att hjälpa dessa personer. Samma sak som för andra riskområden, t.ex. alkohol och casinsospel. Det finns många åsikter om vad som bör göras, men det finns definitivt ingen enkel lösning.

Medlem

Den enkla lösningen är att förbjuda dem. De enda förlorarna i det är det inte synd om alls.

Skrivet av wololo:

Fattar inte problemet, inte för att jag tänker lägga pengar, men sätt en åldersgräns (som på riktig gambling) så får väl folk för fan ta lite ansvar för hur de spenderar sina pengar (eller hur ens barn gör med ens kreditkort). förbud hit och förbud dit.

Ett problem är att många är spelberoende. Spelen saknar generellt åtgärder/spärrar till skydd för personer som lider av det.

Ett andra problem är att konsumenter inte får info om vad de köper (t.ex. sannolikhet att vinna olika typer av innehåll) och riskerar att vilseledas om detta genom företagets marknadsföring in game.

Ett tredje problem är att spelföretag idag inte följer lagar och regler för gambling. Det innebär sämre regeltillsyn, skydd för konsumenter och snedvriden konkurrens i förhållande till gambling-företag som följer lagarna (givet att lootlådor har samma funktion/effekt som gambling).

Medlem

Ett problem är att en mängd spel nuförtiden använder sig av lootlåde-system oavsett om man spenderar pengar eller inte.

Man kan undra hur det går för en del ungar som börjar gå igång på dessa belöningskickar redan i väldigt ung ålder när de sedan blir gamla nog att spela för riktiga pengar?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Problemet är att vissa inte klarar av att hantera det, utan spenderar mer pengar än de har. Frågan är vad, och om, något behöver göras för att hjälpa dessa personer. Samma sak som för andra riskområden, t.ex. alkohol och casinsospel. Det finns många åsikter om vad som bör göras, men det finns definitivt ingen enkel lösning.

Helt sant att det är komplicerat med lootlådor, tycker dock likt trisslotter att t.ex EA bör vara tvungna att lista chansen att få rätt saker (1 på 50 eller 1 på 1000 är ju rätt stor skillnad), transparens mot kunderna med tydliga varningstexter. Sen aggressiv marknadsföring i spelet för att köpa nycklar för att låsa upp lootlådor bör ju vara reglerat. Möjlighet att ställa in maxbelopp eller att välja bort att ens se valet att köpa. Mycket kunde ha gjorts bättre.

Medlem
Skrivet av Margy:

Ett problem är att en mängd spel nuförtiden använder sig av lootlåde-system oavsett om man spenderar pengar eller inte.

Man kan undra hur det går för en del ungar som börjar gå igång på dessa belöningskickar redan i väldigt ung ålder när de sedan blir gamla nog att spela för riktiga pengar?

Här är en som spelade slots-maskiner etc från väldigt ung ålder. Kan säga att jag har 0 spelberoende när det kommer till gambling. Spelade varje år när vi på somrarna åkte över till Finland med finlandsfärja, så fick jag 20-40 mark av morsan att spela Poker-maskin/enarmade banditer med. Tror inte (OBS: har inget att baserad det här på) att lootlådor orsakar att yngre folk är mer benägna att bli beroende av Gambling när de blir vuxna. Utan tror det är mer hur du är som person, därmed om du har lätt eller svårt att gamblea.

Finns ju folk som har druckit alkohol när de var riktigt unga men som aldrig vart beroende. Det finns äldre människor som aldrig drack yngre men senare in mot vuxenåldern har börjat dricka och fastnat i det.

Jag tror det är mer hur benägen någon är att bli beroende, och hur lätt/svårt de har att gå emot den känslan.
Jag är (extremt tur) en sån person som inte tycks bli beroende av något. Aldrig varit beroende av gambling, även när jag spelade slots på båten när vi färjade över till Finland, testat online-casinon, testat online-poker etc.

Sen en sista punkt; personligen så förstår jag varför det finns företag och välgörenheter som försöker få igenom åldersgräns, maxtak, regler etc på det här, men samtidigt känner jag att så ska det inte begränsas. Om en person känner att de får problem med att kontrollera sina pengar för de spenderar för mycket på lootlådor, så måste du kunna få hjälp från andra håll istället för att spelet ska begränsa.

Anledningen jag är utav den åsikten är att det är många som gillar mekaniken. T.ex. så gillar jag lootlådorna i Overwatch. Har fortfrande inte betalat för en enda låda, men tycker det är kul när man äntligen får ett skin till en hero man spelade mycket som. Det finns de som gillar att vissa spel är gratis att spela, då företaget tjänar pengar genom MTX/lootlådor. Flera mobilspel är gratis i dagsläget just pga försörjandet kommer i form av lootlådor eller annat MTX. Jag spelar många mobilspel som är Gacha-kategori, och de flesta jag spelat med kan sätta sina gränser, men även har så pass bra ekonomiskt att spendera pengar på spelet inte påverkar deras ekonomi negativt. Har även träffat många gamers genom just dessa f2p gacha spelen som kör helt f2p, som annars hade inte kunnat spela spelet om det hade kostat pengar.

Och för er som säger "Jag hoppas lootlådor blir olagligt" så tror jag inte ni inser hur många mindre studios eller indie-devs som kommer bli negativt påverkade. Att skapa spel tar väldigt lång tid, det kostar även pengar då du behöver marknadsföra spelet. Lättaste sättet att få någon spela ditt spel är om spelet är gratis, men du måste ändå få pengar någonstans om du vill kunna livnära dig som en dev. Så då har du 2 val: Antingen så kostar det att köpa spelet, men finns en risk att många potentiella spelare skippar spelet då de vill känna hur spelet känns först innan de betalar för det, eller så har du gratis spel, men du har MTX-system så att du får pengar därigenom. Det är väldigt sällan ett spel blir stort och populärt om det kostar upfront, kanske max 1-2 spel per år som dyker upp på radarn som ett "måste indie-spel" som inte är gratis.

Medlem

känns dock som det har minskat en del på senare tiden och man kör mer på tidsbegränsade skins


Solen ger mig politisk D-vitamin.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Här är en som spelade slots-maskiner etc från väldigt ung ålder. Kan säga att jag har 0 spelberoende när det kommer till gambling. Spelade varje år när vi på somrarna åkte över till Finland med finlandsfärja, så fick jag 20-40 mark av morsan att spela Poker-maskin/enarmade banditer med. Tror inte (OBS: har inget att baserad det här på) att lootlådor orsakar att yngre folk är mer benägna att bli beroende av Gambling när de blir vuxna. Utan tror det är mer hur du är som person, därmed om du har lätt eller svårt att gamblea.

Finns ju folk som har druckit alkohol när de var riktigt unga men som aldrig vart beroende. Det finns äldre människor som aldrig drack yngre men senare in mot vuxenåldern har börjat dricka och fastnat i det.

Jag tror det är mer hur benägen någon är att bli beroende, och hur lätt/svårt de har att gå emot den känslan.
Jag är (extremt tur) en sån person som inte tycks bli beroende av något. Aldrig varit beroende av gambling, även när jag spelade slots på båten när vi färjade över till Finland, testat online-casinon, testat online-poker etc.

Sen en sista punkt; personligen så förstår jag varför det finns företag och välgörenheter som försöker få igenom åldersgräns, maxtak, regler etc på det här, men samtidigt känner jag att så ska det inte begränsas. Om en person känner att de får problem med att kontrollera sina pengar för de spenderar för mycket på lootlådor, så måste du kunna få hjälp från andra håll istället för att spelet ska begränsa.

Anledningen jag är utav den åsikten är att det är många som gillar mekaniken. T.ex. så gillar jag lootlådorna i Overwatch. Har fortfrande inte betalat för en enda låda, men tycker det är kul när man äntligen får ett skin till en hero man spelade mycket som. Det finns de som gillar att vissa spel är gratis att spela, då företaget tjänar pengar genom MTX/lootlådor. Flera mobilspel är gratis i dagsläget just pga försörjandet kommer i form av lootlådor eller annat MTX. Jag spelar många mobilspel som är Gacha-kategori, och de flesta jag spelat med kan sätta sina gränser, men även har så pass bra ekonomiskt att spendera pengar på spelet inte påverkar deras ekonomi negativt. Har även träffat många gamers genom just dessa f2p gacha spelen som kör helt f2p, som annars hade inte kunnat spela spelet om det hade kostat pengar.

Och för er som säger "Jag hoppas lootlådor blir olagligt" så tror jag inte ni inser hur många mindre studios eller indie-devs som kommer bli negativt påverkade. Att skapa spel tar väldigt lång tid, det kostar även pengar då du behöver marknadsföra spelet. Lättaste sättet att få någon spela ditt spel är om spelet är gratis, men du måste ändå få pengar någonstans om du vill kunna livnära dig som en dev. Så då har du 2 val: Antingen så kostar det att köpa spelet, men finns en risk att många potentiella spelare skippar spelet då de vill känna hur spelet känns först innan de betalar för det, eller så har du gratis spel, men du har MTX-system så att du får pengar därigenom. Det är väldigt sällan ett spel blir stort och populärt om det kostar upfront, kanske max 1-2 spel per år som dyker upp på radarn som ett "måste indie-spel" som inte är gratis.

Hade det inte varit bättre att kunna köpa ditt skin direkt eller få skinnet av att spela ist för att sätta sina förhoppningar till lootlådor?
Det finns massvis med spel som livnära sig utan lootlådor som är indie.
Personligen så ser jag det inte som nån förlust att vi slipper 100tals copy/paste f2p playspel som livnära sig på lootlådor.
Men det kanske bara är jag.

Jag har inget emot MTX men just betala för att öppna en lootlåda och till 99% bara få en massa "skräp" är jag emot.
Mekaniken är skittråkig också så skulle det bara vara med en sorts ingame valuta så tycker jag det är dåligt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hade det inte varit bättre att kunna köpa ditt skin direkt eller få skinnet av att spela ist för att sätta sina förhoppningar till lootlådor?
Det finns massvis med spel som livnära sig utan lootlådor som är indie.

Alla spel som erbjuder lootlådor så kan du få det gratis genom att spela spelet (har inte stött på något spel där du inte får det). Så nej, inte hos alla spel är det bättre. Om vi tar Overwatch som ett exempel, så får du in-game valuta i Lootlådor också, och den valutan kan du använda för att crafta/köpa det skinnet du vill ha. Där har du både lootlåde mekanik, men även möjligheten att spara ihop in-game valuta för att köpa det du vill ha direkt.

Vilka indiespel är det som livnärsig som inte har lootlådor eller MTX? Som jag skrev, det är oftast bara 1-2 som blir tillräckligt stora som nämns per år (Hades, Stardew Valley, Hollow Knight m.m.). Men du måste tänka på att många indiedevs som aldrig får sina spel nämnda i media har ändå ett fåtal spelare som kan stötta utvecklaren genom Lootlådor eller MTX. Och det tycker jag är ett mycket bättre sätt att stötta än t.ex. Kickstarter.

Skrivet av Molotov:

Personligen så ser jag det inte som nån förlust att vi slipper 100tals copy/paste f2p playspel som livnära sig på lootlådor.
Men det kanske bara är jag.

Jag har inget emot MTX men just betala för att öppna en lootlåda och till 99% bara få en massa "skräp" är jag emot.
Mekaniken är skittråkig också så skulle det bara vara med en sorts ingame valuta så tycker jag det är dåligt.

Såklart du personligen inte ser det någon förlust, du blir ju inte påverkad utav det om du inte spelar spelen eller själv har ett sånt spel ute på marknaden. Men om vi zoomar ut lite perspektivet, så ser vi att det är inte bara dessa kinesiska företag som håvar ut sig 1 nytt spel per dag med aggressiv lootlåde-system, men även mindre utvecklare som vill ha ett F2P ute på marknaden men ändå kunna få lite pengar tillbaka för att fortsätta utveckla spelet och göra det bättre. Och det är just dessa mindre indie-devs som kommer bli påverkad som hårdast om man börjar banna spel som har lootlåde-mekanik.

död åt lootlådor! gambling förstör redan vissa människor liv. vi behöver inte ha mer förstörda liv


New life, New hope

Medlem

Är det lootlådor som är problemet eller att man kan köpa dem för riktiga pengar som är problemet? Förbjuder man det sistnämnda så minskar nog bekymren drastiskt.

Medlem
Skrivet av wololo:

Fattar inte problemet, inte för att jag tänker lägga pengar, men sätt en åldersgräns (som på riktig gambling) så får väl folk för fan ta lite ansvar för hur de spenderar sina pengar (eller hur ens barn gör med ens kreditkort). förbud hit och förbud dit.

Om jag inte misstar mig helt, har jag för mig att jag läst att spelföretag använder sig av psykologer för att öka försäljningen. I så fall utnyttjar de ju skadligt beteende för att tjäna pengar.... Jag saknar den tiden då spel var gjorda för att vara roliga och inte enbart en business....

ELF
Medlem

Borde inte det rätta namnet egentligen vara gamblinglådor?
För lootlådor skulle jag vilja säga att det absolut inte är något fel på. Alltid gutt med lite trevlig loot när man klarat en boss eller dungeon.

EDIT:
Många påpekar varje gång när lootlådor tas upp att det inte är gambling. De har ju faktiskt rätt. För egentligen är det lotteriverksamhet.


Om inte DRM-skydd är till för att knäckas, vad är det då bra för? (GOG for president)

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Alla spel som erbjuder lootlådor så kan du få det gratis genom att spela spelet (har inte stött på något spel där du inte får det). Så nej, inte hos alla spel är det bättre. Om vi tar Overwatch som ett exempel, så får du in-game valuta i Lootlådor också, och den valutan kan du använda för att crafta/köpa det skinnet du vill ha. Där har du både lootlåde mekanik, men även möjligheten att spara ihop in-game valuta för att köpa det du vill ha direkt.

Vilka indiespel är det som livnärsig som inte har lootlådor eller MTX? Som jag skrev, det är oftast bara 1-2 som blir tillräckligt stora som nämns per år (Hades, Stardew Valley, Hollow Knight m.m.). Men du måste tänka på att många indiedevs som aldrig får sina spel nämnda i media har ändå ett fåtal spelare som kan stötta utvecklaren genom Lootlådor eller MTX. Och det tycker jag är ett mycket bättre sätt att stötta än t.ex. Kickstarter.

Såklart du personligen inte ser det någon förlust, du blir ju inte påverkad utav det om du inte spelar spelen eller själv har ett sånt spel ute på marknaden. Men om vi zoomar ut lite perspektivet, så ser vi att det är inte bara dessa kinesiska företag som håvar ut sig 1 nytt spel per dag med aggressiv lootlåde-system, men även mindre utvecklare som vill ha ett F2P ute på marknaden men ändå kunna få lite pengar tillbaka för att fortsätta utveckla spelet och göra det bättre. Och det är just dessa mindre indie-devs som kommer bli påverkad som hårdast om man börjar banna spel som har lootlåde-mekanik.

Jag håller inte med.
Vilka spel behöver stöd med lootlådor?
Det enda jag ser är spel som görs i syfte att sälja "lootlådor", nått som verkar vara bra business helt enkelt men inget jag gillar.
Jag vet massvis med spel som inte behöver lootlådor. Det du räknar upp är bara en bråkdel.

Medlem

In other news; "sky is blue" says star witness

Medlem
Skrivet av xdrive:

Om jag inte misstar mig helt, har jag för mig att jag läst att spelföretag använder sig av psykologer för att öka försäljningen. I så fall utnyttjar de ju skadligt beteende för att tjäna pengar.... Jag saknar den tiden då spel var gjorda för att vara roliga och inte enbart en business....

det bör de göra, precis som McDonalds som tydligen har färgen röd överallt för att det är nån studie i att man spenderar mer då, minns inte exakt, men jävligt creepy var det i alla fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag håller inte med.
Vilka spel behöver stöd med lootlådor?
Det enda jag ser är spel som görs i syfte att sälja "lootlådor", nått som verkar vara bra business helt enkelt men inget jag gillar.
Jag vet massvis med spel som inte behöver lootlådor. Det du räknar upp är bara en bråkdel.

Vilka spel behöver stöd med lootlådor? Spel som är gratis oftast. Vissa spel klarar sig på MTX delen, vissa spel har bägge för att få inkomst.

"Det enda jag ser är spel som görs i syfte att sälja "lootlådor"", jaså? Så Path of Exile är gjord i enbart syftet att sälja Lootlådor? Samma sak med Overwatch? Apex Legends, enda syfte är bara för lootlådor, inte för att spelarna ska kunna spela ett spel och ha kul? Finns fler spel vars syfte är att spelarna ska vara nöje, och lootlådor finns i syfte att spelet ska kunna fortsätta utvecklas och vara gratis.
Du kanske borde vända bort blicken från kinesiska spamware ett litet tag och leta lite, så hittar du att det finns legit spel och utvecklare som försöker skapa ett roligt spel och inte vara en moneygrab-fälla.

Sist men inte minst, så bara för det är en bråkdel som försöker vara legit med sina spel och har lagt till MTX/Lootlådor för att kunna tjäna pengar så är det okej att göra det olagligt och därmed stänga ner deras spel, och möjligtvis deras möjlighet att fortsätta utveckla spel? Då kan jag lika gärna vända myntet och säga att det är bara en bråkdel som faktiskt har legitima problem med att sluta spendera pengar i spel. Jag vet massivs med spelare som inte spenderar ett öre på spelen de spelar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vilka spel behöver stöd med lootlådor? Spel som är gratis oftast. Vissa spel klarar sig på MTX delen, vissa spel har bägge för att få inkomst.

"Det enda jag ser är spel som görs i syfte att sälja "lootlådor"", jaså? Så Path of Exile är gjord i enbart syftet att sälja Lootlådor? Samma sak med Overwatch? Apex Legends, enda syfte är bara för lootlådor, inte för att spelarna ska kunna spela ett spel och ha kul? Finns fler spel vars syfte är att spelarna ska vara nöje, och lootlådor finns i syfte att spelet ska kunna fortsätta utvecklas och vara gratis.
Du kanske borde vända bort blicken från kinesiska spamware ett litet tag och leta lite, så hittar du att det finns legit spel och utvecklare som försöker skapa ett roligt spel och inte vara en moneygrab-fälla.

Sist men inte minst, så bara för det är en bråkdel som försöker vara legit med sina spel och har lagt till MTX/Lootlådor för att kunna tjäna pengar så är det okej att göra det olagligt och därmed stänga ner deras spel, och möjligtvis deras möjlighet att fortsätta utveckla spel? Då kan jag lika gärna vända myntet och säga att det är bara en bråkdel som faktiskt har legitima problem med att sluta spendera pengar i spel. Jag vet massivs med spelare som inte spenderar ett öre på spelen de spelar.

Ja dom spelen är släppta av stora utgivare som bara "dolt" det bättre.
Det är helt ok spel som skulle fungera utan lootlådor men man har satt hoppet till att håva in extra cash med lootlådor och kanske hoppas håva in en och annan val.
Det enda positiva är att dom spelen fungerar lika bra att köra utan att spendera en krona.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja dom spelen är släppta av stora utgivare som bara "dolt" det bättre.
Det är helt ok spel som skulle fungera utan lootlådor men man har satt hoppet till att håva in extra cash med lootlådor och kanske hoppas håva in en och annan val.
Det enda positiva är att dom spelen fungerar lika bra att köra utan att spendera en krona.

GGG är en stor utgivare? Sen när? Path of Exiles när det släpptes var deras första spel samt de själva var utgivare, så det enda finansiella stöd de hade var från spelarna (så vitt jag kommer ihåg).
Jag skulle inte vilja påstå att Respawn Entertainment är stor utgivare heller för den delen. De släppte ett par spel som vart halvt populära (Titanfall) innan Apex Legends. Bara för EA köpte upp studion och äger dem så betyder det inte att de kan leka med hela EAs budget.
Overwatch är en annan femma, men återigen, så är Overwatch Lootbox-system en av de snällare utav majoriteten av marknaden.

Men återigen, är de spelen jag listade nu, enda syfte att sälja lootlådor? För mig ser det verkligen inte ut som det från en gamer/konsuments perspektiv. Varför annordna turneringar, e-sport ligor och fortsätta lägga ner mer pengar på utveckling om enda syfte skulle vara att sälja lootlådor? Då hade de kunnat bara släppa spelen, inte utveckla mer innehåll och försöka göra en "quick moneygrab" utav det hela...

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

GGG är en stor utgivare? Sen när? Path of Exiles när det släpptes var deras första spel samt de själva var utgivare, så det enda finansiella stöd de hade var från spelarna (så vitt jag kommer ihåg).
Jag skulle inte vilja påstå att Respawn Entertainment är stor utgivare heller för den delen. De släppte ett par spel som vart halvt populära (Titanfall) innan Apex Legends. Bara för EA köpte upp studion och äger dem så betyder det inte att de kan leka med hela EAs budget.
Overwatch är en annan femma, men återigen, så är Overwatch Lootbox-system en av de snällare utav majoriteten av marknaden.

Men återigen, är de spelen jag listade nu, enda syfte att sälja lootlådor? För mig ser det verkligen ut som det från en gamer/konsuments perspektiv. Varför annordna turneringar, e-sport ligor och fortsätta lägga ner mer pengar på utveckling om enda syfte skulle vara att sälja lootlådor? Då hade de kunnat bara släppa spelen, inte utveckla mer innehåll och försöka göra en "quick moneygrab" utav det hela...

Hela syftet med lootlådor är att sälja dom ja, jag hade accepterat om det var så att man vet vad man köper ja ist för att "köpa en lott"
Men du verkar gilla det här med lootlådor och bevisar bara det man befarar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hela syftet med lootlådor är att sälja dom ja, jag hade accepterat om det var så att man vet vad man köper ja ist för att "köpa en lott"
Men du verkar gilla det här med lootlådor och bevisar bara det man befarar.

Jag har ingenstans påpekat eller hänvisat att jag gillar lootlådor, eller att jag ogillar dem för den delen. Det enda jag försöker argumentera är ifall de är gambling eller inte, och där anser jag att lootlådor är inte det.

Du verkar däremot ogilla att svara på frågor man ställer i diskussionen, vilket är trist, och när man påpekar något som "motbevis" till det du säger så ignonerar du det helt.

Det jag försöker argumentera är att Lootlådor inte är gambling. Det är hur jag ser på det hela. Bara för jag inte ser det som gambling så betyder det inte att jag per automatik gillar dem. Kan för den delen säga att jag har spenderat 0kr på lootlådor. Man får dem genom bara att spela spelen, så har inte sett något behov av att betala för dem. Har öppnat flertal lootlådor när jag spelat, och kan säga att det ger inte samma känsla som Casino-spel gör, som är äkta gambling. För mig känns lootlåda som att öppna ett pack booster till MtG, vilket många här verkar ha kommit fram till att det inte räknas som gambling.

Du sa att syftet med spel som innehåller lootlådor är enbart att sälja lootlådor.

Här citerar jag dig direkt:

Skrivet av Molotov:

Det enda jag ser är spel som görs i syfte att sälja "lootlådor", nått som verkar vara bra business helt enkelt men inget jag gillar.

Varpå jag försöker argumentera emot att det finns gott om spel som inte görs i syfte för att sälja lootlådor, utan vars syfte är att ha ett spel som konsumenter gillar att spela och kunna låta spelet leva så länge som möjligt. Försöker också förklara att med MTX/Lootlådor så ger det företagen möjlighet att ha spelet gratis så att fler kan spela det utan att behöva lägga ner ett öre på det, vilket jag anser är extremt bra.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har ingenstans påpekat eller hänvisat att jag gillar lootlådor, eller att jag ogillar dem för den delen. Det enda jag försöker argumentera är ifall de är gambling eller inte, och där anser jag att lootlådor är inte det.

Du verkar däremot ogilla att svara på frågor man ställer i diskussionen, vilket är trist, och när man påpekar något som "motbevis" till det du säger så ignonerar du det helt.

Det jag försöker argumentera är att Lootlådor inte är gambling. Det är hur jag ser på det hela. Bara för jag inte ser det som gambling så betyder det inte att jag per automatik gillar dem. Kan för den delen säga att jag har spenderat 0kr på lootlådor. Man får dem genom bara att spela spelen, så har inte sett något behov av att betala för dem. Har öppnat flertal lootlådor när jag spelat, och kan säga att det ger inte samma känsla som Casino-spel gör, som är äkta gambling. För mig känns lootlåda som att öppna ett pack booster till MtG, vilket många här verkar ha kommit fram till att det inte räknas som gambling.

Du sa att syftet med spel som innehåller lootlådor är enbart att sälja lootlådor.

Här citerar jag dig direkt:

Varpå jag försöker argumentera emot att det finns gott om spel som inte görs i syfte för att sälja lootlådor, utan vars syfte är att ha ett spel som konsumenter gillar att spela och kunna låta spelet leva så länge som möjligt. Försöker också förklara att med MTX/Lootlådor så ger det företagen möjlighet att ha spelet gratis så att fler kan spela det utan att behöva lägga ner ett öre på det, vilket jag anser är extremt bra.

Äh vad är det för snack att jag ignorerar frågor?
Vad måste jag bevisa?
Dom spelen du räknar upp kanske är undantag men varför ska dom sälja lootlådor och kan inte vara öppna med vad man kan köpa ist.
Så ja hela syftet är att få folk att spendera mera och få känslan att dom "villhöver" saker och måste köpa mer för att få det fast chansen att få kan vara mindre än att skrapa fram 3 klöver på triss.
Jag hoppas skiten försvinner å är det några spel som pga det "går under", ja då var dom nog inte bättre än så.

Jag tror Apex legends, overwatch osv kan fortsätta utan lootlådor, men den där extra cashen är svår att motstå trots att det är Dirty business.

Och det där att det kan vara stora flashiga turneringar osv i spel pga lootlpde försäljningen är nog liten tröst för den som spenderat sig i fördärv, lika liten tröst som för den spelberoende ser lyckliga vinnare i TV-rutan när dom vann på Postkodmiljonären.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

. För mig känns lootlåda som att öppna ett pack booster till MtG, vilket många här verkar ha kommit fram till att det inte räknas som gambling.

Det där har jag faktiskt aldrig ens tänkt på men det är ju väldigt intressant, varför skulle fotboll, hockey, pokemon kort osv som är riktade till barn, helt random innehåll vara ok om folk skulle påstå att lootlådor inte är okej. Förstår att hävda att den ena är på riktigt och den andra är ju bara på låtsas. Men samma lika ändå ungefär.

1
Skriv svar