Snabbkollen - Bör lootlådor likställas med gambling?

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jämföras med men inte likställas med imo. Visst att det fortfarande handlar om att betala pengar för att öppna lådorna, men man får ju inget "riktigt" tillbaka. Vid riktig gambling kan man vinna pengar.

Man får jo något?
Människan sätter eget värde på saker

Så de som betalar för lootlådarna i spel ser ett stort värde i vinsten som är värt pengarna. Och då är det gambling
Behöver inte vara pengar bakom för att det ska vara gambling. Man kan gambla om allt möjligt

Medlem
Skrivet av Karmak:

Man får jo något?
Människan sätter eget värde på saker

Så de som betalar för lootlådarna i spel ser ett stort värde i vinsten som är värt pengarna. Och då är det gambling
Behöver inte vara pengar bakom för att det ska vara gambling. Man kan gambla om allt möjligt

Då är Kinder Egg gambling, förbjud dem! Då är MacDonalds Happy Meal gambling! Hockeykort, Magic the Gathering, Pokemon Kort, förbjud alla dem!
Förbjud leksaker som är slumpade i lådor, där du inte vet vilken leksak du får förens efter du har köpt lådan, för det är gambling!! /s

Men eftersom alla dem är tillåtna, varför är då Lootboxes den stora elaka i det hela men ingen höjer ögonbrynen när barn köper hockeykort eller Pokémon kort? Eller köper leksaker som är gömda i en plastlåda/folie där du inte vet vilken leksak du får av serien.

Kommer ihåg att runt 20-25 år sedan köpte man figurer som var inplastade, du visste inte vilken du skulle få, du visste bara vilka som fanns i den serien, så då köpte man flera figurer i hopp om att få något coolt. Men ingen då (eller nu för den delen) verkar ta upp sånt. Det är alltid bara Lootboxes som får flak, när samma system även existerar i dagsläget i din matbutik.

Hur många kommer inte ihåg när de köpte flingpaket i hopp om att få en sked i specifik färg man ville ha, eller leksak.

Inget av det kallas för gambling, så varför är Lootboxes det då?

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Då är Kinder Egg gambling, förbjud dem! Då är MacDonalds Happy Meal gambling! Hockeykort, Magic the Gathering, Pokemon Kort, förbjud alla dem!
Förbjud leksaker som är slumpade i lådor, där du inte vet vilken leksak du får förens efter du har köpt lådan, för det är gambling!! /s

Men eftersom alla dem är tillåtna, varför är då Lootboxes den stora elaka i det hela men ingen höjer ögonbrynen när barn köper hockeykort eller Pokémon kort? Eller köper leksaker som är gömda i en plastlåda/folie där du inte vet vilken leksak du får av serien.

Kommer ihåg att runt 20-25 år sedan köpte man figurer som var inplastade, du visste inte vilken du skulle få, du visste bara vilka som fanns i den serien, så då köpte man flera figurer i hopp om att få något coolt. Men ingen då (eller nu för den delen) verkar ta upp sånt. Det är alltid bara Lootboxes som får flak, när samma system även existerar i dagsläget i din matbutik.

Hur många kommer inte ihåg när de köpte flingpaket i hopp om att få en sked i specifik färg man ville ha, eller leksak.

Inget av det kallas för gambling, så varför är Lootboxes det då?

De kan inte manipulera dig till köp som spel kan, mataffärerna är inte byggda för att barn ska pushas till att köpa kinderägg i hopp om att en dag kanske få lite choklad i sitt ägg, eller hoppet om att en av leksakerna ska vara gjord av rent guld.

Det finns en hel vetenskap av manipulation, insamling av data och sätt att få folk att köpa lootboxes som inte går att återskapa i verkligheten.

Om barnen fick en svävande kinderäggknapp bredvid sig efter sitt första kinderägg-köp som skulle ge dom ett kinderägg varje gång de tryckte på den mot en liten automatisk betalning så skulle jag hålla med dig.

Det är just därför vi har massa regler runt marknadsföring riktat till barn.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Då är Kinder Egg gambling, förbjud dem! Då är MacDonalds Happy Meal gambling! Hockeykort, Magic the Gathering, Pokemon Kort, förbjud alla dem!
Förbjud leksaker som är slumpade i lådor, där du inte vet vilken leksak du får förens efter du har köpt lådan, för det är gambling!! /s

Men eftersom alla dem är tillåtna, varför är då Lootboxes den stora elaka i det hela men ingen höjer ögonbrynen när barn köper hockeykort eller Pokémon kort? Eller köper leksaker som är gömda i en plastlåda/folie där du inte vet vilken leksak du får av serien.

Kommer ihåg att runt 20-25 år sedan köpte man figurer som var inplastade, du visste inte vilken du skulle få, du visste bara vilka som fanns i den serien, så då köpte man flera figurer i hopp om att få något coolt. Men ingen då (eller nu för den delen) verkar ta upp sånt. Det är alltid bara Lootboxes som får flak, när samma system även existerar i dagsläget i din matbutik.

Hur många kommer inte ihåg när de köpte flingpaket i hopp om att få en sked i specifik färg man ville ha, eller leksak.

Inget av det kallas för gambling, så varför är Lootboxes det då?

Ja, det tidigare borde inte heller varit tillåtet!
Det irriterade mig då också, eftersom det känns som att man blir lurad! Fast det blir man ju ändå oftast i slutänden.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Då är Kinder Egg gambling, förbjud dem! Då är MacDonalds Happy Meal gambling! Hockeykort, Magic the Gathering, Pokemon Kort, förbjud alla dem!
Förbjud leksaker som är slumpade i lådor, där du inte vet vilken leksak du får förens efter du har köpt lådan, för det är gambling!! /s

Men eftersom alla dem är tillåtna, varför är då Lootboxes den stora elaka i det hela men ingen höjer ögonbrynen när barn köper hockeykort eller Pokémon kort? Eller köper leksaker som är gömda i en plastlåda/folie där du inte vet vilken leksak du får av serien.

Kommer ihåg att runt 20-25 år sedan köpte man figurer som var inplastade, du visste inte vilken du skulle få, du visste bara vilka som fanns i den serien, så då köpte man flera figurer i hopp om att få något coolt. Men ingen då (eller nu för den delen) verkar ta upp sånt. Det är alltid bara Lootboxes som får flak, när samma system även existerar i dagsläget i din matbutik.

Hur många kommer inte ihåg när de köpte flingpaket i hopp om att få en sked i specifik färg man ville ha, eller leksak.

Inget av det kallas för gambling, så varför är Lootboxes det då?

Det är inte samma psykologiska effekt och värde i dom.

De är mer samlarsaker istället för du måste ha detta och du gör allt för att ha chansen att få det. Som 0,0000001% chans att vinna 1 miljon kronor. Samma saker gör spelföretag i lootboxar som får en att vilja köpa mer och mer.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det är inte samma psykologiska effekt och värde i dom.

De är mer samlarsaker istället för du måste ha detta och du gör allt för att ha chansen att få det. Som 0,0000001% chans att vinna 1 miljon kronor. Samma saker gör spelföretag i lootboxar som får en att vilja köpa mer och mer.

"De är mer samlarsaker istället för du måste ha detta och du gör allt för att ha chansen att få det" tack för att du summerar hur/vad Lootboxes är för något. Skins är samlarsaker och inte något du måste ha detta som t.ex. 1Mkr

Medlem
Skrivet av eld:

De kan inte manipulera dig till köp som spel kan, mataffärerna är inte byggda för att barn ska pushas till att köpa kinderägg i hopp om att en dag kanske få lite choklad i sitt ägg, eller hoppet om att en av leksakerna ska vara gjord av rent guld.

Det finns en hel vetenskap av manipulation, insamling av data och sätt att få folk att köpa lootboxes som inte går att återskapa i verkligheten.

Om barnen fick en svävande kinderäggknapp bredvid sig efter sitt första kinderägg-köp som skulle ge dom ett kinderägg varje gång de tryckte på den mot en liten automatisk betalning så skulle jag hålla med dig.

Det är just därför vi har massa regler runt marknadsföring riktat till barn.

Hur exakt manipulerar spel dig till att köpa mer nu igen på ett sånt sätt som kort/leksaker för barn inte gör det? De flesta spelen jag spelar så dyker inte en köp-knapp upp när du får slut på Lootboxes, utan du blir hänvisad till deras in-game shop, precis som att när du får slut på kinder-ägg och du fick inte din leksak så får du traska tillbaka till mataffären.

"Det finns en hel vetenskap av manipulation, insamling av data och sätt att få folk att köpa lootboxes som inte går att återskapa i verkligheten.", exakt samma kan sägas för Kinder-egg, MTG/Pokemon/Hockey-kort (vem vill inte ha den där rare-kortet som är Folie?) etc. Boosters är specifikt designade för att locka dig köpa, då de glänser och har oftast väldigt tilldragande artwork. Dyker du djupare i ämnet så kommer du märka att minst lika mycket vetenskap ligger bakom för att kunna sälja boosters till folk för att samla på korten. Titta hur många barn det är som samlar på korten utan att faktiskt spela med dem, så kanske du inser att det finns lika mycket, om inte mer, vetenskap kring det.

Bara för att de inte låter eller blixtrar med massa ljuseffekter så betyder det inte att leksaker/kort inte är skapade på ett sånt sätt att locka till att fler ska köpa mera, precis som vissa spel med Lootboxes.

Förstår inte heller varför man försvarar det ena medan man vill banna det andra, när bägge är utav samma sort. Båda är lika mycket och lika lite gambling beroende på vad för hållpunkt man har i frågan. För mig är de lika lite gambling, för dig så borde det vara lika mycket gambling.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

"De är mer samlarsaker istället för du måste ha detta och du gör allt för att ha chansen att få det" tack för att du summerar hur/vad Lootboxes är för något. Skins är samlarsaker och inte något du måste ha detta som t.ex. 1Mkr

Jo på det sättet de presenterar dom och skapar effekten kring det så får spelarna som spelar spelet att de måste ha det.
Det är en stor del psykologi bakom hur man får människor att köpa detta och det är det som gör det till gambling

Har du hört någon förlora allt i sitt liv pga kinderägg?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jo på det sättet de presenterar dom och skapar effekten kring det så får spelarna som spelar spelet att de måste ha det.
Det är en stor del psykologi bakom hur man får människor att köpa detta och det är det som gör det till gambling

Har du hört någon förlora allt i sitt liv pga kinderägg?

Har hört folk som har tagit lån och fått massvis med skulder av att köpa samlarobjekt, kort m.m. Känner en som spenderade sin lön på att köpa boosters samt lösa kort varje månad. Hans liv vart inte förlorad på det, men samtidigt känner jag ingen som har förlorat sitt liv pga Lootboxes.

Sen var aldrig mitt argument om vilket är värst, utan att allt som är slumpat, där du inte vet vad innehållet är för något förens du öppnat produkten, bör anses som Gambling om Lootboxes ska anses som gambling.

Det är väldigt dumt att definera gambling annorlunda bara för att något är värre eller mindre värre än det andra. Om så är fallet, så är inte Lootbox gambling, då riktiga casinos har orsakat mer förödelse än vad Lootboxes har någonsin gjorts.

Sist men inte minst: "Det är en stor del psykologi bakom hur man får människor att köpa detta och det är det som gör det till gambling"
Jag upprepar det igen; det är en stor del psykologi bakom kortsamlandet också (samt allt annat som man försöker sälja, såsom MTX), som får människor att vilja köpa fler kort. Du försöker få det att låta som om Lootboxes är det enda som har blivit studerad, analyserad och skapats på ett specifikt sätt för att få det att säljas...

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hur exakt manipulerar spel dig till att köpa mer nu igen på ett sånt sätt som kort/leksaker för barn inte gör det? De flesta spelen jag spelar så dyker inte en köp-knapp upp när du får slut på Lootboxes, utan du blir hänvisad till deras in-game shop, precis som att när du får slut på kinder-ägg och du fick inte din leksak så får du traska tillbaka till mataffären.

Ferrero vet inte vad du fick i ditt kinderägg, när du köpte det och hur du reagerade på det, de vet inte ens vem som köpte det.

Skrivet av Shamanfox:

"Det finns en hel vetenskap av manipulation, insamling av data och sätt att få folk att köpa lootboxes som inte går att återskapa i verkligheten.", exakt samma kan sägas för Kinder-egg, MTG/Pokemon/Hockey-kort (vem vill inte ha den där rare-kortet som är Folie?) etc. Boosters är specifikt designade för att locka dig köpa, då de glänser och har oftast väldigt tilldragande artwork. Dyker du djupare i ämnet så kommer du märka att minst lika mycket vetenskap ligger bakom för att kunna sälja boosters till folk för att samla på korten. Titta hur många barn det är som samlar på korten utan att faktiskt spela med dem, så kanske du inser att det finns lika mycket, om inte mer, vetenskap kring det.

Det finns såklart vetenskap bakom det, men de är fortfarande begränsade medans spelen äger hela marknadsplatsen för sina lootlådor.

Mycket av folks samlarmani över kort och sånt är ju andrahandsvärde, det är inget som företagen bakom dessa tjänar pengar på, men visst får det fler folk till att köpa kort, och visst finns det en hel del manipulation till själva öppnandet och känslan av lotteri.

Skrivet av Shamanfox:

Bara för att de inte låter eller blixtrar med massa ljuseffekter så betyder det inte att leksaker/kort inte är skapade på ett sånt sätt att locka till att fler ska köpa mera, precis som vissa spel med Lootboxes.

Förstår inte heller varför man försvarar det ena medan man vill banna det andra, när bägge är utav samma sort. Båda är lika mycket och lika lite gambling beroende på vad för hållpunkt man har i frågan. För mig är de lika lite gambling, för dig så borde det vara lika mycket gambling.

Jo absolut, det existerar ju manipulation i all slags marknadsföring, jag tänker inte säga att allt görs rätt inom irl-lootlådor, men lootlådor i spel har nått en nivå där vi bör hantera det som gambling. Inte förbjuda, men begränsa det för barn precis som vi gör med gambling.

Medlem
Skrivet av eld:

Ferrero vet inte vad du fick i ditt kinderägg, när du köpte det och hur du reagerade på det, de vet inte ens vem som köpte det.

Inte? Du tror seriöst inte att det finns studier och material som visar hur barn reagerar när de öppnar Kinder Eggs? Really?
Såklart de samlar på data och analyserar data för att kunna marknadsföra och göra Kinder Eggs så populära som de kan. Bara för att datasamlandet kan se annorlunda eller är inte lika detaljerad så betyder det inte att det ena är gambling och det andra är inte.
Tror du inte att Kinder inte har data på vad för teman som har sålts bäst, områden de har sålt mest på, årstider det säljs etc? Vore naïvt och tro att de inte samlar på data bara för att datan inte är lika detaljerad som hos spelbolagen.

Skrivet av eld:

Det finns såklart vetenskap bakom det, men de är fortfarande begränsade medans spelen äger hela marknadsplatsen för sina lootlådor.

Det äger ju inte hela marknadsplatsen (om jag tolkar det på samma sätt som du menar), då spelen tävlar fortfarande mot andra spelföretag. Liksom Kinder, eller MtG, eller Pokemon eller något annat företag, så finns det konkurerande företag med samma niche.

Skrivet av eld:

Mycket av folks samlarmani över kort och sånt är ju andrahandsvärde, det är inget som företagen bakom dessa tjänar pengar på, men visst får det fler folk till att köpa kort, och visst finns det en hel del manipulation till själva öppnandet och känslan av lotteri.

Köp en booster, säg till mig hur mycket andrahandsvärde du fick utav det. Kan säga dig att andrahandsvärde kommer sällan överstiga summan du lägger ner för att hitta värdefulla kort. Kortföretagen tjänar per köp, precis som spelföretagen tjänar per köp. Skillnaden är att du har möjligheten att kunna sälja kort för riktiga pengar. Men det kan du göra med CSGO skins också egentligen, då du kan tradea med andra.

Skrivet av eld:

Jo absolut, det existerar ju manipulation i all slags marknadsföring, jag tänker inte säga att allt görs rätt inom irl-lootlådor, men lootlådor i spel har nått en nivå där vi bör hantera det som gambling. Inte förbjuda, men begränsa det för barn precis som vi gör med gambling.

Först så argumenterar man att lootlåda är gambling pga mekaniken (du köper en produkt vars innehåll du inte vet vad det är förens du öppnar det). Sen när man dra likheter med produkter som säljs i vanliga butiker (även matbutiker säljer Pokémonkort) så är det helt plötsligt en fråga om datasamlandet. Sen är det vem som har haft "värsta fallen".

För mig så är det här inte en fråga "hur illa ska något vara", utan principen; vad räknas som gambling. Ingenstans i definitionen av gambling framgår det att man måste ha möjlighet att samla X-mängd data. Inte heller att det ska innehålla blixtar, ljudeffekter, svävande knappar. Inte heller hur lätt eller svårt det är att köpa sig mer utav en produkt.

För mig är Lootlådor inte gambling. De är lootlådor, surprise-mekanik, precis som Kinder Egg eller Kort-boosters. Jag anser att de är lika mycket/lika lite gambling. Men om man ska klassa Lootlådor som gambling, så ska man även gör det för andra produkter som innehåller surprise-mekanik, dvs att du inte vet vad för produkt du får förens efter du har köpt det. Definition ska baseras på syfte/hur det fungerar, inte på "hur mycket data har X företag samlat på sig?" eller "X marknad har lagt ner Y miljoner dollar på effektivisera det". För om det ska baseras på hur mycket efterforskning som har gjorts och hela det tjutet, då kan jag lika gärna göra ett spel som innehåller Lootlådor, men de kan inte klassas som Gambling då min efterforskning är mindre än Kinders, jag har inte anlitat någora psykologer för att skapa dem, och jag har ingen data att utgå ifrån för att göra dem populära.

12
Skriv svar