Jag kan inte spela ond! Vet inte varför....... Ensam om det?

Medlem
Jag kan inte spela ond! Vet inte varför....... Ensam om det?

De gånger jag hamnat i spel där man kan spela ond eller god så hamnar jag alltid i det "goda" spåret. Kan inte spela ond och jag vet ärligt talat inte varför.

Gjorde ett seriöst försök med Swtor och en Sith Marauder. Körde "ond" på alla alternativ jag kunde. Var småkul men slutade vid level 15-16. Kunde inte, tappade suget. Fortsatte sen med mina "goda" gubbar.

Lirar nu Evil genius 2 och har ju inget annat alternativ än att lira skurk där men håller inte på med att döda mina minions t.ex. Försöker distrahera fiendeagenter så gott det går.

Skulle vilja prova att spela ond någon gång och tycka det är kul,

Är jag ensam?


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

I Obsidians Tyranny är det kul att lira ond.

Medlem

Nej du är inte ensam Jag kan heller inte spela ond Tycker inte ens om att döda djur i spel som tex Tomb raider för att uppgradera sin utrustning

FM-guru
F.d. Sisyr

Du är god, helt enkelt. Ofta när man spelar "ond" i spel så är det ju tyvärr rätt dåligt gjort. Dvs att det går ut på att man bara ska vara så genomond som möjligt, helt onyanserat.

Spontant skulle jag säga att om du vill spela ond i ett spel bör du testa Arcanum och framför allt Mask of the Betrayer-expansionen till NWN 2. Två spel med väldigt välgjorda kampanjer om man vill vara ond, med mycket och välskrivet innehåll. Även Planescape: Torment och Kotor 2 har bra kampanjer för onda karaktärer.

Själv spelar jag alltid som god (eller ibland typ "lawful neutral" i D&D-spel) i min första genomspelning. När jag varvar brukar jag testa annat, och blir då ofta besviken över hur mycket mindre intressant det är.

Medlem

Jag spelar alltid god när spelet har goda/onda val. Även om jag sedan spelar om ett spel så är jag god igen. Kommer ihåg när jag försökte verkligen att spela ond i KOTOR för en massa år sedan när jag spelade det för andra gången, men det gick inget vidare.

Men ändå så uppskattar jag spel som har onda val väldigt mycket. Spel som erbjuder dessa val får mig att känna mig som om jag skapar min egna berättelse, vilket är en av dom absolut största styrkorna med interaktiv underhållning och förhöjer spelupplevelsen.

Medlem

Har samma problem...
Går ofta in med inställningen att nu jävlr ska jag vara ond (rdr2 t ex.) Men hur slutade jag spelet? Jo med max honor...

Senaste nu är Disco Elysium...gör bara snälla val fast jag bestämt innan att vara ond. Det går bara inte.

Inaktiv

I ett spel som Dungeon Keeper eller Evil Genius funkar det för mig då det redan är bestämt att man är "ond" men man försöker ändå som i alla andra spel vinna mot det andra laget, bara att de i det här fallet är de "goda".
Det är bara en ytlig ondska.

Även att gå bärsärk i Postal 2 fungerar för mig då det är kul att försöka toppa sin psykopati och se det ganska komiska spektaklet.

Men att i ett rollspel spela ond är helt omöjligt för mig, ser inte poängen med det heller.
Godhet är ett mer verkligt koncept för mig som är lättare att definiera och försöka följa.
Vad är en ond människa egentligen? En totalt självisk sådan som inte bryr sig om andra eller en ren sadist som tycker om att skada andra människor?
Ondska är på något sätt ett tommare koncept än godhet och att försöka sträva efter det känns helt meningslöst.
Typ som i Star Wars Episod 3 när Anakin dödar en massa jedibarn tillsynes helt utan anledning. Liksom varför? För att du är "ond" nu?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_306295:

I ett spel som Dungeon Keeper eller Evil Genius funkar det för mig då det redan är bestämt att man är "ond" men man försöker ändå som i alla andra spel vinna mot det andra laget, bara att de i det här fallet är de "goda".
Det är bara en ytlig ondska.

Även att gå bärsärk i Postal 2 fungerar för mig då det är kul att försöka toppa sin psykopati och se det ganska komiska spektaklet.

Men att i ett rollspel spela ond är helt omöjligt för mig, ser inte poängen med det heller.
Godhet är ett mer verkligt koncept för mig som är lättare att definiera och försöka följa.
Vad är en ond människa egentligen? En totalt självisk sådan som inte bryr sig om andra eller en ren sadist som tycker om att skada andra människor?
Ondska är på något sätt ett tommare koncept än godhet och att försöka sträva efter det känns helt meningslöst.
Typ som i Star Wars Episod 3 när Anakin dödar en massa jedibarn tillsynes helt utan anledning. Liksom varför? För att du är "ond" nu?

Precis, det vad det jag menade i mitt inlägg. Nyanseringen uteblir alltför ofta. Det är inte särskilt kul att spela ond (eller något annat för den delen) om det inte finns någon form av lager och komplexitet. En snubbe som "gör onda saker för att han är ond" är jävligt ointressant. Både som NPC men framför allt som PC.

Medlem

Jag har svårt att spela ond eftersom jag inte tycker om att vara ett svin. Varken i en fantasivärld eller i verkligheten. Jag kan väl däremot tycka att vissa spel är lite väl snäva i sin tanke om vad som är "God" respektive "Ond". Ibland är de i min mening "rimliga" och rationella valen "onda".

Ett typiskt exempel. Mass Effect, 2 eller 3.
Man ska välja huruvida en Asari ska skilja sig från sin man. Om man övertygar henne om att stanna kvar i relationen får man poäng till Paragon, dvs. "God". Om man däremot övertygar henna om skilsmässa så får man poäng till Renegade, dvs. "Ond".


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Belfry:

Jag har svårt att spela ond eftersom jag inte tycker om att vara ett svin. Varken i en fantasivärld eller i verkligheten. Jag kan väl däremot tycka att vissa spel är lite väl snäva i sin tanke om vad som är "God" respektive "Ond". Ibland är de i min mening "rimliga" och rationella valen "onda".

Ett typiskt exempel. Mass Effect, 2 eller 3.
Man ska välja huruvida en Asari ska skilja sig från sin man. Om man övertygar henne om att stanna kvar i relationen får man poäng till Paragon, dvs. "God". Om man däremot övertygar henna om skilsmässa så får man poäng till Renegade, dvs. "Ond".

Minnet kanske sviker, men jag har för mig att Paragon/Renegade-systemet var mer "lawful/chaotic" än "good/evil" och att man i allmänhet var "god" oavsett om man var Paragon eller Renegade?

Medlem

Lyckas till och med spela "god" i WoW. Ser jag spelare, oavsett om det är samma faktion eller andra så, som har problem så stannar jag och hjälper till.

Ger mig inte på att plocka saker som spelare slåss bredvid, questitems eller gathering.

Kan bli tokig när jag själv slåss bredvid questitems och folk swoopar förbi och tar det "från mig" så jag försöker visa med mitt spelsätt hur jag tycker det ska uppträdas. Fånigt? Jepp.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Har samma problem jag också! Det är någon mental spärr som inte låter mig vara ond 🤔 Kan inte ens go rampage i tex gta vilket tidigare varit ett starkt intresse så undrar om det har något med att man börjat bli vuxen och ansvarsfull att göra 😛

Medlem
Skrivet av jamorro:

I Obsidians Tyranny är det kul att lira ond.

Jag kom också att tänka på Tyranny. Tror det är enda spelet där jag lyckats hålla mig till den "onda sidan"


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Fördrpr dig .älskade vars ond som liten.nu mera slår det alltid över till god.mycket udda


signatur

New life, New hope

Medlem

Jag faller oftare på 'goda' sidan i spel där alternativen finns. Men jag tror faktiskt att det beror mer på att när man gör val som belönar dom som är på ens sida så räknas man som god, även om det är att klappa någon på huvudet för att dom just brände ner ett barnhem. Spellogik. Stöd de dina = god, även om det ni just gjort resulterade i massmord.
Har en god sith inquisitor, eller ja, enda anledningen att han faller in som god är att han trots maktgirigheten och fullständiga hänsynslösheten mot förrädare.. behandlar de sina väl och stödjer dom. Tydligen räcker det om du e snäll mot dina polare när ni massmördar tillsammans.

phi
Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Fördrpr dig .älskade vars ond som liten.nu mera slår det alltid över till god.mycket udda

Skål!

Medlem

hmm udda , men jag kan inte spela god.

Medlem

För mig beror det helt på hur jag föreställer mig vilken typ av person min karaktär är.

Längesedan jag slutade att bara välja "goda" beslut.
Ibland är mina karaktärer snällare än moder Teresa och i andra fall hemskare än man vill tänka på.
Det gör det hela mer intressant för min del som åskådare.

I vissa fall kan min karaktär hjälpa någon ett tag för att sedan utan förvarning vända helt och hugga denna någon i ryggen. Det kan hända att jag tänker mig att karaktären har någon form av störning eller att karaktären har en dålig dag.

Reflekterar inte över vad det säger om mig som person. Lika lite som att jag tror jag kommer vilja skjuta någon för att jag gör det i spel tror jag inte heller på att min egen person formas av besluten min karaktär tar i spel. Varken goda eller onda.

Medlem

Brukade köra rätt "neutral" i spel tills Fallout 3 kom. När man fick valet att antingen spränga en stad med en atombomb eller inte så kunde jag inte låta bli. Jag laddade om spelet och sprängde staden igen. Sen laddade jag om igen och sprängde staden på natten också så jag fick se hur det såg ut i mörkret.

Karmamätaren var rätt körd sen.

Efter det blev det renegade i mass effect och blood mage i Dragon Age. Har alltså inga problem att spela ond

(men ibland spelar jag snäll också...)

Medlem

Inte ensam, tanken slår mig ibland också om jag stöter på spel där man kan välja att vara ond eller god, men slutar alltid med att jag väljer de vänligare valen av nån anledning. Senast jag kan minnas att jag gjorde aktivt onda val i ett spel var nog i Black & White, mest för att jag tyckte det var en udda och rolig grej att titta på när en gigantisk ko smaskade i sig småfolket och stampade sönder deras hus

Medlem

Du är inte ensam, jag kan i princip inte spela ond överhuvudtaget - utan att släppa några spoilers var jag ex. väldigt nära på att lägga ner Tyranny efter inledningen.

Jag fixar verkligen inte att spela karaktärer som gör tydliga och medvetna val att vara rövhål. Även när många kan tycka det är befogat känner jag ofta att jag vill lösa problem så smidigt som möjligt = med så lite lidande som möjligt. Innebär inte att jag är pacifist som sådan, bara att lidande bör minskas om det går.

Kan inte heller riktigt sätta fingret på det (sen har jag ett par NPF-diagnoser, förvisso, men jag tänker inte lägga skulden helt på dem heller), men det är så jag spelar i alla spel jag prövat hittills.

Jag har prövat att nyansera mig ibland (testade mörka sidan i SW:tOR), men då känner jag också att jag tappar lusten att spela väldigt fort. Karaktärer som rör sig i en gråzon kan vara intressanta förutsatt att valen att vara "god"/"ond" inte känns krystade och/eller påtvingade, men spontant känner jag att det finns få spel med den typen av berättande. Spel som Disco Elysium gillar jag personligen i det avseendet.

Lättare också om spelen är mer definierade vad gäller huvudkaraktären/-erna, att man spelar berättelsen om en person snarare än fullt styr dennes handlingar, är nog det bästa sättet jag kan beskriva den känslan på. (Äventyrsspel så som klassiska LucasArts, Blade Runner, Den Längsta Resan o.s.v. är i mina ögon riktigt bra spel på det sättet.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har testat att köra ond ett par gånger i Baldurs Gate, för att testa vad som händer i spelet. Jag har bara tröttnat.

Orka med att springa runt och skapa elände omkring sig. Även om det ”bara” är ett spel så känns det tröttsamt att skapa ännu mer förtvivlan i världen. Det blev tillslut avsiktlig sammandrabbning i partyt och den överlevande fick gå och mucka gräl med vakten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Beginner:

Ger mig inte på att plocka saker som spelare slåss bredvid, questitems eller gathering.

Kan bli tokig när jag själv slåss bredvid questitems och folk swoopar förbi och tar det "från mig" så jag försöker visa med mitt spelsätt hur jag tycker det ska uppträdas. Fånigt? Jepp.

Inte fånigt. Det är sunt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

undrar dock vart det slog över. när började man vara god tro, misstänker mass effect 20 år ca


signatur

New life, New hope

Flakmonkey

Försöker att inte bestämma mig för om jag ska vara ond eller god utan tar den väg som spelet tar mig. Ofta så kan ju det påverkas av hur man mår när man spelar, är man trött och sur på något så tappar man kanske tålamodet och tar ett "ont" beslut där man kanske hade tagit ett "gott" beslut efter en god natts sömn. Det känns som det naturliga sättet att spela och då brukar mina karaktärer bli av det godare slaget.

Sen kan sägas att jag extremt sällan (dvs aldrig) spelat om ett större RPG där jag kan ta olika val och hatar möjligheten att placera ut egenskaper och färdigheter. Känns inte som att mina beslut har någon som helst tyngd annars då det ju bara är att göra om. Gör jag ett korkat val någonstans så får jag väl leva med det, precis som min karaktär hade fått göra. Kanske ett underligt sätt att spela på?

Medlem

Det brukar ta emot först, men sedan tänker jag "äh,what the hell" det är ju här man ska vara elak om man nu ska vara det. Sist det blev aktuellt var härom veckan i "Detroit becomes human" då jag gick all in mot mänskligheten som försökte förtrycka mig som android. 😉


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Själv har jag bara indirekta problem med att spela ond, valen i sig är inget som tar emot. Problemen visar sig senare när jag över huvud taget inte kan identifiera mig med karaktären jag spelar.

Egentligen tror jag det mest handlar om att de flesta spel är skrivna på ett sådant sätt att jag oftast ser mer logik i att välja den snälla vägen, om jag däremot ställdes inför riktigt komplexa val där det inte var lika enkelt att förkasta "ondheten" skulle jag säkerligen vara nöjd med att spela ond emellanåt.

Medlem

Jag avskyr att spela genomgod. Jag tar alltid an en anti Hero persona på mina karaktärer. Lite som i verkliga livet 🤣🤣🤣

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag avskyr att spela genomgod. Jag tar alltid an en anti Hero persona på mina karaktärer. Lite som i verkliga livet 🤣🤣🤣

Japp, om man vill spela genomgod så borde man egentligen inte få ha ihjäl någonting alls. Knappt en fluga. Inte ens om det är den ondaste skurken. Frågan är om man ens får använda någon form av våld. Man får va hiskerligt stark grupp om det ska fungera någorlunda.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag är ungefär som TS. Med enda undantaget i SW:tOR där det var riktigt kul att spela sith. Försökte mig på att spela evil i Neverwinter nights, tog en quest med några ledsna bönder och sen fick jag starta om som good 😋

123
Skriv svar